Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av elbi

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av bylund »

Fredrik j skrev:
Det är ju inte genomtänkt alls. Köpeavtalet? Så förste ägare ska processa mot näste köpare? Vad kostar en sån process? Ska man kolla ekonomin på köparen när man säljer en bil?
Betala ut bonusen löpande till den som äger bilen istället. Som vägskatt fast åt andra hållet. Som när man ställer av en bil.
Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Att de kommer fram till fel slutsats är ju inte samma sak som att de inte tänkt igenom det. Eller har vi helt olika förståelse för vad "genomtänkt" betyder? De verkar inte bara ha dragit till med något, utan tar upp flera varianter. Har du läst promemorian? Jag håller alltså inte med om slutsatsen, men att påstå att det inte är genomtänkt tycker jag inte verkar som en korrekt slutsats av dokumentet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Fredrik j »

Inte genomtänkt som att det inte är verklighetsanpassat.
Inte genomtänkt kan ju också betyda att man inte tänkt igenom konsekvenserna tillräckligt noga. I deras värld kan ett problem försvinna genom ett avtal mellan två privatpersoner. I deras värld skulle en klumpsumma efter 6mån vara bättre än att den månatliga kostnaden för bilen sjunker. Känns som dom tror alla har kapital att ligga ut med i 6mån. Det är ju en av anledningarna att privatleasing är så populärt.
Att förlusten i bonus efter 3-4år skulle bli så liten att man skulle frestas att exportera förstår jag inte alls. Om bilen exporteras efter 3 år stannar ju bonuskostnaden för staten vid 36000 istället för 60000.
Hur kan det vara ett problem? Bästa scenariot är väl om någon lockas att köpa en elbil tack vare bonusen men sen exporterar efter 3 år. Då har ju staten fått ut en elbil på marknaden utan att betala ut full bonus. Om den ersätter en fossilbil någon annanstans blir ju den globala miljönyttan densamma. Eller tror vi att den som exporterar en elbil sen köper en fossilbil.

På något märkligt sätt verkar det ju samtidigt fungera att ta ut malus löpande på vägskatten...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av OfarligTesla »

Curik skrev:
Den avfärdas med följande resonemang:
2020-07-29 19_29_46-promemorian-klimatbonusbilar-ska-vara-registrerade-i-fem-ar.png
Det resonemanget är ju dock underbart eftersom de där anser att en utbetalning som sker vid i anslutning till köptillfället ger högre incitament för att köpa en miljöbil. Trots det så landar de i en lösning som gör att huruvida man får något incitament alls blir extremt osäkert och bortom ens egna kontroll (om man nu inte behåller bilen i 5 år). Hur många skulle räkna med incitamentet vid nybilsköp om huruvida de får det slumpas fram?

De viftar ju bort det med att företag köper de flesta nya bilarna så det kommer leasingbolagen lösa med komplicerade kontrakt och rättsprocesser...

Och som nämnts tycker man ju att malus gör sig bäst genom att spridas ut så där är det tydligen omvänt helt plötsligt?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av OlleBack »

Hade inte problemet lösts om man hade samma bonus i hela EU? Eller tänker jag fel :D
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av kikat »

OlleBack skrev:
Hade inte problemet lösts om man hade samma bonus i hela EU? Eller tänker jag fel :D
Eller slopa bonusen helt så elbilstillverkarna inte hade känt sig tvungna att höja sina priser med motsvarande bonusbelopp. Elbilstillverkarna kunde ju även ge köparna en lektion i TCO.
Sedan kunde staten tagit bort de där 360kr med. Även om det är ett skitbelopp så stör det mig något enormt när en elbil, en icke laddbar hybrid eller en snål bensinare får samma straffavgift.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Fredrik j »

Man måste ha en plan på hur man ska dra tillbaka bonusen när elbilarna väl fått fäste och något annat inte längre är aktuellt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av 12man »

Fredrik j skrev:
bylund skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:
Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Exakt, hur svårt kan det vara?

Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.

Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?

/fth
Jo. Den finns med. Och har förkastats. Ändå den modell jag skulle välja.
Speciellt som dom allra flesta har sin utgift för bil per månad. Skulle ju förenkla budgetberäkningar för t.ex. privatleasing.
De tror bilköparna/väljarna inte kan räkna, eller tvärtom
ms 76132 "Eleamore"
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Fredrik j »

12man skrev:
Fredrik j skrev:
bylund skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:
Vad är problemet? 1000 per månad i 5år.
Exakt, hur svårt kan det vara?

Då finns det ju också hela tiden ett latent "miljövärde" i bilen som man kan relatera till om/när man funderar på att exportera den.

Enkelt, lättbegripligt, utan risk för juridiska problem etc., finns inte den modellen ens med som ett förkastat alternativ i texten?

/fth
Jo. Den finns med. Och har förkastats. Ändå den modell jag skulle välja.
Speciellt som dom allra flesta har sin utgift för bil per månad. Skulle ju förenkla budgetberäkningar för t.ex. privatleasing.
De tror bilköparna/väljarna inte kan räkna, eller tvärtom
Ofta kan dom faktiskt inte det. Många som inte trodde dom hade råd med ny bil tycker plötsligt dom har det om kostnaderna presenteras per månad.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av bylund »

Jag undrar hur detta kommer påverka leasingkontrakt om detta införs. Det är ju leasinggivaren som kommer att få återkravet, men den första leasingtagaren som gynnas av detta.

Ska vi tacka Santander som väl satte detta i system med privatleasade Nissan Leaf för att detta föreslås? Eller är de bara en liten del av problemet?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Svenssons »

Hur kan dom komma fram till att folk inte kommer att dras till elbilar om dessa bilar får 60 000 kör utbetalt genom 1000 kör per månad från det de köper bilen men att inget utbetalt under de första 6 månaderna lockar mer? Skulle förslaget gå igenom kan man ju inte räkna med att få något bidrag alls förutom ifall du behåller bilen i fem år. Tänk om man av ekonomiska skäl tvingas sälja den efter några år och senare ägare beslutar att ta den ur landet av ena eller andra anledningen.

Själv är jag emot bidrag för de leder bara till krystade lösningar eller snedvriden marknad vilket vi nu ser genom att elbilar nybilspris hålls artificiellt uppe och vi får förslag som detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av TiborBlomhall »

face.jpg
När medicinen är värre än åkomman.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av TiborBlomhall »

download.jpeg
Det var liksom inte det jag hoppades på när jag satte igång debatten :roll:
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Mickep »

Verkar i o för sig rimligt, men rabatten skall givetvis helst inte krävas av den som fått bonusen såvida den inte är den som exporterar bilen. Annars kan det vara den som står som ägare som borde betala. 5 år är i högsta laget (men det kanske krävs), hade tänkt mig 1-2 år som mest.
Men det behövs något som hindrar att skattepengar försvinner. Det är inte meningar att vissa entrepreneur skall missbruka systemet för egen vinning.(att det ger skatteintäkter vid köp är orelevant andra kan köpa bilar än just en och då har vi en fungerande andrahandsmarknad med pressade priser).

Får se om det går igenom det är bara en halvår kvar till 1 jan 2021.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Undrar om detta blir retroaktivt isåfall?
Dvs även för bilar som registrerats efter halvårsskiftet 2020 så att bonusen (eventuellt) betalas ut under 2021.

Känns som mycket hänger i luften när det gäller köp av elbil i höst:
- Bonusnivå
- Bonusvillkor
- Skrotningspremie
- Förmånsvärde
- Kilometerskatt
Verdi

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Verdi »

Otroligt. Då törs man ju inte sälja en bil de första 5 åren... Är det Miljöpartiet som vill minska nybilsförsäljningen eller vad handlar det om? Eller hade de bara otur när de tänkte?
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Lars Json »

Verdi skrev:
Otroligt. Då törs man ju inte sälja en bil de första 5 åren... Är det Miljöpartiet som vill minska nybilsförsäljningen eller vad handlar det om? Eller hade de bara otur när de tänkte?
Otur???

Vi får de politiker vi förtjänar...
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av renes »

De säger "avställning", men om jag nu avställer bilen någon månad eller två pga sjukdom eller långvariga reparationer, menar de att jag ska betala tillbaka 60k då?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Bjelke »

Avregistrering var det väl...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av renes »

Bjelke skrev:
Avregistrering var det väl...
Du har rätt. Så jag kan lugna ner mig igen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av nek0 »

Blir det inte bättre att man tar malus pengarna och bygger snabbladdningen så man vet att man har någonstans att ladda sin bil och skita helt i bonus?
Kunden har ingen nytta av bonus pengarna ändå.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Blir det inte bättre att man tar malus pengarna och bygger snabbladdningen så man vet att man har någonstans att ladda sin bil och skita helt i bonus?
Kunden har ingen nytta av bonus pengarna ändå.
Varför skulle inte kunden ha nytta av bonuspengarna?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av mati »

Hur i h*e kan ett gäng människor, även om de kanske inte är mer än måttligt begåvade, komma fram till att detta förslag är det bästa av alla presenterade alternativ? Jag skulle eventuellt kunna betrakta denna bullshit som ett lite halvdåligt skämt, för det kan väl ändå inte vara på riktigt?
Om någon kör för fort med en bil som jag ägde för fem år sedan, är det då jag som var första ägaren som måste betala böter? Eller säg att nån kör onykter med min gamla bil, blir jag av med körkortet då?
Hjälp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av jpetters »

Verkar otroligt korkat. Tur att man emigrerat och inte drabbas av liknande påfund.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Blir det inte bättre att man tar malus pengarna och bygger snabbladdningen så man vet att man har någonstans att ladda sin bil och skita helt i bonus?
Kunden har ingen nytta av bonus pengarna ändå.
Varför skulle inte kunden ha nytta av bonuspengarna?
Därför att man höjer bara bilpriserna med motsvarande belopp. Höjer man bonus med 20 000kr höjs priset på en e-Niro med lika mycket.
Bättre då att man fixar snabbladdare istället.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Därför att man höjer bara bilpriserna med motsvarande belopp. Höjer man bonus med 20 000kr höjs priset på en e-Niro med lika mycket.
Bättre då att man fixar snabbladdare istället.
Alla gör ju inte det, mina Teslor har inte kostat mer för att vi har miljöbonus här utan jag får pengarna tillbaka istället.
Skriv svar