Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av elbi

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Därför att man höjer bara bilpriserna med motsvarande belopp. Höjer man bonus med 20 000kr höjs priset på en e-Niro med lika mycket.
Bättre då att man fixar snabbladdare istället.
Alla gör ju inte det, mina Teslor har inte kostat mer för att vi har miljöbonus här utan jag får pengarna tillbaka istället.
Jag tror inte att de som köper en ny Tesla bryr sig så mycket om bonuspengarna. Eftersom Tesla har byggt laddarna bryr du dig inte om laddningem men hade du köpt en annan elbil hade du tyckt att det är bättre med många snabbladdare än med bonus.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
Jag tror inte att de som köper en ny Tesla bryr sig så mycket om bonuspengarna. Eftersom Tesla har byggt laddarna bryr du dig inte om laddningem men hade du köpt en annan elbil hade du tyckt att det är bättre med många snabbladdare än med bonus.
Klart folk bryr sig om bonuspengarna, jag kommer ha fått tillbaka 100 tkr för mina 2 bilar vilket ju självklart känns bra. Finns ju Ionity med andra bilar, och 60 tkr ger mycket snabbladdning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Jag tror inte att de som köper en ny Tesla bryr sig så mycket om bonuspengarna. Eftersom Tesla har byggt laddarna bryr du dig inte om laddningem men hade du köpt en annan elbil hade du tyckt att det är bättre med många snabbladdare än med bonus.
Klart folk bryr sig om bonuspengarna, jag kommer ha fått tillbaka 100 tkr för mina 2 bilar vilket ju självklart känns bra. Finns ju Ionity med andra bilar, och 60 tkr ger mycket snabbladdning.
Visst och Ionity ska klara att ladda alla elbilar som kommer de kommande åren?
Tar man bort bonus kommer bilpriserna sänkas.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag ska se var någonstans man kan protestera mot promemorian. Tänkte mig försöka få till ett möte, lämna in skriftlig protest eller i värsta fall ställa oss utanför regeringen med plakat.

Någon som vet vem som författade promemorian? Vem man ska ställa protesten till?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Klintan »

TiborBlomhall skrev:
Jag ska se var någonstans man kan protestera mot promemorian. Tänkte mig försöka få till ett möte, lämna in skriftlig protest eller i värsta fall ställa oss utanför regeringen med plakat.

Någon som vet vem som författade promemorian? Vem man ska ställa protesten till?
Här finns mer information och möjlighet att svara: https://www.regeringen.se/remisser/2020 ... -i-fem-ar/
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Klintan »

Föreningen Elbil Sverige är med som remissinstans, kontakta dem!
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av [JM] »

Nu brukar ju jag köra mina bilar typ 5-7år ändå så jag drabbas inte nämnvärt men man blir fan förbannad ändå. Hur kan dessa apor få fortsätta?

Först gnäller dom över att folk tar ut bilar som sedan hamnar i norge.
Enkel lösning DELA INTE UT ALLA PENGAR PÅ SAMMA GÅNG DÅ. ÄRTHJÄRNOR.
Dela ut 1000kr i månaden eller 10kkr per år till den som bilen står reggad på. Problemet löst.

Det roligaste av allt är att dom "beaktat" denna lösning men tror inte att folk kan räkna.
Bättre att straffa en oskyldig första ägare än att gå miste om en endaste såld elbil. WTF???
Här kommer en annan lösning som tog ca 1min att komma på.
Låt folk få välja mellan två alternativ.
Vill du ha 60kkr om 3 år eller vill du ha 1666kr i månaden i 3 år?
Båda får lika mkt pengar. Alla kan välja det alternativ som passar dom bäst.
Ingen kommer välja alternativ 2 för ingen vet säkert att man kommer ha kvar bilen men alla som är intresserade av elbil fattar snabbt att man får lika mkt pengar i slutändan och alla kommer välja alternativ 1.
Alternativ två finns bara med som locksumma. På samma sätt som den finns med idag.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
Blir det inte bättre att man tar malus pengarna och bygger snabbladdningen så man vet att man har någonstans att ladda sin bil och skita helt i bonus?
Kunden har ingen nytta av bonus pengarna ändå.
Varför skulle inte kunden ha nytta av bonuspengarna?
Därför att begagnatpriset justeras nedåt eftersom nya bilar bonus?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av mati »

jpetters skrev:
Verkar otroligt korkat. Tur att man emigrerat och inte drabbas av liknande påfund.
Ja, precis, vad har jag gjort? Hjäääälp :o :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Därför att begagnatpriset justeras nedåt eftersom nya bilar bonus?
Ja men så länge värdeminskningen på bilen inte är 100% så blir det pengar kvar av bonusen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Jerker »

Jag begriper inte hur nåt sånt här ens har lämnat tankestadiet. Det är ju så intelligensbefriat att inte ens en lobbyorganisation för oljeindustrin kunde ha gjort ett bättre jobb. Vi måste försöka få lite uppmärksamhet kring det här och hänga ut fåntrattarna som står bakom promemorian.
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Cyprezz »

Gällande detta.
Normalt sett bör det inte vara aktuellt att låta bli att kräva tillbaka en utbetald
bonus om en senare köpare har exporterat bilen, eftersom bonusmottagaren
tar en medveten risk vid försäljning. Dessutom har bonusmottagaren möjlig-
het att säkerställa ersättning från köparen i det fall köparen för bilen utom-
lands. Endast i mycket sällsynta fall bör det alltså bli aktuellt att avstå från
återkrav, t.ex. om bonusmottagaren av olika skäl kan sägas vara tvungen att
sälja bilen och inte har haft möjlighet att säkerställa ersättning från köparen
för ett återkrav som riktas mot bonusmottagaren.
Utrymmet för Transportstyrelsen att bedöma omständigheterna i det en-
skilda fallet och förutsättningarna för att kunna kräva tillbaka bonusen bör
vara tillräckligt för att säkerställa att en återbetalningsskyldighet inte leder till
orimliga konsekvenser för myndigheten eller bonusmottagarna.
Ett beslut om återbetalning är ett krav på betalning och kan inte läggas till
grund för verkställighet genom t.ex. utmätning. Om den som beslutet om
återkrav riktas mot inte betalar enligt beslutet måste Transportstyrelsen, för
att kunna driva in fordran, ansöka om betalningsföreläggande eller om stäm-
ning i allmän domstol
Utifrån ovanstående har man uppenbarligen dålig koll på hur civilrättsliga processer i Sverige drivs och vad sådant kostar. Att de tror att företag som de tror är så giriga att de kommer ta in målvakter för att lura Svenssons gladeligen kommer gå med på att skriva på kontrakt med krav gentemot tidigare ägare och bonusmottagaren är ju minst sagt blåögt. Det kommer vara mycket svårt för en gemene konsument att veta att avtalet som i praktiken kommer läggas fram av bilförsäljare är juridiskt hållbart.

Jäkla idioti låt kravet följa bilen så den som begår vad de kallar brottet får ta konsekvensen!

De skall istället driva enskilda processer mot individer som vägrar betala tillbaka.

Det avfärdar det med argumentet att deras verkjurister måste säkra lite juridiska aspekter med EU. Det är bättre än att x antal 100 Svenssons skall driva civilrättsprocesser mot målvakter i hopp om att få tillbaka en spotstyver kan jag säga!

Kunde äntligen pusta ut när jag såg att jag iaf inte kan dömas för andras brott retroaktivt.
Ändringarna ska träda i kraft den 1 januari 2021. Bestämmelserna
ska inte tillämpas på bilar som före ikraftträdandet har ställts på i enlighet
med 17 § 1 b.
Bästa är väl dock att betala ut löpande och att det följer bilen och drabbar den som får bonusen utbetald vid export. Minska till tre år så slipper ni leasingföretagens vrede.

Gällande leasingföretag finns det lite större konsekvenstänk än enskilda konsumenter tycker jag i utredningen.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av frippe »

Nu kanske jag hoppar in helt fel i diskussionen. Men ser inget principiellt tokigt i att utbetald bonus ska betalas tillbaka om bilen säljs utanför landet. Givet då inom en rimlig tid och gentemot rätt person.

Dock bör kanske bonusen betalas ut över tid och inte i klumpsumma som nu, då minskar incitamentet att sälja av bil efter en viss tid i avsikt att tjäna en hacka på det.

Å andra sidan innebär alltid bonus och stödsystem en snedvridning av marknaden och det vore bättre att lösa det på helt andra sätt. Allt för att motverka att tillverkare/säljare och marknad upprätthåller en högre prisnivå med motivering att det finns en bonus eller ett stöd som justerar priset för konsumenterna.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Nu kanske jag hoppar in helt fel i diskussionen. Men ser inget principiellt tokigt i att utbetald bonus ska betalas tillbaka om bilen säljs utanför landet. Givet då inom en rimlig tid och gentemot rätt person.

Dock bör kanske bonusen betalas ut över tid och inte i klumpsumma som nu, då minskar incitamentet att sälja av bil efter en viss tid i avsikt att tjäna en hacka på det.

Å andra sidan innebär alltid bonus och stödsystem en snedvridning av marknaden och det vore bättre att lösa det på helt andra sätt. Allt för att motverka att tillverkare/säljare och marknad upprätthåller en högre prisnivå med motivering att det finns en bonus eller ett stöd som justerar priset för konsumenterna.
Precis. Månadsvis under de första 36 månaderna känns ju som den uppenbara lösningen. Om vi nu måste hålla på med bonusar hit och dit. Bättre om staten satsade de pengarna på att bygga bättre infrastruktur. Både snabbladdning och destinationsladdning. Förpacka det i ett statligt bolag och sälj det sen när marknaden är mogen för det. Alternativt stötta privata aktörer...
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av juristen »

Självklart ska bonusen betalas tillbaka om bilen förs ut ur landet. Men det är lika självklart att det är den person som exporterat bilen som också ska stå för återbetalningen av bonusen. Vem som fick bonusen ursprungligen är helt irrelevant, eftersom detta prisats in när bilen sedan sålts.

Ett sånt här system är oförutsägbart och kommer leda till problem. Som någon var inne på blir det väldigt struligt och svårt att skriva förbehåll för möjligheten att bilen senare exporteras, eller att driva process mot någon som exporterat bilen för att få tillbaka sina pengar.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av mati »

Malus-bilar betalar en kraftigt förhöjd skatt de första tre åren. Varför kan inte bonus-bilar på samma sätt 1666kr/mån de första tre åren? Det är ju samma sak fast omvänt.
Förresten, om en malus-bil säljs till utlandet, får första ägaren tillbaka malusen då? (Obs ironi)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av 12man »

Detta liknar härdsmältan som var med beskattning av solel 2016, jmf pkt 5.x i promemorian i trådstart.

Verkar som många av dessa utredare vill skapa byråkrati och möjligheter till mygel i god eu anda,

Lite om solelsbeskattningsfadäsen:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rege ... pa-solel-1
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av kikat »

Verdi skrev:
frippe skrev:
Nu kanske jag hoppar in helt fel i diskussionen. Men ser inget principiellt tokigt i att utbetald bonus ska betalas tillbaka om bilen säljs utanför landet. Givet då inom en rimlig tid och gentemot rätt person.

Dock bör kanske bonusen betalas ut över tid och inte i klumpsumma som nu, då minskar incitamentet att sälja av bil efter en viss tid i avsikt att tjäna en hacka på det.

Å andra sidan innebär alltid bonus och stödsystem en snedvridning av marknaden och det vore bättre att lösa det på helt andra sätt. Allt för att motverka att tillverkare/säljare och marknad upprätthåller en högre prisnivå med motivering att det finns en bonus eller ett stöd som justerar priset för konsumenterna.
Precis. Månadsvis under de första 36 månaderna känns ju som den uppenbara lösningen. Om vi nu måste hålla på med bonusar hit och dit. Bättre om staten satsade de pengarna på att bygga bättre infrastruktur. Både snabbladdning och destinationsladdning. Förpacka det i ett statligt bolag och sälj det sen när marknaden är mogen för det. Alternativt stötta privata aktörer...
Att skapa något statligt bolag som konkurrerar ut alla privata aktörer på marknaden skulle inte jag vilja se iaf.
Finns dessutom redan stöd för publika laddningsstationer som används rätt slösaktigt enligt mig. Råder dessutom kapacitetsbrist i större delen av elnätet som ofta omöjliggör byggnation av snabbladdningsstationer.
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... tationer-/
https://www.trafikverket.se/tjanster/an ... -elfordon/
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Mickep »

mati skrev:
Malus-bilar betalar en kraftigt förhöjd skatt de första tre åren. Varför kan inte bonus-bilar på samma sätt 1666kr/mån de första tre åren? Det är ju samma sak fast omvänt.
Förresten, om en malus-bil säljs till utlandet, får första ägaren tillbaka malusen då? (Obs ironi)
Du är inne på något nu. Tänk om man kunde få avdrag på skatten de tre första åren. Då ökar inte försäljningsföretagen priset på bilen som de gjorde när bilen såldes (när man endå fick en klumpsumma) -> hatar när företagen sätter ut priset MED bonusdelen avdragen på tex blocket. (enormt irriterande när man skall jämföra priser).

Men det stora problemet är att bilar försvinner från marknaden. (tyvärr går det inte att ha en exportavgift enligt eu).
Problemet som jag ser det är att det kan få konsekvenser att den som köper först får bidraget och sedan vill ha säkerheten av nästa köpare att den då vill HÖJA priset när den säljer (vilket gör att den får 2*bonuset). I kina har man att försäljaren får bidraget. då får man det efterfrågade: lägre pris på bilen, och företaget står för risken om den säljs utomlands. (i detta fall tesla eller hyndai eller polestar 2). Det är enda sättet man kan komma runt det för att det inte skall drabba någon oskyldig enmansföretag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av bylund »

Klintan skrev:
Föreningen Elbil Sverige är med som remissinstans, kontakta dem!
Det går även att skriva ett svar även om man inte är remissinstans. Men, det är nog en bra idé att prata med Elbil Sverige, ja, då jag antar att remissinstansernas svar nog läses mer noggrant och väger tyngre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av LarsL »

Vilken total idioti!
Självklart måste kravet på återbetalning följa med bilen så att det är upp till staten att driva in skulden, det har de kapacitet att göra. Jag som privatperson har ingen möjlighet att få pengar från ett skumraskföretag eller en privatperson som kanske gått i konkurs eller saknar pengar.

Ett sätt att lindra plågan hade varit att skriva av skulden med 1/5 per år. Då skulle ju risken bli lite mer hanterbar efter 3-4 år.

Problemet finns ju inte bara där för första ägaren utan för hela kedjan där alla kan råka ut för chocken att få betala 60kkr om köparen efter får problem med pengar.

Jag kommer förmodligen avstå från att sälja en bil som är 5 år eller yngre om detta förslag går igenom. Det drabbar andrahandsmarknaden.

Det här är väl en lag som bara borde kunna riktas mot företag? Det är väl de som främst tjänar på att sälja bilar till Norge och få tillbaka momsen? De har ju också resurser att kräva in pengar.

Hoppas elbilssverige kan samlas och få ordning på detta!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Det drabbar andrahandsmarknaden.
Exakt! Syftet med att införa ett återbetalningskrav är ju att gynna andrahandsmarknaden, men detta får motsatt effekt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av Jerker »

Enigt en C-politiker som är bekants bekant så är det där med att man inte kan kräva den som exporterar bilen på bonusen så omöjligt. Han skriver:
vi har djupat lite i det där och än så länge är jag inte övertygad om att det är så. Det är lite krångligare, men inte omöjligt juridiskt. Jag får mer känslan att regeringen gått på det enklaste spåret för sin del och struntar i konsekvenserna för bilköparna.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av OlleBack »

Kan man sätta lite mainstream media på det här på nått sätt? Skämma ut lite folk. Känns som man lika gärna kan ta bort bonusdelen annars. Vilken jävla katastrof.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Promemoria: Återbetalningsansvar i fem år vid export av

Inlägg av PoloPrinsen »

OM politikerna hade velat göra nått för miljön på riktigt så hade man för flera år sedan infört en kombination av piska och morot.

Exempelvis så hade man kunnat skippa dessa 60 papp helt och spenderat dessa miljoner/miljarder på riktad (förmodligen regelvidrigt) hjälp till nykomlingar i branchen. Sonomotors utveckling och tillverkning av elbilar i svenska lokaler med svensk personal ekonomiskt uppbackad av svenska statsapparaten hade satt alla, inklusive Volvo...

Tex Tyskland skulle såklart ävende kuna stötta Sonomotors de också då de i grunden är ett tyskt företag..

Resultatet hade blivit en rejäl spark på fossilbiltillvetkarnas rövar.. .!!
Mvh P
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Skriv svar