VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Då är ju det märkliga att VW vill ha 535.000 kr
för en ID3.
Måste nästan vara rekord för en bil med yttermåtten av en VW Golf.
Dessutom bara ca 4-5% billigare än en Tesla.
Fast versionen med stora batteripacket samt fullt utrustad blir kanske inte storsäljaren direkt. Life versionen med 58 kWh packet kostar från 434 900 :- Sen tycker jag inte att man ska stirra sig blind på yttermåtten på elbilar. ID.3 är betydligt rymligare än Golf. Ska man ha 150 hk + DSG låda är grundpriset 299k för Golf. Och då ser den ut så här:
Screenshot 2020-07-30 at 13.51.20.png
Jag gissar på att ID.3 blir billigare att äga än motsvarande fossila Golf, även för den som kör 1500 mil/år snarare än 3000.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Men hur många % av de potentiella kunderna behöver dragkrok i denna klass av bilar ? Tänker mig att fästet för cyklar räcker ganska långt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Den blev litet annorlunda än vad jag trodde. Den träffar mer rätt hos mig än vad jag hoppats på. Jag tycker det är kul att det finns prestandabilar men värderar hållbarhet och pålitlighet mycket mer. Bilen känns som en Toyota. Verkar vara tyst och ha bra mekanik. Hoppas den är lika felfri. Isf blir det en bra gubbbil åt griniga gamla gubbar som mig. :D
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: VW I.D

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Ska priset vara högt eller lågt?
Eller är det prisvärdhet månntro (subjektivt, precis som design)?

Men ja. Autogefühls test gav mersmak.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... wagen-id3/

ID3 krossar VW e-Golf.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2NzE4ODI7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImUyZjQ5ZWFhMzBlMDMwZDMxZWMwZDZlNGY5MzAxOGQ5MzE1NGUyNjMiO30=.jpeg.jpg
Är det inte så vw har tänkt sig?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Säkert en jättebra bil. Körassistanssystemet (prediktiv skyltavläsning osv) verkar vara på samma sätt som i e-tron, och det tycker jag fungerar fantastiskt. Och tyst verkar den vara. De har ju lyckats bra med ljudisoleringen redan i e-Golfen, man kan alltså utgå ifrån att ID3 inte är sämre.
Jag anser dock att e-Golfen är alldeles för bra för att vi skulle ersätta den med en ID3. Leasingen på den går ut till våren, men vi behåller den nog två år till. Dessutom befarar jag att e-Golfens andrahandsvärde sjunker som en sten när massor med ID3 ska ut på marknaden. Jag ser (tyvärr) inget mervärde för oss i ID3. Jag kanske ändrar mig om 2-3 år när Golfen börjar bli gammal och vi har slitit ut den, vi får se. Men den lär aldrig bli en billig bil, och jag hoppas fortfarande på billigare och bättre alternativ från andra tillverkare framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: VW I.D

Inlägg av carl-pedal »

Jag tror E-golf kommer göra som alla andra elbilar - andrahandsvärdet kommer inte gå nedanför 100-150 tusen på många år oavsett vad som kommer ut på marknaden. Det är sånt som gör att avgasfanboys har så svårt att acceptera att det faktiskt är fett rätt med elbil även ekonomiskt.

Skulle jag ha en e-golf skulle jag också känna att det är för lite mervärde för att byta upp mig. Inte ens min 30 kwh Leaf behöver oroa sig! Det är ju så klart en mycket bättre bil i ID 3 men jag känner inget vill ha. En M3 däremot... :)
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

carl-pedal skrev:
Jag tror E-golf kommer göra som alla andra elbilar - andrahandsvärdet kommer inte gå nedanför 100-150 tusen på många år oavsett vad som kommer ut på marknaden. Det är sånt som gör att avgasfanboys har så svårt att acceptera att det faktiskt är fett rätt med elbil även ekonomiskt.

Skulle jag ha en e-golf skulle jag också känna att det är för lite mervärde för att byta upp mig. Inte ens min 30 kwh Leaf behöver oroa sig! Det är ju så klart en mycket bättre bil i ID 3 men jag känner inget vill ha. En M3 däremot... :)
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Jag ser (tyvärr) inget mervärde för oss i ID3.
Vi har alla olika preferenser. Men ser man det ur perspektivet köpa ny bil så finns det ingenting som talar för e-Golf.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

VW lägger väl ner egolf för ID3? Jag tycker det är logiskt, samtidigt som den faktiskt är rejält större inuti så de borde vara för olika kundgrupper.
i våras när jag provsatt deras showprototyp så gick jag direkt över till en golf och jämförde. Golfen kändes trång i jämförelse, och baksätet som för barn där ID3 var rymlig för vuxna. En ID2 kanske kommer för golfklass? Men troligen inte, det är nog få kronor att spara på några kilo plåt, vilket är det enda som skulle skilja. För utrustningen kommer ju vara densamma.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

PapaD skrev:
En ID2 kanske kommer för golfklass? Men troligen inte, det är nog få kronor att spara på några kilo plåt, vilket är det enda som skulle skilja. För utrustningen kommer ju vara densamma.
Klart att vi kommer få se mindre bilar än ID.3:

https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... modellerna

ID.2 ska vara i Polo klass utvändigt, kanske lika stor som Golf invändigt då ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Laban skrev:
mati skrev:
Jag ser (tyvärr) inget mervärde för oss i ID3.
Vi har alla olika preferenser. Men ser man det ur perspektivet köpa ny bil så finns det ingenting som talar för e-Golf.
Där håller jag såklart med. Hade jag inte haft elbil idag så hade jag kanske varit intresserad av ID3. Men nu har jag ju en elbil i den storleken, och jag är extremt nöjd med den. Jag saknar ingenting med e-Golfen. Därav mitt desintresse för ID3.
Om jag hade varit förstagångsköpare så är det dock inte säkert att jag hade nappat på en ID3 ändå. Jag hade troligen tyckt att den är för dyr. Det som fick mig att bli med elbil var Tesla. Det fanns ett stort incitament för mig att köpa den, nämligen ett oöverkomligt ha-begär. Och väl inne i träsket har man fått ett annat perspektiv på bilar. Men jag tror inte att jag hade kunnat utveckla något liknande ha-begär för ID3 om jag fortfarande hade kört fossilbil idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW I.D

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
carl-pedal skrev:
Jag tror E-golf kommer göra som alla andra elbilar - andrahandsvärdet kommer inte gå nedanför 100-150 tusen på många år oavsett vad som kommer ut på marknaden. Det är sånt som gör att avgasfanboys har så svårt att acceptera att det faktiskt är fett rätt med elbil även ekonomiskt.

Skulle jag ha en e-golf skulle jag också känna att det är för lite mervärde för att byta upp mig. Inte ens min 30 kwh Leaf behöver oroa sig! Det är ju så klart en mycket bättre bil i ID 3 men jag känner inget vill ha. En M3 däremot... :)
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.
Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
carl-pedal skrev:
Jag tror E-golf kommer göra som alla andra elbilar - andrahandsvärdet kommer inte gå nedanför 100-150 tusen på många år oavsett vad som kommer ut på marknaden. Det är sånt som gör att avgasfanboys har så svårt att acceptera att det faktiskt är fett rätt med elbil även ekonomiskt.

Skulle jag ha en e-golf skulle jag också känna att det är för lite mervärde för att byta upp mig. Inte ens min 30 kwh Leaf behöver oroa sig! Det är ju så klart en mycket bättre bil i ID 3 men jag känner inget vill ha. En M3 däremot... :)
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.
Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.
Äh, dom flesta fossilbilsförarna har ännu inte lockats av en passande elbil. När det sker kommer det gå fort. Naturligtvis lockas inte gruppen till någon av dagens elbilar som kommer vara morgondagens begagnade. Tror en 5år gammal elbil kommer upplevas som betydligt äldre jämfört med en ny än vad en 5år gammal fossilbil upplevs relativt en ny idag.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW I.D

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
carl-pedal skrev:
Jag tror E-golf kommer göra som alla andra elbilar - andrahandsvärdet kommer inte gå nedanför 100-150 tusen på många år oavsett vad som kommer ut på marknaden. Det är sånt som gör att avgasfanboys har så svårt att acceptera att det faktiskt är fett rätt med elbil även ekonomiskt.

Skulle jag ha en e-golf skulle jag också känna att det är för lite mervärde för att byta upp mig. Inte ens min 30 kwh Leaf behöver oroa sig! Det är ju så klart en mycket bättre bil i ID 3 men jag känner inget vill ha. En M3 däremot... :)
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.
Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.
Äh, dom flesta fossilbilsförarna har ännu inte lockats av en passande elbil. När det sker kommer det gå fort. Naturligtvis lockas inte gruppen till någon av dagens elbilar som kommer vara morgondagens begagnade. Tror en 5år gammal elbil kommer upplevas som betydligt äldre jämfört med en ny än vad en 5år gammal fossilbil upplevs relativt en ny idag.
Tror återigen att du har fel ;)

Jag tror en väldigt stor del av de som konverterar sist är "Bensinupproret-folk". Lågutbildade med liten disponibel inkomst. För dem blir låga kostnader viktigare än något annat.

Redan idag är ju elbilar överlägsna fossilbilar. Går vi bara några år framåt kommer skillnaden vara ännu större. Går vi ytterligare några år (10-ish?) så kommer skillnaden vara enorm. Bland de som inte bytt då kommer det vara väldigt, väldigt få som har gott om pengar och vill ha det bästa, för den gruppen har såklart bytt för längesedan (många redan nu).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.
Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.
Äh, dom flesta fossilbilsförarna har ännu inte lockats av en passande elbil. När det sker kommer det gå fort. Naturligtvis lockas inte gruppen till någon av dagens elbilar som kommer vara morgondagens begagnade. Tror en 5år gammal elbil kommer upplevas som betydligt äldre jämfört med en ny än vad en 5år gammal fossilbil upplevs relativt en ny idag.
Tror återigen att du har fel ;)

Jag tror en väldigt stor del av de som konverterar sist är "Bensinupproret-folk". Lågutbildade med liten disponibel inkomst. För dem blir låga kostnader viktigare än något annat.

Redan idag är ju elbilar överlägsna fossilbilar. Går vi bara några år framåt kommer skillnaden vara ännu större. Går vi ytterligare några år (10-ish?) så kommer skillnaden vara enorm. Bland de som inte bytt då kommer det vara väldigt, väldigt få som har gott om pengar och vill ha det bästa, för den gruppen har såklart bytt för längesedan (många redan nu).
Det är ju precis det jag menar. Utvecklingen kommer gå mycket fort och inom ett par år kommer det finnas eldrivna bilar för alla behov. Majoriteten av dom som fortfarande kör fossilbil hatar inte elbilar. Det finns bara inte en som lockar till byte än. Dagens elbilar kommer inte locka samma grupp som begagnade heller.
Anledningen till varför jag tror det är att jag själv tillhör den gruppen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW I.D

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju när alla avgasfanboys ska byta till elbil om ett par år och ingen vill ha en 5år gammal elbil som priserna justeras.
Utvecklingen kommer ju gå extremt fort när det gäller elbilar. Dom nya bilar som kommer konkurrera med dom nästan lika dyra begagnade finns ju inte på marknaden ännu.
Tror inte på detta scenario. När de ivrigaste fossilälskarna väl byter tror jag bonusen är utfasad sedan länge. Nybilspriserna går ner, men nettot exklusive bonus kan nog bli rätt likvärdigt.

Det kommer alltid finns efterfrågan på att köra riktigt billigt och när elbilar närmar sig 100k så blir de ju billigare än skrotbilar förutsatt att de körs normalmycket.
Äh, dom flesta fossilbilsförarna har ännu inte lockats av en passande elbil. När det sker kommer det gå fort. Naturligtvis lockas inte gruppen till någon av dagens elbilar som kommer vara morgondagens begagnade. Tror en 5år gammal elbil kommer upplevas som betydligt äldre jämfört med en ny än vad en 5år gammal fossilbil upplevs relativt en ny idag.
Tror återigen att du har fel ;)

Jag tror en väldigt stor del av de som konverterar sist är "Bensinupproret-folk". Lågutbildade med liten disponibel inkomst. För dem blir låga kostnader viktigare än något annat.

Redan idag är ju elbilar överlägsna fossilbilar. Går vi bara några år framåt kommer skillnaden vara ännu större. Går vi ytterligare några år (10-ish?) så kommer skillnaden vara enorm. Bland de som inte bytt då kommer det vara väldigt, väldigt få som har gott om pengar och vill ha det bästa, för den gruppen har såklart bytt för längesedan (många redan nu).
Det är ju precis det jag menar. Utvecklingen kommer gå mycket fort och inom ett par år kommer det finnas eldrivna bilar för alla behov. Majoriteten av dom som fortfarande kör fossilbil hatar inte elbilar. Det finns bara inte en som lockar till byte än. Dagens elbilar kommer inte locka samma grupp som begagnade heller.
Anledningen till varför jag tror det är att jag själv tillhör den gruppen.
Nej det är ju inte alls samma sak.

Du tror att folk inte byter för att el-alternativet inte uppfyller deras krav.

Jag tror att folk inte byter för att de tycker det är för dyrt, samt av okunskap/brist på erfarenhet.

Du tror att priserna på begagnade elbilar rasar, jag tror deras andrahandsvärden även fortsatt kommer vara överlägsna (vilket i min värld är det enda rimliga, annars faller TCO-ekvivalensen).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Jag är inte ensam om vilja ha en elbil vid nästa bilbyte. Känner flera som medvetet köpte sin sista fossilbil förra gången.
Jag tror visst att andrahandsvärdet för en elbil kommer vara bättre än för en fossilbil. Men jag tror skillnaden mellan en begagnad elbil och en ny elbil kommer likna skillnaden mellan en begagnad fossilbil och en ny fossilbil idag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Jag är inte ensam om vilja ha en elbil vid nästa bilbyte. Känner flera som medvetet köpte sin sista fossilbil förra gången.
Jag tror visst att andrahandsvärdet för en elbil kommer vara bättre än för en fossilbil. Men jag tror skillnaden mellan en begagnad elbil och en ny elbil kommer likna skillnaden mellan en begagnad fossilbil och en ny fossilbil idag.
Självklart kommer det bli så, men det kommer dröja många år innan utbud möter efterfrågan på begagnatmarknaden. Tills dess kommer andrahandsvärdet hållas upp.

Min uppfattning är att man kan byta till ny elbil i stort sett varje år de närmaste 4-5 åren och ändå tappa mindre än vad man skulle göra på att köpa en ny, eller lätt begagnad, avgasbil och köra den 4-5 år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Jag tror att folk inte byter för att de tycker det är för dyrt, samt av okunskap/brist på erfarenhet.
Det tror jag också. Okunskap är en stor faktor, det märker jag hela tiden. Senast idag pratade jag med en granne och hans fru, de var nyfikna och frågade mig om mina solceller. Sen nämnde jag i en bisats att steget från solceller till elbil är ganska givet. Men det hade de inte ens övervägt. Det fanns inte in deras värld. Istället sa han att han ville ha en "självladdande" bil som Toyota säljer. Det är nog bäst tyckte han. Det borde han inte ha sagt för det resulterade i en timslång föreläsning. Och då höll jag mig ändå ganska kortfattad. :mrgreen:
Men att jag producerar gratis bränsle för mina två bilar verkade inte riktigt sjunka in. De frågade till och med om jag kunde ladda min elektriska gräsklippare hemma. Man kan ju undra var de tror att jag ska ladda den istället. I vägguttaget på macken kanske? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
Jag är inte ensam om vilja ha en elbil vid nästa bilbyte. Känner flera som medvetet köpte sin sista fossilbil förra gången.
Jag tror visst att andrahandsvärdet för en elbil kommer vara bättre än för en fossilbil. Men jag tror skillnaden mellan en begagnad elbil och en ny elbil kommer likna skillnaden mellan en begagnad fossilbil och en ny fossilbil idag.
Kan flika in att jag tillhör kategorin som väntar på en elbil som uppfyller de jag vill ha ut av en bil. Vi väntade så många år att vi tillslut var tvingade att köpa en ny (dock begagnad) fossil bil då den gamla började bli lite för risig för vår smak.. Om man ska vara efterklok så skulle jag istället bytt min fossil bil för 3 år sedan och haft nuvarande bil som den jag väntar på rätt elbil med.
Både tesla m3 och ps2 och id3 är bilar som är nära men alla faller på lite olika saker som inte passar mig.
Eventuellt kan de bli en id3 med med minsta batteriet och då blir den 1a bil på hemma plan men på bilsemester, cykel rundan (cykel ställ) och lite andra special aktiviteter så är de volvon som gäller.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: VW I.D

Inlägg av Anonymous FTW »

Mycket känt, men hon visar några nyheter för mig. Glöm inte att sätta på text så ni får engelska.

https://www.youtube.com/watch?v=r5w4HK5VPuI
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: VW I.D

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Oj vad mixade känslor.
Tycker den verkar riktigt trevlig i sin helhet, ser helt ok ut utvändigt tycker jag, även om jag också reagerat lite på Fiat Multipla-grejen...

Men invändigt, ja jösses så plastig, hur många starter kommer den där vridknappen att hålla, och när lär man sig vrida åt rätt håll? (min fjärr till nuvarande bil har lagt av, och jag vrider ALLTID åt fel håll när jag ska låsa upp dörren)

Som hon säger där i klippet: instrumenteringen ser ditsatt ut, som att de glömt det från början. Sätena ser ut som i en 740, och ser inte alls sköna ut, men det kan de ju vara naturligtvis.

Gillar lysena som säger när den ska svänga. Men borde de inte börja på mitten och gå utåt det håll det ska svängas?
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Vad gäller inredningen så får jag flashback till 80-talet när Toyota lanserade Camryn i Sverige. Den fick också enorm kritik för plastig inredning. Visade sig vara bra material tekniskt, ingen märkbar åldring med tiden. Det var med den generationen bilar de började resan till att bli kvalitetsmärket de är idag. Så jag blev bara glad när jag provsatt bilen. :)
Edit: men pianosvart kan de ta bort. Hellre grå enkel basplastfärg som man inte behöver torka bort fingeravtryck från.

Jag gissar att de använder hela ledlistens längd för en svepning i riktningsmarkering för att dels öka synligheten, dels få ner frekvensen. Tror det ser mjukare ut med färre svep, det blir dubbelt så många svep med halva längden och samma svepgastighet.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar