Hur bra är ett Liquid Air battery?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av Zalman3 »

Är Liquid Air battery ett billigt och bra sätt att lagra el?

Litiumjon batterier är kostnadseffektiva upp till 4-5 timmars lagring.
Liquid Air battery mellan 4 till 24 timmar.
Över 24 timmar är ett pumpkraftverk eller vanligt vattenkraftverk billigast.

Screenshot_20200801-162344_Samsung Internet.jpg



Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av Svenssons »

Effekten är ju minst lika viktig i detta sammanhang.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Effekten är ju minst lika viktig i detta sammanhang.
Det pratas om att med ett Liquid Air battery så kunde man nästan ha halverat investeringskostnaden jämfört med Teslas Hornsdale batterilösning.
Screenshot_20200801-172742_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av [JM] »

Intervju med Highview Power av NYK gällande deras CRYObattery Storage


Denna typ av lagring har ju helt klart en bra möjlighet att bli stor pga möjligheten att placera den vart som helst, som batterier, men att den blir billigare ju större man bygger.

I och med att det är en turbinlösning så bidrar den ju även med svängmassa.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av Zalman3 »

Fördelar är att den skalar bra, billig beprövad teknik.
Inga kemikalier. Kan placeras vart som helst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
Fördelar är att den skalar bra, billig beprövad teknik.
Inga kemikalier. Kan placeras vart som helst.
Fångar upp CO2 samtidigt utan extra kostnad ifall man vill lagra undan och får negativt växthuspåverkan.

Inga problem att lagra energi några dagar/veckor heller vilket passar bra ihop med vind/solenergi.

Känns som en riktigt bra lösning för sverige och vår avveckling av kärnkraft och utbyggnad av vind.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av Zalman3 »

Brittiskt ”kryobatteri” ska lagra 250 MWh.

En tekniksatsning med mål att bli ett av Europas största energilagringssystem. Utanför Manchester har man nu tagit de första stegen mot etableringen av ett 250 MWh kryobatteri.
För att vi i framtiden på ett tryggt sätt ska kunna luta oss mot intermittenta energislag som sol- och vindkraft så krävs det bra lagringsmöjligheter. Och nu ska man i Storbritannien etablera en innovativ lösning – nämligen vad man kallar för ett kryobatteri.
Tekniken handlar om att man komprimerar och kyler ner luft till -196 grader Celsius, vilket gör att den blir flytande. Det här sker när den förnybara energin flödar och den flytande luften lagras sedan i tankar. När solen har gått ner och vinden mojnat så låter man luften värmas upp, för att driva en turbin – och på så sätt får man då ut energi. Beroende på hur systemet används ligger verkningsgraden på 60-70 procent.
https://www.nyteknik.se/energi/brittisk ... wh-7004836

På sikt pratas det om att man kan lagra el för 45 öre per kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av ChristerSjo »

Zalman3 skrev:
Brittiskt ”kryobatteri” ska lagra 250 MWh.

En tekniksatsning med mål att bli ett av Europas största energilagringssystem. Utanför Manchester har man nu tagit de första stegen mot etableringen av ett 250 MWh kryobatteri.
För att vi i framtiden på ett tryggt sätt ska kunna luta oss mot intermittenta energislag som sol- och vindkraft så krävs det bra lagringsmöjligheter. Och nu ska man i Storbritannien etablera en innovativ lösning – nämligen vad man kallar för ett kryobatteri.
Tekniken handlar om att man komprimerar och kyler ner luft till -196 grader Celsius, vilket gör att den blir flytande. Det här sker när den förnybara energin flödar och den flytande luften lagras sedan i tankar. När solen har gått ner och vinden mojnat så låter man luften värmas upp, för att driva en turbin – och på så sätt får man då ut energi. Beroende på hur systemet används ligger verkningsgraden på 60-70 procent.
https://www.nyteknik.se/energi/brittisk ... wh-7004836

På sikt pratas det om att man kan lagra el för 45 öre per kWh.
Var får du 45 öre ifrån utifrån den artikeln?

Bara att kyla något till -196 grader och hålla det där låter svindyrt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av Fredrik j »

ChristerSjo skrev:

Var får du 45 öre ifrån utifrån den artikeln?

Bara att kyla något till -196 grader och hålla det där låter svindyrt.
Jag läser det som att det är när det finns ett överflöd av energi tillgängligt som man kyler ner luften. Direkt när den billiga energin går ner bakom horisonten börjar luften värmas upp och energi frigörs.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av Zalman3 »

Man pratar om att man på sikt och i stor skala kan komma ner i
50$/MWh. Blir ca 42,5 öre per kWh i lagringskostnad.

https://www.rechargenews.com/transition ... 2-1-635666

Och till skillnad från ett litiumbatteri så "nöts" ju inte luft.
Man pratar om en livslängd på +40 år.

Och att pumpa och kyla luft är billig, känd enkel teknik.
Som är miljövänlig och kan byggas vart som helst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av Hammar »

En intressant bieffekt är att man borde kunna separera de olika gaserna i luften då de blir flytande vid olika tryck/temperaturer, till en låg extrakostnad.
Gaserna har ju ett kommersiellt värde i flytande form, när de är separerade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordens_atmosf%C3%A4r
https://en.wikipedia.org/wiki/Hampson%E ... inde_cycle

En annan fråga att fundera över är om det är lönsamt att frakta de flytande gaserna, med fartyg/lastbil. Säg att man producerar den flytande gasen på Gotland, och sedan fraktar den till Stockholm.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av Hammar »

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av NiklasTesla »

Hammar skrev:
Vill se siffror på verkningsgrad. Svårt att se denna teknik kommer komma i närheten av den höga verkningsgraden för gridbatteri/V2G-batteri (el från nätet (växelström) till batteri (likström) och sedan tillbaka från batteri till elnätet (växelström). Kanske denna teknik och/eller vätgas för drift av elektriska plasmajetmotorer (då flygplan är känslig för hög massa/vikt)?

Med LFP (litum-järn) batterier försvinner dessutom kostnads/bristresurs/etikfaktorn. Min kristallkula säger att LFP-batterier kommer vara den viktigaste faktorn i kombination med sol/vind på global nivå till att vi går över till en civilisation driven av i stort 100% förnyelsebar energi.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av [JM] »

Om elen är "gratis" så spelar verkningsgraden ingen roll.
Då är det bara priset per installerad MW och MWh som blir relevant.
Och behovet av batterier ser ganska högt ut framöver dvs det blir dyrt med gridstorage till volymerna blir stora.
Denna teknik går att massproducera idag.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Om elen är "gratis" så spelar verkningsgraden ingen roll.
Då är det bara priset per installerad MW och MWh som blir relevant.
Och behovet av batterier ser ganska högt ut framöver dvs det blir dyrt med gridstorage till volymerna blir stora.
Denna teknik går att massproducera idag.
Och det behövs inte jättestora lagringsmöjligheter för att dramatisk sänka elpriset.
3% underskott eller 3% överskott gör stor skillnad på elpriset.

I Australien har man sett i praktiken hur batterilagring slår ut "peakers".
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Om elen är "gratis" så spelar verkningsgraden ingen roll.
Då är det bara priset per installerad MW och MWh som blir relevant.
Och behovet av batterier ser ganska högt ut framöver dvs det blir dyrt med gridstorage till volymerna blir stora.
Denna teknik går att massproducera idag.
Och det behövs inte jättestora lagringsmöjligheter för att dramatisk sänka elpriset.
3% underskott eller 3% överskott gör stor skillnad på elpriset.

I Australien har man sett i praktiken hur batterilagring slår ut "peakers".
Och hur många peakers har vi i sverige?

Edit:
Vi har vattenkraft som "peakers". Alltså kommer batterierna konkurrera ut vattenkraften....Eller?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Om elen är "gratis" så spelar verkningsgraden ingen roll.
Då är det bara priset per installerad MW och MWh som blir relevant.
Och behovet av batterier ser ganska högt ut framöver dvs det blir dyrt med gridstorage till volymerna blir stora.
Denna teknik går att massproducera idag.
Och det behövs inte jättestora lagringsmöjligheter för att dramatisk sänka elpriset.
3% underskott eller 3% överskott gör stor skillnad på elpriset.

I Australien har man sett i praktiken hur batterilagring slår ut "peakers".
Och hur många peakers har vi i sverige?
Vi har problemet med onödigt höga elpriser ibland.
I sämsta fall stiger priset på el över 2kr per kWh under korta perioder.
Borde vara enkelt att med ellagring halvera maxpriset.

Teslas programvara Autobidder optimerar vinsten med lagring.

Value Stacked Monetization

Batteries are highly flexible assets, but they require smart strategies and software to realize their full value. Autobidder allows owners to realize this value by handling the complex co-optimization required to successfully stack multiple value streams simultaneously, including:

Wholesale markets, including energy, ancillary services and capacityTransmission & Distribution-level grid servicesRenewable firming and shapingBilateral contractual arrangementsOther portfolio needs

In wholesale markets, Autobidder includes participation in the following, where regionally applicable:

Day ahead marketsReal time marketsContinuous markets
https://www.tesla.com/no_NO/support/aut ... edirect=no
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av wilfried »

Zalman3 skrev:
Vi har problemet med onödigt höga elpriser ibland.
I sämsta fall stiger priset på el över 2kr per kWh under korta perioder.
Borde vara enkelt att med ellagring halvera maxpriset.
Var ju uppe i 28 kr/kWh i somras ett tag (här nere i söder)
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av evilirish »

wilfried skrev:
Zalman3 skrev:
Vi har problemet med onödigt höga elpriser ibland.
I sämsta fall stiger priset på el över 2kr per kWh under korta perioder.
Borde vara enkelt att med ellagring halvera maxpriset.
Var ju uppe i 28 kr/kWh i somras ett tag (här nere i söder)
Uhm, det var inte 2,8? Jag har inte sett priser högre än ~2 någonsin. Har du ett datum? Isåfall kan vi kolla på https://www.vattenfall.se/elavtal/elpri ... -elborsen/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av Svenssons »

[JM] skrev:
Om elen är "gratis" så spelar verkningsgraden ingen roll.
Finns ingen el som är gratis. Förutom investeringskostnaden för solceller och vindkraft så slits både solceller, växelriktare och vindkraftverket för varje kWh som går genom systemet. Verkningsgraden kanske spelar mindre roll men den spelar roll.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av Zalman3 »

Bara i år så har väl elpriset pendlat mellan -17 öre och 2,50 kr per kWh.
Med bara lite batterier gissar jag att får mycket jämnare priser.
Från 10 öre till 1 kr per kWh kanske.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Bara i år så har väl elpriset pendlat mellan -17 öre och 2,50 kr per kWh.
Med bara lite batterier gissar jag att får mycket jämnare priser.
Från 10 öre till 1 kr per kWh kanske.
Kostnaden för att producera elen har garanterat inte varit negativ bara för att priset vid försäljning varit negativ. Batterier är inte gratis och de slits också. Det är konsumenten som kommer få betala investeringskostnaden för batteri.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av [JM] »

Svenssons skrev:
[JM] skrev:
Om elen är "gratis" så spelar verkningsgraden ingen roll.
Finns ingen el som är gratis. Förutom investeringskostnaden för solceller och vindkraft så slits både solceller, växelriktare och vindkraftverket för varje kWh som går genom systemet. Verkningsgraden kanske spelar mindre roll men den spelar roll.
Det händer ju titt som tätt att elen kostar några få öre , <10 , nu på nätterna. Med mer vindkraft i vårt elsystem så kommmer det bli ännu vanligare.
Dvs elen är i princip gratis vissa tider på dygnet och dyr andra tider.
Det växlar ju lätt mellan 10 öre på natten och 1-2 kronor på dagen här i SE3 (Stockholm) nu under hösten.
Obs grafen visar snittpriset per dygn.
Screenshot_20201206-073650_Tibber.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?

Inlägg av Svenssons »

[JM] skrev:
Svenssons skrev:
Det händer ju titt som tätt att elen kostar några få öre , <10 , nu på nätterna. Med mer vindkraft i vårt elsystem så kommmer det bli ännu vanligare.
Dvs elen är i princip gratis vissa tider på dygnet och dyr andra tider.
Det växlar ju lätt mellan 10 öre på natten och 1-2 kronor på dagen här i SE3 (Stockholm) nu under hösten.
Obs grafen visar snittpriset per dygn.
Som jag skrev ovan så betyder inte negativt pris eller väldigt lågt pris på elen vid försäljning på marknaden att tillverkningskostnaden är negativ eller väldigt låg. Visst finns det en vits med batterier men verkningsgraden eller hur effektivt man kan nyttja batterier spelar roll just eftersom både solceller och vindkraft slits vid tillverkning av elen.

Solceller och vindkraft tillverkar inte el gratis. Det är inte gratis att sätta in batterier för att jämna ut tillverkningen och anpassa flödet till behoven.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar