Hur bra är ett Liquid Air battery?
Moderator: Redaktion
Hur bra är ett Liquid Air battery?
Är Liquid Air battery ett billigt och bra sätt att lagra el?
Litiumjon batterier är kostnadseffektiva upp till 4-5 timmars lagring.
Liquid Air battery mellan 4 till 24 timmar.
Över 24 timmar är ett pumpkraftverk eller vanligt vattenkraftverk billigast.
Litiumjon batterier är kostnadseffektiva upp till 4-5 timmars lagring.
Liquid Air battery mellan 4 till 24 timmar.
Över 24 timmar är ett pumpkraftverk eller vanligt vattenkraftverk billigast.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Effekten är ju minst lika viktig i detta sammanhang.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Det pratas om att med ett Liquid Air battery så kunde man nästan ha halverat investeringskostnaden jämfört med Teslas Hornsdale batterilösning.Svenssons skrev:Effekten är ju minst lika viktig i detta sammanhang.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Intervju med Highview Power av NYK gällande deras CRYObattery Storage
Denna typ av lagring har ju helt klart en bra möjlighet att bli stor pga möjligheten att placera den vart som helst, som batterier, men att den blir billigare ju större man bygger.
I och med att det är en turbinlösning så bidrar den ju även med svängmassa.
Denna typ av lagring har ju helt klart en bra möjlighet att bli stor pga möjligheten att placera den vart som helst, som batterier, men att den blir billigare ju större man bygger.
I och med att det är en turbinlösning så bidrar den ju även med svängmassa.
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Fördelar är att den skalar bra, billig beprövad teknik.
Inga kemikalier. Kan placeras vart som helst.
Inga kemikalier. Kan placeras vart som helst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Fångar upp CO2 samtidigt utan extra kostnad ifall man vill lagra undan och får negativt växthuspåverkan.Zalman3 skrev:Fördelar är att den skalar bra, billig beprövad teknik.
Inga kemikalier. Kan placeras vart som helst.
Inga problem att lagra energi några dagar/veckor heller vilket passar bra ihop med vind/solenergi.
Känns som en riktigt bra lösning för sverige och vår avveckling av kärnkraft och utbyggnad av vind.
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
https://www.nyteknik.se/energi/brittisk ... wh-7004836Brittiskt ”kryobatteri” ska lagra 250 MWh.
En tekniksatsning med mål att bli ett av Europas största energilagringssystem. Utanför Manchester har man nu tagit de första stegen mot etableringen av ett 250 MWh kryobatteri.
För att vi i framtiden på ett tryggt sätt ska kunna luta oss mot intermittenta energislag som sol- och vindkraft så krävs det bra lagringsmöjligheter. Och nu ska man i Storbritannien etablera en innovativ lösning – nämligen vad man kallar för ett kryobatteri.
Tekniken handlar om att man komprimerar och kyler ner luft till -196 grader Celsius, vilket gör att den blir flytande. Det här sker när den förnybara energin flödar och den flytande luften lagras sedan i tankar. När solen har gått ner och vinden mojnat så låter man luften värmas upp, för att driva en turbin – och på så sätt får man då ut energi. Beroende på hur systemet används ligger verkningsgraden på 60-70 procent.
På sikt pratas det om att man kan lagra el för 45 öre per kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Var får du 45 öre ifrån utifrån den artikeln?Zalman3 skrev:https://www.nyteknik.se/energi/brittisk ... wh-7004836Brittiskt ”kryobatteri” ska lagra 250 MWh.
En tekniksatsning med mål att bli ett av Europas största energilagringssystem. Utanför Manchester har man nu tagit de första stegen mot etableringen av ett 250 MWh kryobatteri.
För att vi i framtiden på ett tryggt sätt ska kunna luta oss mot intermittenta energislag som sol- och vindkraft så krävs det bra lagringsmöjligheter. Och nu ska man i Storbritannien etablera en innovativ lösning – nämligen vad man kallar för ett kryobatteri.
Tekniken handlar om att man komprimerar och kyler ner luft till -196 grader Celsius, vilket gör att den blir flytande. Det här sker när den förnybara energin flödar och den flytande luften lagras sedan i tankar. När solen har gått ner och vinden mojnat så låter man luften värmas upp, för att driva en turbin – och på så sätt får man då ut energi. Beroende på hur systemet används ligger verkningsgraden på 60-70 procent.
På sikt pratas det om att man kan lagra el för 45 öre per kWh.
Bara att kyla något till -196 grader och hålla det där låter svindyrt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Jag läser det som att det är när det finns ett överflöd av energi tillgängligt som man kyler ner luften. Direkt när den billiga energin går ner bakom horisonten börjar luften värmas upp och energi frigörs.ChristerSjo skrev:
Var får du 45 öre ifrån utifrån den artikeln?
Bara att kyla något till -196 grader och hålla det där låter svindyrt.
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Man pratar om att man på sikt och i stor skala kan komma ner i
50$/MWh. Blir ca 42,5 öre per kWh i lagringskostnad.
https://www.rechargenews.com/transition ... 2-1-635666
Och till skillnad från ett litiumbatteri så "nöts" ju inte luft.
Man pratar om en livslängd på +40 år.
Och att pumpa och kyla luft är billig, känd enkel teknik.
Som är miljövänlig och kan byggas vart som helst.
50$/MWh. Blir ca 42,5 öre per kWh i lagringskostnad.
https://www.rechargenews.com/transition ... 2-1-635666
Och till skillnad från ett litiumbatteri så "nöts" ju inte luft.
Man pratar om en livslängd på +40 år.
Och att pumpa och kyla luft är billig, känd enkel teknik.
Som är miljövänlig och kan byggas vart som helst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
En intressant bieffekt är att man borde kunna separera de olika gaserna i luften då de blir flytande vid olika tryck/temperaturer, till en låg extrakostnad.
Gaserna har ju ett kommersiellt värde i flytande form, när de är separerade.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordens_atmosf%C3%A4r
https://en.wikipedia.org/wiki/Hampson%E ... inde_cycle
En annan fråga att fundera över är om det är lönsamt att frakta de flytande gaserna, med fartyg/lastbil. Säg att man producerar den flytande gasen på Gotland, och sedan fraktar den till Stockholm.
Gaserna har ju ett kommersiellt värde i flytande form, när de är separerade.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordens_atmosf%C3%A4r
https://en.wikipedia.org/wiki/Hampson%E ... inde_cycle
En annan fråga att fundera över är om det är lönsamt att frakta de flytande gaserna, med fartyg/lastbil. Säg att man producerar den flytande gasen på Gotland, och sedan fraktar den till Stockholm.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2397
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Vill se siffror på verkningsgrad. Svårt att se denna teknik kommer komma i närheten av den höga verkningsgraden för gridbatteri/V2G-batteri (el från nätet (växelström) till batteri (likström) och sedan tillbaka från batteri till elnätet (växelström). Kanske denna teknik och/eller vätgas för drift av elektriska plasmajetmotorer (då flygplan är känslig för hög massa/vikt)?Hammar skrev:
Med LFP (litum-järn) batterier försvinner dessutom kostnads/bristresurs/etikfaktorn. Min kristallkula säger att LFP-batterier kommer vara den viktigaste faktorn i kombination med sol/vind på global nivå till att vi går över till en civilisation driven av i stort 100% förnyelsebar energi.
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Om elen är "gratis" så spelar verkningsgraden ingen roll.
Då är det bara priset per installerad MW och MWh som blir relevant.
Och behovet av batterier ser ganska högt ut framöver dvs det blir dyrt med gridstorage till volymerna blir stora.
Denna teknik går att massproducera idag.
Då är det bara priset per installerad MW och MWh som blir relevant.
Och behovet av batterier ser ganska högt ut framöver dvs det blir dyrt med gridstorage till volymerna blir stora.
Denna teknik går att massproducera idag.
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Och det behövs inte jättestora lagringsmöjligheter för att dramatisk sänka elpriset.[JM] skrev:Om elen är "gratis" så spelar verkningsgraden ingen roll.
Då är det bara priset per installerad MW och MWh som blir relevant.
Och behovet av batterier ser ganska högt ut framöver dvs det blir dyrt med gridstorage till volymerna blir stora.
Denna teknik går att massproducera idag.
3% underskott eller 3% överskott gör stor skillnad på elpriset.
I Australien har man sett i praktiken hur batterilagring slår ut "peakers".
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Och hur många peakers har vi i sverige?Zalman3 skrev:Och det behövs inte jättestora lagringsmöjligheter för att dramatisk sänka elpriset.[JM] skrev:Om elen är "gratis" så spelar verkningsgraden ingen roll.
Då är det bara priset per installerad MW och MWh som blir relevant.
Och behovet av batterier ser ganska högt ut framöver dvs det blir dyrt med gridstorage till volymerna blir stora.
Denna teknik går att massproducera idag.
3% underskott eller 3% överskott gör stor skillnad på elpriset.
I Australien har man sett i praktiken hur batterilagring slår ut "peakers".
Edit:
Vi har vattenkraft som "peakers". Alltså kommer batterierna konkurrera ut vattenkraften....Eller?
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Vi har problemet med onödigt höga elpriser ibland.[JM] skrev:Och hur många peakers har vi i sverige?Zalman3 skrev:Och det behövs inte jättestora lagringsmöjligheter för att dramatisk sänka elpriset.[JM] skrev:Om elen är "gratis" så spelar verkningsgraden ingen roll.
Då är det bara priset per installerad MW och MWh som blir relevant.
Och behovet av batterier ser ganska högt ut framöver dvs det blir dyrt med gridstorage till volymerna blir stora.
Denna teknik går att massproducera idag.
3% underskott eller 3% överskott gör stor skillnad på elpriset.
I Australien har man sett i praktiken hur batterilagring slår ut "peakers".
I sämsta fall stiger priset på el över 2kr per kWh under korta perioder.
Borde vara enkelt att med ellagring halvera maxpriset.
Teslas programvara Autobidder optimerar vinsten med lagring.
https://www.tesla.com/no_NO/support/aut ... edirect=no
Value Stacked Monetization
Batteries are highly flexible assets, but they require smart strategies and software to realize their full value. Autobidder allows owners to realize this value by handling the complex co-optimization required to successfully stack multiple value streams simultaneously, including:
Wholesale markets, including energy, ancillary services and capacityTransmission & Distribution-level grid servicesRenewable firming and shapingBilateral contractual arrangementsOther portfolio needs
In wholesale markets, Autobidder includes participation in the following, where regionally applicable:
Day ahead marketsReal time marketsContinuous markets
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Var ju uppe i 28 kr/kWh i somras ett tag (här nere i söder)Zalman3 skrev:Vi har problemet med onödigt höga elpriser ibland.
I sämsta fall stiger priset på el över 2kr per kWh under korta perioder.
Borde vara enkelt att med ellagring halvera maxpriset.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Uhm, det var inte 2,8? Jag har inte sett priser högre än ~2 någonsin. Har du ett datum? Isåfall kan vi kolla på https://www.vattenfall.se/elavtal/elpri ... -elborsen/wilfried skrev:Var ju uppe i 28 kr/kWh i somras ett tag (här nere i söder)Zalman3 skrev:Vi har problemet med onödigt höga elpriser ibland.
I sämsta fall stiger priset på el över 2kr per kWh under korta perioder.
Borde vara enkelt att med ellagring halvera maxpriset.
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Finns ingen el som är gratis. Förutom investeringskostnaden för solceller och vindkraft så slits både solceller, växelriktare och vindkraftverket för varje kWh som går genom systemet. Verkningsgraden kanske spelar mindre roll men den spelar roll.[JM] skrev:Om elen är "gratis" så spelar verkningsgraden ingen roll.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Bara i år så har väl elpriset pendlat mellan -17 öre och 2,50 kr per kWh.
Med bara lite batterier gissar jag att får mycket jämnare priser.
Från 10 öre till 1 kr per kWh kanske.
Med bara lite batterier gissar jag att får mycket jämnare priser.
Från 10 öre till 1 kr per kWh kanske.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Kostnaden för att producera elen har garanterat inte varit negativ bara för att priset vid försäljning varit negativ. Batterier är inte gratis och de slits också. Det är konsumenten som kommer få betala investeringskostnaden för batteri.Zalman3 skrev:Bara i år så har väl elpriset pendlat mellan -17 öre och 2,50 kr per kWh.
Med bara lite batterier gissar jag att får mycket jämnare priser.
Från 10 öre till 1 kr per kWh kanske.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Det händer ju titt som tätt att elen kostar några få öre , <10 , nu på nätterna. Med mer vindkraft i vårt elsystem så kommmer det bli ännu vanligare.Svenssons skrev:Finns ingen el som är gratis. Förutom investeringskostnaden för solceller och vindkraft så slits både solceller, växelriktare och vindkraftverket för varje kWh som går genom systemet. Verkningsgraden kanske spelar mindre roll men den spelar roll.[JM] skrev:Om elen är "gratis" så spelar verkningsgraden ingen roll.
Dvs elen är i princip gratis vissa tider på dygnet och dyr andra tider.
Det växlar ju lätt mellan 10 öre på natten och 1-2 kronor på dagen här i SE3 (Stockholm) nu under hösten.
Obs grafen visar snittpriset per dygn.
Re: Hur bra är ett Liquid Air battery?
Som jag skrev ovan så betyder inte negativt pris eller väldigt lågt pris på elen vid försäljning på marknaden att tillverkningskostnaden är negativ eller väldigt låg. Visst finns det en vits med batterier men verkningsgraden eller hur effektivt man kan nyttja batterier spelar roll just eftersom både solceller och vindkraft slits vid tillverkning av elen.[JM] skrev:Svenssons skrev:Det händer ju titt som tätt att elen kostar några få öre , <10 , nu på nätterna. Med mer vindkraft i vårt elsystem så kommmer det bli ännu vanligare.
Dvs elen är i princip gratis vissa tider på dygnet och dyr andra tider.
Det växlar ju lätt mellan 10 öre på natten och 1-2 kronor på dagen här i SE3 (Stockholm) nu under hösten.
Obs grafen visar snittpriset per dygn.
Solceller och vindkraft tillverkar inte el gratis. Det är inte gratis att sätta in batterier för att jämna ut tillverkningen och anpassa flödet till behoven.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.