Så bra med OTA updates. Man ändrar lite i koden och vipps laddar bilen återigen snabbare än konkurrenterna. Dumt bara att man inte kan ändra batterikemin OTA.Bjelke skrev:Dom vill bara leda rejset om högst effekt.
Jag tror också att dom hade koll på vad batteriet pallade men struntar i det och öser på mer nu när det börjar komma
konkurrenter med hög effekt osv... skiter i kunderna känns det som...
Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Moderator: Redaktion
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Min 3 år gamla S100D har varit i Spanien 2 ggr, södra Polen 2 ggr, runt i Sverige och är nu i Kiruna. 55.000 km på mätaren för 2h sedan. Den verkar inte ha nån som helst degradering på laddningen - fortfarande 144-148 kW. Men min 1 år gammal XP100DL har varit uppe i 140 kW kanske 2 gånger, nu är det max 114-118 kW. Så det är nått annat än antal SuC laddningar/mil som spökar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Yes, samma här. Jag har aldrig sett mer än 120ish kW på min 5 månader gamla S. För det mesta ligger den kring 90 kW. Sen har jag aldrig varit under 20% heller, det kanske har med det att göra?EnTraktor skrev:Min 3 år gamla S100D har varit i Spanien 2 ggr, södra Polen 2 ggr, runt i Sverige och är nu i Kiruna. 55.000 km på mätaren för 2h sedan. Den verkar inte ha nån som helst degradering på laddningen - fortfarande 144-148 kW. Men min 1 år gammal XP100DL har varit uppe i 140 kW kanske 2 gånger, nu är det max 114-118 kW. Så det är nått annat än antal SuC laddningar/mil som spökar.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Har du också en S100?Curik skrev:Yes, samma här. Jag har aldrig sett mer än 120ish kW på min 5 månader gamla S. För det mesta ligger den kring 90 kW. Sen har jag aldrig varit under 20% heller, det kanske har med det att göra?EnTraktor skrev:Min 3 år gamla S100D har varit i Spanien 2 ggr, södra Polen 2 ggr, runt i Sverige och är nu i Kiruna. 55.000 km på mätaren för 2h sedan. Den verkar inte ha nån som helst degradering på laddningen - fortfarande 144-148 kW. Men min 1 år gammal XP100DL har varit uppe i 140 kW kanske 2 gånger, nu är det max 114-118 kW. Så det är nått annat än antal SuC laddningar/mil som spökar.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Är riktigt irriterad att dom strypt laddhastigheten.
Köpte bilen 75D vår-17, bilen tillverkad slutet -16. Är jätte nöjd med bilen, fungerar perfekt, men syften med att använda till lång körning är nu bort. Har kör runt i Europa sommar som vinter och det har fungerat bra med 95kw laddkurvan som var när jag köpte bilen. Denna höjde dom till runt 115kw och man blev ju impad av företaget som trycker ut förbättringar över nätet.
Sen att dom nu sedan en tid strypt den till 75-80 gör nu att det tar en jävla tid.
Kör man runt här hemma är det väl inga större problem att det tar lite längre men att sätta sig i bilen och dra ner till alperna 180 mil är ju inte roligt längre, 8-9 tim laddtid, även om det är gratis el.
Anmälde till service att dom skulle kolla mitt batteri. Sa att det måste vara fel då den inte laddat som när jag köpte den. Inget fel på batteriet sa dom. Jag menar att då har dom sabbat mitt batteri genom att först höja hastigheten till över 115 för att sedan drastiskt sänka den. Utan information. Äger jag inte min bil?. Vill ha en förklaring.
Service hänvisar till någon garanti. Jag bad att dom skulle skicka upp i organisationen. TYST inte ett ljud.
Man tycker att någon kan ringa, hur svårt är det att fatta, jag hintade ju om att bilen är viktig för långresor därav missnöjet med laddhastigheten. Kanske nån smart säljare skulle kunna ringa, kanske till och med erbjuda att sälja en ny med inbyte.
Funderar nu på vad jag ska göra. En anställd vill ha en Tesla 3 och själv måste jag göra något. Börjar bli trött på Tesla som företag.
Köpte bilen 75D vår-17, bilen tillverkad slutet -16. Är jätte nöjd med bilen, fungerar perfekt, men syften med att använda till lång körning är nu bort. Har kör runt i Europa sommar som vinter och det har fungerat bra med 95kw laddkurvan som var när jag köpte bilen. Denna höjde dom till runt 115kw och man blev ju impad av företaget som trycker ut förbättringar över nätet.
Sen att dom nu sedan en tid strypt den till 75-80 gör nu att det tar en jävla tid.
Kör man runt här hemma är det väl inga större problem att det tar lite längre men att sätta sig i bilen och dra ner till alperna 180 mil är ju inte roligt längre, 8-9 tim laddtid, även om det är gratis el.
Anmälde till service att dom skulle kolla mitt batteri. Sa att det måste vara fel då den inte laddat som när jag köpte den. Inget fel på batteriet sa dom. Jag menar att då har dom sabbat mitt batteri genom att först höja hastigheten till över 115 för att sedan drastiskt sänka den. Utan information. Äger jag inte min bil?. Vill ha en förklaring.
Service hänvisar till någon garanti. Jag bad att dom skulle skicka upp i organisationen. TYST inte ett ljud.
Man tycker att någon kan ringa, hur svårt är det att fatta, jag hintade ju om att bilen är viktig för långresor därav missnöjet med laddhastigheten. Kanske nån smart säljare skulle kunna ringa, kanske till och med erbjuda att sälja en ny med inbyte.
Funderar nu på vad jag ska göra. En anställd vill ha en Tesla 3 och själv måste jag göra något. Börjar bli trött på Tesla som företag.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Var ledig igår och tog en tur från Ingarö till Arboga, där jag anlände med 88 km i range. Började Suc på 103 kw och tänkte att det börjar ju bra! En minut senare var laddningen nere på 77 kw för att snart plana ut till 58 kw. På 30 minuter fick jag 150 km så jag fick snällt sitta och vänta en lång stund för att kunna ta mig hem igen. Åkte förbi SC i Bredden där alla var helt oförstående till varför bilen laddade så långsamt. Detta får mig att överväga om det ska bli fler Europaresor. Den laddar ju inte snabbare än en gammal Leaf.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Welcome to reality... Vi med äldre bilar är uppenbarligen blåsta. Dags att göra något åt eländet.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
De kommer inte ringa. Än mindre erbjuda dig en bra uppgraderingsdeal... Tesla jobbar inte så. På gott och ont.chall skrev:Service hänvisar till någon garanti. Jag bad att dom skulle skicka upp i organisationen. TYST inte ett ljud.
Man tycker att någon kan ringa, hur svårt är det att fatta, jag hintade ju om att bilen är viktig för långresor därav missnöjet med laddhastigheten. Kanske nån smart säljare skulle kunna ringa, kanske till och med erbjuda att sälja en ny med inbyte.
Funderar nu på vad jag ska göra. En anställd vill ha en Tesla 3 och själv måste jag göra något. Börjar bli trött på Tesla som företag.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det är väl detta som är det tråkiga, ointresserade att prata med sina kunder.Verdi skrev:De kommer inte ringa. Än mindre erbjuda dig en bra uppgraderingsdeal... Tesla jobbar inte så. På gott och ont.chall skrev:Service hänvisar till någon garanti. Jag bad att dom skulle skicka upp i organisationen. TYST inte ett ljud.
Man tycker att någon kan ringa, hur svårt är det att fatta, jag hintade ju om att bilen är viktig för långresor därav missnöjet med laddhastigheten. Kanske nån smart säljare skulle kunna ringa, kanske till och med erbjuda att sälja en ny med inbyte.
Funderar nu på vad jag ska göra. En anställd vill ha en Tesla 3 och själv måste jag göra något. Börjar bli trött på Tesla som företag.
Det blev uppenbart i SMS kommunikationen med Service Center efter att dom OTA analyserat mitt batteri att dom gör vad dom vill och garantierna garanterar inte något.
Har ställt frågor till andra bilmärken hur dom garanterar laddhastigheten långsiktigt. (Minst under batterigarantin) Får se vilka svar jag får.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det är tyvärr deras typiska förhållningssätt. Jag fick pressa de ganska hårt tills de till sist fick krypa till korset och erkände att kärran är strypt.chall skrev:Det blev uppenbart i SMS kommunikationen med Service Center efter att dom OTA analyserat mitt batteri att dom gör vad dom vill och garantierna garanterar inte något.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Har du något förslag? Jag är med om vi kan samla många med samma problem.Jojo skrev:Welcome to reality... Vi med äldre bilar är uppenbarligen blåsta. Dags att göra något åt eländet.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
För privatpersoner är det väl ARN som gäller? Det viktiga då borde vara att hitta dokumentation som visar vad man blev lovad när man köpte bilen, antar jag.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag hade en ganska låg sms konversation med Service Center där vissa frågor inte besvarades.
Why do you brig the charge curve down to 75-80? Answer from Tesla, to protect battery.
Följdfrågor blir då.
Why did you bring it up to 120kw? You increase charging speed during a period.
Did you harm my battery by doing this?
Is this the reason you bring down the speed?
Why not leave the charging curve as it was when I bought the car?
Man har bara skitit i och svara.
Att bara skita i och svar gör mig innerligt förbannad.
Jag skulle rekommendera de som köper ny Tesla att skaffa skriftliga garantier att den gällande laddkurvan vid köp garanteras under minst garantitiden.
Kommer inte att ske tror jag dock.
Why do you brig the charge curve down to 75-80? Answer from Tesla, to protect battery.
Följdfrågor blir då.
Why did you bring it up to 120kw? You increase charging speed during a period.
Did you harm my battery by doing this?
Is this the reason you bring down the speed?
Why not leave the charging curve as it was when I bought the car?
Man har bara skitit i och svara.
Att bara skita i och svar gör mig innerligt förbannad.
Jag skulle rekommendera de som köper ny Tesla att skaffa skriftliga garantier att den gällande laddkurvan vid köp garanteras under minst garantitiden.
Kommer inte att ske tror jag dock.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Fick du det på skrift?Jojo skrev:
Det är tyvärr deras typiska förhållningssätt. Jag fick pressa de ganska hårt tills de till sist fick krypa till korset och erkände att kärran är strypt.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag har försökt med alla vanliga (läs: vänliga) medel att låta Tesla fixa det, tyvärr utan framgång. Det som återstår är juridiska medel, vilket jag håller på att undersöka. P g a 'mycket jobb på jobbet' har jag varit tvungen att ligga lite lågt ett tag, men vill nu ta tag i saken igen. Det är dock svårare än jag trodde att hitta en duktig advokat som engagerar sig i ärendet och driver frågan. Så om någon har ett tips??? Och om vi är fler som vill driva detta, desto bättre!Kriper skrev:Har du något förslag? Jag är med om vi kan samla många med samma problem.
Tyvärr är kärran företagsägd, så ARN är inget alternativ.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
JappCredde skrev:Fick du det på skrift?
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Var det inte någon här som drog det till ARN? Hur gick det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det Tesla skulle gjort var låta oss bilägare välja om vi vill ladda med gamla farten när det behövs på långresa och saktare när vi inte har så bråttom. Klart vi vill skona vårt batteri, men det ska vara upp till oss som ägare att bestämma.
De har ingen rätt minska laddfarten vi fick då vi köpte bilen, bara för de vill skydda sig mot garantiärenden. Garantin ska gälla ändå. Utlovad prestanda som laddfart får inte tas bort utan godkännande av ägaren !
Tänk om VOLVO kom på natten utan att fråga och tog bort din fina motor och satte in en mindre, för att den ska hålla längre så de inte drabbas av garantiärenden ! Där har ni argument åt juristen.
Funderar att sälja mina 2 Teslor, detta och dålig service börjar bli droppen.
De har ingen rätt minska laddfarten vi fick då vi köpte bilen, bara för de vill skydda sig mot garantiärenden. Garantin ska gälla ändå. Utlovad prestanda som laddfart får inte tas bort utan godkännande av ägaren !
Tänk om VOLVO kom på natten utan att fråga och tog bort din fina motor och satte in en mindre, för att den ska hålla längre så de inte drabbas av garantiärenden ! Där har ni argument åt juristen.
Funderar att sälja mina 2 Teslor, detta och dålig service börjar bli droppen.
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Kanske man skulle posta #teslasuperslowcharging varje gång man laddar med en bil som drabbats? Om alla som drabbats gjorde det skulle det kunna bli ett Internetfenomen som faktiskt till slut påverkar något. Den juridiska vägen tycks ju iaf vara stängd så det hela kokar ner till anständighet.
Model S P85DL+
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Jag är förundrad över att Tibor inte tagit upp ämnet om reducerad laddhastighet, som Tesla nu medger sker pga att det skall skydda batterierna och att orsaken till problemet är snabbladdningen i sig.
Det är ju väsentligt att känna till detta både som ägare av en Tesla och som ev framtida Teslaägare. Troligen gäller problematiken inte bara Teslas batteriteknik utan alla kända bilmärken kommer att drabbas. Teslas bilar har förmågan att köras mer just pga av möjligheten till snabbladdning och det utmärkta snabbladdningsnätet, därav sannolikt orsaken till att problemet dyker upp hos Tesla först.
Tibor annonserar att han skall föreläsa om elbilsmyter i samband med trafikkonferens i Halmstad. V.g. se separat tråd.
Ett ypperligt tillfälle för honom att ta upp denna problematik och varna för snabbladdningens konsekvenser för batterierna!
Det är ju väsentligt att känna till detta både som ägare av en Tesla och som ev framtida Teslaägare. Troligen gäller problematiken inte bara Teslas batteriteknik utan alla kända bilmärken kommer att drabbas. Teslas bilar har förmågan att köras mer just pga av möjligheten till snabbladdning och det utmärkta snabbladdningsnätet, därav sannolikt orsaken till att problemet dyker upp hos Tesla först.
Tibor annonserar att han skall föreläsa om elbilsmyter i samband med trafikkonferens i Halmstad. V.g. se separat tråd.
Ett ypperligt tillfälle för honom att ta upp denna problematik och varna för snabbladdningens konsekvenser för batterierna!
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Är det andra tillverkare som göra samma sak? kan man jämföra med #chargegate där Nissan sänkte ladd-hastigheten efter visst antal snabbladdningar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Dom andra har väl inte riktigt hunnit dit än så vi vet inte, dels så har dom
inte funnits lika länge (med höga effekter alltså) och dels så har dom inte lika många
laddare med hög effekt att leka med, så det dröjer nog lite innan vi vet...
Men räkna med att det kommer att uppmärksammas om/när det händer!
Leafens problem är ju en annan sak, den stryper pga värmen i sig under själva laddningen, återstår
att se om det har fått andra negativa effekter för batterierna...
inte funnits lika länge (med höga effekter alltså) och dels så har dom inte lika många
laddare med hög effekt att leka med, så det dröjer nog lite innan vi vet...
Men räkna med att det kommer att uppmärksammas om/när det händer!
Leafens problem är ju en annan sak, den stryper pga värmen i sig under själva laddningen, återstår
att se om det har fått andra negativa effekter för batterierna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Etron måste ju råka ut för detta, med tanke på att Tesla har ganska snäll laddkurva kontra Etron så vore det intressant att se en Etron med 25k mil som laddat på Ionity större delen av tiden.
Tyvärr rullar inga taxi med Etron vad jag vet.
Tyvärr rullar inga taxi med Etron vad jag vet.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
25tmil? Nja, nedsatt laddhastighet kommer mycket tidigare än så på flera teslor.LasseTM skrev:Etron måste ju råka ut för detta, med tanke på att Tesla har ganska snäll laddkurva kontra Etron så vore det intressant att se en Etron med 25k mil som laddat på Ionity större delen av tiden.
Tyvärr rullar inga taxi med Etron vad jag vet.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate
Det rullar massor av Audi e-tron som Taxibilar.LasseTM skrev:Etron måste ju råka ut för detta, med tanke på att Tesla har ganska snäll laddkurva kontra Etron så vore det intressant att se en Etron med 25k mil som laddat på Ionity större delen av tiden.
Tyvärr rullar inga taxi med Etron vad jag vet.
Till och med i Umeå.
Ska fråga om de märkt av någon minskad laddhastighet.
Nej förresten, man kan inte ladda snabbare än 50kW CCS i Norrland!
Audi e-tron folket borde klaga hos Audi för att man får en laddhastighet på bara 33% av det som står i broschyren!
På en helt ny bil!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension