Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Dom vill bara leda rejset om högst effekt.
Jag tror också att dom hade koll på vad batteriet pallade men struntar i det och öser på mer nu när det börjar komma
konkurrenter med hög effekt osv... skiter i kunderna känns det som...
Så bra med OTA updates. Man ändrar lite i koden och vipps laddar bilen återigen snabbare än konkurrenterna. Dumt bara att man inte kan ändra batterikemin OTA. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av EnTraktor »

Min 3 år gamla S100D har varit i Spanien 2 ggr, södra Polen 2 ggr, runt i Sverige och är nu i Kiruna. 55.000 km på mätaren för 2h sedan. Den verkar inte ha nån som helst degradering på laddningen - fortfarande 144-148 kW. Men min 1 år gammal XP100DL har varit uppe i 140 kW kanske 2 gånger, nu är det max 114-118 kW. Så det är nått annat än antal SuC laddningar/mil som spökar.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Curik »

EnTraktor skrev:
Min 3 år gamla S100D har varit i Spanien 2 ggr, södra Polen 2 ggr, runt i Sverige och är nu i Kiruna. 55.000 km på mätaren för 2h sedan. Den verkar inte ha nån som helst degradering på laddningen - fortfarande 144-148 kW. Men min 1 år gammal XP100DL har varit uppe i 140 kW kanske 2 gånger, nu är det max 114-118 kW. Så det är nått annat än antal SuC laddningar/mil som spökar.
Yes, samma här. Jag har aldrig sett mer än 120ish kW på min 5 månader gamla S. För det mesta ligger den kring 90 kW. Sen har jag aldrig varit under 20% heller, det kanske har med det att göra?
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av PhR34k »

Curik skrev:
EnTraktor skrev:
Min 3 år gamla S100D har varit i Spanien 2 ggr, södra Polen 2 ggr, runt i Sverige och är nu i Kiruna. 55.000 km på mätaren för 2h sedan. Den verkar inte ha nån som helst degradering på laddningen - fortfarande 144-148 kW. Men min 1 år gammal XP100DL har varit uppe i 140 kW kanske 2 gånger, nu är det max 114-118 kW. Så det är nått annat än antal SuC laddningar/mil som spökar.
Yes, samma här. Jag har aldrig sett mer än 120ish kW på min 5 månader gamla S. För det mesta ligger den kring 90 kW. Sen har jag aldrig varit under 20% heller, det kanske har med det att göra?
Har du också en S100?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av chall »

Är riktigt irriterad att dom strypt laddhastigheten.

Köpte bilen 75D vår-17, bilen tillverkad slutet -16. Är jätte nöjd med bilen, fungerar perfekt, men syften med att använda till lång körning är nu bort. Har kör runt i Europa sommar som vinter och det har fungerat bra med 95kw laddkurvan som var när jag köpte bilen. Denna höjde dom till runt 115kw och man blev ju impad av företaget som trycker ut förbättringar över nätet.
Sen att dom nu sedan en tid strypt den till 75-80 gör nu att det tar en jävla tid.

Kör man runt här hemma är det väl inga större problem att det tar lite längre men att sätta sig i bilen och dra ner till alperna 180 mil är ju inte roligt längre, 8-9 tim laddtid, även om det är gratis el.

Anmälde till service att dom skulle kolla mitt batteri. Sa att det måste vara fel då den inte laddat som när jag köpte den. Inget fel på batteriet sa dom. Jag menar att då har dom sabbat mitt batteri genom att först höja hastigheten till över 115 för att sedan drastiskt sänka den. Utan information. Äger jag inte min bil?. Vill ha en förklaring.

Service hänvisar till någon garanti. Jag bad att dom skulle skicka upp i organisationen. TYST inte ett ljud.

Man tycker att någon kan ringa, hur svårt är det att fatta, jag hintade ju om att bilen är viktig för långresor därav missnöjet med laddhastigheten. Kanske nån smart säljare skulle kunna ringa, kanske till och med erbjuda att sälja en ny med inbyte.

Funderar nu på vad jag ska göra. En anställd vill ha en Tesla 3 och själv måste jag göra något. Börjar bli trött på Tesla som företag.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Kriper »

Var ledig igår och tog en tur från Ingarö till Arboga, där jag anlände med 88 km i range. Började Suc på 103 kw och tänkte att det börjar ju bra! En minut senare var laddningen nere på 77 kw för att snart plana ut till 58 kw. På 30 minuter fick jag 150 km så jag fick snällt sitta och vänta en lång stund för att kunna ta mig hem igen. Åkte förbi SC i Bredden där alla var helt oförstående till varför bilen laddade så långsamt. Detta får mig att överväga om det ska bli fler Europaresor. Den laddar ju inte snabbare än en gammal Leaf.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

Welcome to reality... :evil: Vi med äldre bilar är uppenbarligen blåsta. Dags att göra något åt eländet.
Verdi

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Verdi »

chall skrev:
Service hänvisar till någon garanti. Jag bad att dom skulle skicka upp i organisationen. TYST inte ett ljud.

Man tycker att någon kan ringa, hur svårt är det att fatta, jag hintade ju om att bilen är viktig för långresor därav missnöjet med laddhastigheten. Kanske nån smart säljare skulle kunna ringa, kanske till och med erbjuda att sälja en ny med inbyte.

Funderar nu på vad jag ska göra. En anställd vill ha en Tesla 3 och själv måste jag göra något. Börjar bli trött på Tesla som företag.
De kommer inte ringa. Än mindre erbjuda dig en bra uppgraderingsdeal... Tesla jobbar inte så. På gott och ont.
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av chall »

Verdi skrev:
chall skrev:
Service hänvisar till någon garanti. Jag bad att dom skulle skicka upp i organisationen. TYST inte ett ljud.

Man tycker att någon kan ringa, hur svårt är det att fatta, jag hintade ju om att bilen är viktig för långresor därav missnöjet med laddhastigheten. Kanske nån smart säljare skulle kunna ringa, kanske till och med erbjuda att sälja en ny med inbyte.

Funderar nu på vad jag ska göra. En anställd vill ha en Tesla 3 och själv måste jag göra något. Börjar bli trött på Tesla som företag.
De kommer inte ringa. Än mindre erbjuda dig en bra uppgraderingsdeal... Tesla jobbar inte så. På gott och ont.
Det är väl detta som är det tråkiga, ointresserade att prata med sina kunder.
Det blev uppenbart i SMS kommunikationen med Service Center efter att dom OTA analyserat mitt batteri att dom gör vad dom vill och garantierna garanterar inte något.
Har ställt frågor till andra bilmärken hur dom garanterar laddhastigheten långsiktigt. (Minst under batterigarantin) Får se vilka svar jag får.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

chall skrev:
Det blev uppenbart i SMS kommunikationen med Service Center efter att dom OTA analyserat mitt batteri att dom gör vad dom vill och garantierna garanterar inte något.
Det är tyvärr deras typiska förhållningssätt. Jag fick pressa de ganska hårt tills de till sist fick krypa till korset och erkände att kärran är strypt.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Kriper »

Jojo skrev:
Welcome to reality... :evil: Vi med äldre bilar är uppenbarligen blåsta. Dags att göra något åt eländet.
Har du något förslag? Jag är med om vi kan samla många med samma problem.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

För privatpersoner är det väl ARN som gäller? Det viktiga då borde vara att hitta dokumentation som visar vad man blev lovad när man köpte bilen, antar jag.
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av chall »

Jag hade en ganska låg sms konversation med Service Center där vissa frågor inte besvarades.

Why do you brig the charge curve down to 75-80? Answer from Tesla, to protect battery.

Följdfrågor blir då.
Why did you bring it up to 120kw? You increase charging speed during a period.
Did you harm my battery by doing this?
Is this the reason you bring down the speed?
Why not leave the charging curve as it was when I bought the car?

Man har bara skitit i och svara.
Att bara skita i och svar gör mig innerligt förbannad.
Jag skulle rekommendera de som köper ny Tesla att skaffa skriftliga garantier att den gällande laddkurvan vid köp garanteras under minst garantitiden.
Kommer inte att ske tror jag dock.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Credde »

Jojo skrev:

Det är tyvärr deras typiska förhållningssätt. Jag fick pressa de ganska hårt tills de till sist fick krypa till korset och erkände att kärran är strypt.
Fick du det på skrift?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

Kriper skrev:
Har du något förslag? Jag är med om vi kan samla många med samma problem.
Jag har försökt med alla vanliga (läs: vänliga) medel att låta Tesla fixa det, tyvärr utan framgång. Det som återstår är juridiska medel, vilket jag håller på att undersöka. P g a 'mycket jobb på jobbet' har jag varit tvungen att ligga lite lågt ett tag, men vill nu ta tag i saken igen. Det är dock svårare än jag trodde att hitta en duktig advokat som engagerar sig i ärendet och driver frågan. Så om någon har ett tips??? Och om vi är fler som vill driva detta, desto bättre!

Tyvärr är kärran företagsägd, så ARN är inget alternativ.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

Credde skrev:
Fick du det på skrift?
Japp :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Var det inte någon här som drog det till ARN? Hur gick det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av topgun12 »

Det Tesla skulle gjort var låta oss bilägare välja om vi vill ladda med gamla farten när det behövs på långresa och saktare när vi inte har så bråttom. Klart vi vill skona vårt batteri, men det ska vara upp till oss som ägare att bestämma.

De har ingen rätt minska laddfarten vi fick då vi köpte bilen, bara för de vill skydda sig mot garantiärenden. Garantin ska gälla ändå. Utlovad prestanda som laddfart får inte tas bort utan godkännande av ägaren !

Tänk om VOLVO kom på natten utan att fråga och tog bort din fina motor och satte in en mindre, för att den ska hålla längre så de inte drabbas av garantiärenden ! Där har ni argument åt juristen.

Funderar att sälja mina 2 Teslor, detta och dålig service börjar bli droppen.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av mans71 »

Kanske man skulle posta #teslasuperslowcharging varje gång man laddar med en bil som drabbats? Om alla som drabbats gjorde det skulle det kunna bli ett Internetfenomen som faktiskt till slut påverkar något. Den juridiska vägen tycks ju iaf vara stängd så det hela kokar ner till anständighet.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Jag är förundrad över att Tibor inte tagit upp ämnet om reducerad laddhastighet, som Tesla nu medger sker pga att det skall skydda batterierna och att orsaken till problemet är snabbladdningen i sig.
Det är ju väsentligt att känna till detta både som ägare av en Tesla och som ev framtida Teslaägare. Troligen gäller problematiken inte bara Teslas batteriteknik utan alla kända bilmärken kommer att drabbas. Teslas bilar har förmågan att köras mer just pga av möjligheten till snabbladdning och det utmärkta snabbladdningsnätet, därav sannolikt orsaken till att problemet dyker upp hos Tesla först.

Tibor annonserar att han skall föreläsa om elbilsmyter i samband med trafikkonferens i Halmstad. V.g. se separat tråd.

Ett ypperligt tillfälle för honom att ta upp denna problematik och varna för snabbladdningens konsekvenser för batterierna!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Mickep »

Är det andra tillverkare som göra samma sak? kan man jämföra med #chargegate där Nissan sänkte ladd-hastigheten efter visst antal snabbladdningar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Bjelke »

Dom andra har väl inte riktigt hunnit dit än så vi vet inte, dels så har dom
inte funnits lika länge (med höga effekter alltså) och dels så har dom inte lika många
laddare med hög effekt att leka med, så det dröjer nog lite innan vi vet...
Men räkna med att det kommer att uppmärksammas om/när det händer!
Leafens problem är ju en annan sak, den stryper pga värmen i sig under själva laddningen, återstår
att se om det har fått andra negativa effekter för batterierna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LasseTM »

Etron måste ju råka ut för detta, med tanke på att Tesla har ganska snäll laddkurva kontra Etron så vore det intressant att se en Etron med 25k mil som laddat på Ionity större delen av tiden.
Tyvärr rullar inga taxi med Etron vad jag vet.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2236
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

LasseTM skrev:
Etron måste ju råka ut för detta, med tanke på att Tesla har ganska snäll laddkurva kontra Etron så vore det intressant att se en Etron med 25k mil som laddat på Ionity större delen av tiden.
Tyvärr rullar inga taxi med Etron vad jag vet.
25tmil? Nja, nedsatt laddhastighet kommer mycket tidigare än så på flera teslor.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Zalman3 »

LasseTM skrev:
Etron måste ju råka ut för detta, med tanke på att Tesla har ganska snäll laddkurva kontra Etron så vore det intressant att se en Etron med 25k mil som laddat på Ionity större delen av tiden.
Tyvärr rullar inga taxi med Etron vad jag vet.
Det rullar massor av Audi e-tron som Taxibilar.
Till och med i Umeå.
Ska fråga om de märkt av någon minskad laddhastighet.

Nej förresten, man kan inte ladda snabbare än 50kW CCS i Norrland!
:lol:

Audi e-tron folket borde klaga hos Audi för att man får en laddhastighet på bara 33% av det som står i broschyren!
På en helt ny bil!
:lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar