Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:

Titta på försäljningsstatistiken för valfri lyxlimpa. Det är inte direkt så att BMW 7-serie, Mercedes S-klass mfl säljer "bra" i slutet av modellcykeln.
Dessutom köpte ju många S och X för att det inte fanns alternativ, när nu 3 och Y finns är det fullt logiskt att försäljningen rasar rejält.
När "nya" S och X kommer blir det likt när en ny 7-serie eller S-klass kommer. Det är inte längre Teslas volymmodeller, precis som det inte är för BMW eller Mercedes.
Model S har en helt annan kundgrupp än dina "lyxlimpor". Tveksamt om Tesla har modellcykler också. Än så länge har de inte ersatt en existerande modell en enda gång.

Ironiskt nog tycker jag Model S är bästa elbilen för våra behov som går att köpa ännu denna dag.
Den hade det i början, eftersom det inte fanns något alternativ. Därav den sk "tesla-stretch". Nu när Model 3 och Y finns riktar den sig främst till samma köpare som just S-klass och 7-serien. Därför kommer den fortsatt ha betydligt lägre försäljning och aldrig nå tidigare volymer.
Du har så jäkla fel. En Model S är som en kombi. Man kan ha hunden där bak och lasta skrymmande saker. Den är helt i avsaknad av den lyx och förfining som kännetecknar de du räknar upp som konkurrenter. Och tack vare det fina förmånsvärdet konkurrerar Model S med bilar som Volvo V90 D4 och BMW 520d snarare än bilar som har ett TCO på över det dubbla.

En Model 3 funkar inte alls lika bra. Det är en sedan. En biltyp som inte varit särskilt populär i Sverige på många år.
Man kan inte ha en hund och lasta i Model Y då eller?

https://electrek.co/2020/08/02/tesla-mo ... s-on-back/

S konkurrerar inte med "lyx och förfining"(men det lär bättras med Palladium...), utan främst med drivlina och teknik. Fakta är att det är en 5m lång, 2m bred, sedan med luftfjädring och 400+hk samt prislapp runt en mille. Vilka andra bilar råkar också tillhöra den skaran? Just det...

Att en V90 eller 520D råkar ha liknande TCO beror ju endast på att S är en elbil. Om S hade haft en V8 istället för elmotor så hade även TCO sett ut som 7-serien och S-klass.

Om Model 3 inte "funkar lika bra" så är det ju konstigt att så många byter från S till den. Eller hur?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
[

Man kan inte ha en hund och lasta i Model Y då eller?
S konkurrerar inte med "lyx och förfining", utan främst med drivlina och teknik. Fakta är att det är en 5m lång, 2m bred, sedan med luftfjädring och 400+hk samt prislapp runt en mille. Vilka andra bilar råkar också tillhöra den skaran? Just det...

Att en V90 eller 520D råkar ha liknande TCO beror ju endast på att S är en elbil. Om S hade haft en V8 istället för elmotor så hade även TCO sett ut som 7-serien och S-klass.

Om Model 3 inte "funkar lika bra" så är det ju konstigt att så många byter från S till den. Eller hur?
Model Y pratade vi väl inte om? Den finns inte i Sverige än heller för den delen...

Hade Model S haft en V8 hade den varit chanslös mot konkurrenterna.

Nä, Model 3 funkar inte lika bra för alla. För många gör den kanske det. Men inte för oss. Och även om den räckt till utrymmesmässigt hade jag haft svårt för avsaknaden av rattvärme, det höga vägbullret, de krångliga dörrhandtagen och lite annat.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Fredrik j »

Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av hooked »

Fredrik j skrev:
Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.
Varför då?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.
Tror jag verkligen inte, däremot hade de varit omöjliga att tillverka.

Självklart hade det gått att sälja en sedan med den prestandan och den tekniken som finns i Model S och 3. Det är ju till och med själva poängen med dessa bilar. De är inte bara de bästa elbilarna utan de bästa bilarna, i sin klass. Hade du kunnat göra samma bil med en fossilbrännare hade ju också sålt bra... men det går inte, inte till det priset.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av dd88 »

Ironiskt nog så är det troligtvis Mod 3 Perf som hade funkat bäst som en fossilbil, många skulle ha överseende med dess tillkortakommanden pga prestandan.

Model S hade kunnat konkurrera med motsvarande A6/5/E
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Fredrik j »

Naturligtvis tillskriver jag prestandan till eldriften.
Med allt annat samma menar jag allt utom drivlinan.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Tellus »

Fredrik j skrev:
Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.
Även om man bortser från eldriftens alla fördelar med prestanda, driftkostnader och miljö/hälsa så tror jag dom hade sålt rätt bra ändå

- bra garantivillkor
- snygga
- överlägsen skärm i bilen
- spotify, netflix, youtube, spel
- trådlösa uppdateringar
- annorlunda interiör
- mobile service
- slippa bilskojare (återförsäljare)
- samma pris till alla
Med mera
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Albin »

Tellus skrev:
Fredrik j skrev:
Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.
Även om man bortser från eldriftens alla fördelar med prestanda, driftkostnader och miljö/hälsa så tror jag dom hade sålt rätt bra ändå

- bra garantivillkor
- snygga
- överlägsen skärm i bilen
- spotify, netflix, youtube, spel
- trådlösa uppdateringar
- annorlunda interiör
- mobile service
- slippa bilskojare (återförsäljare)
- samma pris till alla
Med mera
+ egna bensinstationer med pris på 4kr/l :D ;)
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Fredrik j »

Albin skrev:
Tellus skrev:
Fredrik j skrev:
Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.
Även om man bortser från eldriftens alla fördelar med prestanda, driftkostnader och miljö/hälsa så tror jag dom hade sålt rätt bra ändå

- bra garantivillkor
- snygga
- överlägsen skärm i bilen
- spotify, netflix, youtube, spel
- trådlösa uppdateringar
- annorlunda interiör
- mobile service
- slippa bilskojare (återförsäljare)
- samma pris till alla
Med mera
+ egna bensinstationer med pris på 4kr/l :D ;)
Nu läste du inte inlägget väl?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
[

Man kan inte ha en hund och lasta i Model Y då eller?
S konkurrerar inte med "lyx och förfining", utan främst med drivlina och teknik. Fakta är att det är en 5m lång, 2m bred, sedan med luftfjädring och 400+hk samt prislapp runt en mille. Vilka andra bilar råkar också tillhöra den skaran? Just det...

Att en V90 eller 520D råkar ha liknande TCO beror ju endast på att S är en elbil. Om S hade haft en V8 istället för elmotor så hade även TCO sett ut som 7-serien och S-klass.

Om Model 3 inte "funkar lika bra" så är det ju konstigt att så många byter från S till den. Eller hur?
Model Y pratade vi väl inte om? Den finns inte i Sverige än heller för den delen...

Hade Model S haft en V8 hade den varit chanslös mot konkurrenterna.

Nä, Model 3 funkar inte lika bra för alla. För många gör den kanske det. Men inte för oss. Och även om den räckt till utrymmesmässigt hade jag haft svårt för avsaknaden av rattvärme, det höga vägbullret, de krångliga dörrhandtagen och lite annat.
Vi pratar global försäljning och marknadsandelar, och därmed 3 och Y. Om alla tyckt som du hade S sålt överlägset mest, men det gör dom inte. Tvärtom rasar försäljningen. Vad du gillar är alltså en sak, vad marknaden efterfrågar något helt annat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Vi pratar global försäljning och marknadsandelar, och därmed 3 och Y. Om alla tyckt som du hade S sålt överlägset mest, men det gör dom inte. Tvärtom rasar försäljningen. Vad du gillar är alltså en sak, vad marknaden efterfrågar något helt annat.
Tror nog få människor som är intresserade av A8/S-klass/7-serien går och köper en Model S, det är helt olika bilar som tilltalar olika personer. De flesta som brukar köpa lyxbilar nöjer sig nog inte med en mellanklassbil bara för den går på el om jag skall vara ärlig, de köper den typen av bilar för de vill ha bekvämlighet mm. Finns ju garanterat några men som kundgrupp är de nog rätt skilda.

Att 3 säljer bättre är ju helt naturligt för att det är den billigare varianten, billigare bilar säljer som regel bättre för det är ju så inkomstfördelningen ser ut. Kommer de med en bil för 300k lär den sälja bättre än 3an, om de nu inte försämrar kvalitétskänslan lika mycket som mellan S och 3 för då är väl det enda man kan jämföra den med Dacia...
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av ducce916 »

Har en Audi A2, 7000 mil, en Audi A8, 7500 mil och en Tesla 3, 250 mil. Kommer att sälja A8:an utan större saknad, känns som en koloss jämfört med 3:an.
Men det är klart, utrustningsmässigt är det inte många bilar som klår A8:an, har varit demobil hos Audi. Men 3:an är så mycket roligare att köra och är inte mycket bullrigare än A8:an (20" däck), kanske har man lyckats ljudisolera de nyare 3:orna bättre, har inget att jämföra med?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Vi pratar global försäljning och marknadsandelar, och därmed 3 och Y. Om alla tyckt som du hade S sålt överlägset mest, men det gör dom inte. Tvärtom rasar försäljningen. Vad du gillar är alltså en sak, vad marknaden efterfrågar något helt annat.
Tror nog få människor som är intresserade av A8/S-klass/7-serien går och köper en Model S, det är helt olika bilar som tilltalar olika personer. De flesta som brukar köpa lyxbilar nöjer sig nog inte med en mellanklassbil bara för den går på el om jag skall vara ärlig, de köper den typen av bilar för de vill ha bekvämlighet mm. Finns ju garanterat några men som kundgrupp är de nog rätt skilda.

Att 3 säljer bättre är ju helt naturligt för att det är den billigare varianten, billigare bilar säljer som regel bättre för det är ju så inkomstfördelningen ser ut. Kommer de med en bil för 300k lär den sälja bättre än 3an, om de nu inte försämrar kvalitétskänslan lika mycket som mellan S och 3 för då är väl det enda man kan jämföra den med Dacia...
S är ingen mellanklassbil. Den är återigen 5m lång, 2m bred och har luftfjädring. Vilken mellanklassare matchar det?
I USA där S säljer överlägset bäst är det många äldre herrar som köper den, likt just A8/S-klass/7-serien. Att den i Sverige tilltalat en annan målgrupp beror ju på att förutsättningarna ser helt annorlunda ut här, mycket lägre förmånsvärde och driftskostnader viket gjort att den kan konkurrera med mellanklassare i TCO. I USA är bensinen extremt billigt och TCO blir inte alls lika bra.

Ja, det är ju det jag säger. Den funkar för de flesta och är billigare, därför säljer den som smör. Men det finns också en gräns för hur liten en bil kan bli innan den inte tilltalar lika många. Dvs pris är inte allt.
Har du överhuvudtaget suttit i någon icke premium-bil nån gång? Min Model 3 har ingen hårdplast, allt man tar i är mjukt och premium. Inget glapp, inget skrammel. Allt sitter tight, även efter 3200 mil.
Interiören är extremt minimalistisk, men det betyder inte att det är dålig kvalitetskänsla. IMO är den mer premium än S som känns väldigt gubbig.
Jag körde en Skoda pickup en del för 15 år sen, där kan vi prata billig känsla...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
S är ingen mellanklassbil. Den är återigen 5m lång, 2m bred och har luftfjädring. Vilken mellanklassare matchar det?
I USA där S säljer överlägset bäst är det många äldre herrar som köper den, likt just A8/S-klass/7-serien. Att den i Sverige tilltalat en annan målgrupp beror ju på att förutsättningarna ser helt annorlunda ut här, mycket lägre förmånsvärde och driftskostnader viket gjort att den kan konkurrera med mellanklassare i TCO. I USA är bensinen extremt billigt och TCO blir inte alls lika bra.
Att en bil är stor och dyr gör den inte till en lyxbil, den ligger runt en 5-serie/A6 som bäst när vi pratar hur högt den är på ”lyxighetsskalan” (även om den saknar många basala saker i utrustningen och inte matcher riktigt i kvalitetskänslan). Till och med en Volvo S60/XC60 är bra mycket lyxigare om man lägger på lite tillval. Bara för att det är samma demografi (äldre män) som köper båda bilarna betyder inte att det är samma kundgrupp de hämtar från. De som vill ha lyxlimpor med kylda säten, massage, matrix/laserlights, tyst och allt annat BMW/Audi/Mercedes erbjuder skulle bli väldigt besvikna i en Model S, de köper inte bilen för att acca fort utan för att vara bekväma.
taliz skrev:
Ja, det är ju det jag säger. Den funkar för de flesta och är billigare, därför säljer den som smör. Men det finns också en gräns för hur liten en bil kan bli innan den inte tilltalar lika många. Dvs pris är inte allt.
Har du överhuvudtaget suttit i någon icke premium-bil nån gång? Min Model 3 har ingen hårdplast, allt man tar i är mjukt och premium. Inget glapp, inget skrammel. Allt sitter tight, även efter 3200 mil.
Interiören är extremt minimalistisk, men det betyder inte att det är dåligt kvalitetskänsla.
Jag körde en Skoda pickup en del för 15 år sen, där kan vi prata billig känsla...
Model 3an har ju massvis med hårdplast längre ner, och hela slutet på mittkonsolen där bak är riktigt plastig (billig sådan), det gör ju sig dessutom extra dåligt när de använt olika typer av plast på olika ställen i bilen. Det mesta man knackar på är ihåligt och låter väldigt plastigt, tyget i taket är ett av de billigaste jag sett i en bil. Kul att du nämner Skoda för det är precis där jag tycker 3an placerar sig, som en modern Skoda, dvs inte det billigaste men klart under premiummärkena. Det saknas ju till och med ljuspaket och automatiskt avbländade ytterbackspeglar nu för tiden. Men det beror ju säkert på att den billigaste varianten blev exakt likadan som den dyraste, för att få ekonomi i den billigare fick saker stryka på foten.

Det 3an har som många gillar är ju den minimalistiska designen, men som du säger hänger det ju inte ihop med kvalitetskänslan.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av Anonymous FTW »

Tellus skrev:
Fredrik j skrev:
Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.
Även om man bortser från eldriftens alla fördelar med prestanda, driftkostnader och miljö/hälsa så tror jag dom hade sålt rätt bra ändå

- bra garantivillkor
- snygga
- överlägsen skärm i bilen
- spotify, netflix, youtube, spel
- trådlösa uppdateringar
- annorlunda interiör
- mobile service
- slippa bilskojare (återförsäljare)
- samma pris till alla
Med mera
-Jag tycker den är fin men vet flera som inte tycker det så utseendet är väl rätt personligt.
-Netflix och Youtube och Spel behövs knappt i en fossilbil då man inte stannar några längre stunder, skulle vara de som kör taxi då men vem har inte en mobil med detta idag. Dessutom blir det ju två abonnemang när man ska ha ett i bilen och ett i mobilen.
-Trådlösa uppdateringar, har inte BMW det också?
-Annorlunda interiör, kan ju tydas som dåligt lika gärna som bra. Tror många skulle vilja ha en hastighetsmätare framför ratten.
-Mobile service är ju bra men är ju också en följd av att det är långt mellan serviceställena.
-Slippa Bilskojare, du tänker på dem som byter in din begagnade bil?
-Dåligt med serviceställen har den och det är ju ännu viktigare på en fossilbil.
-Sedanbil är det, åtminstone svenskar föredrar kombibilar. SUV:ar är populära överallt, det är inte sedanbilar.
-Är det bra dragvikt på den, nej...
-Hade den kostat vad den kostat som nu och varit fossilbil hade den varit osäljbar.
-Det kommer ju till konkurrensen bland fossilbilar som är så mycket större än bland rena elbilar.
-Sen hade Tesla varit ett nytt varumärke också som skulle slå sig in bland en dräpande konkurrens av fossilbilar, inte lätt. Då måste man verkligen vara bäst på allt.
-Bilar från USA, hur brukar de sälja i Sverige, riktigt dåligt. Inge vidare i resten av Europa heller. När jag tänker mig en Tesla Model 3 som fossilbil går tankarna mest till Chrysler Neon.

Nej jag tror det hade gått dåligt för den som fossilbil.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av pefreli »

Anonymous FTW skrev:
Tellus skrev:
Fredrik j skrev:
Både model S och 3 hade ju varit osäljbara med fossilmotorer, allt annat samma.
Även om man bortser från eldriftens alla fördelar med prestanda, driftkostnader och miljö/hälsa så tror jag dom hade sålt rätt bra ändå

- bra garantivillkor
- snygga
- överlägsen skärm i bilen
- spotify, netflix, youtube, spel
- trådlösa uppdateringar
- annorlunda interiör
- mobile service
- slippa bilskojare (återförsäljare)
- samma pris till alla
Med mera
-Jag tycker den är fin men vet flera som inte tycker det så utseendet är väl rätt personligt.
-Netflix och Youtube och Spel behövs knappt i en fossilbil då man inte stannar några längre stunder, skulle vara de som kör taxi då men vem har inte en mobil med detta idag. Dessutom blir det ju två abonnemang när man ska ha ett i bilen och ett i mobilen.
-Trådlösa uppdateringar, har inte BMW det också?
-Annorlunda interiör, kan ju tydas som dåligt lika gärna som bra. Tror många skulle vilja ha en hastighetsmätare framför ratten.
-Mobile service är ju bra men är ju också en följd av att det är långt mellan serviceställena.
-Slippa Bilskojare, du tänker på dem som byter in din begagnade bil?
-Dåligt med serviceställen har den och det är ju ännu viktigare på en fossilbil.
-Sedanbil är det, åtminstone svenskar föredrar kombibilar. SUV:ar är populära överallt, det är inte sedanbilar.
-Är det bra dragvikt på den, nej...
-Hade den kostat vad den kostat som nu och varit fossilbil hade den varit osäljbar.
-Det kommer ju till konkurrensen bland fossilbilar som är så mycket större än bland rena elbilar.
-Sen hade Tesla varit ett nytt varumärke också som skulle slå sig in bland en dräpande konkurrens av fossilbilar, inte lätt. Då måste man verkligen vara bäst på allt.
-Bilar från USA, hur brukar de sälja i Sverige, riktigt dåligt. Inge vidare i resten av Europa heller. När jag tänker mig en Tesla Model 3 som fossilbil går tankarna mest till Chrysler Neon.

Nej jag tror det hade gått dåligt för den som fossilbil.
Teslas OTA är på en helt annan nivå än övriga. Går knappt att jämföra. På ett år har jag trådlöst och utan kostnad fått funktioner som BMW antagligen hade tagit 50 k för. Om de kunnat...

- effekt/prestandaökningar om ca 10%
- Sentry mode
- camp mode, dog mode
- Dashcam
- diverse nya säkerhetsfunktioner
- ökad effekt på laddhastighet från 150 kW till 250 kW
- förvärmning av batterier för ökad laddhastighet
- tidsstyrd laddning
- förbättrad navigation
- Tesla Theater
- one pedal driving

Etc. Etc...

Nu när ex.vis Polestar 2 kommer ut så kommer det återigen bli uppenbart hur långt före Tesla egentligen är.

Men jag är också övertygad om att Model 3 skulle sälja dåligt som fossilbil. Det är ju trotsallt en elbil och en av få som från grunden är byggd som just det.

Själv skulle jag inte köpa den med fossilmotor. Vem på tidigt 1900-tal skulle köpa en T-Ford som drogs av hästar?
Resonemanget blir helt meningslöst som jag ser det. En elbil är en helt annan produkt än en fossilbil. De har helt olika USP-ar.

Ta bort fundamentat/USP från vilken bil som helst så blir den osäljbar.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av apkungen »

Tillbaka till om priset på SR+ borde sänkas. Jag har tittat lite på priserna på sexy i usa kontra Sverige. Jag tog utifrån det fram en formel som verkar funka skapligt

Pris i Sverige på 3 o Y = pris i USA * dollarkurs * 1,25 * 1,1 + 30 000 sek

Pris i Sverige på S o X = pris i USA * dollarkurs * 1,25 * 1,05 + 30 000 sek

Med ovanstående räknar jag med att s o x i princip är gratis att sätta ihop i Nederländerna. Det är det som drar ned tullen med 5 procent. Trots detta så gör formeln att se o x blir något dyra.

Generellt har det också varit så ett bra tag att P-modellerna i Sverige är de mest prisvärda kontra pris i USA. Tror att acceleration värderas högre i USA än i Europa.

Ett annat sätt att checka av min formel: Priset på SR+ höjdes i höstas när dollarn stod i typ 9,75 eller något sånt. Den höjdes till det när den kostade 40 kusd i USA. Och slår man in de värdena i formeln så får man 566 kkr, vilket är väldigt nära vad den faktiskt kostar idag.

Så om man för in 38kusd och 8,75 kr i formeln istället:
Pris i Sverige = 38000*8,75*1,25*1,1+30000 = 487 000 kr

Så Jo, visst tusan borde den sänkas alltid. Jag kanske har uppskattat lite fel på några ställen men inte med 73000 kr.. Jag tror att den kommer att sänkas till precis under 500 kkr. Det skulle vara psykologiskt väldigt fint.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av apkungen »

En annan grej som talar emot att sr+ borde sänkas i Europa är att det är den enda modell som kvalificerar om dig fullt ut i många subventionsprogram. Bla är det så i Nederländerna och Tyskland tror jag. Det lär dra upp efterfrågan på den varpå de gärna kan köra med lite extra marginal på den.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tror som sagt på en generell sänkning på alla modeller pga dollarkursen om det håller i sig relativt stabilt (alternativt fortsätter faller), givet att priserna i USD inte ökar. Kan ju alltid hoppas på en ännu bättre kurs också :).
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev:
Jag tror som sagt på en generell sänkning på alla modeller pga dollarkursen om det håller i sig relativt stabilt (alternativt fortsätter faller), givet att priserna i USD inte ökar. Kan ju alltid hoppas på en ännu bättre kurs också :).
Vet inte om det här har nämnts redan...

Varför stärks kronan mot dollarn?

Det känns som kronan stärks eftersom Sveriges ekonomi har klarat Covid-krisen bättre än den amerikanska ekonomin – så här långt. Men vad kommer hända framöver? Om USA börjar kommer ikapp ekonomiskt efter att den senaste ökningen av Covid-smitta i USA avtar, känns det som risken är stor för att kronan kommer försvagas mot dollarn igen... Tyvärr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av apkungen »

Jag har läst att det är för att man sänkt räntorna i andra länder, specifikt dollarn. Och därför försvinner nackdelen med att det är dålig ränta på sek och därför stiger den.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av taliz »

Risken är väl att riksbanken tycker kronan blir för stark....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev:
Vet inte om det här har nämnts redan...

Varför stärks kronan mot dollarn?

Det känns som kronan stärks eftersom Sveriges ekonomi har klarat Covid-krisen bättre än den amerikanska ekonomin – så här långt. Men vad kommer hända framöver? Om USA börjar kommer ikapp ekonomiskt efter att den senaste ökningen av Covid-smitta i USA avtar, känns det som risken är stor för att kronan kommer försvagas mot dollarn igen... Tyvärr.
Det är till stor del räntan som påverkar, vi har ju haft riktigt låg ränta under längre tid men börjat höja sakteliga (även om vi fortfarande ligger lågt). Samtidigt har ju amerikanerna sänkt sin ränta kraftigt sen i våras vilket då slår på kursen. Tror vi kommer se rätt långtgående effekter på ekonomin efter denna pandemi så vi får se vad som händer.
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Borde priset på Tesla modell 3 sänkas?

Inlägg av ville9 »

Nu är priset på Model 3 höjt med 10.000kr ser det ut som?

Billigast möjliga (vit SR+ utan tillval) ligger nu på 569080kr inkl destinations och dokumentavgift.

Samma bil låg på 559080kr när jag kollade för några veckor sen iaf, så höjningen måste skett ganska nyligen?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Skriv svar