Jag tycker Alrik är en riktigt bra biltestare, men Peder är mer som en jobbig grottmänniska som för typ 10 år sedan bestämde sig för att Tesla är dåligt.Zalman3 skrev:EDIT:
Drömduellen: Polestar 2 mot Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Polestar 2
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Polestar 2
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Polestar 2
Väldigt motsträvig där ja. Nej elbilar är skit och jag tycker inte om de oavsett om de sparkar hårdare än alla mina ICE.Jag tycker Alrik är en riktigt bra biltestare, men Peder är mer som en jobbig grottmänniska som för typ 10 år sedan bestämde sig för att Tesla är dåligt.
Jobbigt att lyssna och hitta på. Riktigt Boomer
Re: Polestar 2
Lite kul dock att han vid första testet, när de kör M3P mot PS2, säger att han gillar Teslan bäst.Tellus skrev:Jag tycker Alrik är en riktigt bra biltestare, men Peder är mer som en jobbig grottmänniska som för typ 10 år sedan bestämde sig för att Tesla är dåligt.Zalman3 skrev:EDIT:
Drömduellen: Polestar 2 mot Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Sen när de kör LR föredrar han PS2. Prestanda är kul, trots att han inte verkar vilja erkänna det.
Han verkar ha beställt en Cybertruck också. Så nog finns det hopp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Tellus skrev:Jag tycker Alrik är en riktigt bra biltestare, men Peder är mer som en jobbig grottmänniska som för typ 10 år sedan bestämde sig för att Tesla är dåligt.Zalman3 skrev:EDIT:
Drömduellen: Polestar 2 mot Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Jag tycker Alrik tyvärr känns lite mossig och liksom lite torr. Är väl iofs hans roll att vara "förnuftet" i den där serien också så det är nog inte så konstigt. Han säger ju saker som vi ofta tragglar om här på forumet. Men det låter liksom inte övertygande när han ska förklara för en helt oförstående Peder...
Peder är väl som han är. Men jag förstår lite vad han menar också när han säger att han är ute efter en viss känsla i en bil. Att den ska locka fram rätt känslor i en när man sätter sig i den.
Lite orättvist att de testar på gokart-bana med Öhlins-dämparna på PS2:an men std-chassit på Model 3. Samtidigt som de rekommenderar att inte välja Performance-paketet om man ska köpa en PS2...
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
De är så olika så jag tycker de kompletterar varandra bra. Däremot kan Peder sluta med att avbryta Alrik för det är inte trevligt, tyckte även att Alrik såg ut att ta illa vid sig av en kommentar Peder lade i en sekvens, det kändes mindre bra.Verdi skrev:Tellus skrev:Jag tycker Alrik är en riktigt bra biltestare, men Peder är mer som en jobbig grottmänniska som för typ 10 år sedan bestämde sig för att Tesla är dåligt.Zalman3 skrev:EDIT:
Drömduellen: Polestar 2 mot Tesla Model 3.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-model-3/
Jag tycker Alrik tyvärr känns lite mossig och liksom lite torr. Är väl iofs hans roll att vara "förnuftet" i den där serien också så det är nog inte så konstigt. Han säger ju saker som vi ofta tragglar om här på forumet. Men det låter liksom inte övertygande när han ska förklara för en helt oförstående Peder...
Peder är väl som han är. Men jag förstår lite vad han menar också när han säger att han är ute efter en viss känsla i en bil. Att den ska locka fram rätt känslor i en när man sätter sig i den.
Lite orättvist att de testar på gokart-bana med Öhlins-dämparna på PS2:an men std-chassit på Model 3. Samtidigt som de rekommenderar att inte välja Performance-paketet om man ska köpa en PS2...
Annars så påpeka Peder något som jag inte tänkt på tidigare vad gäller dessa två bilar och samtidigt är en viktig egenskap för mig - att Polestar gav mer stöd i sidled. Inget avgörande i bilköp men ändå en viktig detalj för mig.
I förra Polestarvideon så skrevs det i kommentarerna att de körde på läge åtta av de 22 lägena. Så det fanns med andra ord gott om utrymme att göra den mjukare.
Re: Polestar 2
Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Polestar 2
Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.
P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Det är en lättsam jämförelse mellan två bilmodeller, inte en rättegång. De körde väl de bilar de hade tillgång till. Polestar bjöd på en topputrustad bil och Tesla lånade väl inte ut någon alls, så de fick låna en privat. Jag misstänker inte någon konspiration med trådar upp till kinesiska regeringen här, men jag kan ju ha fel.Legato skrev:Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.
P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Polestar 2
Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.Legato skrev:Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.
P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 2
Fast det blir ju därför det blir en konstig jämförelse eftersom de kommenterade sportighet, bromsar, bantider och chassi, de tog då en Polestar 2 som har massa tillval (som gör den dyrare än 3an) som bara finns för att förbättra de sakerna. Sen valde de en 3a som inte har de tillvalen trots att modellen som har de tillvalen hade varit den jämförbara bilen vad gäller pris och rent modellmässigt.TobbeTesla skrev:Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.
Tycker att sådana här saker bara gör att deras åsikt blir mindre relevant eftersom de uppenbarligen inte gör korrekta jämförelser. Om de säger att modell X känns lyxigare än Y var det så för att X hade tillval för 500 tkr och Y var billigaste varianten utan tillval eller var det en faktisk skillnad på modellerna?
Re: Polestar 2
Det är ett bantest! Andra dämpare och bredare däck gör givetvis jättestor skillnad.TobbeTesla skrev:Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.Legato skrev:Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.
P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.
Hade varit helt ok om det inte fanns någon 3P eller om den kostade 200k mer, nu är det bara superkonstigt.
Ja visst kan svaret vara att de inte fick tag på nån 3P. Men då kan man vara ärlig och säga det istället för att komma med världens mest krystade ursäkt om samma antal hästkrafter (vilket såklart hade gällt med en standard PS2 mot en LRAWD också, bara det att övrigt hade varit konsekvent då).
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Polestar 2
Ja de bitarna har du ju rätt i, noterade mest punkten om pris och antal hkOfarligTesla skrev:Fast det blir ju därför det blir en konstig jämförelse eftersom de kommenterade sportighet, bromsar, bantider och chassi, de tog då en Polestar 2 som har massa tillval (som gör den dyrare än 3an) som bara finns för att förbättra de sakerna. Sen valde de en 3a som inte har de tillvalen trots att modellen som har de tillvalen hade varit den jämförbara bilen vad gäller pris och rent modellmässigt.TobbeTesla skrev:Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.
Tycker att sådana här saker bara gör att deras åsikt blir mindre relevant eftersom de uppenbarligen inte gör korrekta jämförelser. Om de säger att modell X känns lyxigare än Y var det så för att X hade tillval för 500 tkr och Y var billigaste varianten utan tillval eller var det en faktisk skillnad på modellerna?
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Polestar 2
Jo men aspekten om att det var ett bantest ignorerade jag helt när han använde sin telefon som stoppklocka hur exakt kan det bli liksom?Legato skrev:Det är ett bantest! Andra dämpare och bredare däck gör givetvis jättestor skillnad.TobbeTesla skrev:Eftersom Performance modellen av Polestar har samma antal hk och bara andra dämpare, större fälgar och guldfärgade säkerhetsbälten så tycker jag inte att det gör något. Blir lätt att överföra eventuella slutsatser på standardmodellen.Legato skrev:Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Om de nu av någon anledning absolut ville ha bilar med ungefär samma hk så borde de såklart använt PS2-an utan Performance-paket. Så hade dessutom priset blivit betydligt mer likvärdigt.
P mot P eller icke-P mot icke-P borde varit en självklarhet imo.
Hade varit helt ok om det inte fanns någon 3P eller om den kostade 200k mer, nu är det bara superkonstigt.
Ja visst kan svaret vara att de inte fick tag på nån 3P. Men då kan man vara ärlig och säga det istället för att komma med världens mest krystade ursäkt om samma antal hästkrafter (vilket såklart hade gällt med en standard PS2 mot en LRAWD också, bara det att övrigt hade varit konsekvent då).
Re: Polestar 2
Lär komma betydligt bättre jämförelser med både det ena och det andra.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Polestar 2
Tycker ändå det var helt ok om man ser hela testet. De tog upp det här med priset, Alrik påpekade att för samma peng som PS2:an får man en Model 3 Performance. Samt nackdelen Teslan hade på bana pga 18" däcken. Överlag ganska roligt test.Legato skrev:Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Sen borde dom kanske ha pratat lite mer om valet av sedan vs hatchback. Att 3:an är en sedan innebär en fördel, huvudhöjd i baksätet. Och när Model Y nu finns på marknaden (om än inte i Europa just nu) så finns det ett bättre alternativ än 3:an som hatchback för den som har hundar..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Ett lite mer seriöst test, där man testar mot just M3P(som dock råkar kosta betydligt mer än PS2 i UK, här är det ju samma pris).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Fast Model 3 har form av en hatchback men är utrustad med sedanlucka, precis som påpekades. Förstår inte hur Tesla tänkte där, enda jag kan tänka mig är att det är för vridstyvhet och då är det ju bra. Hade de jämfört med en Model Y på bana hade det varit ännu mer fördel till Polestar 2. Dessutom hade Peder tyckt att den varit tråkigare att köra.Laban skrev:Tycker ändå det var helt ok om man ser hela testet. De tog upp det här med priset, Alrik påpekade att för samma peng som PS2:an får man en Model 3 Performance. Samt nackdelen Teslan hade på bana pga 18" däcken. Överlag ganska roligt test.Legato skrev:Ja det var verkligen extremt konstigt det de gjorde.Toja skrev:Dom borde jämfört bilar för samma pris.
Det är ju ändå frågan. Vad får man för pengarna.
Sen borde dom kanske ha pratat lite mer om valet av sedan vs hatchback. Att 3:an är en sedan innebär en fördel, huvudhöjd i baksätet. Och när Model Y nu finns på marknaden (om än inte i Europa just nu) så finns det ett bättre alternativ än 3:an som hatchback för den som har hundar..
Re: Polestar 2
Man ville behålla en USP för S och X, tills man lanserat Y.Anonymous FTW skrev:Fast Model 3 har form av en hatchback men är utrustad med sedanlucka, precis som påpekades. Förstår inte hur Tesla tänkte där, enda jag kan tänka mig är att det är för vridstyvhet och då är det ju bra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
En sedankaross är betydligt lättare att få styv än en kombi/hatchback. Det är ganska stor skillnad.
-
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polestar 2
taliz skrev:Man ville behålla en USP för S och X, tills man lanserat Y.Anonymous FTW skrev:Fast Model 3 har form av en hatchback men är utrustad med sedanlucka, precis som påpekades. Förstår inte hur Tesla tänkte där, enda jag kan tänka mig är att det är för vridstyvhet och då är det ju bra. /...
Som jag minns det så handlade det varken om vridstyvhet eller någon slags "USP"...Fredrik j skrev:En sedankaross är betydligt lättare att få styv än en kombi/hatchback. Det är ganska stor skillnad.
Som jag förstått det så kretsade väldigt mycket kring det så berömda instegspriset $35.000 när Tesla designade och konstruerade 3an. Man ville inte ha en för stor bil -- ju större desto tyngre, och tungt är ju som vi alla vet dåligt för elbilar. Och den andra viktiga faktorn är ju så klart luftmotståndet. Och det var det här som ställde till det. För att få en tillräckligt bra räckvidd på instegsmodellen så var man tvungen att göra vissa kompromisser.
För att få till den storlek 3an har nu, och även få till den taklinje som 3an har – och som ju är väldigt viktig för dess låga luftmotstånd – så gick det inte att även få till en mekanism för en halvkombilucka. En sån mekanism hade skymt sikten bakåt för mycket, eller inkräktat på huvudutrymmet bak eller sabbat taklinjen. Det kombinerade bakfönstret/glastaket var ju även detta en del av det här. Det maximerade takutrymmet i baksätet, maximerade sikten bak och blev även en unik designdetalj.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polestar 2
Tja...Fredrik j skrev:Vridstyvhet kostar vikt. En sedankaross blir lättast om man kör på stålkaross.
Elon Musk på Twitter:
Only way to get enough rear passenger headroom was to move the rear roof cross-car support beam. /...
Källor:
https://www.teslarati.com/theres-reason ... unk-space/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Polestar 2
Precis vad jag menar. Om model3 skulle varit en hatchback hade det behövts mer balkar i taket precis ovanför baksätespassagerare. När man valde sedanvarianten kan man göra det mycket mer slimmad och ändå få bra vridstyvhet.SwedishAdvocate skrev:Tja...Fredrik j skrev:Vridstyvhet kostar vikt. En sedankaross blir lättast om man kör på stålkaross.
Elon Musk på Twitter:Only way to get enough rear passenger headroom was to move the rear roof cross-car support beam. /...
Källor:
https://www.teslarati.com/theres-reason ... unk-space/
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Polestar 2
Hittade en ovanlig syn i samhället idag.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Polestar 2
Kinesiska invasionen har startatTeslaspolen skrev:Hittade en ovanlig syn i samhället idag.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler