Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Köpte svarta ringar hos audi. Tycker det blev riktigt bra med övrig svart optik.

Fick plocka bort övrig text för den finns inte i svart men blev renare tycker jag.
AFF1FAF1-9C3C-463E-A48E-69CBE533A7C5.jpeg
0AFA85F6-848F-48DC-8745-2EBAE0B4FFF9.jpeg
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

macky skrev:
Köpte svarta ringar hos audi. Tycker det blev riktigt bra med övrig svart optik.

Fick plocka bort övrig text för den finns inte i svart men blev renare tycker jag.
Riktigt snyggt! Svartoptik är en av de options som gör mest för utseendet, självklart kostar det extra trots att det borde vara gratis precis som svarta takrails... Ville också ha svartoptik men fick lägga band på mig....
Senast redigerad av Goblin, redigerad totalt 1 gånger.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Goblin skrev:
macky skrev:
Köpte svarta ringar hos audi. Tycker det blev riktigt bra med övrig svart optik.

Fick plocka bort övrig text för den finns inte i svart men blev renare tycker jag.
Riktigt snyggt! Svartoptik är en av de options som gör mest för otseendet, självklart kostar det extra trots att det borde vara gratis precis som svarta takrails... Ville också ha svartoptik men fick lägga band på mig....
Allt blir snyggare med chrome delete :)

Märkligt att det typ bara är Polestar som gått hela vägen.

Men det är ju ganska enkelt/billigt att fixa själv också. Antingen lacka, eller Plastidippa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Goblin skrev:
macky skrev:
Köpte svarta ringar hos audi. Tycker det blev riktigt bra med övrig svart optik.

Fick plocka bort övrig text för den finns inte i svart men blev renare tycker jag.
Riktigt snyggt! Svartoptik är en av de options som gör mest för otseendet, självklart kostar det extra trots att det borde vara gratis precis som svarta takrails... Ville också ha svartoptik men fick lägga band på mig....
Hade det som ett krav, väntade faktiskt med beställning till det fanns. Tappade förstås ngt annat istället. Ringarna googlade jag mig till var samma som till Q3. Svenska audi har inte ngt listat till e-tron men det har de i tyskland.
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

Fått bekräftad leverans 18:e augusti! Helt ok leveranstid men hade hoppats på leverans 1v tidigare så jag hade hunnit leka med den på semestern. Just nu är väntan olidlig.:P
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Matte
Inlägg: 280
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Audi e-tron

Inlägg av Matte »

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/opjQ ... der-i-juli

Audi etron 6.4k hittills i år. Tesla model 3 1.8.k hittils i år. Kan detta tolkas som att när ett land får till andra laddnätverk försvinner mycket av teslas fördelar? Undrar om det håller i sig :geek:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Jag tycker faktiskt att det var mera intressant att MG ZS EV blev den femte mest sålda bilen i Norge, alla kategorier.
20200804_073320.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

Matte skrev:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/opjQ ... der-i-juli

Audi etron 6.4k hittills i år. Tesla model 3 1.8.k hittils i år. Kan detta tolkas som att när ett land får till andra laddnätverk försvinner mycket av teslas fördelar? Undrar om det håller i sig :geek:
E-tron är det närmaste man kan komma en vettig eldriven kombi. Och kombibilar är poppis i den här delen av världen... Samt: Model 3 har 'inte ens' en halvkombilucka...

Fler skäl:
- Det finns väl även en anledning till att man brukar placera bilens hastighetsinstrument så nära det centrala synfältet som möjligt. Det känns som det är rätt populärt när folk ska välja bil. Jag hade föredragit den placeringen om jag fått välja...
- Svart innertak är rätt stiligt...
- Brunt trä är inte allas favoritval...

Men model 3 säljer säkert bättre på andra ställen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Matte skrev:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/opjQ ... der-i-juli

Audi etron 6.4k hittills i år. Tesla model 3 1.8.k hittils i år. Kan detta tolkas som att när ett land får till andra laddnätverk försvinner mycket av teslas fördelar? Undrar om det håller i sig :geek:
Etron kostar från 500k i Norge.
Billigaste Volvo XC60, som ju är mindre och har en trött liten diesel, över 600k.
Model X från 860k.

Det finns alltså inga vettiga konkurrenter om man vill ha mellanstor SUV till vettigt pris, vilket är vad de flesta vill ha.
Men nu börjar leveranser av PS2, och snart Y, ID4, Enyaq mfl. Skulle bli förvånad om inte försäljningen av etron droppar rejält närmaste åren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

Helt olika målgrupper som väljer mellan en e-tron och M3 mfl. M3 och Ps2 tex är på tok för för små för våra behov. Vi är en familj som bor i villa på landet och för oss funkar inget annat än en stor SUV alt herrgårdsvagn. Som nämns ovan så har e-tron få konkurrenter just nu, iaf enligt mig...
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Någon mer än jag som har problem med appen nu igen? Får servercertifikat-fel. Senaste 2-3 dagarna tror jag.
Har rensat data från appen så det verkar inte vara något gammalt som ligger och spökar efter en app-uppdatering iaf.

Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Moelito skrev:
Någon mer än jag som har problem med appen nu igen? Får servercertifikat-fel. Senaste 2-3 dagarna tror jag.
Har rensat data från appen så det verkar inte vara något gammalt som ligger och spökar efter en app-uppdatering iaf.

Bild

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Japp, det ska tydligen bytas servrar nu. Stod ngt om det när man använde appen förra veckan. Var iofs från den 8/8 men de kanske har tjuvstartat. Men min är nere sen igår kväll.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

3F94FAE7-2976-4DF7-9580-ABA141904B45.png
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Moelito
elbilist
Inlägg: 111
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Ja, såg det nu när jag loggade in via webinterfacet. Typiskt att det ska vara just när man är iväg på semester och man behöver appen för att ha lite koll på laddningen när man äntligen hittat ett typ 2 uttag någonstans i närheten

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron Proline Advanced
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Jag tänkte göra lite avbön här och backa från vad jag tidigare sagt om att jag bara kan tänka mig elbil från Tesla. En E-Tron går visst att köra ner till t ex Spanien. Knappade in orten i norra Katalonien som vi besökte förra sommaren och en E-Tron är bara 50 min långsammare dit än vår S 100D (33h28m för E-Tron och 32h38m för Teslan). Mycket på grund av en 50kW laddare i Montpellier (På alla andra kan den mosa på med 150 kW vilket kompenserar för den något högre förbrukningen). Annars hade den varit i princip lika snabb på långfärd. Från Pisa och hem till Uppsala skiljer det bara 19 minuter (29h52m vs 29h33m).

Exakt hur mycket krångligare det är att planera rutten osv vet jag inte men om man använder AbetterRoutePlanner i telefonen kan man ju strunta i bilens system. Sen är det klart att det kostar nån tusenlapp mer för laddningen men har man inte fri SuC, som jag har, så är det inte så mycket det skiljer egentligen.

I praktiken tror jag nästan man kommer fram snabbare med Audin eftersom man nog får ett antal laddningar med halv effekt hos Tesla om man inte får ett eget par.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jo, alltså jag hade ju bara en S90D som inte kunde ladda så snabbt, men i mitt fall är e-tron snabbare på långresa. Förutsatt att det finns 150kW-laddare. Det är helt klart en bra långfärdsbil, helt i paritet med Tesla. Enda problemet är ju priset för laddningen och att man behöver hålla reda på alla brickor och abonnemang. Men rent tekniskt är det inget problem att ta en e-tron ner till kontinenten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

https://electrek.co/2020/08/05/audi-e-t ... ice-range/

Fin prissänkning, undra om det blir upplopp nu bland Audis kunder? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev:
https://electrek.co/2020/08/05/audi-e-t ... ice-range/

Fin prissänkning, undra om det blir upplopp nu bland Audis kunder? ;)
De har säkert tagit bort en del extrautrustning också.

Tyvärr brukar inte USA priset hänga med i Sverige.

28 km mer räckvidd med samma batteri, har de minskat på bufferten ännu mer?

Eller är det samma uppgradering som EU-bilarna fick nyligen?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Osannolikt att den blir billigare här i Europa med tanke på att den säljer väldigt bra trots det saftiga priset. I Amerikat har det gått trögare med försäljningen som jag har förstått det.
F ö hade jag inte haft nånting emot en prissänkning även här hos oss. Jag tycker som bekant att e-trons största nackdel är dess höga pris. En eventuell prisänkning skulle visserligen inte jag själv ha någon glädje av, men alla som står inför valet att skaffa en e-tron eller en diesel kanske skulle få lite beslutshjälp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

Bådar gott för Q4, måste finnas ett rimligt prisgap mellan modellerna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
https://electrek.co/2020/08/05/audi-e-t ... ice-range/

Fin prissänkning, undra om det blir upplopp nu bland Audis kunder? ;)
De har säkert tagit bort en del extrautrustning också.

Tyvärr brukar inte USA priset hänga med i Sverige.

28 km mer räckvidd med samma batteri, har de minskat på bufferten ännu mer?

Eller är det samma uppgradering som EU-bilarna fick nyligen?
Prissänkningen består ju i att de introducerar en mer naken variant i usa, typ som basvarianten i Sverige. Verkar inte vara några sänkningar på de två mer utrustade varianterna som finns.

Är den uppdatering som kom i europa i höstas. Den ändringen gjordes inte för USA-bilarna vad jag förstått. De verkar mycket mer styrda av årsmodeller där och en ändring mitt i hade nog inte gillats. Särskilt inte när handlarna helst ska ha bilen i hallen.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

macky skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
https://electrek.co/2020/08/05/audi-e-t ... ice-range/

Fin prissänkning, undra om det blir upplopp nu bland Audis kunder? ;)
De har säkert tagit bort en del extrautrustning också.

Tyvärr brukar inte USA priset hänga med i Sverige.

28 km mer räckvidd med samma batteri, har de minskat på bufferten ännu mer?

Eller är det samma uppgradering som EU-bilarna fick nyligen?
Prissänkningen består ju i att de introducerar en mer naken variant i usa, typ som basvarianten i Sverige. Verkar inte vara några sänkningar på de två mer utrustade varianterna som finns.

Är den uppdatering som kom i europa i höstas. Den ändringen gjordes inte för USA-bilarna vad jag förstått. De verkar mycket mer styrda av årsmodeller där och en ändring mitt i hade nog inte gillats. Särskilt inte när handlarna helst ska ha bilen i hallen.
Tror även det har med registreringen hos EPA. När Tesla skulle få sin nya räckvidd godkänd för Model S Long Rang så valde de att registrera den som en Long Range Plus bara för att få den genom testerna. Alternativtet hade väll varit att vänta tills nästa årsmodell ska registreras. Ja, du kan hitta förbrukningssiffrorna för samma version av Tesla Model S för olika år innan någon säger att Tesla inte har årsmodeller.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Verkar som att FOD nu är på väg, bild från tyskt forum på en e-tron där man iaf nu kan se vad som kan köpas. Lär väl hänga ihop med de app/serveruppdateringar som ska göras. Vi får se.
10C06642-721F-45C1-A76B-78296A849A9E.png
5426F190-8A4D-4F37-B488-B8B58DC43CEA.png
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Det är iaf en tysk som har ätit lite väl mycket majonnäs utan att torka fingrarna innan han tryckt på skärmen :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

HelectriC skrev:
Det är iaf en tysk som har ätit lite väl mycket majonnäs utan att torka fingrarna innan han tryckt på skärmen :D
Japp, stämmer men han bad om ursäkt för den kladdiga skärmen i ursprungsforumet (motor-talk). :)
Skriv svar