VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Det tror jag också. Okunskap är en stor faktor, det märker jag hela tiden. Senast idag pratade jag med en granne och hans fru, de var nyfikna och frågade mig om mina solceller. Sen nämnde jag i en bisats att steget från solceller till elbil är ganska givet. Men det hade de inte ens övervägt. Det fanns inte in deras värld. Istället sa han att han ville ha en "självladdande" bil som Toyota säljer. Det är nog bäst tyckte han. Det borde han inte ha sagt för det resulterade i en timslång föreläsning. Och då höll jag mig ändå ganska kortfattad. :mrgreen:
Men att jag producerar gratis bränsle för mina två bilar verkade inte riktigt sjunka in. De frågade till och med om jag kunde ladda min elektriska gräsklippare hemma. Man kan ju undra var de tror att jag ska ladda den istället. I vägguttaget på macken kanske? :lol:
Kan bara hålla med. Toyotas självladdande bilar har jag fått höra om. Vet inte om dom tror på någon slags evighetsmaskin, att den inte drar någon bensin överhuvudtaget. I så fall hade ingen köpt något annat än Toyota. Jag brukar föreslå att de kör med bilen ifråga från Luleå till Umeå och ser hur mycket bensin den förbrukar.

Och det här med el/ladda hemma. "Det kostar ju 50 000 att säkra upp huset till 63A" har förekommit. Och så får man hålla en föreläsning om det, "6A trefas räcker för ..."..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
mati skrev:
Det tror jag också. Okunskap är en stor faktor, det märker jag hela tiden. Senast idag pratade jag med en granne och hans fru, de var nyfikna och frågade mig om mina solceller. Sen nämnde jag i en bisats att steget från solceller till elbil är ganska givet. Men det hade de inte ens övervägt. Det fanns inte in deras värld. Istället sa han att han ville ha en "självladdande" bil som Toyota säljer. Det är nog bäst tyckte han. Det borde han inte ha sagt för det resulterade i en timslång föreläsning. Och då höll jag mig ändå ganska kortfattad. :mrgreen:
Men att jag producerar gratis bränsle för mina två bilar verkade inte riktigt sjunka in. De frågade till och med om jag kunde ladda min elektriska gräsklippare hemma. Man kan ju undra var de tror att jag ska ladda den istället. I vägguttaget på macken kanske? :lol:
Kan bara hålla med. Toyotas självladdande bilar har jag fått höra om. Vet inte om dom tror på någon slags evighetsmaskin, att den inte drar någon bensin överhuvudtaget. I så fall hade ingen köpt något annat än Toyota. Jag brukar föreslå att de kör med bilen ifråga från Luleå till Umeå och ser hur mycket bensin den förbrukar.

Och det här med el/ladda hemma. "Det kostar ju 50 000 att säkra upp huset till 63A" har förekommit. Och så får man hålla en föreläsning om det, "6A trefas räcker för ..."..
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?

Pratade med en Tesla ägare som hade mätt och fått klart bättre verkningsgrad vid 16A.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW I.D

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Det tror jag också. Okunskap är en stor faktor, det märker jag hela tiden. Senast idag pratade jag med en granne och hans fru, de var nyfikna och frågade mig om mina solceller. Sen nämnde jag i en bisats att steget från solceller till elbil är ganska givet. Men det hade de inte ens övervägt. Det fanns inte in deras värld. Istället sa han att han ville ha en "självladdande" bil som Toyota säljer. Det är nog bäst tyckte han. Det borde han inte ha sagt för det resulterade i en timslång föreläsning. Och då höll jag mig ändå ganska kortfattad. :mrgreen:
Men att jag producerar gratis bränsle för mina två bilar verkade inte riktigt sjunka in. De frågade till och med om jag kunde ladda min elektriska gräsklippare hemma. Man kan ju undra var de tror att jag ska ladda den istället. I vägguttaget på macken kanske? :lol:
Kan bara hålla med. Toyotas självladdande bilar har jag fått höra om. Vet inte om dom tror på någon slags evighetsmaskin, att den inte drar någon bensin överhuvudtaget. I så fall hade ingen köpt något annat än Toyota. Jag brukar föreslå att de kör med bilen ifråga från Luleå till Umeå och ser hur mycket bensin den förbrukar.

Och det här med el/ladda hemma. "Det kostar ju 50 000 att säkra upp huset till 63A" har förekommit. Och så får man hålla en föreläsning om det, "6A trefas räcker för ..."..
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?

Pratade med en Tesla ägare som hade mätt och fått klart bättre verkningsgrad vid 16A.
Ej svar på frågan, men på en Tesla blir det ju väldigt relevant om man räknar in kringförbrukare eller ej...

Kör man 5A och enfas samtidigt som man har Sentry och tredjepartsappar, samt kanske overheat protection osv så blir det inte mycket laddat alls :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Uppdatering pågår!
20200802_111547.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Uppdatering pågår!
20200802_111547.jpg
Har dom problem med wifi nu igen? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Uppdatering pågår!
20200802_111547.jpg
Har dom problem med wifi nu igen? :lol:
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Nej det är ju inte alls samma sak.

Du tror att folk inte byter för att el-alternativet inte uppfyller deras krav.

Jag tror att folk inte byter för att de tycker det är för dyrt, samt av okunskap/brist på erfarenhet.

Du tror att priserna på begagnade elbilar rasar, jag tror deras andrahandsvärden även fortsatt kommer vara överlägsna (vilket i min värld är det enda rimliga, annars faller TCO-ekvivalensen).
"TCO-ekvivalensen" du pratar om är inte en så stark faktor när det gäller dyrare bilar. En privatägd elbil har jag svårt att räkna hem enbart baserat på bränslekostnaden. Man måste uppskatta andra delar av eldriften eller jämföra mot riktigt dyra motorstarka fossil-alternativ. Men de flesta jämför faktiskt Model 3 mot 320d snarare än 340i. Bara att kolla på vilka volymer BMW säljer resp motoralternativ i... Visst är Model 3 mycket snabbare än en 320d men det är för många en lyx de kan avvara.

När bilen börjar komma ner mot 100 tusen så är det klart att det finns stora ekonomiska vinster att göra på bränslet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW I.D

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Nej det är ju inte alls samma sak.

Du tror att folk inte byter för att el-alternativet inte uppfyller deras krav.

Jag tror att folk inte byter för att de tycker det är för dyrt, samt av okunskap/brist på erfarenhet.

Du tror att priserna på begagnade elbilar rasar, jag tror deras andrahandsvärden även fortsatt kommer vara överlägsna (vilket i min värld är det enda rimliga, annars faller TCO-ekvivalensen).
"TCO-ekvivalensen" du pratar om är inte en så stark faktor när det gäller dyrare bilar. En privatägd elbil har jag svårt att räkna hem enbart baserat på bränslekostnaden. Man måste uppskatta andra delar av eldriften eller jämföra mot riktigt dyra motorstarka fossil-alternativ. Men de flesta jämför faktiskt Model 3 mot 320d snarare än 340i. Bara att kolla på vilka volymer BMW säljer resp motoralternativ i... Visst är Model 3 mycket snabbare än en 320d men det är för många en lyx de kan avvara.

När bilen börjar komma ner mot 100 tusen så är det klart att det finns stora ekonomiska vinster att göra på bränslet.
Det är inte det jag menar med TCO-ekvivalens.

Det jag menar är att om folk nu anser att en Model 3 motsvarar en 320d som ny (vilket jag iofs betvivlar) så är det rimligt att anta att de jämför med en 320d efter tre år också.

Om då totalkostnaden ska fortsätta vara ekvivalent så måste andrahandsvärdet vara bättre på Model 3.

Man skulle kunna argumentera för att Model 3 åldras "sämre" om man tex tror den kommer rosta mycket, men å andra sidan kan man argumentera för att den åldras bättre pga uppdaterad mjukvara.

Men antar man att de åldras likvärdigt så gäller det ovan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...
Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...
Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.
Eftersom att jag jobbar med datorer så vet jag att en Powersupply kan ha sämre verkningsgrad vid låga effekter.
Det kan skilja 5-10% i verkningsgrad beroende på belastning.

Det vore kul att se exakta siffror och se om det är försumbara förluster.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: VW I.D

Inlägg av LasseTM »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...
Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Under 4kw är det väldigt dålig verkningsgrad runt 80%
Över 4kw jämnar det ut sig men bäst får man vid 22kw som är max.
Värmen är inget problem i sig men laddaren 300w slår mindre när man laddar snabbare.

Vid 230 och 8A är det skrämmande dålig verkningsgrad på Zoe, dessutom gillar lion batterier att ladda lite snabbare. Så ska man vara snäll mot batterierna så är det bättre att ladda med 8kw kontra 4kw

Edit igen:
Hitta någon som gjort samma sak som jag.
https://pushevs.com/2016/12/17/renault- ... fficiency/
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

LasseTM skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
En liten detalj.
Vilken verkningsgrad får man om man Laddar 6A
istället för 16A?...
Helt ovetenskapligt tror jag inte att det blir någon större skillnad. E-tron visar laddeffekten som faktiskt hamnar i batteriet. Och det är alltid mer eller mindre exakt 90% av det som väggutaget eller stolpen levererar. 10% förlust alltså, oavsett strömstyrka.
Teoretiskt så borde förlusterna med högre effekt vara något större, eftersom det blir mer värmeutveckling. Men för AC är det troligen försumbart.
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Under 4kw är det väldigt dålig verkningsgrad runt 80%
Över 4kw jämnar det ut sig men bäst får man vid 22kw som är max.
Värmen är inget problem i sig men laddaren 300w slår mindre när man laddar snabbare.

Vid 230 och 8A är det skrämmande dålig verkningsgrad på Zoe, dessutom gillar lion batterier att ladda lite snabbare. Så ska man vara snäll mot batterierna så är det bättre att ladda med 8kw kontra 4kw

Edit igen:
Hitta någon som gjort samma sak som jag.
https://pushevs.com/2016/12/17/renault- ... fficiency/

Tack för lite konkreta siffror.
71% verkningsgrad vid 230V och 10A är dåligt.

Ytterligare ett argument i en BRF att sätta in riktiga 3-fas laddare som kan ladda max vad bilen klarar.

Även om BRFen tar 10-20% mera per kWh så kanske man tjänar igen det på bättre verkningsgrad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

LasseTM skrev:
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Du menar den drar 300W rakt av? Måste vara den delen i Zoes laddare som gör detta fruktansvärda och öronbedövande överljudet när den laddar. Jag tycker det är så obehagligt att jag nästan inte vill gå fram när det har ställt sig en Zoe på laddplatsen bredvid oss. Jag förstår inte hur folk står ut med detta. Eller så är alla Zoe-ägare lika döva som min sambo som konsekvent påstår att hon inte hör nånting. :shock:
Oavsett så känns det som att en laddare som låter på det viset måste vara feldesignad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

mati skrev:
LasseTM skrev:
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Du menar den drar 300W rakt av? Måste vara den delen i Zoes laddare som gör detta fruktansvärda och öronbedövande överljudet när den laddar. Jag tycker det är så obehagligt att jag nästan inte vill gå fram när det har ställt sig en Zoe på laddplatsen bredvid oss. Jag förstår inte hur folk står ut med detta. Eller så är alla Zoe-ägare lika döva som min sambo som konsekvent påstår att hon inte hör nånting. :shock:
Oavsett så känns det som att en laddare som låter på det viset måste vara feldesignad.
Det är väl motorn som låter? Den används ju som laddare på Zoe. Därför den kan ta förhållandevis hög effekt på AC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
LasseTM skrev:
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Du menar den drar 300W rakt av? Måste vara den delen i Zoes laddare som gör detta fruktansvärda och öronbedövande överljudet när den laddar. Jag tycker det är så obehagligt att jag nästan inte vill gå fram när det har ställt sig en Zoe på laddplatsen bredvid oss. Jag förstår inte hur folk står ut med detta. Eller så är alla Zoe-ägare lika döva som min sambo som konsekvent påstår att hon inte hör nånting. :shock:
Oavsett så känns det som att en laddare som låter på det viset måste vara feldesignad.
Känns som att det blir allt viktigare med detaljerna.
Vilken verkningsgrad har elmotorn, inverter och laddboxen.
När jag nu snart kan ladda hemma vill jag inte ha en elförbrukning på +20% i onödan.
Speciellt inte när man kör väldigt mycket.

Låt säga att BRFen tar 2kr per kWh.
Och att jag laddar ca 800kWh i månaden inklusive värmning av bilen på vintern.
Kostnad 1.600kr i månaden.

Men 20% extra förbrukning blir det 320kr extra, totalt 1.920kr i månaden.
320kr blir 3.840kr per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Det är väl motorn som låter? Den används ju som laddare på Zoe. Därför den kan ta förhållandevis hög effekt på AC.
Ja, jo, det är motorn i Zoe som fungerar även som laddare. Men den låter ju inte så när man kör. Då hade man ju blivit knäpp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: VW I.D

Inlägg av LasseTM »

mati skrev:
LasseTM skrev:
Jag har mätt på våran Zoe en gång och laddaren i sig drar alltid runt 300w.
Du menar den drar 300W rakt av? Måste vara den delen i Zoes laddare som gör detta fruktansvärda och öronbedövande överljudet när den laddar. Jag tycker det är så obehagligt att jag nästan inte vill gå fram när det har ställt sig en Zoe på laddplatsen bredvid oss. Jag förstår inte hur folk står ut med detta. Eller så är alla Zoe-ägare lika döva som min sambo som konsekvent påstår att hon inte hör nånting. :shock:
Oavsett så känns det som att en laddare som låter på det viset måste vara feldesignad.
Ja den drar alltid ungefär 300w varesig du laddar med 1800w eller 22kw, där av den dåliga verkningsgraden vid låga effekter.
300W av 1800W är ju 17% bara där sedan har du ju runt 10% till när det ska in i batteriet.
Men när jag mätte så var det ändå helt ok vid 3fas 8A så man behövder knappast maxa laddaren för att komma upp emot 90% verkningsgrad.
Ljudet när en Zoe laddar är hemskit speciellt vid 22kw men det är ju bara när den laddar inte när den kör.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

markuswesterberg skrev:
Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?
Det är klart att den får en app. Det finns ju för e-Golfen, rimligen borde ID3 också få minst samma funktionalitet.
Men som jag har uppfattat det är just detta en sådan funktion som kommer senare OTA.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

mati skrev:
markuswesterberg skrev:
Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?
Det är klart att den får en app. Det finns ju för e-Golfen, rimligen borde ID3 också få minst samma funktionalitet.
Men som jag har uppfattat det är just detta en sådan funktion som kommer senare OTA.
Fast just att slå på klimatanläggningen på distans skulle väl bara fungera på vissa modeller ? Om bilen inte laddas vill säga. Har för mig att det krävdes 1'st Max för det. Men jag kan ha fel, och det kan säkert ha ändrats för det måste väl röra sig om mjukvara endast.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

markuswesterberg skrev:
Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?
Ja, men när den kommer igång vet ingen. Inte nu i starten iaf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »


In the meantime, reports from Germany say that ID.4 production and deliveries could start as soon as the end of the year.

https://electrek.co/2020/08/06/vw-id4-e ... eliveries/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Stämmer detta?
ID1 ersätter e-up
ID2 ersätter T-Roc
ID3 ersätter Golf
ID4 ersätter Tiguan
ID5 ersätter Passat
ID5 kombi ersätter Passat kombi
ID6 ersätter Touareg
ID7 ersätter Caravelle
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »


Volkswagens chef Sten Forsberg tror att Sverige blir ett föregångsland vad gäller omställningen till elbilar och laddhybrider.

– Om inte Volkswagen i Sverige 2025 säljer 80-90 procent laddbara bilar blir jag väldigt förvånad, säger Forsberg efter dagarna i Almedalen.



Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar