VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

Volkswagens chef Sten Forsberg tror att Sverige blir ett föregångsland vad gäller omställningen till elbilar och laddhybrider.

– Om inte Volkswagen i Sverige 2025 säljer 80-90 procent laddbara bilar blir jag väldigt förvånad, säger Forsberg efter dagarna i Almedalen.



Eftersom han spår att vw kommer sälja laddhybrider i Sverige 2025 och också 10-20% diesel/bensin så kan ju inte ID ersätta. ID är ju bara elbilar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Övergången från fossila bilar till el har redan skett.

Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: VW I.D

Inlägg av wector »

Fast en Up! är en nischprodukt i jämförelse med golf, passat och tiguan. Det kommer ta bra mycket längre tid innan dessa fossilvarianter försvinner.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Övergången från fossila bilar till el har redan skett.

Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.
Kina ligger ganska långt fram, där var marknadsandelen 4.7% 2019. I Europa var det 4.3% första kvartalet 2020. Så vi är inte så långt upp på S kurvan ännu.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW I.D

Inlägg av SwedishAdvocate »

Laban skrev:
HelectriC skrev:
Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.
Kina ligger ganska långt fram, där var marknadsandelen 4.7% 2019. I Europa var det 4.3% första kvartalet 2020. Så vi är inte så långt upp på S kurvan ännu.
Enligt Ny Teknik så var marknadsandelen för rena elbilar 42,4% i Norge år 2019.

Källa: https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... ge-6983077

Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Vi kan nog inte räkna med att den typen av subventioner samt straffskatter kommer att implementeras i andra länder. Kostar för mycket samt skulle påverka befintlig marknad i för stor utsträckning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antaglien Volvo PV...
Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW I.D

Inlägg av SwedishAdvocate »

Laban skrev:
Vi kan nog inte räkna med att den typen av subventioner samt straffskatter kommer att implementeras i andra länder. Kostar för mycket samt skulle påverka befintlig marknad i för stor utsträckning.
Finns det en kostnad för att inte implementera den här typen av subventioner och straffskatter?

Vilken kostnad kommer bli högst på sikt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW I.D

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?
Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: VW I.D

Inlägg av Nilp »

Jag hänger på denna off-topic diskussion. :)

Enligt artikel på Cleantechnica: https://cleantechnica.com/2020/08/04/no ... w-over-68/ Så ligger elbil (BEV + PHEV) på över 68% i juli och prognosen för helåret på liknande nivå. Year-on-Year mot 2019 är det en rejäl ökning. 68%!!!

Finns liknande artiklar om Sverige, Tyskland och England bl.a. Det nämns också att i de flesta Europeiska länder så ligger BEV försäljningen lika eller över mot PHEV. Bara Sverige som sticker ut med betydligt högre andel PHEV än BEV. Man tillskriver det förmånligt skattesystem för PHEV. Volvo har stort inflytande?

Tråkigt att PHEV premieras, dålig kompromiss med komplicerat system och finns inga krav på att man måste ladda batteriet någonsin.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: VW I.D

Inlägg av bonath »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Övergången från fossila bilar till el har redan skett.

Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.

Titta på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta osv. Inga elbilar trots perfekta förhållanden. Gamla fördomar sitter hårt.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW I.D

Inlägg av SwedishAdvocate »

bonath skrev:
HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Övergången från fossila bilar till el har redan skett.

Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.

Titta på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta osv. Inga elbilar trots perfekta förhållanden. Gamla fördomar sitter hårt.
Nu är inte jag insatt i subventioner/straffskatter på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta, men jag killgissar att det inte riktigt ser ut som i Norge...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Nilp skrev:
Tråkigt att PHEV premieras, dålig kompromiss med komplicerat system och finns inga krav på att man måste ladda batteriet någonsin.
Premieras verkligen PHEV ? Jag tänker att det är andra orsaker, Volvo säljer mycket PHEV numera och Sverige är fortfarande Volvo land. Sen är det väl sisådär med elbilar i det format svensken gillar bäst. XC60, V60. Finns massor med PHEV i den klassen , inte bara Volvo då. Kia Optima, Passat, ..

Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?
Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...
Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW I.D

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?
Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...
Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.
Vad tror du ligger bakom att Norge och Sverige har valt så olika politik?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Laban skrev:
Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Screenshot 2020-08-07 at 13.18.58.png
Så vi behöver eldrivna XC60, V60, XC40 osv. Och till rätt pris. 400+ hk modeller i all ära men det är inte där volymerna finns.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Men det är väl bara i Sverige och kanske några andra länder. Här är det en mycket sällsynt bil och det lönar sig förmodligen inte att ha olika versioner av den.
Men bensin-Uppen byggs ju fortfarande för andra marknader såvitt jag vet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
.... Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. ....
Det händer hela tiden. Jag köpte byggmaterial hos lokala bygghandeln häromdagen och han som hjälpte mig bära grejerna frågade om min bil var Audis nya laddhybrid. När jag förklarade för honom att det var en ren elbil utan bensinmotor så tittade han på mig som om jag hade påstått att det var en trampbil eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: VW I.D

Inlägg av Nilp »

Laban skrev:
Laban skrev:
Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Screenshot 2020-08-07 at 13.18.58.png
Så vi behöver eldrivna XC60, V60, XC40 osv. Och till rätt pris. 400+ hk modeller i all ära men det är inte där volymerna finns.
Det har du absolut en poäng i, att biltyperna som svensken finnes det få alternativ som ren elbil.

Att PHEV premieras var väl främst tanken att i Sverige är det i princip samma skattefördel att välja PHEV istället för BEV. I flertalet andra europeiska länder finns det större incitament att välja BEV före PHEV. Vilket jag tycker är rimligt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Nilp skrev:
Att PHEV premieras var väl främst tanken att i Sverige är det i princip samma skattefördel att välja PHEV istället för BEV. I flertalet andra europeiska länder finns det större incitament att välja BEV före PHEV. Vilket jag tycker är rimligt.
Så är det väl i Sverige också, BEV 60k subvention, PHEV 20k. Eller tänkte du på förmånsvärde ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

Laban skrev:
Nilp skrev:
Tråkigt att PHEV premieras, dålig kompromiss med komplicerat system och finns inga krav på att man måste ladda batteriet någonsin.
Premieras verkligen PHEV ? Jag tänker att det är andra orsaker, Volvo säljer mycket PHEV numera och Sverige är fortfarande Volvo land. Sen är det väl sisådär med elbilar i det format svensken gillar bäst. XC60, V60. Finns massor med PHEV i den klassen , inte bara Volvo då. Kia Optima, Passat, ..

Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.
Q4-etron lär ju vara mindre än E-tron och E-tron är ju egentligen den ”rätta” storleksklassen för många men priset är fortfarande väldigt högt. Model Y kanske kan vara rätt storlek men fortfarande högt pris. ID4 vet jag ej.

Personligen så tror jag priset det största bekymret.

Bo i bostadsrätt är oftast billigare än hyres men likförbannat bor många i hyres, varför? Jo för det är problem att hosta upp kontantinsatsen.

Samma sak blir det ju för elbilar, kan vara billigare på totalen men man måste ju ändå hosta upp 150-300k först.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.

Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?
Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...
Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.
Vad tror du ligger bakom att Norge och Sverige har valt så olika politik?
Det har nog inte så jättemycket med att ha ett bilmärke inom landet eller inte. Till viss del så är det självklart så att man vill värna egen bilproduktion och därmed arbetsplatser, men i Norge finns det ett antal faktorer som gjort att man valt vägen med fördelaktiga köp av elbilar:
1. Man har pengarna för att finansiera det samt man får in enorma summor på fossilbilsköp som man kan använda för att finansiera bortfallet av samma avgifter på elbilar.
2. Man har en egen stark koppling till olja och gas-branschen som man delvis vill greenwasha genom att verka miljövänliga med elbilar, man kan skryta runt om i världen med att man har hög andel elbilar.
3. Man har väldigt billig och miljövänlig energi (näst intill 100% vattenkraft) som i kombination med punkt 2 gör att man kan skryta ändå mer internationellt.
4. Man har en ganska märklig förståelse för lokala utsläpp/smog som man tror löses av färre fossilbilar när största delen har med tung transport, skepps utsläpp och vedeldning i öppna spisar att göra. Smog i storstäderna är för övrigt hett omtalat eftersom geografien med berg runt städerna ofta gör att smogen blir liggande som ett lock mellan bergen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:

Det har nog inte så jättemycket med att ha ett bilmärke inom landet eller inte. Till viss del så är det självklart så att man vill värna egen bilproduktion och därmed arbetsplatser, men i Norge finns det ett antal faktorer som gjort att man valt vägen med fördelaktiga köp av elbilar:
1. Man har pengarna för att finansiera det samt man får in enorma summor på fossilbilsköp som man kan använda för att finansiera bortfallet av samma avgifter på elbilar.
2. Man har en egen stark koppling till olja och gas-branschen som man delvis vill greenwasha genom att verka miljövänliga med elbilar, man kan skryta runt om i världen med att man har hög andel elbilar.
3. Man har väldigt billig och miljövänlig energi (näst intill 100% vattenkraft) som i kombination med punkt 2 gör att man kan skryta ändå mer internationellt.
4. Man har en ganska märklig förståelse för lokala utsläpp/smog som man tror löses av färre fossilbilar när största delen har med tung transport, skepps utsläpp och vedeldning i öppna spisar att göra. Smog i storstäderna är för övrigt hett omtalat eftersom geografien med berg runt städerna ofta gör att smogen blir liggande som ett lock mellan bergen.
Fast man hade väl Think när dessa subventioner infördes? Så då hade man ju ett bilmärke inom landet att värna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
HelectriC skrev:

Det har nog inte så jättemycket med att ha ett bilmärke inom landet eller inte. Till viss del så är det självklart så att man vill värna egen bilproduktion och därmed arbetsplatser, men i Norge finns det ett antal faktorer som gjort att man valt vägen med fördelaktiga köp av elbilar:
1. Man har pengarna för att finansiera det samt man får in enorma summor på fossilbilsköp som man kan använda för att finansiera bortfallet av samma avgifter på elbilar.
2. Man har en egen stark koppling till olja och gas-branschen som man delvis vill greenwasha genom att verka miljövänliga med elbilar, man kan skryta runt om i världen med att man har hög andel elbilar.
3. Man har väldigt billig och miljövänlig energi (näst intill 100% vattenkraft) som i kombination med punkt 2 gör att man kan skryta ändå mer internationellt.
4. Man har en ganska märklig förståelse för lokala utsläpp/smog som man tror löses av färre fossilbilar när största delen har med tung transport, skepps utsläpp och vedeldning i öppna spisar att göra. Smog i storstäderna är för övrigt hett omtalat eftersom geografien med berg runt städerna ofta gör att smogen blir liggande som ett lock mellan bergen.
Fast man hade väl Think när dessa subventioner infördes? Så då hade man ju ett bilmärke inom landet att värna.
Ja visst var de mycket pågrund av think som man införde alla fördelar med elbil i Norge.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar