VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Thinkäventyret är över sen lång tid tillbaks och man har haft många vändor i Stortinget där man beslutat att behålla systemet och det har verkligen inget med Think att göra!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Men visst är det väl så att väldigt många europeiska stater utan egen biltillverkning har en väldigt hög registreringsavgift på bilar vilket i praktiken gör dem mycket dyrare än i t.ex. Sverige och Tyskland? Det har det skrivits om förut i andra trådar. I Norden har Norge, Danmark och Finland en sådan avgift och ingen av dem har egen biltillverkning att ta hänsyn till utan de kan beskatta bilar hårt. Det blir en enkel och säker skatteintänkt eftersom folk ändå köper bilar. Lite som att beskatta hus.
Re: VW I.D
Finland har faktiskt en bilindustri.Jerker skrev:Men visst är det väl så att väldigt många europeiska stater utan egen biltillverkning har en väldigt hög registreringsavgift på bilar vilket i praktiken gör dem mycket dyrare än i t.ex. Sverige och Tyskland? Det har det skrivits om förut i andra trådar. I Norden har Norge, Danmark och Finland en sådan avgift och ingen av dem har egen biltillverkning att ta hänsyn till utan de kan beskatta bilar hårt. Det blir en enkel och säker skatteintänkt eftersom folk ändå köper bilar. Lite som att beskatta hus.
Min Porsche är byggd i Finland.
https://en.wikipedia.org/wiki/Valmet_Automotive
Re: VW I.D
Jo, det är sant, men jag undrar om Valmet har den betydelsen för svensk ekonomi som Volvo (och tidigare SAAB) har för svensk ekonomi?Fredrik j skrev:Finland har faktiskt en bilindustri.Jerker skrev:Men visst är det väl så att väldigt många europeiska stater utan egen biltillverkning har en väldigt hög registreringsavgift på bilar vilket i praktiken gör dem mycket dyrare än i t.ex. Sverige och Tyskland? Det har det skrivits om förut i andra trådar. I Norden har Norge, Danmark och Finland en sådan avgift och ingen av dem har egen biltillverkning att ta hänsyn till utan de kan beskatta bilar hårt. Det blir en enkel och säker skatteintänkt eftersom folk ändå köper bilar. Lite som att beskatta hus.
Min Porsche är byggd i Finland.
https://en.wikipedia.org/wiki/Valmet_Automotive
Re: VW I.D
Nej alla länder har väl industri man vurmar speciellt för. Norge har ju sin oljeindustri som ju dessutom är statligt kontrollerad.Jerker skrev:Jo, det är sant, men jag undrar om Valmet har den betydelsen för svensk ekonomi som Volvo (och tidigare SAAB) har för svensk ekonomi?Fredrik j skrev:Finland har faktiskt en bilindustri.Jerker skrev:Men visst är det väl så att väldigt många europeiska stater utan egen biltillverkning har en väldigt hög registreringsavgift på bilar vilket i praktiken gör dem mycket dyrare än i t.ex. Sverige och Tyskland? Det har det skrivits om förut i andra trådar. I Norden har Norge, Danmark och Finland en sådan avgift och ingen av dem har egen biltillverkning att ta hänsyn till utan de kan beskatta bilar hårt. Det blir en enkel och säker skatteintänkt eftersom folk ändå köper bilar. Lite som att beskatta hus.
Min Porsche är byggd i Finland.
https://en.wikipedia.org/wiki/Valmet_Automotive
Re: VW I.D
Jo jag känner till de men jag är övertygad om att vore de inte för think så tror jag aldrig dessa fördelar hade införts varken då eller idag.. Think var katalysator för att få till dessa förmåner med elbilar.HelectriC skrev:Thinkäventyret är över sen lång tid tillbaks och man har haft många vändor i Stortinget där man beslutat att behålla systemet och det har verkligen inget med Think att göra!
De är alltid lättare att behålla något som de är än att förändra..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: VW I.D
https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med- ... WsRR8tcamUmarknadens bästa självkörande system
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Ser riktigt bra ut! Den sänker hastigheten innan skylten, så som man ska. Det klarar inte Tesla av...Zalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med- ... WsRR8tcamUmarknadens bästa självkörande system
Har id3 skyltavläsning? Det är jag förbannad på att Tesla inte har. Har väntat i 3 år på den ”uppdateringen”, man hinner nog byta bil innan det sker. (Ja jag är arg)
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Re: VW I.D
Det har med patent att göra, Mobileye som levererar tog för flera år sedan ett patent som i princip ger de ensamrätt till att läsa av hastighetsskyltar med kamera. De flesta av världens biltillverkare har Mobileyes system så för dem är det inga problem, Tesla får dock inte använda kameran för att läsa av hastighetsskyltar. Nu verkar det som att något kan vara på gång så kanske har de hittar ett sätt att gå runt men ja, det finns både för och nackdelar med patent.nx00 skrev:Ser riktigt bra ut! Den sänker hastigheten innan skylten, så som man ska. Det klarar inte Tesla av...Zalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med- ... WsRR8tcamUmarknadens bästa självkörande system
Har id3 skyltavläsning? Det är jag förbannad på att Tesla inte har. Har väntat i 3 år på den ”uppdateringen”, man hinner nog byta bil innan det sker. (Ja jag är arg)
Re: VW I.D
Hur mycket i rabatt får ni på en ID3?
Citat från Facebook ID Sverige.
Citat från Facebook ID Sverige.
VI skrev kontrakt på vår första ID3 Tjänstebil och förutom låg ränta så fick 15000 i rabatt förutom de 10000.- som VW bjöd på till tillbehör.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Wow! Exakt 0kr erbjuds i Norge som rabatt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Ja, den har skyltavläsning och prediktiv adaptiv farthållare, dvs den anpassar hastigheten så att man har rätt hastighet vid skylten när det kommer en skylt med lägre hastighet. Efter det jag har sett verkar det vara samma system som i e-tron, och det fungerar jättebra för mig.nx00 skrev:Ser riktigt bra ut! Den sänker hastigheten innan skylten, så som man ska. Det klarar inte Tesla av...Zalman3 skrev:https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med- ... WsRR8tcamUmarknadens bästa självkörande system
Har id3 skyltavläsning? Det är jag förbannad på att Tesla inte har. Har väntat i 3 år på den ”uppdateringen”, man hinner nog byta bil innan det sker. (Ja jag är arg)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Är ju självklart så här det ska fungera.mati skrev:Ja, den har skyltavläsning och prediktiv adaptiv farthållare, dvs den anpassar hastigheten så att man har rätt hastighet vid skylten när det kommer en skylt med lägre hastighet. Efter det jag har sett verkar det vara samma system som i e-tron, och det fungerar jättebra för mig.
Men måste vara jobbigt i trafik. Finns ju ingen människa som anpassar farten i förtid...
Re: VW I.D
Jo, det är lite enerverande när bilen håller hastigheten sådär supernitiskt. Men det är faktiskt inte värre än att man trycker lite på strömpedalen.kallekula skrev:Är ju självklart så här det ska fungera.mati skrev:Ja, den har skyltavläsning och prediktiv adaptiv farthållare, dvs den anpassar hastigheten så att man har rätt hastighet vid skylten när det kommer en skylt med lägre hastighet. Efter det jag har sett verkar det vara samma system som i e-tron, och det fungerar jättebra för mig.
Men måste vara jobbigt i trafik. Finns ju ingen människa som anpassar farten i förtid...
Jag vet inte hur VW har gjort, men i e-tron är detta även trafikberoende. Finns inga bilar bakom så börjar den sänka farten ännu tidigare. Framförallt inför korsningar och så. Är man helt ensam på vägen så kan den börja rulla redan någon/några kilometer innan man ska svänga eller stanna. Ligger det bilar bakom så kör den lite mer som en människa. Syftet är såklart att spara på elektroner. Men har man bråttom så är det bättre att köra själv, annars finns risk att man får ett hysteriskt utbrott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Det är ju bara en annons från en handlare om att man kan beställa en... den har alltså inte alls dykt upp på Blocket.Zalman3 skrev:
Återstår att se när det första fysiska exemplaret faktiskt NÅR svenska kunder. Och sedan dyker de säkert upp på Blocket.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: VW I.D
Jag testade det på étron för några dagar sedan. Kändes som man skulle behöva en varningstriangel bakpå.kallekula skrev:Är ju självklart så här det ska fungera.mati skrev:Ja, den har skyltavläsning och prediktiv adaptiv farthållare, dvs den anpassar hastigheten så att man har rätt hastighet vid skylten när det kommer en skylt med lägre hastighet. Efter det jag har sett verkar det vara samma system som i e-tron, och det fungerar jättebra för mig.
Men måste vara jobbigt i trafik. Finns ju ingen människa som anpassar farten i förtid...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Varning för vem? Mati skrev ju att den bromsar olika beroende på om det finns trafik bakom eller inte.taliz skrev:Jag testade det på étron för några dagar sedan. Kändes som man skulle behöva en varningstriangel bakpå.
Re: VW I.D
Mati har aldrig kört étron och pratar inte om étron.Fredrik j skrev:Varning för vem? Mati skrev ju att den bromsar olika beroende på om det finns trafik bakom eller inte.taliz skrev:Jag testade det på étron för några dagar sedan. Kändes som man skulle behöva en varningstriangel bakpå.
Om man kör étron är det väl klart man ska varna övriga trafikanter
Helt klart har du inte kört liknande fordon som mati kör.
Re: VW I.D
Vad har bromsning med det att göra?Fredrik j skrev:Varning för vem? Mati skrev ju att den bromsar olika beroende på om det finns trafik bakom eller inte.taliz skrev:Jag testade det på étron för några dagar sedan. Kändes som man skulle behöva en varningstriangel bakpå.
En traktor har varningstriangel för att den rullar långsamt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Nej, en traktor har varningstriangel för att den inte rullar fort.taliz skrev:Vad har bromsning med det att göra?Fredrik j skrev:Varning för vem? Mati skrev ju att den bromsar olika beroende på om det finns trafik bakom eller inte.taliz skrev:Jag testade det på étron för några dagar sedan. Kändes som man skulle behöva en varningstriangel bakpå.
En traktor har varningstriangel för att den rullar långsamt.
Re: VW I.D
Så du tror folk lägger upp ID3 80.000kr över nypris på blocket för att tjäna en hacka?BrooklynS skrev:Det är ju bara en annons från en handlare om att man kan beställa en... den har alltså inte alls dykt upp på Blocket.Zalman3 skrev:
Återstår att se när det första fysiska exemplaret faktiskt NÅR svenska kunder. Och sedan dyker de säkert upp på Blocket.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Tror det krävs snurrbara fåtöljer och att jag kan kolla film under färden innan pulsen går ner när bilen kör. Idag tänker jag också mest "öka" när AP är påmati skrev:.....
Men har man bråttom så är det bättre att köra själv, annars finns risk att man får ett hysteriskt utbrott.
Re: VW I.D
Är ID3 ute hos handlarna nu?Äntligen fått köra bilen snacka om körglädje
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension