Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Här diskuterar vi hur man lagar och modifierar sin Tesla.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av Simon »

Ena armen till vindrutetorkarna ligger för högt och skrapar i frunkhuven när man använder den. Den äter sig sakta men säkert genom metallen. Armen går att trycka ner till rätt nivå med handkraft, men fjädrar genast tillbaka till det för höga läget.
Någon som har/har haft samma problem?
Något tips på hur man lagar det och om det är svårt?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av lator »

Simon skrev:
Ena armen till vindrutetorkarna ligger för högt och skrapar i frunkhuven när man använder den. Den äter sig sakta men säkert genom metallen. Armen går att trycka ner till rätt nivå med handkraft, men fjädrar genast tillbaka till det för höga läget.
Någon som har/har haft samma problem?
Något tips på hur man lagar det och om det är svårt?
Vanligt problem när lagringen till axeln blir sliten. Lösning? Ja, byt torkararmatur. Inte speciellt svårt och går säkert att hitta en nästan ny på en skrot (läs Vimmerby).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av renes »

Simon skrev:
Ena armen till vindrutetorkarna ligger för högt och skrapar i frunkhuven när man använder den. Den äter sig sakta men säkert genom metallen. Armen går att trycka ner till rätt nivå med handkraft, men fjädrar genast tillbaka till det för höga läget.
Någon som har/har haft samma problem?
Något tips på hur man lagar det och om det är svårt?
Vilken modell? S? 3? X?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av Simon »

Modell S.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av Simon »

Gjorde ett försök att byta armen idag men körde fast vid att få loss den från bulten den sitter på. Muttern som håller fast armen var lätt att få loss, men sedan satt armen kvar.
Jag har hört talas om specialverktyg för att få loss vindrutetorkararmar, vilket gör att jag får för mig att detta är ett verkstadsärende.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av carl-pedal »

Epp epp! Avdragare går att köpa på biltema. Har själv använt till model s med gott resultat!

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000041110
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av Fredrik j »

Simon skrev:
Gjorde ett försök att byta armen idag men körde fast vid att få loss den från bulten den sitter på. Muttern som håller fast armen var lätt att få loss, men sedan satt armen kvar.
Jag har hört talas om specialverktyg för att få loss vindrutetorkararmar, vilket gör att jag får för mig att detta är ett verkstadsärende.
Om man någon gång ska göra sig fri från verkstäder måste man börja någonstans. Åk och köp Biltemas verktyg och fixa det själv. Sen har du det och kan fixa torkararmar när du vill.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av lator »

Observera att det är lagringen för torkaraxeln som behöver bytas... Att få lös armen är liksom bara första steget i processen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av Simon »

Någon som vet om armatur och fästen var likadana 2017 som 2014?
Så att den här kan passa?
http://www.bildelsbasen.se/141-W579689.html
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av lator »

Simon skrev:
Någon som vet om armatur och fästen var likadana 2017 som 2014?
Så att den här kan passa?
http://www.bildelsbasen.se/141-W579689.html
Enligt reservdelskatalogen ska det vara samma men osvuret är bäst... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av Simon »

Kanske får bli en originaldel från Tesla isf. Det har funkat bra hittills.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av lator »

Simon skrev:
Kanske får bli en originaldel från Tesla isf. Det har funkat bra hittills.
Funkar ju jättebra så länge plånboken inte protesterar... ;)
ps. Tala gärna om vad priset hos Tesla är. ds.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av carl-pedal »

Så märkligt - min torkararm har just blivit tillräckligt glapp för att gå i frunken nu. Kanske säsongen för det?

Hur har det gått med din Simon? Vad byttes och till vilken kostnad?
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av Simon »

Liten uppdatering.
Tesla ville ha 4655 kronor plus frakt. För det får man en ny "torkararmens enhet". Vet ej om det inkluderar torkarmotor och nya armar.
Eftersom Vimmerby låg på drygt en fjärdedel av det priset försöker jag med dem först. De hade flera torkarmotorer till/från olika modell S, men bara en med en torkararmatur på bild. Fast till samma pris som övriga torkarmotorer. Jag skrev och dubbelkollade att armaturen följde med motorn.
Nu är motor och armatur på väg hit med post. Sen blir det till att hälsa på släkt och låna specialverktyg.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av carl-pedal »

Najs!

Jag börjar fundera på om jag ska skruva isär och försöka mäta upp bussningen för att kunna svarva en ny. Borde vara en bronsbussning?

För övrigt är det soprent på begmarknaden, även Norge om jag fattar rätt.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Mangodash
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 jun 2019 14:26
Ort: Sjöbo

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av Mangodash »

Har detta problem på min Model S -14 och även sett det på andra pre-facelift modeller.

den skrapar bort en del av frunken men mer än så händer ej.

inget som märks eller syns när den väl skrapat klart :D Bifogar bild
116269750_297239091363336_2894650330565765469_n.jpg
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av carl-pedal »

Sådär, då har jag kikat lite innan regnet blev för mycket. Har alldeles för många cyklar i garaget för att få in bilen och om dom står ute eller bilen är ju sak samma i regnet.

Skruvade inte bort mekanismen helt men tillräckligt för att kunna mäta mig till att det sitter en mässingbussning i dimension 14x18x25 ipressad. Längden 25 är ungefär. Avdragaren behövde anpassas för att få plats på förarsidans torkararm, vanlig M8 skruv funka, annars är frunken ivägen. Det är biltemas avdragare och den funkar klockrent annars.

Simon - får jag köpa din gamla mekanism när du bytt? Enklare att fixa utan att bilen står isärtagen.
20200728_130639.jpg
Brickan under är väldigt tunn... På bilden syns en o-ring som ligger över bussningen.
20200728_130800.jpg
Här hur det sitter ihop. Grejen vid krysset är en bussning jag provade att tvinga i som en kortsiktig hjälp men det var kass.

Sen kom ett ordentligt regn så nu är bilen ihop igen.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av Simon »

Då var det lagat och klart. 8-)

Jag tog detta som ursäkt för att hälsa på min farbror som har bra handlag, och äger några avdragare, och har lärt mig det mesta jag kan om att meka.
Alla hans avdragare var för stora, så vi hjälptes åt att ta av framhuven. Vilket gjorde resten av jobbet enklare eftersom jag kunde sitta i frunken och jobba. Jag satt på knä med med knäna in i grottan. Bakhjulsdriven model S ftw.

Med huven borta var det en baggis att dra loss torkararmarna. Åtminstone för min farbror som som sagt har bra handlag.
Jag följde instruktioner från fixyourtesla.com för att ta loss vindrutetorkarmekanismen, men plastskärmen som sitter ihop med vindrutan tog jag inte loss – det gick att komma åt tillräckligt bra ändå (som David Drives Electric visat). Att ta vindrutemotor med armatur från sin plats (efter att alla skruvar var lossade) var lite pilligt men inte omöjligt.
Inget i själva jobbet var direkt svårt. Det var mest fråga om att ta loss muttrar och bultar och inte tappa bort dem och sen sätta tillbaka på samma plats.

När vi satt i kontakten till den nya motorn och testade den (innan vi skruvade ihop allting) hände ingenting. Jag tryckte och vred på spaken men motorn reagerade inte. Senare insåg jag att bilen måste vara igång (på nivån "person i förarsätet + bromsen nertryckt") innan bilen tycker att det är värt att röra på vindrutetorkarna.
Hade jag kommit på detta i tid så hade vi sparat ett extramoment. Motorn tycks vara programmerad att stanna i ett specifikt läge, även om man snurrat på den när den är strömlös, vilket innebär att både motor och övriga mekanismen måste vara i detta nolläge när de monteras. Därför är det nog smart att strömsätta motorn och köra den ett par varv innan man fäster resten av mekanismen på den. Nolläge för övriga mekanismen är att den första och andra armen, från motorn räknat, ligger parallellt med varandra. Jag tog ingen bild på det men du förstår nog hur jag menar om du håller på att meka med det.

Jag råkade dock sätta tillbaka vänstra vindrutetorkaren ett par cm för högt. Får se om jag vänjer mig vid det eller öppnar igen för att ändra på det innan den kärvar fast för hårt. Kan alltid trösta mig med att den torkar ett par extra cm åt sidan. :)

Torkararmaturen (inklusive motor) jag beställt från Vimmerby kom från en Modell S från 2017. Det var ingen skillnad mot min från 2014 utan den passade perfekt.

Hela jobbet, inklusive felmonteringar och kaffepaus (och att prata med grannen som varit ingenjör på Lidköpings mekaniska och ville visa sina snygga hemmagjorda avdragare), tog 5,5 timme för mig som egentligen är en riktig mekar-n00b. (Kuriosa: det är samma tid det tar för mig att åka t o r till närmsta servicecenter.)
Kostnaden landade på 1349 kronor inklusive frakt. (Det kan vara så att jag tekniskt sett "bara" köpte en torkarmotor från Vimmerby och fick armaturen på köpet för att den var med på bilden och jag specifikt frågade om den.) Tesla ville ha knappt 4× priset för en reservdel, och hade jag lämnat in bilen till servicecenter hade det förstås blivit ännu mer.

Jag kan försöka svara på följdfrågor om det är någon som ska göra ett liknande jobb.

Ha det bra!

Länkar
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av carl-pedal »

Kul att det funkar Simon och tack för att jag fick köpa dina gamla grejer för experiment.

Min plan var att hitta budgetlösning genom att bara byta bussningarna men det är faktiskt själva axlarna som är slitna, så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.
20200811_110317.jpg
Själva bussningarna är inga problem att pressa ur men det blir svårare att fixa när axeln är snedsliten.
20200811_113438.jpg
Någon som har tips? Förutom att köpa hela mekanismen då så klart.. Men jag inser att det kan bli så till slut.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av Simon »

carl-pedal skrev:
Min plan var att hitta budgetlösning genom att bara byta bussningarna men det är faktiskt själva axlarna som är slitna, så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

Själva bussningarna är inga problem att pressa ur men det blir svårare att fixa när axeln är snedsliten.

Någon som har tips? Förutom att köpa hela mekanismen då så klart.. Men jag inser att det kan bli så till slut.
Nu har du förhoppningsvis redan lyckats ordna detta.
Ett förslag som är lika mycket en vild gissning är om det skulle vara möjligt att såga av den slitna axeln, och en eventuellt icke-sliten axel från en annan armatur, och svetsa fast den bra axeln i den dåligas ställe.
Men jag vet nästan ingenting om att svetsa så ta detta förslag med en nypa salt. Det kanske måste vara riktigt noggrant svetsat isf mtp krafterna som de där små komponenterna utsätts för.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av Simon »

carl-pedal skrev:
Epp epp! Avdragare går att köpa på biltema. Har själv använt till model s med gott resultat!

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000041110
Fast inte med frunkhuven på plats, eller hur?
Och inte med den lilla mässingsgrejen på heller? Mässingsgrejen är för djup för axeln på min modell S och trycker på torkararmen i stället.
FEB4D66E-17FA-4F15-AA97-3F1B0AD06C07_1_201_a.jpeg
5BC73A2B-7F31-4434-8AED-370C7818F33F_1_201_a.jpeg
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av Simon »

Och just det...
När jag lagade torkarna enligt inlägget ovan hamnade ena torkararmen lite för högt. Jag justerade det idag och upptäckte att det sitter markeringar på vindrutan som visar var torkarbladen ska ligga i nolläget.
Kan ju vara bra att veta för den som ska göra en liknande operation i framtiden. :)
(Gäller modell S från 2014 åtminstone.)
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av Teslared »

Jag gjorde så här i stället! Då får den plats bättre.

20200919_183426.jpg
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av carl-pedal »

Simon skrev:
carl-pedal skrev:
Epp epp! Avdragare går att köpa på biltema. Har själv använt till model s med gott resultat!

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000041110
Fast inte med frunkhuven på plats, eller hur?
Och inte med den lilla mässingsgrejen på heller? Mässingsgrejen är för djup för axeln på min modell S och trycker på torkararmen i stället.
FEB4D66E-17FA-4F15-AA97-3F1B0AD06C07_1_201_a.jpeg
5BC73A2B-7F31-4434-8AED-370C7818F33F_1_201_a.jpeg
Nä lite moddning behövdes se min bild tidigare i tråden.

Jag har för övrigt tröttnat på att hitta en lösning så jag åkte till SC i Norrköping och lät dom skruva dit en ny mekanism för 6300 spänn.

Anledningen till att jag tappat sugen var att jag skulle behöva mixtra ihop en lösning som kanske inte är helt pålitlig. Inte värt det. Tänkte pressa på en tunn rostfri hylsa på axlarna och sen teflonbussing i hålen men det kändes inte robust nog.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Fikonhjul
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 jul 2015 13:00
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/jan6948

Re: Vindrutetorkararm skrapar i frunkhuven

Inlägg av Fikonhjul »

Mangodash skrev: 28 jul 2020 12:01
inget som märks eller syns när den väl skrapat klart
Avundsvärd attityd! :lol:

Har hänt på vår Model S också. Var i annat ärende hos närmaste Rydhs bilglas. Glasmästaren pekade på skadan och frågade om jag sett den. Jodå. Han berättade att min bil var den tredje på tre veckor han sett med den skadan. Enligt honom uppvisar alla Model S före en viss årsmodell den skadan. Klart konstruktionsfel, tyckte han. Trist att all form av garanti är förbi. Kostnad för att reparera torkarna (de verkar byta bägge) hos Tesla: 9660 ink moms. Och då är skadan i frunken fortfarande kvar...
Nöjd Model S-ägare sedan 2015.
Skriv svar