Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Navigation som function on demand? Finns det e-tronsar utan navigator?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
Navigation som function on demand? Finns det e-tronsar utan navigator?
Hmm, ja undra det. Men det är väl knappt att ratt ingår till en audi. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
mati skrev:
Navigation som function on demand? Finns det e-tronsar utan navigator?
Hmm, ja undra det. Men det är väl knappt att ratt ingår till en audi. :lol:
Sant, ratten finns visserligen alltid, men den har ingen funktion. Sen kan man lägga till hur mycket man vill kunna svänga med den. Finns i tre paket, standard svängpaketet innebär att det går bara att köra på motorvägar. Svängpaketet "country plus" kan även köra landsvägar och svängpaketet "advanced city" klarar även snäva svängar och parkeringar. Blinkers går bara att välja till i city-paketet, annars får man inga blinkers alls. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Audi verkar ha brist på batterier.


23.10 in i filmen.
Screenshot_20200808-233518_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Audi verkar ha brist på batterier.


23.10 in i filmen.
Screenshot_20200808-233518_YouTube.jpg
Mycket har hänt det senaste halvåret sedan de spekulerade om detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
Audi verkar ha brist på batterier.


23.10 in i filmen.
Screenshot_20200808-233518_YouTube.jpg
Mycket har hänt det senaste halvåret sedan de spekulerade om detta.
I februari pratas det om batteri brist.

I april var det batteribrist igen.
Audi’s first electric car reportedly delayed again because of a battery shortage.
https://www.theverge.com/2019/4/19/1850 ... es-lg-chem

Och relationen till LG Chem för VW gruppen verkar inte vara helt oproblematisk.
Volkswagen warns Korean battery row could lead to "catastrophic" supply disruption
https://news.yahoo.com/volkswagen-warns ... 54526.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Är det bara jag som inte kan logga in på myAudi appen sen igår? Är det den omtalade backend uppdateringen som påbörjats nu kanske?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
Är det bara jag som inte kan logga in på myAudi appen sen igår? Är det den omtalade backend uppdateringen som påbörjats nu kanske?
Samma här
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

För mig funkar appen till vår A4 utan problem
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag kan inte ens starta appen längre. Den säger att det finns en nyare version, men när jag går till Google play så hittar den inte my Audi. Skumt.

Edit: ser nu att appen numera kräver android 8. Är de dumma i huvudet? Jag har bara android 7. Ska jag köpa nya prylar för att appen ska fungera???

Edit2: okej, åtminstone mobilen verkar gå att uppdatera till Android 8.0. Den borde ha fått det automatiskt för typ ett år sedan, men det har den inte. Det krävs lite pill, men bättre än att köpa en ny mobil. Läsplattan verkar vara för gammal dock. Jag hatar sånt. Jag vägrar slänga fullt fungerande prylar, framförallt för en app som troligen inte har blivit bättre än tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Audi e-tron

Inlägg av Anderzzon »

Någonstans måste man ju dra gränsen för hur gamla versioner man ska stödja. I version 8 har jag för mig att det är lite förändringar i hur notiser funkar. Gissar att Audi har kollat hur många användare de har av olika versioner och vägt det extra arbetet det skulle kräva mot hur många det drabbar.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Jag kör helt på Mac OS eller IOS så har ingen koll på Android men brukar vara så att det är rätt många säkerhetsuppdateringar i nyare versioner och att inte uppgradera brukar anses som säkerhetsrisk. Så i grunden är bra att de inte stödjer gamla OS versioner.

Men jag kan just nu varken logga in via appen eller via webben (står bara och snurrar i Chrome)

Edit: Uppdaterad app och byte av lösenord löste problemet. :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag vägrar slänga fullt fungerande prylar, framförallt för en app som troligen inte har blivit bättre än tidigare.
Det där är ett stort problem om som driver en onödig konsumtion. På jobbet har vi tvingats överge fullt fungerande mobiler som det:

1. inte finns tillräckligt minne i eftersom apparna bara blir större och större.
2. inte går att installera högre version av OS på, vilket de nya apparna kräver.

Men jag råkade också ut för det motsatta också. Vi hade Telia Centrex mobil växel och när jag köpte en ny mobil till mig så gick det inte att starta Centrexappen i den. Jag försökte få kontakt med Telias support och framföra detta men det var helt omöjligt att komma till rätt ställe. Men långt om länge fick jag klart för mig att Centrex är en växel som de håller på att fasa ut eftersom de har en ny och mycket bättre växel som heter Touchpoint Plus. Så vi bytte till den växeln och där fungerade appen på nyare versioner av Android.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Touchpoint är inte så dumt. Använt mjukvaru-callern där när jag suttit i Sydostasien och jobbat. För mottagaren(tex chefen...) ser det ut som jag ringer från mitt vanliga 08-nummer. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Touchpoint är inte så dumt. Använt mjukvaru-callern där när jag suttit i Sydostasien och jobbat. För mottagaren(tex chefen...) ser det ut som jag ringer från mitt vanliga 08-nummer. :lol:
Ja, den är verkligen bra och genomtänkt! Men lite trixig att konfigurera. Jag frågade efter en manual, eftersom det enda som går att hitta på Telias hemsida och på nätet är sådana instruktioner som man begriper ändå. Men att skruva under huven är verkligen inget man kan lista ut hur som helst. Men jag fick till svar att jo, de har en riktigt bra manual, men den får de inte lämna ut. (!) Nej, istället ska man betala dyrt för att ringa till supporten när man behöver veta nåt...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Anderzzon skrev:
Någonstans måste man ju dra gränsen för hur gamla versioner man ska stödja. I version 8 har jag för mig att det är lite förändringar i hur notiser funkar. Gissar att Audi har kollat hur många användare de har av olika versioner och vägt det extra arbetet det skulle kräva mot hur många det drabbar.
Det är jag i princip med på. Men då tvingas ju kunderna att skaffa nya mobiler. Jag har som sagt två Android enheter, en Samsung och en Huawei, båda går på version 7 och ingen update till en nyare version finns tillgänglig. Visst är det inte senaste modellerna, men fram tills nu har jag aldrig känt något som helst behov av att byta ut prylarna till nyare varianter. Båda fungerar klockrent. En ny mobil och surfplatta skulle ge mig noll mervärde, det kostar bara pengar och belastar miljön helt i onödan.
Det ska uppenbarligen gå att installera Android 8 på mobilen manuellt. Vi får se. Skulle jag inte lyckas med det så får jag framöver klara mig utan app till bilen. Jag har för mig att det fanns en webbsida för det också. Annars får det vara. Jag slänger inte ut en fullt fungerande telefon samt surfplatta bara för detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Audi e-tron

Inlägg av themax »

mati skrev:
Jag har som sagt två Android enheter, en Samsung och en Huawei, båda går på version 7 och ingen update till en nyare version finns tillgänglig
Jag lekte en del med https://www.cyanogenmods.org när jag höll liv i gamla SonyEricssontelefoner ungefär 10 år sen. Kolla om det finns ett mod för dina telefoner. Var de populära är möjligheten stor att du kan få ett betydligt nyare system till din gamla telefon, även om tillverkaren inte stöder det.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av TechNerd »

themax skrev:
mati skrev:
Jag har som sagt två Android enheter, en Samsung och en Huawei, båda går på version 7 och ingen update till en nyare version finns tillgänglig
Jag lekte en del med https://www.cyanogenmods.org när jag höll liv i gamla SonyEricssontelefoner ungefär 10 år sen. Kolla om det finns ett mod för dina telefoner. Var de populära är möjligheten stor att du kan få ett betydligt nyare system till din gamla telefon, även om tillverkaren inte stöder det.
Nu är jag inte typen som envisas med att hålla fast i gammal teknik, men som themax skriver så finns oftast nyare versioner av android tillgänglig från någon community (behöver inte vara just cyogenmods).
Nu vet jag inte vilken mobil/platta du har, men titta på ex. https://www.xda-developers.com/ - det är en bra början.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

TechNerd skrev:
themax skrev:
mati skrev:
Jag har som sagt två Android enheter, en Samsung och en Huawei, båda går på version 7 och ingen update till en nyare version finns tillgänglig
Jag lekte en del med https://www.cyanogenmods.org när jag höll liv i gamla SonyEricssontelefoner ungefär 10 år sen. Kolla om det finns ett mod för dina telefoner. Var de populära är möjligheten stor att du kan få ett betydligt nyare system till din gamla telefon, även om tillverkaren inte stöder det.
Nu är jag inte typen som envisas med att hålla fast i gammal teknik, men som themax skriver så finns oftast nyare versioner av android tillgänglig från någon community (behöver inte vara just cyogenmods).
Nu vet jag inte vilken mobil/platta du har, men titta på ex. https://www.xda-developers.com/ - det är en bra början.
Tack för länkarna. Jag hittade en ny version för min mobil. Antagligen kvaddar jag allting och måste sedemera ändå köpa en ny, men jag ska i alla fall försöka uppdatera den. Jag tycker inte att en tre år gammal telefon är "gammal", framförallt inte när den fungerar och batteriet är fräscht. Det där med att slänga fullt fungerade saker, bara för att det finns nåt som är nyare, är en sak som jag inte tänker anamma. Det är precis detta vansinniga konsumtionsbeteendet som vi förr eller senare får hantera konsekvenserna av.
Jag har de senaste veckorna rätt frekvent åkt till återvinningen eftersom jag har renoverat huset och jag fick då över en del gamla brädor och sånt som inte gick att använda längre. Och så slängde jag en 20 år gammal stationär dator och en 25 år gammal tv som sannerligen hade gjort sitt. Jag häpnade när jag såg vad folk slänger för elektronik. Mängdavis med stora platt-tv:n som garanterat inte är äldre än några få år till exempel. Jag har svårt att tro att alla dessa prylar som slängs är trasiga. Vad håller vi på med?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Nej, det är vansinne. Min platt-TV tog jag över efter min mor när hon dog 2012 och då hade den redan några år på nacken, men den har iaf både Scart och HDMI. Duger fint.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Det blir ju resultatet när man köper t.ex. Samsung, vissa tillverkare har alltid varit snåla med uppdateringar till sina enheter så vill man att telefonen skall hålla längre får man gå till de som lämnar längre stöd.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Det blir ju resultatet när man köper t.ex. Samsung, vissa tillverkare har alltid varit snåla med uppdateringar till sina enheter så vill man att telefonen skall hålla längre får man gå till de som lämnar längre stöd.
Vilka tillverkare tänker du på då? Min Samsung-platta är visserligen gammal, jag vet inte exakt, den är minst 5 år. Att den inte längre uppdateras är ingen katastrof och förmodligen klarar den inte ens av att köra en nyare mjukvara. Men telefonen är som sagt en tre år gammal Huawei. Och den modellen har fått uppdateringar till Android 8 enligt diverse siter, men inte min. Det var tydligen inte alla som fick ta del av detta. Mycket konstigt. Jag fick en uppdatering bara några månader sedan, men då gick den från Android 6 till 7.
Anledningen till att jag kör med Huawei är att de har bättre antenner i sina mobiler. Jag hade en Samsung innan, men den funkade rätt dåligt både hemma och på kontoret som ligger på andra sidan gatan. Huan funkar superfint. Jag har även haft en såndär konstig Ajfån tidigare, påtvingat via gamla jobbet, den funkade inte alls här hemma. Iofs rätt skönt när ingen kan ringa från jobbet. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Audi e-tron

Inlägg av Anderzzon »

mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Det blir ju resultatet när man köper t.ex. Samsung, vissa tillverkare har alltid varit snåla med uppdateringar till sina enheter så vill man att telefonen skall hålla längre får man gå till de som lämnar längre stöd.
Vilka tillverkare tänker du på då? Min Samsung-platta är visserligen gammal, jag vet inte exakt, den är minst 5 år. Att den inte längre uppdateras är ingen katastrof och förmodligen klarar den inte ens av att köra en nyare mjukvara. Men telefonen är som sagt en tre år gammal Huawei. Och den modellen har fått uppdateringar till Android 8 enligt diverse siter, men inte min. Det var tydligen inte alla som fick ta del av detta. Mycket konstigt. Jag fick en uppdatering bara några månader sedan, men då gick den från Android 6 till 7.
Anledningen till att jag kör med Huawei är att de har bättre antenner i sina mobiler. Jag hade en Samsung innan, men den funkade rätt dåligt både hemma och på kontoret som ligger på andra sidan gatan. Huan funkar superfint. Jag har även haft en såndär konstig Ajfån tidigare, påtvingat via gamla jobbet, den funkade inte alls här hemma. Iofs rätt skönt när ingen kan ringa från jobbet. :lol:
Låter ju inte som att Huawei är rätt val om man vill ha en uppdaterad telefon iaf. Android 8 lanserades i början av 2017. Så Huawei sålde alltså telefoner som låg två versioner efter då.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Teslaspolen »

Jag kritiserar egentligen inte att appen slutar fungera för en version av Android. Däremot finns det väldigt mycket att ifrågasätta om vad gällande Androids system till uppdateringar även om Samsung har faktiskt seglat upp och blivit en av de bättre tillverkarna för att få uppdateringar till sina telefoner. Men jämför med en dator; där spelar det ingen som helst roll egentligen hur gammal den är så länge det är fysiskt möjligt för hårdvaran att hantera mjukvaran. Jag kan han en 10 år gammal laptop och den får precis samma uppdateringar ifrån Windows/Ubuntu/etc som en toppmodern 2020 modell får. Varför klarar inte Android detsamma, utan är fast med vad deras tillverkare orkar stödja, vilket brukar nuförtiden vara 2-3 kanske 4 år?

Absolut kan du göra, som jag, och lägga in egen Android (CyanogenMod heter numera LineageOS) med det är rejält mer invecklat än det är att installera om Windows på sin dator och kräver både en upplåst bootloader, installera en tredjeparts Recovery (TWRP) att exakt rätt hårdvaruversion av telefonen stöds samt om du vill ha Play Butiken så behöver du hämta och flasha in det separat. Och det är inte alls samma process från en telefon till en annan. Och gud hjälpe dig om du gör fel, för där finns risken att du brickar hela telefonen. Med andra ord är det en helt annan process att lägga in LineageOS i sin telefon emot att blåsa Windows från datorn och installera Ubuntu.

Det är helt vansinnigt hur dålig telefonerna är uppbyggda egentligen. Enligt mig som inte programmerar eller dyl. men pysslar en hel del med teknik.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Vilka tillverkare tänker du på då? Min Samsung-platta är visserligen gammal, jag vet inte exakt, den är minst 5 år. Att den inte längre uppdateras är ingen katastrof och förmodligen klarar den inte ens av att köra en nyare mjukvara. Men telefonen är som sagt en tre år gammal Huawei. Och den modellen har fått uppdateringar till Android 8 enligt diverse siter, men inte min. Det var tydligen inte alla som fick ta del av detta. Mycket konstigt. Jag fick en uppdatering bara några månader sedan, men då gick den från Android 6 till 7.
Anledningen till att jag kör med Huawei är att de har bättre antenner i sina mobiler. Jag hade en Samsung innan, men den funkade rätt dåligt både hemma och på kontoret som ligger på andra sidan gatan. Huan funkar superfint. Jag har även haft en såndär konstig Ajfån tidigare, påtvingat via gamla jobbet, den funkade inte alls här hemma. Iofs rätt skönt när ingen kan ringa från jobbet. :lol:
Apple är klart bäst på den fronten men Google har ju varit bra också. De flesta Androidtillverkare lovar ju egentligen bara 2 nya versioner som bäst så de blir "snabbt" gamla och tappar stöd för mjukvara så då får man välja något annat om man vill ha något som funkar länge. Det är ju alltså inget fel i att utvecklaren kräver nyare system för sina appar utan det är ju något som kunderna själva får styra genom vilka tillverkare de premierar.
Skriv svar