Försäkring Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Försäkring Model Y

Inlägg av hakon18 »

Har kollat vad en försäkring skulle kosta mig (man, 35 år, radhus) för den hittills enda registrerade Model Y i Sverige, YXK40N.
Halvförsäkring utan några tillägg
2 000 mil/år

Trygg Hansa: 5 293 kr/år
Länsförsäkringar: 11 202 kr/år

Jag hade förväntat mig ett betydligt högre pris än det jag fick hos TH. Sen är det Performance-versionen också så LR skulle antagligen kunna bli ytterligare lite billigare.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Försäkring Model Y

Inlägg av DrSweden »

Bra tack för info, är det för Norrköping? Spännande och se vad det kostar för Stockholm (ska kolla nästa vecka).
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Försäkring Model Y

Inlägg av hakon18 »

DrSweden skrev:
Bra tack för info, är det för Norrköping? Spännande och se vad det kostar för Stockholm (ska kolla nästa vecka).
Ja, det stämmer.
Blir intressant att se hur det skiljer med andra parametrar.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Försäkring Model Y

Inlägg av DrSweden »

Finns inget fordon registerat på det numret (YXK40N) enligt bilregistret? Försökte köra www.insplanet.com. Är det korrekt nummer?

/M
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring Model Y

Inlägg av bylund »

Oavsett så lär Volvos importerade Model Y registrerad med tillverkarundantag inte ge någon bra indikation på vad en Model Y som är importerad och registrerad av Tesla kommer kosta i försäkring. Många uppgifter och koder lär kunna skilja sig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring Model Y

Inlägg av bylund »

XYK40N är rätt registreringsnummer för övrigt, men som sagt, det ger nog en ganska svag indikation vad det kommer att kosta. T ex är fälten typ, variant och version är tomma. Volvo verkar höra till dem som tror att bilen heter Tesla Y, och inte Tesla Model Y, vilket såklart är det korrekta. Handelsbeteckning är således "Y", medan korrekt är "Model Y".
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar