Precis vad jag säger. VW är ett starkt och stabilt företag med en gigantisk och lojal kundbas. Blir bilarna tillräckligt lika dagens VW så känns det som klart. Även Volvo står ju betydligt stabilare nu än med Ford.
Klart pengarna kommer från kinesiska staten. Var skulle dom annars komma ifrån?
Lojalitet är inte mycket värt. Vi konsumenter är oerhört ombytliga när det kommer en ny bättre typ av produkt.
Förhoppningsvis kommer VW klara av att ställa om men de planer man har offentliggjort hittils är alldeles för begränsade. Det finns en stor risk att de kan stå med produktionskapacitet för 8-9 miljoner bilar med förbränningsmotor samtidigt som efterfrågan för sådana bilar försvinner. Tyska staten kan säkert rädda delar av VW men stora delar av företaget kan gå under inom bara några år. Det finns en anledning till att Diess hela tiden varnar för det.
Att de som lagt för beställning inte haft en VW innan betyder inte att de haft något annat märke. Vi får se hur demografin ser ut när bilen verkligen säljs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja ID3 kommer VW sälja bra. Hoppas bara de kan leverera. Tesla tillverkade 145k första året och 300k andra året med M3. Kan VW nå hälften av det så hade det varit mycket imponerande för en traditionell biltillverkare.
Att de som lagt för beställning inte haft en VW innan betyder inte att de haft något annat märke. Vi får se hur demografin ser ut när bilen verkligen säljs.
Inte så bra gissat. De som har förbeställt ID.3 har redan en bil i hushållet, så ja de har haft bil sedan tidigare dock inte någon VW.
Att de som lagt för beställning inte haft en VW innan betyder inte att de haft något annat märke. Vi får se hur demografin ser ut när bilen verkligen säljs.
Inte så bra gissat. De som har förbeställt ID.3 har redan en bil i hushållet, så ja de har haft bil sedan tidigare dock inte någon VW.
Att hushållet hade haft en bil tidigare betyder inte att den som förbeställt en ID3 hade en bil innan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Med dagens aktieprisbild för Tesla samt de i S&P 500 ingående aktierna kommer indexfonder (inklusive index-ETF:er) behöva sälja andra aktier till ett värde av mellan 35 och 40 miljarder dollar för att möjliggöra inköpen av Tesla till portföljerna, enligt Vanguards förvaltningschef Gerry O’Reilly.
Tesla aktien ner lite, kommer Kina hämnas TIKTOK?
Kommer Apple och Tesla drabbas?
Analytiker varnar för att Kina kan slå tillbaka mot företag som Apple och Tesla.
Analytiker på Wall Street varnar för att Kina kan slå tillbaka mot amerikanska företag med stor intäktsexponering mot Kina, som Apple och Tesla. Det rapporterar CNBC.
Kina har varnat för ett motdrag efter det amerikanska beslutet att förbjuda Tiktok.
En Bernstein-analytiker pekar på att den kinesiska regeringen har historiskt pressat utländska bolag, särskilt i tider med ökade geopolitiska spänningar.
Tesla aktien ner lite, kommer Kina hämnas TIKTOK?
Kommer Apple och Tesla drabbas?
Analytiker varnar för att Kina kan slå tillbaka mot företag som Apple och Tesla.
Analytiker på Wall Street varnar för att Kina kan slå tillbaka mot amerikanska företag med stor intäktsexponering mot Kina, som Apple och Tesla. Det rapporterar CNBC.
Kina har varnat för ett motdrag efter det amerikanska beslutet att förbjuda Tiktok.
En Bernstein-analytiker pekar på att den kinesiska regeringen har historiskt pressat utländska bolag, särskilt i tider med ökade geopolitiska spänningar.
CNBC is suggesting China will punish Tesla for Tic Toc. Of course this makes no sense at all - Tesla builds their cars in China using Chinese suppliers, and is planning R&D and design studios in China. In fact of all US companies Tesla makes about the least sense for China to target. What a surprise CNBC chose them.
Passar ni på att handla lite nu när aktien trillar ner under 1400 dollar?
Är det "rea" tycker du?
Det är ju rea jämfört med en månad sedan iaf
Jag köpte vid den här nivån för någon vecka sedan. Det är så mycket trevligt som kommer hända för företaget framöver så det kändes bra att äga mer. Kortsiktig är det stor risk att det blir en dålig affär men jag är inte kortsiktig och mitt gav är fortfarande lågt så det spelar inte så stor roll.
Inte helt vanligt att aktier i USA splittas. Kolla på amazon, runt $3000 samt Googles alphabet på $1400 för en aktie.
Men positivt för oss småsparare som då kan köpa aktierna direkt istället för att vara hänvisade till olika trackers.
Det finns tydligen en tjänst som passande nog heter Robinhood, där "vanligt" folk kan köpa delar/fraktioner av aktier som exempelvis de ovan nämnda. Oavsett ett bra "verktyg" om dessa lockar mer än breda teknikindex osv.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Inte helt vanligt att aktier i USA splittas. Kolla på amazon, runt $3000 samt Googles alphabet på $1400 för en aktie.
Men positivt för oss småsparare som då kan köpa aktierna direkt istället för att vara hänvisade till olika trackers.
Det finns tydligen en tjänst som passande nog heter Robinhood, där "vanligt" folk kan köpa delar/fraktioner av aktier som exempelvis de ovan nämnda. Oavsett ett bra "verktyg" om dessa lockar mer än breda teknikindex osv.
Jo, finns kanske fler, Avanza har trackers som följer vissa aktier, så antar att det är en liknande funktion som robinhood. Men jag gissar att oavsett vilken man väljer förutom att köpa aktien direkt så kommer det med en viss eftersläpning och en kostnad. Avanza är åtminstone så snälla att de inte tar courtage på köp över 1tkr, men gissar att de ändå tjänar på sina trackers.
Inte helt vanligt att aktier i USA splittas. Kolla på amazon, runt $3000 samt Googles alphabet på $1400 för en aktie.
Men positivt för oss småsparare som då kan köpa aktierna direkt istället för att vara hänvisade till olika trackers.
Det finns tydligen en tjänst som passande nog heter Robinhood, där "vanligt" folk kan köpa delar/fraktioner av aktier som exempelvis de ovan nämnda. Oavsett ett bra "verktyg" om dessa lockar mer än breda teknikindex osv.
Jo, finns kanske fler, Avanza har trackers som följer vissa aktier, så antar att det är en liknande funktion som robinhood. Men jag gissar att oavsett vilken man väljer förutom att köpa aktien direkt så kommer det med en viss eftersläpning och en kostnad. Avanza är åtminstone så snälla att de inte tar courtage på köp över 1tkr, men gissar att de ändå tjänar på sina trackers.
Tror ni missar signalvärdet. Teslas IR avdelning tror inte på värderingen och måste göra aktien "köpvärd" för småsparare. Institutioner är likgiltiga om de får en eller fem aktier när de ska investera.
Det finns så många exempel genom historien där en aktie inte når upp till värderingen efter en split. Det är där signalen kommer, sen går luften ur bubblan.
Vill inte kalla Tesla för bubbla, då jag tror på det de gör, men jag är skeptisk till en split då det inte förändrar något fundamentalt i bolaget.
Model X 100D - 2018 Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Det finns även exempel på det motsatta (Apple's split för några år sedan). Finns förtroendet kvar för Tesla så kommer aktien att gå upp igen efter spliten.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri