Fast de lösningar som funnits i tråden innan är utanför Tesla. Detta i USA är en lösning tesla erbjuder för att hålla nere priset. Men det är säkert exakt samma som erbjuds av andra utanför Tesla, bara andra utförare.JorgenM skrev:Står lite tidigare i tråden om en kille i holland som gör det för €350, i sverige hittade jag någon firma som gjorde det för c:a 10kkr (men eftersom min är en leasingbil törs jag inte göra något)...frippe skrev:Det snurrade runt något inlägg i en av FB-grupperna om Tesla att det i USA erbjuds en betydligt billigare lösning. Byte av kortet inne i MCU istället för utbyte av hela. Tar visserligen lite längre tid men rejält billigare. Runt $488 tydligen.
Men det kanske inte hunnit över atlanten än.
Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Moderator: Redaktion
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Model Y LR.
Model S70D
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Ja vore trevligt om det blev betydligt billigare ...
Tesla påbörjade någon slags felsökning på min bil remote, dom skickade sms där dom ville ha exakta tider när skärmen hängt sig, jag svarade men fick inget svar tillbaka. Sen kom en OTA uppdatering någon dag senare o problemen försvann. Så för tillfället är problemet borta ... ett tag till iallafall.
Tesla påbörjade någon slags felsökning på min bil remote, dom skickade sms där dom ville ha exakta tider när skärmen hängt sig, jag svarade men fick inget svar tillbaka. Sen kom en OTA uppdatering någon dag senare o problemen försvann. Så för tillfället är problemet borta ... ett tag till iallafall.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Snarlikt problem med min MS90D från jan 2017. En långtid tillbaka(minst ett år) fungerade knappt internetbrowsern. skärmarna behövde scrollhjulsresettas ganska ofta. Uppstart och app-anslutning tog längre och längre tid. Till slut indikerade navigatorn att service behövdes för att den skulle kunna bygga ihop en rutt samtidigt som filbyte och app-anslutning inte fungerade. Bokade tid i Göteborg för reparation. Fick 2 timmars tid 4 veckor fram.Viper skrev:Ja vore trevligt om det blev betydligt billigare ...
Tesla påbörjade någon slags felsökning på min bil remote, dom skickade sms där dom ville ha exakta tider när skärmen hängt sig, jag svarade men fick inget svar tillbaka. Sen kom en OTA uppdatering någon dag senare o problemen försvann. Så för tillfället är problemet borta ... ett tag till iallafall.
Har tänkt mig att ta en roadtrip till Gardasjön i Italien i mitten på Oktober tillsammans med frun. Efter att ha läst om alla svarta skärmar som skulle skickas till Holland för reparation blev jag lite fundersam på om en roadtrip till sydeuropa utan fungerande navigator och därmed utan fungerande energiberäkning på batterier skulle bli så värst angenäm försökte jag att ringa till service i Göteborg för att höra om alternativa lösningar.
Jag var beredd att slanta upp ganska mycket pengar för att få dessa problem lösta. Eventuellt en nyare skärmgenaration med FSD.
Samtalen gick inte fram till Göteborg utan det var Holländare och norrmän som fixade problemet med nya kartor till skärmen via OTA. Efter nedladdning blev hela systemet som förbytt. Allt fungerar som om bilen var helt ny. Till och stereon tycker jag har blivit krystal klar i ljudet.
Jag fick också veta att trip A och trip B bör nollställas då och då för att spara minne i datorn. Tydligen sparas mycket mer än bara sträckan i minnet. Dessa minnen som stod på 13300 mil är nu nollade och hela systemet är fullt fungerande.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Det var ny info, tack!Delta skrev:Jag fick också veta att trip A och trip B bör nollställas då och då för att spara minne i datorn. Tydligen sparas mycket mer än bara sträckan i minnet. Dessa minnen som stod på 13300 mil är nu nollade och hela systemet är fullt fungerande.
MS P85 2014
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Så när du fick nya kartor löste sig alla problem? Verkar ju orimligt bra... Och varför har inte Tesla gjort så tidigare för alla?Delta skrev:Snarlikt problem med min MS90D från jan 2017. En långtid tillbaka(minst ett år) fungerade knappt internetbrowsern. skärmarna behövde scrollhjulsresettas ganska ofta. Uppstart och app-anslutning tog längre och längre tid. Till slut indikerade navigatorn att service behövdes för att den skulle kunna bygga ihop en rutt samtidigt som filbyte och app-anslutning inte fungerade. Bokade tid i Göteborg för reparation. Fick 2 timmars tid 4 veckor fram.Viper skrev:Ja vore trevligt om det blev betydligt billigare ...
Tesla påbörjade någon slags felsökning på min bil remote, dom skickade sms där dom ville ha exakta tider när skärmen hängt sig, jag svarade men fick inget svar tillbaka. Sen kom en OTA uppdatering någon dag senare o problemen försvann. Så för tillfället är problemet borta ... ett tag till iallafall.
Har tänkt mig att ta en roadtrip till Gardasjön i Italien i mitten på Oktober tillsammans med frun. Efter att ha läst om alla svarta skärmar som skulle skickas till Holland för reparation blev jag lite fundersam på om en roadtrip till sydeuropa utan fungerande navigator och därmed utan fungerande energiberäkning på batterier skulle bli så värst angenäm försökte jag att ringa till service i Göteborg för att höra om alternativa lösningar.
Jag var beredd att slanta upp ganska mycket pengar för att få dessa problem lösta. Eventuellt en nyare skärmgenaration med FSD.
Samtalen gick inte fram till Göteborg utan det var Holländare och norrmän som fixade problemet med nya kartor till skärmen via OTA. Efter nedladdning blev hela systemet som förbytt. Allt fungerar som om bilen var helt ny. Till och stereon tycker jag har blivit krystal klar i ljudet.
Jag fick också veta att trip A och trip B bör nollställas då och då för att spara minne i datorn. Tydligen sparas mycket mer än bara sträckan i minnet. Dessa minnen som stod på 13300 mil är nu nollade och hela systemet är fullt fungerande.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Ett enkelt svar på det är väl att det är olika fel helt enkelt. Efter ett tag skrivs minnet sönder oavsett medans problem med MCU före dess kan bero på många olika saker, t.ex. mjukvarufel som det verkar vara i fallet ovan.Elexotico skrev:Så när du fick nya kartor löste sig alla problem? Verkar ju orimligt bra... Och varför har inte Tesla gjort så tidigare för alla?Delta skrev:Snarlikt problem med min MS90D från jan 2017. En långtid tillbaka(minst ett år) fungerade knappt internetbrowsern. skärmarna behövde scrollhjulsresettas ganska ofta. Uppstart och app-anslutning tog längre och längre tid. Till slut indikerade navigatorn att service behövdes för att den skulle kunna bygga ihop en rutt samtidigt som filbyte och app-anslutning inte fungerade. Bokade tid i Göteborg för reparation. Fick 2 timmars tid 4 veckor fram.Viper skrev:Ja vore trevligt om det blev betydligt billigare ...
Tesla påbörjade någon slags felsökning på min bil remote, dom skickade sms där dom ville ha exakta tider när skärmen hängt sig, jag svarade men fick inget svar tillbaka. Sen kom en OTA uppdatering någon dag senare o problemen försvann. Så för tillfället är problemet borta ... ett tag till iallafall.
Har tänkt mig att ta en roadtrip till Gardasjön i Italien i mitten på Oktober tillsammans med frun. Efter att ha läst om alla svarta skärmar som skulle skickas till Holland för reparation blev jag lite fundersam på om en roadtrip till sydeuropa utan fungerande navigator och därmed utan fungerande energiberäkning på batterier skulle bli så värst angenäm försökte jag att ringa till service i Göteborg för att höra om alternativa lösningar.
Jag var beredd att slanta upp ganska mycket pengar för att få dessa problem lösta. Eventuellt en nyare skärmgenaration med FSD.
Samtalen gick inte fram till Göteborg utan det var Holländare och norrmän som fixade problemet med nya kartor till skärmen via OTA. Efter nedladdning blev hela systemet som förbytt. Allt fungerar som om bilen var helt ny. Till och stereon tycker jag har blivit krystal klar i ljudet.
Jag fick också veta att trip A och trip B bör nollställas då och då för att spara minne i datorn. Tydligen sparas mycket mer än bara sträckan i minnet. Dessa minnen som stod på 13300 mil är nu nollade och hela systemet är fullt fungerande.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Ett enkelt svar på det är väl att det är olika fel helt enkelt. Efter ett tag skrivs minnet sönder oavsett medans problem med MCU före dess kan bero på många olika saker, t.ex. mjukvarufel som det verkar vara i fallet ovan.[/quote]
Jag trodde att jag var på väg att drabbas av samma hårdvarufel på MCU´n som trådskaparen, men det var som påpekats säkert inte fallet. Det kan dock vara ett hopp för andra som har problem med "trötta" skärmar. Informationen om reset av trip A och B hade jag inte trott på om den inte hade kommit från Teslas eget supportteam. Jag är i alla fall glad som en speleman och har mina pengar kvar. Tänker behålla min MS90D så länge den och jag andas.
Jag trodde att jag var på väg att drabbas av samma hårdvarufel på MCU´n som trådskaparen, men det var som påpekats säkert inte fallet. Det kan dock vara ett hopp för andra som har problem med "trötta" skärmar. Informationen om reset av trip A och B hade jag inte trott på om den inte hade kommit från Teslas eget supportteam. Jag är i alla fall glad som en speleman och har mina pengar kvar. Tänker behålla min MS90D så länge den och jag andas.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Vad mer än distans, förbrukning och kWh sparas? Denna information borde ju annars kunna få plats på en diskett 80-talet...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Om systemet forsätter att logga till flashminnet så går det ju till slut sönder oavsett om man får en OTA ... Jag antar iallafall att jag kommer får mer o mer problem framöver. Att det löste sig just nu ser jag mer som en slump, att vissa inställningar/data nu har hamnat på en "frisk" del av minnet.
Den enda jag kan tänka mig skulle kunna rädda situationen på iallafall lite längre sikt är ju om mjukvaran/operativsystemet kunde gå igenom flashminnet o "markera dåliga sektorer" o sluta använda dom ... som på gamla hårddiskar ni vet. O sen dra ner loggningen till ett minimum. En tanke bara.
Den enda jag kan tänka mig skulle kunna rädda situationen på iallafall lite längre sikt är ju om mjukvaran/operativsystemet kunde gå igenom flashminnet o "markera dåliga sektorer" o sluta använda dom ... som på gamla hårddiskar ni vet. O sen dra ner loggningen till ett minimum. En tanke bara.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Det kan man tyvärr inte. Komponenten är inte ett rått flashminne utan en emmc med inbyggd wear levelling och felhantering.Viper skrev:Den enda jag kan tänka mig skulle kunna rädda situationen på iallafall lite längre sikt är ju om mjukvaran/operativsystemet kunde gå igenom flashminnet o "markera dåliga sektorer" o sluta använda dom ... som på gamla hårddiskar ni vet.
Det är samma sak med vanliga SD-kort. Det går inte att felscanna dem, eftersom man inte kommer åt de fysiska sektorerna. När den inbyggda logiken inte längre förmår kompensera för trasiga flashblock är kortet utslitet och bara att kasta.
Att logga mindre är däremot ett bra motmedel. Vad jag förstår av folk med root-access har Tesla också förbättrat detta i senare firmware-versioner.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Ja synd. Men misstänkte det, annars hade det redan gjorts.BjornS skrev:Det kan man tyvärr inte. Komponenten är inte ett rått flashminne utan en emmc med inbyggd wear levelling och felhantering.Viper skrev:Den enda jag kan tänka mig skulle kunna rädda situationen på iallafall lite längre sikt är ju om mjukvaran/operativsystemet kunde gå igenom flashminnet o "markera dåliga sektorer" o sluta använda dom ... som på gamla hårddiskar ni vet.
Det är samma sak med vanliga SD-kort. Det går inte att felscanna dem, eftersom man inte kommer åt de fysiska sektorerna. När den inbyggda logiken inte längre förmår kompensera för trasiga flashblock är kortet utslitet och bara att kasta.
Att logga mindre är däremot ett bra motmedel. Vad jag förstår av folk med root-access har Tesla också förbättrat detta i senare firmware-versioner.
Model S 75D 2016 Midnight silver
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 18 jun 2017 08:33
- Ort: Glanshammar
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Min reparation kostade 750 kronor (självrisk på maskinskadeförsäkringen hos Folksam) men jag
fick lägga ut pengarna 22.000 kronor. Fick tillbaka pengarna dagen efter jag skickat kvittot.
Sture med ny skärm.
fick lägga ut pengarna 22.000 kronor. Fick tillbaka pengarna dagen efter jag skickat kvittot.
Sture med ny skärm.
- BertilW
- Teslaägare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 16 apr 2018 20:00
- Referralkod: ts.la/bertil98671
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Min bil har ståt på Tesla (model S 85D, 2015) sedan 5 augusti för byte av MCU, klartdatum ska vara 1 augusti eftersom det är kö för att få reservdelar. Det som förvånar mig (positivt) är att jag verkar fått ett väldigt lågt pris jämfört med många andra här på forumet. Den offerten jag fått anger byte med följande artikelnummer MCU,MDLSX,EU/JPN/HK/MC/TW/SK,LTE RMN(1098050-99-H). Priset jag har fått är 11 674 + moms för allt. Det ska bli spännande att se vad det blir i slutändan, nu tar maskinförsäkringen en del men självrisken är förhöjd då bilen gått drygt 11 000 mil. När jag pratade med Tesla sa de att de byter ut mot nya enheter men jag misstänker att detta är en refurbished, vad säger ni som vet mer?
/Bertil
/Bertil
S85D-15
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Enligt amerikanska forumet ska det göras mcu1 Tegra byte för runt 500$ nu så en klar förbättring än förra på runt 2000-3000$
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Någon tidigare i tråden gissade på att RMN stod för remanufactured. Priset låter ju också som det folk betalat för renoverade MCU1.BertilW skrev:Min bil har ståt på Tesla (model S 85D, 2015) sedan 5 augusti för byte av MCU, klartdatum ska vara 1 augusti eftersom det är kö för att få reservdelar. Det som förvånar mig (positivt) är att jag verkar fått ett väldigt lågt pris jämfört med många andra här på forumet. Den offerten jag fått anger byte med följande artikelnummer MCU,MDLSX,EU/JPN/HK/MC/TW/SK,LTE RMN(1098050-99-H). Priset jag har fått är 11 674 + moms för allt. Det ska bli spännande att se vad det blir i slutändan, nu tar maskinförsäkringen en del men självrisken är förhöjd då bilen gått drygt 11 000 mil. När jag pratade med Tesla sa de att de byter ut mot nya enheter men jag misstänker att detta är en refurbished, vad säger ni som vet mer?
/Bertil
MS P85 2014
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Min skärm som slutat fungera gick att rädda. Kostade 1.350:- + moms att få den fixad
”Problem: Customer states that he has a blank MCU. Scroll reset did not resolve the issue.
Inspected and confirmed that the MCU fails to start as expected due to a filesystem error. The filesystem has been recovered and a factory reset has been carried out to clear memory cache as well as corrupted database files. Confirmed after repair that there are no signs of issues and that the MCU operates as expected.”
”Problem: Customer states that he has a blank MCU. Scroll reset did not resolve the issue.
Inspected and confirmed that the MCU fails to start as expected due to a filesystem error. The filesystem has been recovered and a factory reset has been carried out to clear memory cache as well as corrupted database files. Confirmed after repair that there are no signs of issues and that the MCU operates as expected.”
Installerat 13,2 kWp solceller
- AndersBosson
- Teslaägare
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
- Ort: Tjörn
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Är det någon som vet vad väntetiden på MCU är? Själv väntar jag sedan 7 alt 9 Juli, ... (har tur och får allt på försäkring)
- BertilW
- Teslaägare
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 16 apr 2018 20:00
- Referralkod: ts.la/bertil98671
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Jag har fått leveranstid av MCU till 31 augusti för bilen som lämnades in 5 augusti. Jag har pratat med Tesla och de uppger att det inte finns några MCUer i Europa och att leveranstiden brukar vara 2-4 veckor från USA, när det kommer en leveransbatch så portioneras den ut till en kö i hela Europa utifrån de som väntat längst.
S85D-15
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
De fixade min på liknande sätt+46 skrev:Min skärm som slutat fungera gick att rädda. Kostade 1.350:- + moms att få den fixad
”Problem: Customer states that he has a blank MCU. Scroll reset did not resolve the issue.
Inspected and confirmed that the MCU fails to start as expected due to a filesystem error. The filesystem has been recovered and a factory reset has been carried out to clear memory cache as well as corrupted database files. Confirmed after repair that there are no signs of issues and that the MCU operates as expected.”
Tvärdog ca en vecka efter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Låter inte lovande...e5m1r skrev:De fixade min på liknande sätt+46 skrev:Min skärm som slutat fungera gick att rädda. Kostade 1.350:- + moms att få den fixad
”Problem: Customer states that he has a blank MCU. Scroll reset did not resolve the issue.
Inspected and confirmed that the MCU fails to start as expected due to a filesystem error. The filesystem has been recovered and a factory reset has been carried out to clear memory cache as well as corrupted database files. Confirmed after repair that there are no signs of issues and that the MCU operates as expected.”
Tvärdog ca en vecka efter
Min var helt nollställd när jag hämtade ut bilen. Tog drygt 10 mil på motorväg innan autopiloten hade kalibrerats klart. Upplever att den nu funkar som ny. Går igång så fort jag öppnar dörren.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Min var inte nollad jag hade all historik kvar+46 skrev:Låter inte lovande...e5m1r skrev:De fixade min på liknande sätt+46 skrev:Min skärm som slutat fungera gick att rädda. Kostade 1.350:- + moms att få den fixad
”Problem: Customer states that he has a blank MCU. Scroll reset did not resolve the issue.
Inspected and confirmed that the MCU fails to start as expected due to a filesystem error. The filesystem has been recovered and a factory reset has been carried out to clear memory cache as well as corrupted database files. Confirmed after repair that there are no signs of issues and that the MCU operates as expected.”
Tvärdog ca en vecka efter
Min var helt nollställd när jag hämtade ut bilen. Tog drygt 10 mil på motorväg innan autopiloten hade kalibrerats klart. Upplever att den nu funkar som ny. Går igång så fort jag öppnar dörren.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5529
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Lite från systerklubben i Norge om detta, beklagar om det än nämnt redan.
https://www.tocn.no/2020/08/oppdatering ... vedskjerm/
https://www.tocn.no/2020/08/oppdatering ... vedskjerm/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Den var intressant, speciellt denna delen om vilken minnesproblem de satt in:Gustafsson skrev:Lite från systerklubben i Norge om detta, beklagar om det än nämnt redan.
https://www.tocn.no/2020/08/oppdatering ... vedskjerm/
Hur kan man veta vilket minne som det sitter i ens utbytta MCU? Vore snyggt om det är ett på 64GB som det påstås i den norska. Då är risken för samma fel igen närmast utraderat.Tesla startet utskiftninger av de første tilfellene av defekte MCU-er ved å sette inn helt nye enheter. For å kunne tilby en rimeligere løsning for kundene, men også for å sikre bedre tilgjengelighet, lanserte de etter hvert en løsning med overhalte og oppgraderte skjermer – etter swap-prinsippet. Disse skjermene fikk (fra mai 2020) installert 64 GB minne.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Min kontakt på SC säger i princip samma sak, dvs att det är en "fix" som gör att problemet inte återkommer. Frågan är om man kan få det bekräftat utan att själv skruva upp och skruva ut Tegra kortet och titta.frippe skrev:Den var intressant, speciellt denna delen om vilken minnesproblem de satt in:Gustafsson skrev:Lite från systerklubben i Norge om detta, beklagar om det än nämnt redan.
https://www.tocn.no/2020/08/oppdatering ... vedskjerm/Hur kan man veta vilket minne som det sitter i ens utbytta MCU? Vore snyggt om det är ett på 64GB som det påstås i den norska. Då är risken för samma fel igen närmast utraderat.Tesla startet utskiftninger av de første tilfellene av defekte MCU-er ved å sette inn helt nye enheter. For å kunne tilby en rimeligere løsning for kundene, men også for å sikre bedre tilgjengelighet, lanserte de etter hvert en løsning med overhalte og oppgraderte skjermer – etter swap-prinsippet. Disse skjermene fikk (fra mai 2020) installert 64 GB minne.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Min mittskärm kraschade igår igen. Fast nu utan garanti pga över 8000 mil. Så nu är det bara att ha en rätt oduglig bil i minst en månad t bokad service.
Författare och bloggare. Model S 2023