Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande. Som sagt, jag fattar inte vitsen med detta och såg ingen som helst anledning att betala extra för det i e-tron.
I Golfen kan man spela Spotify och så finns en navigator. Spotify har jag ju i mobilen via blåtand, vilket i själva verket funkar betydligt bättre. Och bilens inbyggda navigator är vida överlägsen det jag har sett i Android auto. Finns det fler och bättre funktioner i andra bilar, kanske sånt som inte redam finns inbyggt i bilen, så kan jag begripa att man kanske vill ha det. Men inte så som det är nu.
Om vi bortser från enklare funktioner som att lyssna på musik/ljudbok, styra nav, skicka meddelanden och ringa (saker som de flesta bilar klarar idag) så skulle jag definitivt lyfta kalenderassistenten (håller koll på när du behöver åka, meddela mötesdeltagare om du är sen osv), en helt ok röstassisten med allt vad det innebär, smart styrning av garageport, men framförallt möjligheten att automatisera funktioner för ”smarta hem”.
I kommande uppdatering så kommer även ett gäng funktioner specifikt för elbilar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Är ganska konstigt att det inte är standard när det är det på en A1. Men borde ju vara ngt man kunde aktivera i efterhand med functions on demand om de någonsin får igång det.
E-Golfen har både Car Play och Android Auto. Jag har testat det ett par gånger och konstaterat att jag inte fattar vad man ska ha det till. När jag beställde min e-tron var det inget snack om saken att jag inte vill ha det. Jag tyckte inte att det ärr värt att lägga pengar på.
Jag tycker carplay är smidigt. 1. Slipper skicka färdväg till bilen utan kan ha det i telefonen.
2. Mitt telefonabonnemang har fri data för Spotify vilket även gäller bilen via carplay. Kör jag med den inbyggda appen/sim filtrerar Volvo så tre inte förstår att det är Spotify som drar data.
3. Jag kan köra ljudböcker via BookBeat.
4. Bättre telefonljud. Min iPhone XR krånglar när ljudet går via blåtand.
5. Min telefon blir alltid laddad i bilen.
Punkt 5 är klart avgörande här
Ja. Tidigare blev den kvar i fickan och upptäcktes förblivit oladdad när jag kom fram.
Nu märker jag direkt om jag glömt koppla in den. Det är t.o.m. så att jag numera har telefonen med mig vilket inte alltid var fallet innan.
Sen ska vi nog inte klumpa ihop android auto med carplay som om det vore samma sak. Carplay tycker jag är bättre och anledningen till varför jag bytte till iPhone. Min bil har bägge.
Det är verkligen så, man ser i stort sett aldrig nya A6 tex i Norge. I somras i Tyskland tänkte jag när jag såg en A6 avant "det var en märklig eTron" tills jag fattade att det ju var A6, som jag nästan glömt bort existerar. För några år sedan var Audi A4 avant en av de vanligaste bilarna i Norge (svärfar hade 3 identiska på rad under 6 års tid). Det var som V70 i Göteborg. Det gick helt enkelt 13 på ett dussin. Nu ser man i stort sett inga nya A4 alls.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Audi verkar ju verkligen ha lyckats med e-tron. Trots det höga priset. Det är extremt glädjande för då finns hopp att de börjar förstå att det faktiskt finns en marknad för elbilar och att det dessutom går att konkurrera med Tesla. För som jag uppfattar siffrorna så har Teslas försäljningssiffror dalat rejält i Norge. Och då antar jag att folk inte har bytt tillbaka till fossilbilar utan att de har köpt andra elbilar istället, främst e-tron tydligen.
Det blir spännande att se hur bilar som Enyaq och ID4 tas emot. Bilar som inte kostar skjortan men som ändå är fullvärdiga familjebilar med drag och allt. De kan ju nästan inte bli nåt annat än dundersuccé.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Om vi bortser från enklare funktioner som att lyssna på musik/ljudbok, styra nav, skicka meddelanden och ringa (saker som de flesta bilar klarar idag) så skulle jag definitivt lyfta kalenderassistenten (håller koll på när du behöver åka, meddela mötesdeltagare om du är sen osv), en helt ok röstassisten med allt vad det innebär, smart styrning av garageport, men framförallt möjligheten att automatisera funktioner för ”smarta hem”.
Alltså inget som jag varken har intresse av eller användning för.
Audi verkar ju verkligen ha lyckats med e-tron. Trots det höga priset. Det är extremt glädjande för då finns hopp att de börjar förstå att det faktiskt finns en marknad för elbilar och att det dessutom går att konkurrera med Tesla. För som jag uppfattar siffrorna så har Teslas försäljningssiffror dalat rejält i Norge. Och då antar jag att folk inte har bytt tillbaka till fossilbilar utan att de har köpt andra elbilar istället, främst e-tron tydligen.
Det blir spännande att se hur bilar som Enyaq och ID4 tas emot. Bilar som inte kostar skjortan men som ändå är fullvärdiga familjebilar med drag och allt. De kan ju nästan inte bli nåt annat än dundersuccé.
MG ZS EV har på kort tid gjort dundersuccé i Norge, femte mest sålda bil alla kategorier.
En enda fossilbil sålde bättre än MGn i juli och det var en Skoda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Om vi bortser från enklare funktioner som att lyssna på musik/ljudbok, styra nav, skicka meddelanden och ringa (saker som de flesta bilar klarar idag) så skulle jag definitivt lyfta kalenderassistenten (håller koll på när du behöver åka, meddela mötesdeltagare om du är sen osv), en helt ok röstassisten med allt vad det innebär, smart styrning av garageport, men framförallt möjligheten att automatisera funktioner för ”smarta hem”.
Alltså inget som jag varken har intresse av eller användning för.
Hehe, samma här. Smart styrning av garageport låter dock intressant. Problemet med min "garageport" är att det är en ladugårdsport som kräver en blandning av lite lagom våld och fingertoppskänsla för att öppnas och stängas. Låsningen sker superavancerat hi-tech-mässigt med en tung sten som läggs framför porten så att den inte blåser upp igen. Kan man göra detta automatiskt med Apple Car Play är jag nästan beredd att skaffa en Ajfån för det. I Android Auto kunde jag inte hitta den funktionen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.
Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Carplay är nice i teorin men tyvärr inte lika bra genomfört. Stör mig som fan på att random musik slås på så fort jag kopplar in telefonen. Nästan lika irriterande som i en Tesla där podcast/ljudbok etc går igång så fort du öppnar en dörr.
Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.
Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.
vad är det som är så bra med Carplay då? För oss som inte ser fördelen, så tar jag gärna till mig av kunskap. Kanske har jag missat nåt? Om man har bil utan navigation och spotify inbyggt så förstår jag att det kan vara bra, men de flesta nya bilar har ju det redan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.
Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.
vad är det som är så bra med Carplay då? För oss som inte ser fördelen, så tar jag gärna till mig av kunskap. Kanske har jag missat nåt? Om man har bil utan navigation och spotify inbyggt så förstår jag att det kan vara bra, men de flesta nya bilar har ju det redan.
Skrev vad jag använder det till för några inlägg sedan. Kan gå in i detalj om det önskas, är väl synergin mellan ”smart hem, smart bil, smart telefon” som jag uppskattar mest. Sen är det inget exakt gränsdragning, mycket i funktionaliteten ligger snarare i Shortcuts.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.
Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.
Jag har väl inte avfärdat det, eller var ser du att jag har skrivit det? Jag har bara sagt att jag inte var imponerad av det jag har sett hittills i vår Golf (dessutom var det Android Auto). Då kunde man navigera och man kunde lyssna på Spotify, i båda fallen med ett användargränssnitt som var pinsamt dåligt. Någon utökad funktionalitet har jag inte sett. Möjligt att det finns för andra bilar eller för andra telefoner eller vad vet jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har bara sagt att jag inte var imponerad av det jag har sett hittills i vår Golf (dessutom var det Android Auto). Då kunde man navigera och man kunde lyssna på Spotify, i båda fallen med ett användargränssnitt som var pinsamt dåligt. Någon utökad funktionalitet har jag inte sett. Möjligt att det finns för andra bilar eller för andra telefoner eller vad vet jag.
Jag är en av dem som gladeligen skulle byta ut vartenda meningslösa (enligt min åsikt) spel i bilen mot Carplay. Jag använder Apple Music eftersom det då går att ha min egna musik samlat på samma ställe som det jag streamar (äger en hel del musik som inte finns på Spotify). Och för poddradio använder jag Overcast, inte TuneIn som funkar uruselt i bilen.
Min favoritnavigeringsapp är Sygic (slutade använda Waze när Google köpte det). Sygic är skönt att ha i instrumentpanelen istället för på en telefonhållare som jag måste ha nu. Teslas navigation funkar rätt bra, men i rusningstrafik har jag alltid Sygic uppe samtidigt, och om det någon gång blir ett val mellan vägar följer jag Sygic.
Lite OT med Sygic här, men det är just denna möjlighet, att ha just de appar JAG vill ha aktiva som är styrkan med Carplay/Android Auto. Dock är Android Auto är inte lika utvecklat (enligt mina erfarenheter) som Carplay i de bilar jag testat i.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Jag har bara sagt att jag inte var imponerad av det jag har sett hittills i vår Golf (dessutom var det Android Auto). Då kunde man navigera och man kunde lyssna på Spotify, i båda fallen med ett användargränssnitt som var pinsamt dåligt. Någon utökad funktionalitet har jag inte sett. Möjligt att det finns för andra bilar eller för andra telefoner eller vad vet jag.
Jag är en av dem som gladeligen skulle byta ut vartenda meningslösa (enligt min åsikt) spel i bilen mot Carplay. Jag använder Apple Music eftersom det då går att ha min egna musik samlat på samma ställe som det jag streamar (äger en hel del musik som inte finns på Spotify). Och för poddradio använder jag Overcast, inte TuneIn som funkar uruselt i bilen.
Min favoritnavigeringsapp är Sygic (slutade använda Waze när Google köpte det). Sygic är skönt att ha i instrumentpanelen istället för på en telefonhållare som jag måste ha nu. Teslas navigation funkar rätt bra, men i rusningstrafik har jag alltid Sygic uppe samtidigt, och om det någon gång blir ett val mellan vägar följer jag Sygic.
Lite OT med Sygic här, men det är just denna möjlighet, att ha just de appar JAG vill ha aktiva som är styrkan med Carplay/Android Auto. Dock är Android Auto är inte lika utvecklat (enligt mina erfarenheter) som Carplay i de bilar jag testat i.
Har också Sygic men är inte så imponerad. Visar inte gps hastighet på bilens skärm uppdateras inte längre fast man betalar livstids uppdatering. Nu försöker de sälja en ny app för 39,90€
Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.
Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.
Jag har väl inte avfärdat det, eller var ser du att jag har skrivit det? Jag har bara sagt att jag inte var imponerad av det jag har sett hittills i vår Golf (dessutom var det Android Auto). Då kunde man navigera och man kunde lyssna på Spotify, i båda fallen med ett användargränssnitt som var pinsamt dåligt. Någon utökad funktionalitet har jag inte sett. Möjligt att det finns för andra bilar eller för andra telefoner eller vad vet jag.
Kanske inte vad du menade, men "föga imponerande" skulle jag säga är ett avfärdande.
Nu har jag bara lite hastigt testat Android Auto, så kan inte riktigt uttala mig om det är bra eller dåligt, men för Carplay så är systemet väldigt enkelt på ytan. Typiskt Apple-tänk då man inte vill skrämma bort de som bara använder grundfunktionaliteten. Är man inne i Apples ekosystem (Homekit, Siri, Shortcuts, Carplay, Music osv) så är det lätt att sitta och hitta nya funktioner. Beställde precis en fotocell-sensor (aktiveras av att Carplay öppnar garageporten) för att ge parkeringsdirektiv i garaget där jag vill stå så nära porten som möjligt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skulle vilja påstå att CarPlay (och säkerligen Android Auto) är en game changer, extremt kraftfullt verktyg om man inte bara skrapar på ytan.
På vilket sätt menar du? Jag har ingen aning vad dessa appar klarar av eller vad de har för potential, men det jag har sett hittills var föga imponerande.
Carplay är inte för alla, men man ska inte avfärda det som ett "föga imponerande" system, visar det sig dessutom att man inte alls är intresserad av dess utökade funktionalitet så är det ju en själv som sätter begränsningarna.
vad är det som är så bra med Carplay då? För oss som inte ser fördelen, så tar jag gärna till mig av kunskap. Kanske har jag missat nåt? Om man har bil utan navigation och spotify inbyggt så förstår jag att det kan vara bra, men de flesta nya bilar har ju det redan.
Skrev vad jag använder det till för några inlägg sedan. Kan gå in i detalj om det önskas, är väl synergin mellan ”smart hem, smart bil, smart telefon” som jag uppskattar mest. Sen är det inget exakt gränsdragning, mycket i funktionaliteten ligger snarare i Shortcuts.
Carplay är perfekt om man inte vill använda rattknappar,navigation i head-up och kombi-instrumentet, röststyrning osv.
Alltså carplay är kanon i den bil där allt saknas, typ en standard bil.
Min kalender är synkad med min bil ändå och kan säga till när jag skall åka och skicka adress till bilen osv. Har carplay men skulle aldrig använda det just pga att man tappar så mycket med att använda det.
Just det, kvaliten på Spotify är ju sämre också istället för att använda bilens egna.
En sak som jag är lite sur på nu ( kanske mest sur på mig själv) är att jag inte insåg att man måste gå igenom tillvalen med ljus och lykta innan beställning. Eller som någon skrev på FB, att man behöver ha en Tysk B.Sc i Automotive Engineering för att konfigurera bilen.
Saker som jag saknar, och som jag inte visste/insåg inte var standard:
*Mugghållare baksäte
*USB kontakter baksäte.
*Keyless entry
*Phone as Key
Saker jag visste inte var standard, men tycker borde vara det i en bil för 900 kkr
*Värme i baksäte och ratt
*Carplay/AA
*Dynamisk blinkers (vanity)
*Trådlös laddning av mobilen.
En sak som jag är lite sur på nu ( kanske mest sur på mig själv) är att jag inte insåg att man måste gå igenom tillvalen med ljus och lykta innan beställning. Eller som någon skrev på FB, att man behöver ha en Tysk B.Sc i Automotive Engineering för att konfigurera bilen.
Saker som jag saknar, och som jag inte visste/insåg inte var standard:
*Mugghållare baksäte
*USB kontakter baksäte.
*Keyless entry
*Phone as Key
Saker jag visste inte var standard, men tycker borde vara det i en bil för 900 kkr
*Värme i baksäte och ratt
*Carplay/AA
*Dynamisk blinkers (vanity)
*Trådlös laddning av mobilen.
Hm ja. Skrev själv en tråd om just den här galenskapen. De allra flesta bilkonfiguratorer för elbilar är helt vansinnigt plottriga och ologiska. Tyvärr var e-tron en av de värre enligt mig.
En sak som jag är lite sur på nu ( kanske mest sur på mig själv) är att jag inte insåg att man måste gå igenom tillvalen med ljus och lykta innan beställning. Eller som någon skrev på FB, att man behöver ha en Tysk B.Sc i Automotive Engineering för att konfigurera bilen.
Saker som jag saknar, och som jag inte visste/insåg inte var standard:
*Mugghållare baksäte
*USB kontakter baksäte.
*Keyless entry
*Phone as Key
Saker jag visste inte var standard, men tycker borde vara det i en bil för 900 kkr
*Värme i baksäte och ratt
*Carplay/AA
*Dynamisk blinkers (vanity)
*Trådlös laddning av mobilen.
Irriterar mig kopiöst på att de där mugghållarna i baksätet inte är där. Kunde inte tro mina ögon när jag fick bilen. Kollade tom i instruktionsboken om det fanns något magiskt sätt att öppna upp armstödet för att få fram dem innan jag krasst fick inse att det helt enkelt inte fanns några...