Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan

Inlägg av point1 »

https://www.dn.se/ekonomi/motor/regerin ... ilsexport/

Att man ska ansvara för att bilen inte exporteras inom 5 år är bland det dummaste jag hört. Hur ska något företag kunna köpa in en elbil som tjänstebil då? I normala fall äger ett företag en bil i 2-3 år. Om personen som köper bilen sen säljer vidare bilen till Norge måste företaget då betala tillbaka miljöbilspremien. Dvs det kommer bli helt omöjligt att använda miljöbilspremien i kalkylen för att räkna hem bilen när man inte vet vad som kommer hända med bilen när man inte äger den längre.

Samma problem fast värre är det ju för en privatperson helt plötsligt kan behöva hosta upp 60 000 efter 4-5 år för att någon sålt deras gamla bil till Norge. Incitamentet finns ju fortfarande kvar för den nya ägaren att sälja billigt till Norge eftersom de själva inte blir drabbade.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av OfarligTesla »

Denna delen är talande ” Alternativet att betalningsskyldigheten skulle följa bilen har förkastats av regeringen. ... Till sist ser man en risk för att problemet med fordonsmålvakter skulle öka. Bilarna skulle alltså registreras på mindre nogräknade personer vilket skulle äventyra återbetalningen till staten.”.

Så då skjuter de alltså över problemet på ursprungsägaren istället som har ännu svårare att driva in pengarna. Bra förändring om man inte vill att folk skall välja miljövänliga bilar är det ju iaf.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Jerker »

Det enda vettiga att göra är att vägra ta emot premien. Lika bra att aldrig se de där pengarna.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av AGCF »

Varför inte en negativ fordonsskatt första fem åren på 12 000 kr per år?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av OfarligTesla »

AGCF skrev:
Varför inte en negativ fordonsskatt första fem åren på 12 000 kr per år?
Om jag minns rätt så förkastade man den idén med att det skulle sänka incitamentet att köpa bilen eftersom 60k direkt är värt mer. Det är ju fullständigt rimligt såklart men detsamma kan ju då sägas hända om man gör det extremt osäkert ifall man kommer få behålla premien eller inte.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av kenny »

det är inte ett alternativ då att ha bilen i fem år istället för tre då?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av OfarligTesla »

kenny skrev:
det är inte ett alternativ då att ha bilen i fem år istället för tre då?
Om alla gjorde det skulle omställning av fordonsflottan till miljövänligare bilar ta längre tid, vilket ju är motsatsen till vad man vill.

För övrigt tycker jag det är svårt nog att ens behålla en bil i 2 år så 5 år skulle aldrig hända för mig iaf.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
AGCF skrev:
Varför inte en negativ fordonsskatt första fem åren på 12 000 kr per år?
Om jag minns rätt så förkastade man den idén med att det skulle sänka incitamentet att köpa bilen eftersom 60k direkt är värt mer. Det är ju fullständigt rimligt såklart men detsamma kan ju då sägas hända om man gör det extremt osäkert ifall man kommer få behålla premien eller inte.
Helt galet argument från utredarna. Dom allra flesta har ju sin bilutgift per månad så en negativ fordonsskatt skulle ju direkt slå positivt på budgeten.
Exporteras bilen fryser ännu ej utbetalda pengar inne. På så sätt skulle ju staten spara pengar på att bilen exporteras. Ju tidigare desto bättre.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Toja »

Jag tycker man ska göra som i Norge.
Minska momsen med 60.000 kr

Om den går på export då gör ingenting.
Enda är att det blir lite sämre för företagsleasing där 50% är avdragsgillt av momsen.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

Toja skrev:
Jag tycker man ska göra som i Norge.
Minska momsen med 60.000 kr

Om den går på export då gör ingenting.
Enda är att det blir lite sämre för företagsleasing där 50% är avdragsgillt av momsen.
Att staten avstår en inkomst på 60000 eller avstår en utbetalning på 60000 blir väl samma sak? Eller hur menar du?
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av olza »

Fredrik j skrev:
Att staten avstår en inkomst på 60000 eller avstår en utbetalning på 60000 blir väl samma sak? Eller hur menar du?
Problemet är ju att staten får betala ut 60.000:- men aldrig får in (hela) momsen, då bilen exporteras till Norge efter 1 år.

Jag förstår nog inte riktig varför man är så rädd för att göra en subvention, slopad moms på elbilar, som gemena man kan utnyttja.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av backe »

Hur löser man det i t.ex. Frankrike och Tyskland?
Någon som vet?
Grimlos
elbilist
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Grimlos »

Detta hade ju enkelt kunna lösas med en progressiv "skuld" på bilen som skrivs av på 5 år.

Bil som exporteras innan 1 år fyllda: 60 000 kr att återbetala Transportstyrelsen eller valfri myndighet för NUVARANDE ägare
Innan 2 år: 48 000 kr
osv och vid 5 år fyllda 0 kr.

Givetvis ska det krävas av nuvarande ägaren vid en export. Problemet löst.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

Grimlos skrev:
Detta hade ju enkelt kunna lösas med en progressiv "skuld" på bilen som skrivs av på 5 år.

Bil som exporteras innan 1 år fyllda: 60 000 kr att återbetala Transportstyrelsen eller valfri myndighet för NUVARANDE ägare
Innan 2 år: 48 000 kr
osv och vid 5 år fyllda 0 kr.

Givetvis ska det krävas av nuvarande ägaren vid en export. Problemet löst.
Bilmålvakter...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av mati »

Det som är ännu mer skrämmande än det här idiotiska förslaget är kommentarerna till artikeln som trådens första inlägg länkar till. Folk verkar tycka det är bra med idiotiska regler som torpederar omställningen till eldrift. :(
Det framgår inte för mig om detta tramset ska gälla retroaktivt. Påverkas vi som redan har fått bonusen också av detta? I så fall får man ju nästan fundera på om det är en bra idé att sälja bilen innan årsskiftet. En e-tron är nog betydligt mer lättsåld i Norge, med tanke på hur poppis den är där, och även om det inte är jag som säljer den till grannlandet så lär den förr eller senare hamna där.
Och för nästa elbil får man göra som Jerker säger, köpa en billigare bil och vägra ta emot bonusen. Då slipper man få en straffaktura från regimen några år senare. Alternativt så behåller man den nya bilen i fem år. Fast man vet ju inte om man "orkar", man kanske är tvungen att sälja den tidigare av någon anledning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av OlleBack »

mati skrev:
Det som är ännu mer skrämmande än det här idiotiska förslaget är kommentarerna till artikeln som trådens första inlägg länkar till. Folk verkar tycka det är bra med idiotiska regler som torpederar omställningen till eldrift. :(
Det framgår inte för mig om detta tramset ska gälla retroaktivt. Påverkas vi som redan har fått bonusen också av detta? I så fall får man ju nästan fundera på om det är en bra idé att sälja bilen innan årsskiftet. En e-tron är nog betydligt mer lättsåld i Norge, med tanke på hur poppis den är där, och även om det inte är jag som säljer den till grannlandet så lär den förr eller senare hamna där.
Och för nästa elbil får man göra som Jerker säger, köpa en billigare bil och vägra ta emot bonusen. Då slipper man få en straffaktura från regimen några år senare. Alternativt så behåller man den nya bilen i fem år. Fast man vet ju inte om man "orkar", man kanske är tvungen att sälja den tidigare av någon anledning.
Du kan ju också lägga pengarna på hög och vänta fem år innan du spenderar dom :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Jerker »

OlleBack skrev:
mati skrev:
Det som är ännu mer skrämmande än det här idiotiska förslaget är kommentarerna till artikeln som trådens första inlägg länkar till. Folk verkar tycka det är bra med idiotiska regler som torpederar omställningen till eldrift. :(
Det framgår inte för mig om detta tramset ska gälla retroaktivt. Påverkas vi som redan har fått bonusen också av detta? I så fall får man ju nästan fundera på om det är en bra idé att sälja bilen innan årsskiftet. En e-tron är nog betydligt mer lättsåld i Norge, med tanke på hur poppis den är där, och även om det inte är jag som säljer den till grannlandet så lär den förr eller senare hamna där.
Och för nästa elbil får man göra som Jerker säger, köpa en billigare bil och vägra ta emot bonusen. Då slipper man få en straffaktura från regimen några år senare. Alternativt så behåller man den nya bilen i fem år. Fast man vet ju inte om man "orkar", man kanske är tvungen att sälja den tidigare av någon anledning.
Du kan ju också lägga pengarna på hög och vänta fem år innan du spenderar dom :)
Köpa Teslaaktier för dem! :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Köpa Teslaaktier för dem! :)
Jag har aldrig ägt några aktier och jag kommer aldrig göra det heller. Med min tur som jag brukar ha i ekonomiska frågor så havererar världsekonomin dagen därpå och jag vill inte vara ansvarig för en global recession. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av OlleBack »

mati skrev:
Jerker skrev:
Köpa Teslaaktier för dem! :)
Jag har aldrig ägt några aktier och jag kommer aldrig göra det heller. Med min tur som jag brukar ha i ekonomiska frågor så havererar världsekonomin dagen därpå och jag vill inte vara ansvarig för en global recession. ;)
Shit finns fler som mig alltså? Har köpt aktier en gång. Våren 2008. It wasn't meant to be. Samma vår köpte jag också ett nytt hus när det var som dyrast och försökte sälja lägenheten den hösten... Har kommit på att universum vill att jag bara spenderar allt jag har.
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Edward123 »

OfarligTesla skrev:
Denna delen är talande ” Alternativet att betalningsskyldigheten skulle följa bilen har förkastats av regeringen. ... Till sist ser man en risk för att problemet med fordonsmålvakter skulle öka. Bilarna skulle alltså registreras på mindre nogräknade personer vilket skulle äventyra återbetalningen till staten.”.

Så då skjuter de alltså över problemet på ursprungsägaren istället som har ännu svårare att driva in pengarna. Bra förändring om man inte vill att folk skall välja miljövänliga bilar är det ju iaf.
Ja det är lite fult av staten. Visst man skulle säkert på något sätt som ursprungsägare ställa krav på framtida exportör men där finns givetvis exakt samma risk för användande av bilmålvakter som det finns för staten.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Pontus »

Skulle leasingbilarna då gå att sälja till nuvarande förare för 60 tkr under marknadsvärde med motiveringen av att företaget då mitigerat risken att bilen blir exporterad innan 5 års gränsen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av mati »

OlleBack skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Köpa Teslaaktier för dem! :)
Jag har aldrig ägt några aktier och jag kommer aldrig göra det heller. Med min tur som jag brukar ha i ekonomiska frågor så havererar världsekonomin dagen därpå och jag vill inte vara ansvarig för en global recession. ;)
Shit finns fler som mig alltså? Har köpt aktier en gång. Våren 2008. It wasn't meant to be. Samma vår köpte jag också ett nytt hus när det var som dyrast och försökte sälja lägenheten den hösten... Har kommit på att universum vill att jag bara spenderar allt jag har.
Yes, precis. Vi har nog samma öde. Jag har sålt en lägenhet i Tyskland 2009. Det var min mammas lägenhet och jag sålde den efter hennes död. Jag fick mindre för den än vad hon hade gett 30 år tidigare. En mindre bra affär med andra ord. Men då hade den redan stått tom i fyra år, det var verkligen ingen som ville köpa bostäder vid den tiden. Idag hade det kanske sett helt annorlunda ut. Men men, för mig var det ju ändå pengar rätt ner i fickan. Jag ville såklart placera dem på ett hyfsat vettigt sätt. Min enda (rätt låga) ambition var att det åtminstone inte skulle bli mindre. Jag frågade min bank och de hade en massa bra idéer tycke de, och de trycke på mig en hög med fonder. De visste mycket väl att jag hade noll koll på sånt, men de sa att det var bra grejer. Jag hade också varit nöjd med med ett vanligt sparkonto med 0% ränta typ. Men det ville de inte. Och jag litade på dem, dum som jag är.
Efter nåt år skrev de till mig att fonderna tyvärr hade lösts upp eftersom de hade gått så otroligt dåligt allihop. Pengarna var mer eller mindre borta förutom en liten rest. De skyllde bara på mig att jag inte hade koll på min ekonomi som de uttryckte det. Jag bytte bank, men jag var några 100-tusen fattigare. Sedan dess har jag bara spenderat allt jag har. Det funkar faktiskt mycket bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av point1 »

kenny skrev:
det är inte ett alternativ då att ha bilen i fem år istället för tre då?
Min förra Tesla hade jag i 3 år och typ 5 månader, då hade den gått över 12 000 mil. Det blir ganska jobbigt då med garantier osv (endast garanti på batteri och drivlina kvar då). Den andra aspekten är att det är väldigt lång tid att binda upp sig på 5 år med en bil, man kan bli arbetslös, andra familjeförhållanden osv. Det blir ju ännu värre när man köpt en dyr elbil då att bli bestraffad med 60 000 i efterhand när någon sen säljer den till Norge en månad efter du själv sålt den. Utöver detta har vi ju tjänstebilsförare, de kanske slutar på företaget och då måste företaget ofta sälja bilen. Sen om du nu kör 3-4000 mil per år med en tjänstebil så skulle den vara ganska sliten efter 5 år, men du kommer ändå få betala samma förmånsvärde som en ny bil. Så många argument för varför detta är det absolut sämsta sättet att lösa problemet. Enklaste är ju att bara låta den som säljer bilen betala tillbaka stödet, den har ju indirekt fått stödet eftersom den får köpa bilen billigare.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Det framgår inte för mig om detta tramset ska gälla retroaktivt. Påverkas vi som redan har fått bonusen också av detta? I så fall får man ju nästan fundera på om det är en bra idé att sälja bilen innan årsskiftet. En e-tron är nog betydligt mer lättsåld i Norge, med tanke på hur poppis den är där, och även om det inte är jag som säljer den till grannlandet så lär den förr eller senare hamna där.
Om förslage införs som det är skrivet, vilket vi får hoppas att det inte gör, så gäller det för premier från nästa år. Alltså påverkas inte de som redan fått bonusen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
BEV[e-Rage]
Inlägg: 505
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av BEV[e-Rage] »

bylund skrev:
mati skrev:
Det framgår inte för mig om detta tramset ska gälla retroaktivt. Påverkas vi som redan har fått bonusen också av detta? I så fall får man ju nästan fundera på om det är en bra idé att sälja bilen innan årsskiftet. En e-tron är nog betydligt mer lättsåld i Norge, med tanke på hur poppis den är där, och även om det inte är jag som säljer den till grannlandet så lär den förr eller senare hamna där.
Om förslage införs som det är skrivet, vilket vi får hoppas att det inte gör, så gäller det för premier från nästa år. Alltså påverkas inte de som redan fått bonusen.
https://www.regeringen.se/4a163e/conten ... e-i-fem-ar
”1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2021.
2. Förordningen tillämpas inte på bilar som har ställts på i enlighet med 17 § 1 b före ikraftträdandet.”
Skriv svar