VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Thinkäventyret är över sen lång tid tillbaks och man har haft många vändor i Stortinget där man beslutat att behålla systemet och det har verkligen inget med Think att göra!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Men visst är det väl så att väldigt många europeiska stater utan egen biltillverkning har en väldigt hög registreringsavgift på bilar vilket i praktiken gör dem mycket dyrare än i t.ex. Sverige och Tyskland? Det har det skrivits om förut i andra trådar. I Norden har Norge, Danmark och Finland en sådan avgift och ingen av dem har egen biltillverkning att ta hänsyn till utan de kan beskatta bilar hårt. Det blir en enkel och säker skatteintänkt eftersom folk ändå köper bilar. Lite som att beskatta hus.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Men visst är det väl så att väldigt många europeiska stater utan egen biltillverkning har en väldigt hög registreringsavgift på bilar vilket i praktiken gör dem mycket dyrare än i t.ex. Sverige och Tyskland? Det har det skrivits om förut i andra trådar. I Norden har Norge, Danmark och Finland en sådan avgift och ingen av dem har egen biltillverkning att ta hänsyn till utan de kan beskatta bilar hårt. Det blir en enkel och säker skatteintänkt eftersom folk ändå köper bilar. Lite som att beskatta hus.
Finland har faktiskt en bilindustri.
Min Porsche är byggd i Finland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Valmet_Automotive
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: VW I.D

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Men visst är det väl så att väldigt många europeiska stater utan egen biltillverkning har en väldigt hög registreringsavgift på bilar vilket i praktiken gör dem mycket dyrare än i t.ex. Sverige och Tyskland? Det har det skrivits om förut i andra trådar. I Norden har Norge, Danmark och Finland en sådan avgift och ingen av dem har egen biltillverkning att ta hänsyn till utan de kan beskatta bilar hårt. Det blir en enkel och säker skatteintänkt eftersom folk ändå köper bilar. Lite som att beskatta hus.
Finland har faktiskt en bilindustri.
Min Porsche är byggd i Finland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Valmet_Automotive
Jo, det är sant, men jag undrar om Valmet har den betydelsen för svensk ekonomi som Volvo (och tidigare SAAB) har för svensk ekonomi?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Men visst är det väl så att väldigt många europeiska stater utan egen biltillverkning har en väldigt hög registreringsavgift på bilar vilket i praktiken gör dem mycket dyrare än i t.ex. Sverige och Tyskland? Det har det skrivits om förut i andra trådar. I Norden har Norge, Danmark och Finland en sådan avgift och ingen av dem har egen biltillverkning att ta hänsyn till utan de kan beskatta bilar hårt. Det blir en enkel och säker skatteintänkt eftersom folk ändå köper bilar. Lite som att beskatta hus.
Finland har faktiskt en bilindustri.
Min Porsche är byggd i Finland.

https://en.wikipedia.org/wiki/Valmet_Automotive
Jo, det är sant, men jag undrar om Valmet har den betydelsen för svensk ekonomi som Volvo (och tidigare SAAB) har för svensk ekonomi?
Nej alla länder har väl industri man vurmar speciellt för. Norge har ju sin oljeindustri som ju dessutom är statligt kontrollerad.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

HelectriC skrev:
Thinkäventyret är över sen lång tid tillbaks och man har haft många vändor i Stortinget där man beslutat att behålla systemet och det har verkligen inget med Think att göra!
Jo jag känner till de men jag är övertygad om att vore de inte för think så tror jag aldrig dessa fördelar hade införts varken då eller idag.. Think var katalysator för att få till dessa förmåner med elbilar.

De är alltid lättare att behålla något som de är än att förändra..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

marknadens bästa självkörande system
https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med- ... WsRR8tcamU
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW I.D

Inlägg av nx00 »

Zalman3 skrev:
marknadens bästa självkörande system
https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med- ... WsRR8tcamU
Ser riktigt bra ut! Den sänker hastigheten innan skylten, så som man ska. Det klarar inte Tesla av...

Har id3 skyltavläsning? Det är jag förbannad på att Tesla inte har. Har väntat i 3 år på den ”uppdateringen”, man hinner nog byta bil innan det sker. (Ja jag är arg)
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

nx00 skrev:
Zalman3 skrev:
marknadens bästa självkörande system
https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med- ... WsRR8tcamU
Ser riktigt bra ut! Den sänker hastigheten innan skylten, så som man ska. Det klarar inte Tesla av...

Har id3 skyltavläsning? Det är jag förbannad på att Tesla inte har. Har väntat i 3 år på den ”uppdateringen”, man hinner nog byta bil innan det sker. (Ja jag är arg)
Det har med patent att göra, Mobileye som levererar tog för flera år sedan ett patent som i princip ger de ensamrätt till att läsa av hastighetsskyltar med kamera. De flesta av världens biltillverkare har Mobileyes system så för dem är det inga problem, Tesla får dock inte använda kameran för att läsa av hastighetsskyltar. Nu verkar det som att något kan vara på gång så kanske har de hittar ett sätt att gå runt men ja, det finns både för och nackdelar med patent.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Hur mycket i rabatt får ni på en ID3?

Citat från Facebook ID Sverige.
VI skrev kontrakt på vår första ID3 Tjänstebil och förutom låg ränta så fick 15000 i rabatt förutom de 10000.- som VW bjöd på till tillbehör.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Wow! Exakt 0kr erbjuds i Norge som rabatt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

nx00 skrev:
Zalman3 skrev:
marknadens bästa självkörande system
https://www.elbil24.no/nyheter/bli-med- ... WsRR8tcamU
Ser riktigt bra ut! Den sänker hastigheten innan skylten, så som man ska. Det klarar inte Tesla av...

Har id3 skyltavläsning? Det är jag förbannad på att Tesla inte har. Har väntat i 3 år på den ”uppdateringen”, man hinner nog byta bil innan det sker. (Ja jag är arg)
Ja, den har skyltavläsning och prediktiv adaptiv farthållare, dvs den anpassar hastigheten så att man har rätt hastighet vid skylten när det kommer en skylt med lägre hastighet. Efter det jag har sett verkar det vara samma system som i e-tron, och det fungerar jättebra för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: VW I.D

Inlägg av kallekula »

mati skrev:
Ja, den har skyltavläsning och prediktiv adaptiv farthållare, dvs den anpassar hastigheten så att man har rätt hastighet vid skylten när det kommer en skylt med lägre hastighet. Efter det jag har sett verkar det vara samma system som i e-tron, och det fungerar jättebra för mig.
Är ju självklart så här det ska fungera.

Men måste vara jobbigt i trafik. Finns ju ingen människa som anpassar farten i förtid... ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

kallekula skrev:
mati skrev:
Ja, den har skyltavläsning och prediktiv adaptiv farthållare, dvs den anpassar hastigheten så att man har rätt hastighet vid skylten när det kommer en skylt med lägre hastighet. Efter det jag har sett verkar det vara samma system som i e-tron, och det fungerar jättebra för mig.
Är ju självklart så här det ska fungera.

Men måste vara jobbigt i trafik. Finns ju ingen människa som anpassar farten i förtid... ;)
Jo, det är lite enerverande när bilen håller hastigheten sådär supernitiskt. Men det är faktiskt inte värre än att man trycker lite på strömpedalen. :)
Jag vet inte hur VW har gjort, men i e-tron är detta även trafikberoende. Finns inga bilar bakom så börjar den sänka farten ännu tidigare. Framförallt inför korsningar och så. Är man helt ensam på vägen så kan den börja rulla redan någon/några kilometer innan man ska svänga eller stanna. Ligger det bilar bakom så kör den lite mer som en människa. Syftet är såklart att spara på elektroner. Men har man bråttom så är det bättre att köra själv, annars finns risk att man får ett hysteriskt utbrott. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

Zalman3 skrev:
Det är ju bara en annons från en handlare om att man kan beställa en... den har alltså inte alls dykt upp på Blocket. ;)

Återstår att se när det första fysiska exemplaret faktiskt NÅR svenska kunder. Och sedan dyker de säkert upp på Blocket.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

kallekula skrev:
mati skrev:
Ja, den har skyltavläsning och prediktiv adaptiv farthållare, dvs den anpassar hastigheten så att man har rätt hastighet vid skylten när det kommer en skylt med lägre hastighet. Efter det jag har sett verkar det vara samma system som i e-tron, och det fungerar jättebra för mig.
Är ju självklart så här det ska fungera.

Men måste vara jobbigt i trafik. Finns ju ingen människa som anpassar farten i förtid... ;)
Jag testade det på étron för några dagar sedan. Kändes som man skulle behöva en varningstriangel bakpå. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Jag testade det på étron för några dagar sedan. Kändes som man skulle behöva en varningstriangel bakpå. :lol:
Varning för vem? Mati skrev ju att den bromsar olika beroende på om det finns trafik bakom eller inte.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Jag testade det på étron för några dagar sedan. Kändes som man skulle behöva en varningstriangel bakpå. :lol:
Varning för vem? Mati skrev ju att den bromsar olika beroende på om det finns trafik bakom eller inte.
Mati har aldrig kört étron och pratar inte om étron.
Om man kör étron är det väl klart man ska varna övriga trafikanter :lol: :lol:
Helt klart har du inte kört liknande fordon som mati kör.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Jag testade det på étron för några dagar sedan. Kändes som man skulle behöva en varningstriangel bakpå. :lol:
Varning för vem? Mati skrev ju att den bromsar olika beroende på om det finns trafik bakom eller inte.
Vad har bromsning med det att göra?
En traktor har varningstriangel för att den rullar långsamt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Jag testade det på étron för några dagar sedan. Kändes som man skulle behöva en varningstriangel bakpå. :lol:
Varning för vem? Mati skrev ju att den bromsar olika beroende på om det finns trafik bakom eller inte.
Vad har bromsning med det att göra?
En traktor har varningstriangel för att den rullar långsamt.
Nej, en traktor har varningstriangel för att den inte rullar fort.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

BrooklynS skrev:
Zalman3 skrev:
Det är ju bara en annons från en handlare om att man kan beställa en... den har alltså inte alls dykt upp på Blocket. ;)

Återstår att se när det första fysiska exemplaret faktiskt NÅR svenska kunder. Och sedan dyker de säkert upp på Blocket.
Så du tror folk lägger upp ID3 80.000kr över nypris på blocket för att tjäna en hacka?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

Pratar du om en helt annan annons än den du länkade till?
Tesla Y LR -22 EAP
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: VW I.D

Inlägg av kallekula »

mati skrev:
.....
Men har man bråttom så är det bättre att köra själv, annars finns risk att man får ett hysteriskt utbrott. ;)
Tror det krävs snurrbara fåtöljer och att jag kan kolla film under färden innan pulsen går ner när bilen kör. Idag tänker jag också mest "öka" när AP är på :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Äntligen fått köra bilen snacka om körglädje
Är ID3 ute hos handlarna nu?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar