Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Dum fråga, har aldrig kollat så noga, men är det inte mugghållare i det där nedfällbara armstödet i baksätet?
Måste gå och titta...
Däremot så höll jag häromdagen på och letade efter den där luckan som man kan öppna i baksätet för att transportera långa saker. Jag hade köpt golvlister som inte gick in.
Tjena, det är bara e-Golfen som har en sådan lucka.
Måste gå och titta...
Däremot så höll jag häromdagen på och letade efter den där luckan som man kan öppna i baksätet för att transportera långa saker. Jag hade köpt golvlister som inte gick in.
Tjena, det är bara e-Golfen som har en sådan lucka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Inte mugghållare som standard ens?? Eller USB..?Moelito skrev:Irriterar mig kopiöst på att de där mugghållarna i baksätet inte är där. Kunde inte tro mina ögon när jag fick bilen. Kollade tom i instruktionsboken om det fanns något magiskt sätt att öppna upp armstödet för att få fram dem innan jag krasst fick inse att det helt enkelt inte fanns några...dfa skrev:En sak som jag är lite sur på nu ( kanske mest sur på mig själv) är att jag inte insåg att man måste gå igenom tillvalen med ljus och lykta innan beställning. Eller som någon skrev på FB, att man behöver ha en Tysk B.Sc i Automotive Engineering för att konfigurera bilen.
Saker som jag saknar, och som jag inte visste/insåg inte var standard:
*Mugghållare baksäte
*USB kontakter baksäte.
*Keyless entry
*Phone as Key
Saker jag visste inte var standard, men tycker borde vara det i en bil för 900 kkr
*Värme i baksäte och ratt
*Carplay/AA
*Dynamisk blinkers (vanity)
*Trådlös laddning av mobilen.
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Min Outlander för halva summan har detta. Inte rättvis jämförelse i övrigt, men ändå! Vill ha en E-Tron, men känns som man kommer störa sig på utrustning man saknar. Barnen behåller mugghållare bak. Och USB laddare till våra långresor. Utan jag ska behöva göra en massa tillval och sabba förmånsvärdet fullständigt.
Re: Audi e-tron
Så typiskt, men allt är som vanligt, inget specifikt för just elbilar. Billiga bilar har mer utrustning som standard är dyra bilar. Jämför man priser så måste man jämföra utrustning och då blir den dyra bilen ändå dyrare, allt som vanligt!
Edit: finns självklart en del undantag, Tesla och Polestar har i stort sett allt som är tillgängligt som standard trots att de nog inte kan klassas som billiga bilar.
Edit: finns självklart en del undantag, Tesla och Polestar har i stort sett allt som är tillgängligt som standard trots att de nog inte kan klassas som billiga bilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Fast då saknar ju tesla en hel del utrustning som andra märken erbjuder......HelectriC skrev:Så typiskt, men allt är som vanligt, inget specifikt för just elbilar. Billiga bilar har mer utrustning som standard är dyra bilar. Jämför man priser så måste man jämföra utrustning och då blir den dyra bilen ändå dyrare, allt som vanligt!
Edit: finns självklart en del undantag, Tesla och Polestar har i stort sett allt som är tillgängligt som standard trots att de nog inte kan klassas som billiga bilar.
Re: Audi e-tron
Jo då, men allt som är tillgängligt är i stort sett standard.Stevvee skrev:Fast då saknar ju tesla en hel del utrustning som andra märken erbjuder......HelectriC skrev:Så typiskt, men allt är som vanligt, inget specifikt för just elbilar. Billiga bilar har mer utrustning som standard är dyra bilar. Jämför man priser så måste man jämföra utrustning och då blir den dyra bilen ändå dyrare, allt som vanligt!
Edit: finns självklart en del undantag, Tesla och Polestar har i stort sett allt som är tillgängligt som standard trots att de nog inte kan klassas som billiga bilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Jag har mugghållare bak, barnen lyckades paja dem första veckan! Kanske det ingick i Prolinepaketet?mati skrev:Dum fråga, har aldrig kollat så noga, men är det inte mugghållare i det där nedfällbara armstödet i baksätet?
Måste gå och titta...
Däremot så höll jag häromdagen på och letade efter den där luckan som man kan öppna i baksätet för att transportera långa saker. Jag hade köpt golvlister som inte gick in.
Tjena, det är bara e-Golfen som har en sådan lucka.
Re: Audi e-tron
Ja och det görs med de flesta billiga bilar eftersom det inte finns utrymme att få de marginaler som producenter önskar genom valfrihet. En dyr bil däremot är lättare att få bra marginaler genom valfrihet eftersom kunderna ofta kan betala för det och priset inte är lika avgörande för ett köp. Undantagen är då Tesla och Polestar, som gör tvärtom. Bra eller dåligt kan man fundera på, men personligen tycker jag det är kul att kunna personifiera bilen som man tex kan hos Porsche.Fredrik j skrev:Man är ju tvungen att minimera varianter på grund av att man bygger mot lager.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Fantastiskt att du skriver barnen pajade dom första veckan, och avslutar de med en stor glad smiley!Muhlegg skrev:Jag har mugghållare bak, barnen lyckades paja dem första veckan! Kanske det ingick i Prolinepaketet?mati skrev:Dum fråga, har aldrig kollat så noga, men är det inte mugghållare i det där nedfällbara armstödet i baksätet?
Måste gå och titta...
Däremot så höll jag häromdagen på och letade efter den där luckan som man kan öppna i baksätet för att transportera långa saker. Jag hade köpt golvlister som inte gick in.
Tjena, det är bara e-Golfen som har en sådan lucka.
Men låter bra att det fanns med, blev lite orolig där ett tag
Re: Audi e-tron
Nej, jag har Proline och dom ingick inte. Man måste klicka i "Förvarings- och bagagepaket" för 1500kr för att få med dem verkar det som.Muhlegg skrev:Jag har mugghållare bak, barnen lyckades paja dem första veckan! Kanske det ingick i Prolinepaketet?mati skrev:Dum fråga, har aldrig kollat så noga, men är det inte mugghållare i det där nedfällbara armstödet i baksätet?
Måste gå och titta...
Däremot så höll jag häromdagen på och letade efter den där luckan som man kan öppna i baksätet för att transportera långa saker. Jag hade köpt golvlister som inte gick in.
Tjena, det är bara e-Golfen som har en sådan lucka.
Ren miss från min sida att jag inte gjorde det.
Re: Audi e-tron
Ja, jag skällde lite på Audi att det var så dålig kvalitet så den gick sönder efter en vecka, sen fick jag skämmas när verkstaden tagit isär den och plockade ut stenen som barnen lyckades pilla in.Thexps skrev:Fantastiskt att du skriver barnen pajade dom första veckan, och avslutar de med en stor glad smiley!Muhlegg skrev:Jag har mugghållare bak, barnen lyckades paja dem första veckan! Kanske det ingick i Prolinepaketet?mati skrev:Dum fråga, har aldrig kollat så noga, men är det inte mugghållare i det där nedfällbara armstödet i baksätet?
Måste gå och titta...
Däremot så höll jag häromdagen på och letade efter den där luckan som man kan öppna i baksätet för att transportera långa saker. Jag hade köpt golvlister som inte gick in.
Tjena, det är bara e-Golfen som har en sådan lucka.
Men låter bra att det fanns med, blev lite orolig där ett tag
Re: Audi e-tron
Ah, jag hade glömt att jag valde det.dfa skrev:Nej, jag har Proline och dom ingick inte. Man måste klicka i "Förvarings- och bagagepaket" för 1500kr för att få med dem verkar det som.Muhlegg skrev:Jag har mugghållare bak, barnen lyckades paja dem första veckan! Kanske det ingick i Prolinepaketet?mati skrev:Dum fråga, har aldrig kollat så noga, men är det inte mugghållare i det där nedfällbara armstödet i baksätet?
Måste gå och titta...
Däremot så höll jag häromdagen på och letade efter den där luckan som man kan öppna i baksätet för att transportera långa saker. Jag hade köpt golvlister som inte gick in.
Tjena, det är bara e-Golfen som har en sådan lucka.
Ren miss från min sida att jag inte gjorde det.
Re: Audi e-tron
Jag har beslutsångest över ny bil.. E-Tron ligger nära till hands, men kan inte bestämma mig.
Audi har väldigt bra priser från fabrik nu på E-Tron 55 Proline, med 145k + 65k i rabatt, tror endast de gäller för företag? Totalt blir det 765k (ink moms) med smartphone integration som enda tillval vilket skulle ge mig en total kostnad via företaget på 5000kr i månaden inkl. Allt. Betalar 4500kr för en Outlander Phev idag..
Jag har möjlighet att köra vidare med min Outlander i lite mer än 1 år. Eller byta nu.
Är väldigt sugen på och gå över till elbil. Men vet inte om man ska vänta. Känns som det är väldigt mycket på gång när de gäller elbilar nu, så om 1 år kan man förmodligen få bättre bil för samma summa, eller likvärdig för mindre.
Har laddstolpe hemma, så inte jätteorolig för höga priser via Ionity osv.
Hur resonerar ni?
Audi har väldigt bra priser från fabrik nu på E-Tron 55 Proline, med 145k + 65k i rabatt, tror endast de gäller för företag? Totalt blir det 765k (ink moms) med smartphone integration som enda tillval vilket skulle ge mig en total kostnad via företaget på 5000kr i månaden inkl. Allt. Betalar 4500kr för en Outlander Phev idag..
Jag har möjlighet att köra vidare med min Outlander i lite mer än 1 år. Eller byta nu.
Är väldigt sugen på och gå över till elbil. Men vet inte om man ska vänta. Känns som det är väldigt mycket på gång när de gäller elbilar nu, så om 1 år kan man förmodligen få bättre bil för samma summa, eller likvärdig för mindre.
Har laddstolpe hemma, så inte jätteorolig för höga priser via Ionity osv.
Hur resonerar ni?
Re: Audi e-tron
Thexps skrev:Jag har beslutsångest över ny bil.. E-Tron ligger nära till hands, men kan inte bestämma mig.
Audi har väldigt bra priser från fabrik nu på E-Tron 55 Proline, med 145k + 65k i rabatt, tror endast de gäller för företag? Totalt blir det 765k (ink moms) med smartphone integration som enda tillval vilket skulle ge mig en total kostnad via företaget på 5000kr i månaden inkl. Allt. Betalar 4500kr för en Outlander Phev idag..
Jag har möjlighet att köra vidare med min Outlander i lite mer än 1 år. Eller byta nu.
Är väldigt sugen på och gå över till elbil. Men vet inte om man ska vänta. Känns som det är väldigt mycket på gång när de gäller elbilar nu, så om 1 år kan man förmodligen få bättre bil för samma summa, eller likvärdig för mindre.
Har laddstolpe hemma, så inte jätteorolig för höga priser via Ionity osv.
Hur resonerar ni?
Jag tycker det inte händer så mycket faktiskt. Beror ju på vad du vill ha. Vill du ha en "premium-SUV" så är nog E-Tron bästa valet även om ett år. Ska vara Model Y då men den gillar jag inte. Eller den där Skodan? Vet dock inte hur stor den är.
Re: Audi e-tron
Audi e-tron 1.725 liter
Skoda Enyaq 1.711 liter
Bagage.
Om jag var du skulle jag åtminstone vänta till 1 september och se vad priserna blir för Skodan.
Tycker du att du måste ha en Audi så skulle jag välja Audi Q4
före en e-tron alla dagar i veckan!
Skoda Enyaq 1.711 liter
Bagage.
Om jag var du skulle jag åtminstone vänta till 1 september och se vad priserna blir för Skodan.
Tycker du att du måste ha en Audi så skulle jag välja Audi Q4
före en e-tron alla dagar i veckan!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Zalman3 skrev:Audi e-tron 1.725 liter
Skoda Enyaq 1.711 liter
Bagage.
Om jag var du skulle jag åtminstone vänta till 1 september och se vad priserna blir för Skodan.
Tycker du att du måste ha en Audi så skulle jag välja Audi Q4
före en e-tron alla dagar i veckan!
Som sagt, beror på vad man är ute efter. Finns ju folk som köper en Audi Q7 trots att det finns en Skoda Kodiaq finns... Det är samma sak.
Q4 ser ut att vara mindre?
Re: Audi e-tron
Audi Q4, VW ID4 och Skoda EnyaqVerdi skrev:Zalman3 skrev:Audi e-tron 1.725 liter
Skoda Enyaq 1.711 liter
Bagage.
Om jag var du skulle jag åtminstone vänta till 1 september och se vad priserna blir för Skodan.
Tycker du att du måste ha en Audi så skulle jag välja Audi Q4
före en e-tron alla dagar i veckan!
Som sagt, beror på vad man är ute efter. Finns ju folk som köper en Audi Q7 trots att det finns en Skoda Kodiaq finns... Det är samma sak.
Q4 ser ut att vara mindre?
är ju princip samma bil.
Men Audi kanske medvetet gör nåt för att Q4 ska ha mindre bagage än e-tron.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Tror inte allt handlar om bagage heller. Jag tycker det är viktigt för vi är en familj som packar extremt stort. Många andra behöver bara en bråkdel av det men vill kanske ändå åka stor bil för känslans och komfortens skull.Zalman3 skrev:Audi Q4, VW ID4 och Skoda EnyaqVerdi skrev:Zalman3 skrev:Audi e-tron 1.725 liter
Skoda Enyaq 1.711 liter
Bagage.
Om jag var du skulle jag åtminstone vänta till 1 september och se vad priserna blir för Skodan.
Tycker du att du måste ha en Audi så skulle jag välja Audi Q4
före en e-tron alla dagar i veckan!
Som sagt, beror på vad man är ute efter. Finns ju folk som köper en Audi Q7 trots att det finns en Skoda Kodiaq finns... Det är samma sak.
Q4 ser ut att vara mindre?
är ju princip samma bil.
Men Audi kanske medvetet gör nåt för att Q4 ska ha mindre bagage än e-tron.
Re: Audi e-tron
Jag tror att det är ungefär som mellan Audi A6 och A4.
På papperet skiljer det väldigt lite, medans A6 är dyrare.
Därför blir största försäljningen för A4
eftersom den är tillräckligt bra för mindre pengar.
Tyvärr har e-tron lite väl mycket fossilbils känsla.
Tung klumpig och törstig.
Utgår ifrån att Q4, som är från grunden byggd för eldrift,
att den är lättare, smidigare, snålare, har längre räckvidd.
Och bygger på en modernare plattform som har massor av teknik som inte finns i e-tron.
Ta Car2X som exempel.
På papperet skiljer det väldigt lite, medans A6 är dyrare.
Därför blir största försäljningen för A4
eftersom den är tillräckligt bra för mindre pengar.
Tyvärr har e-tron lite väl mycket fossilbils känsla.
Tung klumpig och törstig.
Utgår ifrån att Q4, som är från grunden byggd för eldrift,
att den är lättare, smidigare, snålare, har längre räckvidd.
Och bygger på en modernare plattform som har massor av teknik som inte finns i e-tron.
Ta Car2X som exempel.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Har du ett körmönster så att du klarar dig med hemmaladdning är e-tron ett klart bättre val än din Outlander. Driftskostnaderna blir lägre och det är en fröjd att aldrig behöva tanka mer. Dessutom är e-tron en mycket trevlig bil. Tyst, bekväm, påkostad. Min bil var inte direkt felfri första året. Jag har haft den inne på verkstaden för allehanda (för en Audi nästan pinsamma) saker. Nu känns det som att den är hyfsat avbuggad och jag antar att nyare bilar inte längre brottas med barnsjukdomarma som min bil har haft.Thexps skrev:Jag har beslutsångest över ny bil.. E-Tron ligger nära till hands, men kan inte bestämma mig.
Audi har väldigt bra priser från fabrik nu på E-Tron 55 Proline, med 145k + 65k i rabatt, tror endast de gäller för företag? Totalt blir det 765k (ink moms) med smartphone integration som enda tillval vilket skulle ge mig en total kostnad via företaget på 5000kr i månaden inkl. Allt. Betalar 4500kr för en Outlander Phev idag..
Jag har möjlighet att köra vidare med min Outlander i lite mer än 1 år. Eller byta nu.
Är väldigt sugen på och gå över till elbil. Men vet inte om man ska vänta. Känns som det är väldigt mycket på gång när de gäller elbilar nu, så om 1 år kan man förmodligen få bättre bil för samma summa, eller likvärdig för mindre.
Har laddstolpe hemma, så inte jätteorolig för höga priser via Ionity osv.
Hur resonerar ni?
Men om du ska ha bilen för långresor gäller det att räkna två och tre gånger. Det är inte alls säkert att det blir ekonomiskt försvarbart. Du kan visserligen få ett Audi-abonnemang som gör att du kan ladda billigare hos Ionity. Men den höga årsavgiften på 2400kr gör kalkylen väldigt komplicerad. Du måste köra och ladda extremt mycket hos Ionity för att det (1) ska löna sig att teckna abonnemanget och (2) slå en fossilbil i driftskostnad. Sen laddar man ju på andra ställen också, och det gör det ännu svårare att räkna på det. Jag utgår ifrån att abonnemanget i princip bara lönar sig i undantagsfall. Det gör kalkylen enklare.
För långresor får du räkna med ungefär den dubbla kostnaden jämfört med en fossilbil. Grovt räknat. Lite mindre kanske. För hemmaladdning blir det ungefär en fjärdedel av vad en fossilbil kostar.
Själv köpte jag e-tron främst som långfärdsbil. Det var när Ionity kostade 80kr/laddning och världen fortfarande var fluffig och rosa och en elbil alltid var billig i drift. Och innan Corona. Nu gör vi inga långresor längre, men hade vi gjort det så hade det blivit orimligt dyrt.
Med facit i hand hade jag inte köpt bilen en gång till.
Om du kan vänta och inte nödvändigtvis vill ha en stor lyx-SuV skulle jag rekommendera att avvakta vad de "billigare" märken som VW och Skoda visar upp nästa månad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det har ju varit några kampanjer med en prisvärd månad på Ionity under sommaren. Så är det endast enstaka långresor bör det inte vara något problem.Thexps skrev:Jag har beslutsångest över ny bil.. E-Tron ligger nära till hands, men kan inte bestämma mig.
Audi har väldigt bra priser från fabrik nu på E-Tron 55 Proline, med 145k + 65k i rabatt, tror endast de gäller för företag? Totalt blir det 765k (ink moms) med smartphone integration som enda tillval vilket skulle ge mig en total kostnad via företaget på 5000kr i månaden inkl. Allt. Betalar 4500kr för en Outlander Phev idag..
Jag har möjlighet att köra vidare med min Outlander i lite mer än 1 år. Eller byta nu.
Är väldigt sugen på och gå över till elbil. Men vet inte om man ska vänta. Känns som det är väldigt mycket på gång när de gäller elbilar nu, så om 1 år kan man förmodligen få bättre bil för samma summa, eller likvärdig för mindre.
Har laddstolpe hemma, så inte jätteorolig för höga priser via Ionity osv.
Hur resonerar ni?
Finns det inte risk att dessa mer exklusiva elbilar inte längre får så mycket stödpengar och skatterabatter i framtiden? Då gäller det att passa på nu, vad som händer 2021 vet ingen.
Re: Audi e-tron
De signaler jag fått är att man vill minska förmåner för pluginbilar 2021, men ingen förändring för elbilar.Off Grid Byggaren skrev:Det har ju varit några kampanjer med en prisvärd månad på Ionity under sommaren. Så är det endast enstaka långresor bör det inte vara något problem.Thexps skrev:Jag har beslutsångest över ny bil.. E-Tron ligger nära till hands, men kan inte bestämma mig.
Audi har väldigt bra priser från fabrik nu på E-Tron 55 Proline, med 145k + 65k i rabatt, tror endast de gäller för företag? Totalt blir det 765k (ink moms) med smartphone integration som enda tillval vilket skulle ge mig en total kostnad via företaget på 5000kr i månaden inkl. Allt. Betalar 4500kr för en Outlander Phev idag..
Jag har möjlighet att köra vidare med min Outlander i lite mer än 1 år. Eller byta nu.
Är väldigt sugen på och gå över till elbil. Men vet inte om man ska vänta. Känns som det är väldigt mycket på gång när de gäller elbilar nu, så om 1 år kan man förmodligen få bättre bil för samma summa, eller likvärdig för mindre.
Har laddstolpe hemma, så inte jätteorolig för höga priser via Ionity osv.
Hur resonerar ni?
Finns det inte risk att dessa mer exklusiva elbilar inte längre får så mycket stödpengar och skatterabatter i framtiden? Då gäller det att passa på nu, vad som händer 2021 vet ingen.
Men bilden borde klarna under september.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Vilket trevligt forum, många och bra inputs! Jag blir inte mycket klokare för det dock....
Men tror jag ska avvakta till lite mer information kring Q4 E Tron samt Skoda finns tillgängligt, även om de kanske är något mindre än jag vill ha. Men lägre driftskostnader kan motivera det ändå, och ett fordon som från början är byggd som elfordon.
Men tror jag ska avvakta till lite mer information kring Q4 E Tron samt Skoda finns tillgängligt, även om de kanske är något mindre än jag vill ha. Men lägre driftskostnader kan motivera det ändå, och ett fordon som från början är byggd som elfordon.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag tror inte det är någon större nackdel som kund, att plattformen även används i andra utföranden, än bara till MLB-EVOThexps skrev:Vilket trevligt forum, många och bra inputs! Jag blir inte mycket klokare för det dock....
Men tror jag ska avvakta till lite mer information kring Q4 E Tron samt Skoda finns tillgängligt, även om de kanske är något mindre än jag vill ha. Men lägre driftskostnader kan motivera det ändå, och ett fordon som från början är byggd som elfordon.
Det är väl egentligen tillverkaren som får onödiga kostnader.
https://insideevs.com/news/407979/audi- ... tric-cars/
Re: Audi e-tron
Jag tror inte heller att det är en direkt nackdel rent tekniskt. E-tron är ju ändå en renodlad elbil och ingen konstig kompromiss med olika drivlinor för samma bilmodell.Off Grid Byggaren skrev:Jag tror inte det är någon större nackdel som kund, att plattformen även används i andra utföranden, än bara till MLB-EVO
Nackdelen med e-tron är att den är lite onödigt tung och inte direkt ett mästerverk av energieffektivitet. Om det har med plattformens fossil-arv att göra vet jag däremot inte.
Det är väl i så fall snarare mjukvaran där man känner av fossil-arvet. Den är helt uppenbart bara porterad till e-tron, vilket blir tydligt när navigatorn alltid visar avståndet till närmaste bensinmack till exempel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14