Project Palladium
Moderator: Redaktion
Re: Project Palladium
Model 3 batteriet är på 75 kW och Audis på 95.
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW
Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen
Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW
Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen
Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Re: Project Palladium
Nja, Audi gör väl det till ca 80%, bara det att de ju har både topp och botten buffer. Dvs 80% är väl snarare 65-70%.[JM] skrev:Model 3 batteriet är på 75 kW och Audis på 95.
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW
Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen
Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Rent praktiskt laddar väl Model 3 3-4ggr snabbare än étron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Project Palladium
Ja om man ska vara korrekrt så är det typ så men nu räknade jag snålt/konservativt bara för att illustrera att även då så skiljer det markant.
Sen att det är en tidsfråga innan Audi förbättrar sig tvivlar nog ingen på.
Det är ju bara det att Tesla lär ju också förbättra sig....
One batteryday coming right up..
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Sen att det är en tidsfråga innan Audi förbättrar sig tvivlar nog ingen på.
Det är ju bara det att Tesla lär ju också förbättra sig....
One batteryday coming right up..
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Re: Project Palladium
Snurrigt när man använder kW för både effekt och lagring. kWh är bra att ha[JM] skrev:Model 3 batteriet är på 75 kW och Audis på 95.
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW
Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen
Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Project Palladium
Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Project Palladium
Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där?Zalman3 skrev:Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Re: Project Palladium
tror inte så många är beredda att köpa en Leaf för samma belopp.OlleBack skrev:Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där?Zalman3 skrev:Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Project Palladium
Fasen vad Tesla är duktiga på att hålla allting så hemligt. Inga spionbilder på något?
Tror vi ens de blir nån uppdatering av Model S/X?
Tror vi ens de blir nån uppdatering av Model S/X?
Re: Project Palladium
Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.OlleBack skrev:Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där?Zalman3 skrev:Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?
Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.
Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Project Palladium
BrooklynS skrev:Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.OlleBack skrev:Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där?Zalman3 skrev:Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?
Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.
Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.
Jäkla konstig jämförelse ändå. Räckvidd på en bensinbil är det väl aldrig nån som tänkt på? Är ju bara att tanka och köra iväg igen.
Re: Project Palladium
Välkommen till Norrland. Där kan det vara lååååångt till en fungerande mack.Verdi skrev:BrooklynS skrev:Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.OlleBack skrev:Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där?Zalman3 skrev:Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?
Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.
Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.
Jäkla konstig jämförelse ändå. Räckvidd på en bensinbil är det väl aldrig nån som tänkt på? Är ju bara att tanka och köra iväg igen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Project Palladium
Det lär väl bli viktigare och viktigare när mackarna dör ut (det är ju pågående)... min gamla 9-3 hade bara ca 35 mils räckvidd (v6, automat) - sämre än teslan.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Project Palladium
Som resande i Norrland hade jag en bensinbil innan Teslan.
Körde ju bara på GPS. Så när räckvidden sjönk ner till ca 5-6 mil knappade man in en bensinmack på Gpsen.
Om man då mitt i obygden kom till en mack som hade stängt.
Då kunde det bli jobbigt.
Räckviddsångest!!!
Minns en gång när detta hände och jag fick åka till nästa mack i 40km/h.
Lyckades ta mig ändå fram, men det var stressigt när det stod -15 km i räckvidd!!
Körde ju bara på GPS. Så när räckvidden sjönk ner till ca 5-6 mil knappade man in en bensinmack på Gpsen.
Om man då mitt i obygden kom till en mack som hade stängt.
Då kunde det bli jobbigt.
Räckviddsångest!!!
Minns en gång när detta hände och jag fick åka till nästa mack i 40km/h.
Lyckades ta mig ändå fram, men det var stressigt när det stod -15 km i räckvidd!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Project Palladium
Min hoj kom jag 25-26 mil med om jag körde normalt.
12-13 om jag blåste på fullt. Blev lite svettigt i smålandsskogarna ibland.
Körde till Öland snabbast möjligt en gång, fick tanka 3ggr på 36 mil.
12-13 om jag blåste på fullt. Blev lite svettigt i smålandsskogarna ibland.
Körde till Öland snabbast möjligt en gång, fick tanka 3ggr på 36 mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Project Palladium
Visst är det skillnad på hur man tänker? Och man måste åka till macken ÄNNU oftare när man kör mindre än 40 mil vid samma tillfälle. Varje gång kostar det en knapp tusenlapp. En gång i veckan om man jobbpendlar 7-8 mil om dagen.Verdi skrev:BrooklynS skrev:Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.OlleBack skrev:Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där?Zalman3 skrev:Håller med.
Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.
Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?
Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.
Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.
Jäkla konstig jämförelse ändå. Räckvidd på en bensinbil är det väl aldrig nån som tänkt på? Är ju bara att tanka och köra iväg igen.
Det är ju här som konceptet med Tesla visar sig framgångsrikt. Kunden får en rymlig bil med enastående prestanda som duger utmärkt till interkontinentala resor till låg eller ingen driftskostnad. Under lång tid utan större servicebehov.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Project Palladium
Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.
Lite självinsikt hade inte skadat.
Lite självinsikt hade inte skadat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Project Palladium
På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?dd88 skrev:Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.
Lite självinsikt hade inte skadat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Project Palladium
Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Project Palladium
Finns väl inte en tråd där räckvidd eller laddmöjligheter kommer upp där Norrland inte sätts i kontext, men visst är det ett mindre antal användare som står för inläggen.Legato skrev:På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?dd88 skrev:Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.
Lite självinsikt hade inte skadat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Project Palladium
Det är ju endast i Norrland som räckvidd och laddmöjligheter kan vara ett problem. Att prata om problem med räckvidd eller laddmöjligheter i södra Sverige är ju bara löjligt eftersom det inte är några problem längre. Flertalet elbilar har nu samma eller längre räckvidd än flera motsvarande bensinbilar och en snabbladdare är aldrig längre än 50 km bort.dd88 skrev:Finns väl inte en tråd där räckvidd eller laddmöjligheter kommer upp där Norrland inte sätts i kontext, men visst är det ett mindre antal användare som står för inläggen.Legato skrev:På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?dd88 skrev:Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.
Lite självinsikt hade inte skadat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Project Palladium
thnis skrev:Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.
Nej det är klart som f-n att det är krångligare. Men om man ändå ska stanna så tycker jag det kvittar om det tar 25 eller 45 minuter.
Själva funderar vi på att skaffa en "långfärdsfossil" till nästa sommar. Om det nu går att köra ner till Italien och ha nån behållning av det pga Corona. Är lite småtrött på att planera in lunch osv bara för att hamna på en bakgata med en stängd restaurang 200 meter längre bort. Lite av friheten tas ifrån en när man kör elbil helt enkelt.
Väntar faktiskt på att Riddermarks ska återkomma och ge ett bud på min Model S. Jobbar nästan bara hemma och kör väldigt lite helt plötsligt. Känns som mycket av vitsen med elbil försvinner då.
Kan de inte erbjuda nåt bra så är det dock lika bra att ha den kvar.
Re: Project Palladium
Ja exakt.Svenssons skrev:Det är ju endast i Norrland som räckvidd och laddmöjligheter kan vara ett problem. Att prata om problem med räckvidd eller laddmöjligheter i södra Sverige är ju bara löjligt eftersom det inte är några problem längre. Flertalet elbilar har nu samma eller längre räckvidd än flera motsvarande bensinbilar och en snabbladdare är aldrig längre än 50 km bort.dd88 skrev:Finns väl inte en tråd där räckvidd eller laddmöjligheter kommer upp där Norrland inte sätts i kontext, men visst är det ett mindre antal användare som står för inläggen.Legato skrev:På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?dd88 skrev:Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.
Lite självinsikt hade inte skadat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Project Palladium
Jag förstår vad du menar och kan hålla med om man åker riktigt långt, tex ner i Europa. Men på ”vanliga” långturer i Sverige så tycker jag faktiskt inte det är något större problem. Har haft min M3 LR ca ett år och kört en del längre sträckor på samma sätt som när jag körde fossilbil, och jag upplever inte att det är särskilt jobbigt med laddstoppen. När jag kört Sthlm-Gbg så har jag laddat en gång i Ödeshög och passat på att äta samtidigt. Då har bilen oftast laddat klart innan jag är klar. I somras körde jag Vemdalen-Sthlm och laddade ca 35 min i Huddik, passade inte med mat-tider så då fick det bli en runda på Elgiganten. Inte jättekul men inte så stort problem heller. På vintern får jag dock säkert räkna med två laddstopp till och från fjällen. Fördelarna med att till vardags kunna ladda hemma till väldigt låg kostnad och köra en superkul bil året runt väger, för min del, över mot den extra tid som långresorna tar. Funderar på att åka ner till Italien nästa sommar. Kanske ändrar mig då men jag tror ändå inte att jag skulle vilja gå tillbaka till en fossilare igen, skulle kännas väldigt fel på något sätt.thnis skrev:Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Re: Project Palladium
Vi körde i sommar från Kalmar till Ulricehamn och det lite över 3 timmar. Jag kan säga att alla i bilen ville ta en paus efter den sittningen. Jag hävdar fortfarande att det är lagom och naturligt att ta en paus efter lite mer än 2 timmar. Sen behöver inte pausen vara mer än 20 minuter eller så men den behövs. För att klara detta på en lång resa behövs ett batteri som kan laddas med 135 kW till 45 kWh. Hela batteriet behöver då vara 80-90 kWh gissar jag.Verdi skrev:thnis skrev:Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.
Nej det är klart som f-n att det är krångligare. Men om man ändå ska stanna så tycker jag det kvittar om det tar 25 eller 45 minuter.
Själva funderar vi på att skaffa en "långfärdsfossil" till nästa sommar. Om det nu går att köra ner till Italien och ha nån behållning av det pga Corona. Är lite småtrött på att planera in lunch osv bara för att hamna på en bakgata med en stängd restaurang 200 meter längre bort. Lite av friheten tas ifrån en när man kör elbil helt enkelt.
Väntar faktiskt på att Riddermarks ska återkomma och ge ett bud på min Model S. Jobbar nästan bara hemma och kör väldigt lite helt plötsligt. Känns som mycket av vitsen med elbil försvinner då.
Kan de inte erbjuda nåt bra så är det dock lika bra att ha den kvar.
Till Italien flyger jag i så fall hellre än att åka fossillok. Kanske till och med blir billigare totalt även om man hyr bil på plats.
Men! Det är inte på långresor som jag vill ha större batterier utan när jag snurrar runt lokalt. På långresor har jag tar jag naturliga pauser och passerar många Superchargers osv - inga problem. Men när jag snurrar runt här i Göteborgsområdet då kan det bli kompromisser. Jag passerar inga Superchargers naturligt och jag har ingen lust att ta pauser.