Project Palladium

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Project Palladium

Inlägg av [JM] »

Model 3 batteriet är på 75 kW och Audis på 95.
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW

Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen

Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Project Palladium

Inlägg av taliz »

[JM] skrev:
Model 3 batteriet är på 75 kW och Audis på 95.
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW

Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen

Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Nja, Audi gör väl det till ca 80%, bara det att de ju har både topp och botten buffer. Dvs 80% är väl snarare 65-70%.
Rent praktiskt laddar väl Model 3 3-4ggr snabbare än étron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Project Palladium

Inlägg av [JM] »

Ja om man ska vara korrekrt så är det typ så men nu räknade jag snålt/konservativt bara för att illustrera att även då så skiljer det markant.

Sen att det är en tidsfråga innan Audi förbättrar sig tvivlar nog ingen på.
Det är ju bara det att Tesla lär ju också förbättra sig....
One batteryday coming right up..

Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Project Palladium

Inlägg av HelectriC »

[JM] skrev:
Model 3 batteriet är på 75 kW och Audis på 95.
Audis är lite över 25% större.
Gör du model 3 batteriet 25% större så kan det ta 25% mer effekt.
250kW × 1.25 = 310kW

Tesla kan alltså ladda ett 95kW batteri med över 310kW vid start som sen sjunker till 150kW lite före 60%
Audi gör det med 150kW hela vägen

Jag anser teslas vara rejält mkt bättre....
Snurrigt när man använder kW för både effekt och lagring. kWh är bra att ha ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Project Palladium

Inlägg av [JM] »

:roll:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Project Palladium

Inlägg av Zalman3 »


Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Håller med.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.

Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Project Palladium

Inlägg av OlleBack »

Zalman3 skrev:

Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Håller med.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.

Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där? :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Project Palladium

Inlägg av HelectriC »

OlleBack skrev:
Zalman3 skrev:

Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Håller med.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.

Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där? :)
tror inte så många är beredda att köpa en Leaf för samma belopp.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Force-Walker
Inlägg: 211
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Project Palladium

Inlägg av Force-Walker »

Fasen vad Tesla är duktiga på att hålla allting så hemligt. Inga spionbilder på något?

Tror vi ens de blir nån uppdatering av Model S/X?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Project Palladium

Inlägg av BrooklynS »

OlleBack skrev:
Zalman3 skrev:

Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Håller med.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.

Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där? :)
Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.

Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?

Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.


Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.
Tesla Y LR -22 EAP
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

BrooklynS skrev:
OlleBack skrev:
Zalman3 skrev:

Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Håller med.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.

Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där? :)
Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.

Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?

Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.


Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.

Jäkla konstig jämförelse ändå. Räckvidd på en bensinbil är det väl aldrig nån som tänkt på? Är ju bara att tanka och köra iväg igen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Project Palladium

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
OlleBack skrev:
Zalman3 skrev:

Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Håller med.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.

Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där? :)
Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.

Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?

Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.


Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.

Jäkla konstig jämförelse ändå. Räckvidd på en bensinbil är det väl aldrig nån som tänkt på? Är ju bara att tanka och köra iväg igen.
Välkommen till Norrland. Där kan det vara lååååångt till en fungerande mack.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1374
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Project Palladium

Inlägg av thebishop »

Det lär väl bli viktigare och viktigare när mackarna dör ut (det är ju pågående)... min gamla 9-3 hade bara ca 35 mils räckvidd (v6, automat) - sämre än teslan.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Project Palladium

Inlägg av Zalman3 »

Som resande i Norrland hade jag en bensinbil innan Teslan.

Körde ju bara på GPS. Så när räckvidden sjönk ner till ca 5-6 mil knappade man in en bensinmack på Gpsen.

Om man då mitt i obygden kom till en mack som hade stängt.
Då kunde det bli jobbigt.
Räckviddsångest!!!
Minns en gång när detta hände och jag fick åka till nästa mack i 40km/h.
Lyckades ta mig ändå fram, men det var stressigt när det stod -15 km i räckvidd!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14510
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Project Palladium

Inlägg av taliz »

Min hoj kom jag 25-26 mil med om jag körde normalt.
12-13 om jag blåste på fullt. Blev lite svettigt i smålandsskogarna ibland.
Körde till Öland snabbast möjligt en gång, fick tanka 3ggr på 36 mil. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Project Palladium

Inlägg av BrooklynS »

Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
OlleBack skrev:
Zalman3 skrev:

Känslan jag har är att Tesla har ett försprång och satsar hårdare och springer fortare är övriga.
Dvs ska resten komma ikapp så får dom öka rejält på RND-fronten.
Håller med.
Märkligt att många elbilstillverkare inte ens slår en Tesla från 2012.
Då hade Tesla 85kWh batteri och 0-60 mph på 4,4s.

Nissan exempelvis har sedan 2012 kommit upp i 62kWh, men inte vätskekylt batteri.
Trots att man kämpat i 8 år så är man inte i närheten av en 2012 års Tesla.
Kostar dock hälften så mycket. Lite äpplen och päron det där? :)
Det behöver inte ens vara elbilstillverkare.

Ta valfri europeisk bil 2020 med motsvarande utrymmen och prestanda. Har de ens längre räckvidd?

Audi RS4 2020 gör 0-100 en dryg sekund LÅNGSAMMARE än TMS Performance. Och har 51 mils räckvidd vid blandad körning... och en driftskostnad på ungefär 30 kr mil, värdeminskningen oräknad.


Och då är det ändå totalkonceptet med laddnätverk och bil som är det bästa med Tesla.

Jäkla konstig jämförelse ändå. Räckvidd på en bensinbil är det väl aldrig nån som tänkt på? Är ju bara att tanka och köra iväg igen.
Visst är det skillnad på hur man tänker? Och man måste åka till macken ÄNNU oftare när man kör mindre än 40 mil vid samma tillfälle. Varje gång kostar det en knapp tusenlapp. En gång i veckan om man jobbpendlar 7-8 mil om dagen.

Det är ju här som konceptet med Tesla visar sig framgångsrikt. Kunden får en rymlig bil med enastående prestanda som duger utmärkt till interkontinentala resor till låg eller ingen driftskostnad. Under lång tid utan större servicebehov.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Project Palladium

Inlägg av dd88 »

Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.

Lite självinsikt hade inte skadat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10312
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Project Palladium

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.

Lite självinsikt hade inte skadat.
På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Project Palladium

Inlägg av thnis »

Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Project Palladium

Inlägg av dd88 »

Legato skrev:
dd88 skrev:
Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.

Lite självinsikt hade inte skadat.
På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?
Finns väl inte en tråd där räckvidd eller laddmöjligheter kommer upp där Norrland inte sätts i kontext, men visst är det ett mindre antal användare som står för inläggen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Project Palladium

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.

Lite självinsikt hade inte skadat.
På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?
Finns väl inte en tråd där räckvidd eller laddmöjligheter kommer upp där Norrland inte sätts i kontext, men visst är det ett mindre antal användare som står för inläggen.
Det är ju endast i Norrland som räckvidd och laddmöjligheter kan vara ett problem. Att prata om problem med räckvidd eller laddmöjligheter i södra Sverige är ju bara löjligt eftersom det inte är några problem längre. Flertalet elbilar har nu samma eller längre räckvidd än flera motsvarande bensinbilar och en snabbladdare är aldrig längre än 50 km bort.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

thnis skrev:
Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.

Nej det är klart som f-n att det är krångligare. Men om man ändå ska stanna så tycker jag det kvittar om det tar 25 eller 45 minuter.

Själva funderar vi på att skaffa en "långfärdsfossil" till nästa sommar. Om det nu går att köra ner till Italien och ha nån behållning av det pga Corona. Är lite småtrött på att planera in lunch osv bara för att hamna på en bakgata med en stängd restaurang 200 meter längre bort. Lite av friheten tas ifrån en när man kör elbil helt enkelt.

Väntar faktiskt på att Riddermarks ska återkomma och ge ett bud på min Model S. Jobbar nästan bara hemma och kör väldigt lite helt plötsligt. Känns som mycket av vitsen med elbil försvinner då.

Kan de inte erbjuda nåt bra så är det dock lika bra att ha den kvar.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Project Palladium

Inlägg av dd88 »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Jag har en känsla av att detta är det enda forum där en resande säljare i ödemark ansas vara norm sett till hur räckvidd och laddmöjligheter bör se ut.

Lite självinsikt hade inte skadat.
På vilket sätt skulle Zalman vara norm menar du? Han delar väl bara med sig av sina egna erfarenheter?
Finns väl inte en tråd där räckvidd eller laddmöjligheter kommer upp där Norrland inte sätts i kontext, men visst är det ett mindre antal användare som står för inläggen.
Det är ju endast i Norrland som räckvidd och laddmöjligheter kan vara ett problem. Att prata om problem med räckvidd eller laddmöjligheter i södra Sverige är ju bara löjligt eftersom det inte är några problem längre. Flertalet elbilar har nu samma eller längre räckvidd än flera motsvarande bensinbilar och en snabbladdare är aldrig längre än 50 km bort.
Ja exakt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Project Palladium

Inlägg av Donk »

thnis skrev:
Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.
Jag förstår vad du menar och kan hålla med om man åker riktigt långt, tex ner i Europa. Men på ”vanliga” långturer i Sverige så tycker jag faktiskt inte det är något större problem. Har haft min M3 LR ca ett år och kört en del längre sträckor på samma sätt som när jag körde fossilbil, och jag upplever inte att det är särskilt jobbigt med laddstoppen. När jag kört Sthlm-Gbg så har jag laddat en gång i Ödeshög och passat på att äta samtidigt. Då har bilen oftast laddat klart innan jag är klar. I somras körde jag Vemdalen-Sthlm och laddade ca 35 min i Huddik, passade inte med mat-tider så då fick det bli en runda på Elgiganten. Inte jättekul men inte så stort problem heller. På vintern får jag dock säkert räkna med två laddstopp till och från fjällen. Fördelarna med att till vardags kunna ladda hemma till väldigt låg kostnad och köra en superkul bil året runt väger, för min del, över mot den extra tid som långresorna tar. Funderar på att åka ner till Italien nästa sommar. Kanske ändrar mig då men jag tror ändå inte att jag skulle vilja gå tillbaka till en fossilare igen, skulle kännas väldigt fel på något sätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Project Palladium

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
thnis skrev:
Helt ärligt, att åka tesla och stanna varannan timme o sitta o glo i 30-60 min när man laddar Kan aldrig vara enklare eller bekvämare än att på några minuter tanka upp en dieselbil och sen vara klar för en körning på 80-100 mil. Det kommer att dröja många år innan batteriteknologin kommer ikapp och blir jämförbar med en ICE-bil på långtur. Verkar som att väldigt många Teslaägare har problem med prostatan eftersom att ”man måste ju i alla fall stanna o gå på toaletten efter 2 timmar” :D Jag vet inte hur många gånger jag har fått höra det under flera år. Var väl Robert på Fully Charged Show som myntade begreppet ”bludder range” o sen har det spridit sig till andra Teslaägare. Mitt svar har alltid varit ”det går” som svar på frågan hur det är att åka långt med Tesla.

Nej det är klart som f-n att det är krångligare. Men om man ändå ska stanna så tycker jag det kvittar om det tar 25 eller 45 minuter.

Själva funderar vi på att skaffa en "långfärdsfossil" till nästa sommar. Om det nu går att köra ner till Italien och ha nån behållning av det pga Corona. Är lite småtrött på att planera in lunch osv bara för att hamna på en bakgata med en stängd restaurang 200 meter längre bort. Lite av friheten tas ifrån en när man kör elbil helt enkelt.

Väntar faktiskt på att Riddermarks ska återkomma och ge ett bud på min Model S. Jobbar nästan bara hemma och kör väldigt lite helt plötsligt. Känns som mycket av vitsen med elbil försvinner då.

Kan de inte erbjuda nåt bra så är det dock lika bra att ha den kvar.
Vi körde i sommar från Kalmar till Ulricehamn och det lite över 3 timmar. Jag kan säga att alla i bilen ville ta en paus efter den sittningen. Jag hävdar fortfarande att det är lagom och naturligt att ta en paus efter lite mer än 2 timmar. Sen behöver inte pausen vara mer än 20 minuter eller så men den behövs. För att klara detta på en lång resa behövs ett batteri som kan laddas med 135 kW till 45 kWh. Hela batteriet behöver då vara 80-90 kWh gissar jag.

Till Italien flyger jag i så fall hellre än att åka fossillok. Kanske till och med blir billigare totalt även om man hyr bil på plats.


Men! Det är inte på långresor som jag vill ha större batterier utan när jag snurrar runt lokalt. På långresor har jag tar jag naturliga pauser och passerar många Superchargers osv - inga problem. Men när jag snurrar runt här i Göteborgsområdet då kan det bli kompromisser. Jag passerar inga Superchargers naturligt och jag har ingen lust att ta pauser.
Skriv svar