Frågor kring import av bil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

aftersun
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 sep 2020 13:47

Frågor kring import av bil

Inlägg av aftersun »

Hej,

Ny på forumet men sugen på att köpa min första elbil.

Ett par frågor:
Är det någon idé att importera en begagnad Model S från Tyskland? Någon som har erfarenhet av det?
Jag har kikat på en Model S från 2016/2017 modell S90D. Är detta en vettig modell? Borde jag kika efter något speciellt i utrustningsväg?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Frågor kring import av bil

Inlägg av pejvic »

Det är säkert vettigt, men släpp Tyskland. Inte för att det är svårt att regga den utan du får leta länge för att hitta någon. Låt säga att du spar 40,000:- tex. Då får du en bil som du inte vet hur skött den är tex jämfört med en du köper från någon i forumet tex. Min gissning är att när du säljer den så förlorar du totalt mer pengar än om du hade köpt den här. Dvs du får tillbaka det extra som du ger med en som har bra dokumentation. Euron har i och för sig blivit lite billigare men jag har jättesvårt att se en vinst i att köpa en Tesla i Tyskland. Har du någon annons vi kan kika på?
Haft alla 3/Y
aftersun
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 sep 2020 13:47

Re: Frågor kring import av bil

Inlägg av aftersun »

Här kommer den
https://eur02.safelinks.protection.outl ... reserved=0

Är lite orolig över att köpa en Tesla utan garantier och om jag då handlar från Tyskland har jag väl knappt återförsäljarens garantier heller.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Frågor kring import av bil

Inlägg av Zalman3 »

I Norge på finn.no börjar Tesla priserna på drygt 200.000NOK.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=188146746
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Frågor kring import av bil

Inlägg av heldiggrisen »

Moms på den norska, men inte den tyska? Hur är reglerna här?
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Frågor kring import av bil

Inlägg av Anonymous FTW »

Vet inte hur det är numera men då jag hade importbil så ville nått försäkringsbolag inte ha med bilen att göra och hos någon annan var det dyrare att försäkra. Så i slutändan blev det nog att försäkringen blev dyrare. Hoppas det är ändrat idag.

Läste någon importguide för ett tag sedan då påstod de att tyskarna brukar sköta sina bilar bra. Stämde med min i alla fall, den var välskött.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Frågor kring import av bil

Inlägg av Anonymous FTW »

Zalman3 skrev:
I Norge på finn.no börjar Tesla priserna på drygt 200.000NOK.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=188146746
Rena stölden om man jämför med Blocket. Vad får man lägga ut på en import därifrån?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Frågor kring import av bil

Inlägg av pejvic »

Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:
I Norge på finn.no börjar Tesla priserna på drygt 200.000NOK.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=188146746
Rena stölden om man jämför med Blocket. Vad får man lägga ut på en import därifrån?

Först måste du räkna om till svenska kronor, sen lägger man på 37% plus att man måste regga den.
Sen blir den dyrare att försäkra samt får lägre andrahandsvärde. Så det är absolut ej värt.

en S60 från 14 med 20000 mil - där går man nog back till och med.
http://teslaclubsweden.se/se-upp-med-norska-teslor/

På tyska är det bara rulla in den. Räkna dock med eventuellt iskalla händer från försäkringsbolaget. Ta Carfax. Räkna med sämre andrahandsvärde.
Mitt tips. Är din heltidssyssla annat än att importera bilar från Tyskland, glöm det bara.

jag har tagit in flera bilar därifrån när euron var billigare, också importerat 20-30 från USA.
Inget att tänka på för normalsvensken. Skenet bedrar lätt. Dvs är det bra så skulle tex Fordonsbolaget ryckt den redan.
De rensar rätt friskt på tex KVD.
Haft alla 3/Y
aftersun
Inlägg: 40
Blev medlem: 04 sep 2020 13:47

Re: Frågor kring import av bil

Inlägg av aftersun »

Bra tips. Skippar Tyskland.
Känns som svenska begagnatmarknaden inte lönar ekonomiskt i jämförelse mot att köpa en ny om man vill ha en med större batteri typ 90D eller 100D. Är ni av samma uppfattning?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Frågor kring import av bil

Inlägg av Gustafsson »

Tänk på att det skiljer ganska mycket mer i batterikapacitet mellan 90 D och 100D än vad siffrorna säger.
Hade lånebil 90D som med full laddning hade räckvidd 40 mil precis (15000 mil). Min 100 D har 50 mil, dvs 25 % mer. Raven ännu mer. Satsa på 100 batteriet, vilket också laddar mycket snabbare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar