Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garantin?
Moderator: Redaktion
- Saab99turbo
- Teslaägare
- Inlägg: 122
- Blev medlem: 18 maj 2019 15:51
Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garantin?
Nu jävlar. Är på service pga vibrerande bromsar, bilen har gått 3800 mil, vibrationer sedan uppskattningsvis 3200 mil. Bromsskivorna fram konstateras skeva, kostnad sisådär 16000.
De noterar en liten blånad och hävdar misstänkt överhettning.
Annars är de ej slitna.
Är det rimligt att jag ska stå för detta kalas?
Bilen har gått högt normal körning.
Min spontana reaktion är NEJ. Input tack.
De noterar en liten blånad och hävdar misstänkt överhettning.
Annars är de ej slitna.
Är det rimligt att jag ska stå för detta kalas?
Bilen har gått högt normal körning.
Min spontana reaktion är NEJ. Input tack.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Ja det är tyvärr rimligt. Att de blir skeva beror oftast på att de blivit för varma och slagit sig. Dvs handhavandefel.
- Saab99turbo
- Teslaägare
- Inlägg: 122
- Blev medlem: 18 maj 2019 15:51
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Tack tack.
Fler erfarenheter? Första bilen jag lyckats skeva till bromsskivorna på... Vad skulle mest troligt vara handhavandefel om man inte uppenbart ”ligger på bromsen”, överlastar, tokkör eller nåt liknande?
Fler erfarenheter? Första bilen jag lyckats skeva till bromsskivorna på... Vad skulle mest troligt vara handhavandefel om man inte uppenbart ”ligger på bromsen”, överlastar, tokkör eller nåt liknande?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Precis. Det brukar ju oftast hända om man kör hårt på bana eller tvärbromsar ner från 200+ km/h.Saab99turbo skrev:Tack tack.
Fler erfarenheter? Första bilen jag lyckats skeva till bromsskivorna på... Vad skulle mest troligt vara handhavandefel om man inte uppenbart ”ligger på bromsen”, överlastar, tokkör eller nåt liknande?
Vad som hänt just dina skivor är svårt att svara på. Det kan vara fabrikationsfel såklart men det blir svårt att bevisa att du inte orsakat det själv. Men det är klart, det kan gå!
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Ja, det är ju slitdelar så blir svårt att bevisa att man inte gjort något. Lite som att försöka klara på slitna däck, det går kanske men svårt.
Konstigt att det ska vara så dyrt med bromsar. Jag har fått samma prisnivå på Leaf, typ 10-14 000kr för belägg och skivor. Grejerna kostar ju inte jätte mycket om man kollar på autodoc.se och arbetet är ju ganska enkelt, nästan i nivå med hjulbyte. Kanske går att hittades verkstad som gör det billigare.
Konstigt att det ska vara så dyrt med bromsar. Jag har fått samma prisnivå på Leaf, typ 10-14 000kr för belägg och skivor. Grejerna kostar ju inte jätte mycket om man kollar på autodoc.se och arbetet är ju ganska enkelt, nästan i nivå med hjulbyte. Kanske går att hittades verkstad som gör det billigare.
- Saab99turbo
- Teslaägare
- Inlägg: 122
- Blev medlem: 18 maj 2019 15:51
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Det måste gå. Med tanke på alla loggar bilen gör måste man väl isåfall kunna se körmönstret i historiken också (dvs ej körd som bankrånarbil...)
Jaja, historien fortsätter. Men min första kontakt med SuC kunde ju varit lite bättre.
Jaja, historien fortsätter. Men min första kontakt med SuC kunde ju varit lite bättre.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
- Saab99turbo
- Teslaägare
- Inlägg: 122
- Blev medlem: 18 maj 2019 15:51
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Ja om de är slitna hade det varit förståeligt, men de är de inte.LarsL skrev:Ja, det är ju slitdelar så blir svårt att bevisa att man inte gjort något. Lite som att försöka klara på slitna däck, det går kanske men svårt.
Konstigt att det ska vara så dyrt med bromsar. Jag har fått samma prisnivå på Leaf, typ 10-14 000kr för belägg och skivor. Grejerna kostar ju inte jätte mycket om man kollar på autodoc.se och arbetet är ju ganska enkelt, nästan i nivå med hjulbyte. Kanske går att hittades verkstad som gör det billigare.
Om det inte påverkar garantin i övrigt skulle jag gärna köpa delarna och be lokala meken fixa biffen.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3278
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
16000 kr är rena rövarpriset. Jag köpte nya framskivor och belägg till min bil tidigare i sommar för 1995 totalt för båda hjulen. Mycket enkelt jobb att byta dem själv. Visserligen var det till en BMW och inte en Tesla, men kolla gärna vad det kostar att köpa skivor över nätet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Om du endast skiftar skivor och ej renoverar oken så kan du hävda garanti om skivorna slår sig igen. Då kärvar högst troligt oken. Dom behöver smörjas vilket tidigare skedde under garanti service som var obligatorisk?
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Bra att veta att det gjordes under servicen. Då ska jag fixa det nu när bilen fyllt ett år. Borde kanske göras i samband med hjulbyte men det brukar vara så ruttet väder när man får näven ur och skiftar hjul.kontakten2 skrev:Om du endast skiftar skivor och ej renoverar oken så kan du hävda garanti om skivorna slår sig igen. Då kärvar högst troligt oken. Dom behöver smörjas vilket tidigare skedde under garanti service som var obligatorisk?
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Syrrans gubbe fick 3 gånger nya skivor på garanti. Inom 3 år dödade han 4 uppsättningar och tröttnade på sin Hyundai i40.
Kan vara dålig härdning av materialet eller att man bromsar från hög hastighet till stop och sedan håller bromspedalen nedtryckt. Håller man bromsen nedtryckt efter hård inbromsning kyls inte skivorna över hela ytan och då slår de sig.
Kan vara dålig härdning av materialet eller att man bromsar från hög hastighet till stop och sedan håller bromspedalen nedtryckt. Håller man bromsen nedtryckt efter hård inbromsning kyls inte skivorna över hela ytan och då slår de sig.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Svarvar man inte bromsskivor längre om de blivit lite skeva? Tänker att de då borde hålla aningens längre om de redan värmts in.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Det skulle bli alldeles för dyrt.frippe skrev:Svarvar man inte bromsskivor längre om de blivit lite skeva? Tänker att de då borde hålla aningens längre om de redan värmts in.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Ja, en typisk panikbromsning.nek0 skrev:Syrrans gubbe fick 3 gånger nya skivor på garanti. Inom 3 år dödade han 4 uppsättningar och tröttnade på sin Hyundai i40.
Kan vara dålig härdning av materialet eller att man bromsar från hög hastighet till stop och sedan håller bromspedalen nedtryckt. Håller man bromsen nedtryckt efter hård inbromsning kyls inte skivorna över hela ytan och då slår de sig.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Ja som han kör är jag inte förvånad att han panikbromsar några gånger om dagenLarsL skrev:Ja, en typisk panikbromsning.nek0 skrev:Syrrans gubbe fick 3 gånger nya skivor på garanti. Inom 3 år dödade han 4 uppsättningar och tröttnade på sin Hyundai i40.
Kan vara dålig härdning av materialet eller att man bromsar från hög hastighet till stop och sedan håller bromspedalen nedtryckt. Håller man bromsen nedtryckt efter hård inbromsning kyls inte skivorna över hela ytan och då slår de sig.
Håll avstånd vet han inte vad det betyder och menar att 1m avstånd i 100km/h är också avstånd
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Jag fick för ca 9månader sen samma besked från SC. Blånad och nya skivor krävs. De menade att en (1) kraftig inbromsning kunde orsaka det. Bra kvalitet! Men jag gick till en oberoende verkstad, som sa att de inte alls behövde bytas. Tilläggas skall att jag inte hade några problem med vibrationer (bara seg bromsverkan) innan SC kom med sitt utlåtande, som var i förbindelse med att de smorde bromskolvarna eller nåt. Kan ju alltid få en second opinion du också
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Bilen måste väl för f*n tåla en maxinbromsning från toppfart utan att gå sönder? Annars är den ju felkonstruerad. Gäller inte garantin om den går sönder vid fullgasaccelerationer heller?
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Jag har kört bil sedan 1985 och snittar ca 3000mil/årElof skrev:Bilen måste väl för f*n tåla en maxinbromsning från toppfart utan att gå sönder? Annars är den ju felkonstruerad. Gäller inte garantin om den går sönder vid fullgasaccelerationer heller?
Vet inte hur många bilar jag kört under tiden men har bromsat ordentlig många gånger.
Under de här åren har jag bytt skivor på 1 bil, en Opel Vectra 2008. Nej skivorna går inte sönder efter varje inbromsning, men det händer ibland.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Ja, och då är det väl inte handhavandefel som gör att de slår sig?nek0 skrev:Jag har kört bil sedan 1985 och snittar ca 3000mil/årElof skrev:Bilen måste väl för f*n tåla en maxinbromsning från toppfart utan att gå sönder? Annars är den ju felkonstruerad. Gäller inte garantin om den går sönder vid fullgasaccelerationer heller?
Vet inte hur många bilar jag kört under tiden men har bromsat ordentlig många gånger.
Under de här åren har jag bytt skivor på 1 bil, en Opel Vectra 2008. Nej skivorna går inte sönder efter varje inbromsning, men det händer ibland.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Jämför med däck. De går inte sönder varje gång man accelererar eller bromsar hårt. Men om de någon gång skulle göra det, vilket är möjligt, så är det fortfarande slitage. Om du ska hävda att däcken är ett garantiärende så måste du visa att de antingen var fel tillverkade eller att bilen skadade dem tex genom felaktig hjulgeomitri. Bättre att lägga tid på annat än att kämpa mot den väderkvarnen.Elof skrev:Ja, och då är det väl inte handhavandefel som gör att de slår sig?nek0 skrev:Jag har kört bil sedan 1985 och snittar ca 3000mil/årElof skrev:Bilen måste väl för f*n tåla en maxinbromsning från toppfart utan att gå sönder? Annars är den ju felkonstruerad. Gäller inte garantin om den går sönder vid fullgasaccelerationer heller?
Vet inte hur många bilar jag kört under tiden men har bromsat ordentlig många gånger.
Under de här åren har jag bytt skivor på 1 bil, en Opel Vectra 2008. Nej skivorna går inte sönder efter varje inbromsning, men det händer ibland.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Varför då?LarsL skrev:Det skulle bli alldeles för dyrt.frippe skrev:Svarvar man inte bromsskivor längre om de blivit lite skeva? Tänker att de då borde hålla aningens längre om de redan värmts in.
Eller kanske kompetensen inte finns kvar att svarva bromsskivor på en alldaglig bilverkstad.
Men låter som en bättre sak än att byta och slänga bort icke utslitna skivor. Även om de gjuts ned och blir något annat.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Kompetensen och verktygen finns inte så då måste det lämnas till en verkstad som gör det och då är du snart uppe i de 700-1000kr det kostar att köpa nya.frippe skrev:Varför då?LarsL skrev:Det skulle bli alldeles för dyrt.frippe skrev:Svarvar man inte bromsskivor längre om de blivit lite skeva? Tänker att de då borde hålla aningens längre om de redan värmts in.
Eller kanske kompetensen inte finns kvar att svarva bromsskivor på en alldaglig bilverkstad.
Men låter som en bättre sak än att byta och slänga bort icke utslitna skivor. Även om de gjuts ned och blir något annat.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Slitage är ju en sak, skeva skivor (eller däck ) en annan. Men har alla tillverkare som policy att inte byta skivor på garantin har du såklart rätt i att det är värt att bråka om.LarsL skrev:Jämför med däck. De går inte sönder varje gång man accelererar eller bromsar hårt. Men om de någon gång skulle göra det, vilket är möjligt, så är det fortfarande slitage. Om du ska hävda att däcken är ett garantiärende så måste du visa att de antingen var fel tillverkade eller att bilen skadade dem tex genom felaktig hjulgeomitri. Bättre att lägga tid på annat än att kämpa mot den väderkvarnen.Elof skrev:Ja, och då är det väl inte handhavandefel som gör att de slår sig?nek0 skrev:Jag har kört bil sedan 1985 och snittar ca 3000mil/årElof skrev:Bilen måste väl för f*n tåla en maxinbromsning från toppfart utan att gå sönder? Annars är den ju felkonstruerad. Gäller inte garantin om den går sönder vid fullgasaccelerationer heller?
Vet inte hur många bilar jag kört under tiden men har bromsat ordentlig många gånger.
Under de här åren har jag bytt skivor på 1 bil, en Opel Vectra 2008. Nej skivorna går inte sönder efter varje inbromsning, men det händer ibland.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Vad har de för marginaler på grejerna om byte av bromsskivor fram kostar 16.000? Skivor till 100D går att hitta för under 3.000kr inkl frakt, märke TRW eller Zimmerman som är underleverantörer till europeiska biltillverkare.
Ja, bromsskivor är slitdelar, och inget konstigt att behöva byta efter bara några tusen mil om man har otur. Men 16.000? Sjukt. Skulle jag aldrig betala, av princip.
Ja, bromsskivor är slitdelar, och inget konstigt att behöva byta efter bara några tusen mil om man har otur. Men 16.000? Sjukt. Skulle jag aldrig betala, av princip.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Jag fick nya skivor och klossar på nybilsgaranti på min Opel insignia. Vibrationer och kvittrande när jag inte bromsade. Det kom på vägen hem från Italien och min teori var att bilen stått väldigt varmt med handbromsen dragen i drygt två veckor. Kanske var skivorna varma när jag drog den.Elof skrev:Slitage är ju en sak, skeva skivor (eller däck ) en annan. Men har alla tillverkare som policy att inte byta skivor på garantin har du såklart rätt i att det är värt att bråka om.
Men man bytte på garantin. Deras argument var att grejorna inte alls var slitna och då faller ju slitdelsargumentet.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.