Jag hade ”dåliga” skivor på Hyundai Santa Fe när den var två år och gott 6000 mil. Det gick inte på garantin hos den märkesverkstaden.Elof skrev:Slitage är ju en sak, skeva skivor (eller däck ) en annan. Men har alla tillverkare som policy att inte byta skivor på garantin har du såklart rätt i att det är värt att bråka om.
Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garantin?
Moderator: Redaktion
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Sjuka priser. Betalade 5k hos Honda för byte av skivor och belägg.
- Saab99turbo
- Teslaägare
- Inlägg: 122
- Blev medlem: 18 maj 2019 15:51
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Tack för era argument. Det låter som lite både och alltså. Enligt SuC är det brembobromsar och då antar jag att det är de här:
https://m.autodoc.se/brembo/8714440
Det var ju inte direkt en förmögenhet. Så då får min lokale mek börja serva den första Teslan, smörja bromsarna och sätta på dessa skivor.
Kanske slåss jag med Tesla och försöker övertyga dem om att det ska gå på garanti. Tycker fortfarande att bromsarna inte bör börja vobbla efter 3500 mils normal körning. Vi får se.
https://m.autodoc.se/brembo/8714440
Det var ju inte direkt en förmögenhet. Så då får min lokale mek börja serva den första Teslan, smörja bromsarna och sätta på dessa skivor.
Kanske slåss jag med Tesla och försöker övertyga dem om att det ska gå på garanti. Tycker fortfarande att bromsarna inte bör börja vobbla efter 3500 mils normal körning. Vi får se.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Att dom inte ger sig.
Samma frågeställning/problem/förklaring har varit ständigt återkommande. Vi har här på forumet haft uppe detta till diskussion flera ggr.
Så här var det för mig:
vibrationer uppstod på min Tesla efter första vintern
Kontroll hos SC, som bekräftade misstanken om att vibrationerna kom från bromsskivorna, skeva, bytas för 17000 ink bromsbelägg.
Orsak enl SC bromsat för hår och överhettat skivorna.
Man hävdade bestämt att så var fallet och att bromsskivorna inte tål en hård inbromsning.!!!!
Hade ej bromsat hårt, vilket ju är omöjligt att bevisa.
Ironiskt nog hade vi första vintern problem med dålig bromsverkan vilket samma SC hävdade berodde på att vi bromsade för lite och för svagt!
Bestämde mig för att börja bromsa hårt vid avfarter från motorväg och i bland även på motorväg om ensam. Aldrig vid dessa inbromsningar till helt stillastående, för att undvika nya avlagringar, via stämpling från beläggen.
tog kontakt med oberoende erkänt bra bromsverkstad som bekräftade att det bara var att fortsätta bromsa (hade vid kontakten redan märkt en påtaglig förbättring) Ty enl dem vanligast att det är beläggningar som ger samma upplevelse av vibrationer som skeva skivor ger och att dessa beläggningar mycket väl kan försvinna via ökad bromsaktivitet.
Efter 2-3 v var vibrationerna helt borta ( med viss tendens att återkomma om jag inte bromsade litet extra ibland)
Nu drygt 20 000 mil senare kör jag fortfarande utan vibrationer och på SAMMA BROMSAR som original (gäller färdbromsarna som bedömts hålla för flera tusen mil ytterligare med det körmönster som varit, pbromsbeläggen byttes dock nyligen)
Teslorna inbjuder till mjuka inbromsningar via regenerationen och alltför liten användning av ordinarie bromsar, men det kan man ju åtgärda själv!
Samma frågeställning/problem/förklaring har varit ständigt återkommande. Vi har här på forumet haft uppe detta till diskussion flera ggr.
Så här var det för mig:
vibrationer uppstod på min Tesla efter första vintern
Kontroll hos SC, som bekräftade misstanken om att vibrationerna kom från bromsskivorna, skeva, bytas för 17000 ink bromsbelägg.
Orsak enl SC bromsat för hår och överhettat skivorna.
Man hävdade bestämt att så var fallet och att bromsskivorna inte tål en hård inbromsning.!!!!
Hade ej bromsat hårt, vilket ju är omöjligt att bevisa.
Ironiskt nog hade vi första vintern problem med dålig bromsverkan vilket samma SC hävdade berodde på att vi bromsade för lite och för svagt!
Bestämde mig för att börja bromsa hårt vid avfarter från motorväg och i bland även på motorväg om ensam. Aldrig vid dessa inbromsningar till helt stillastående, för att undvika nya avlagringar, via stämpling från beläggen.
tog kontakt med oberoende erkänt bra bromsverkstad som bekräftade att det bara var att fortsätta bromsa (hade vid kontakten redan märkt en påtaglig förbättring) Ty enl dem vanligast att det är beläggningar som ger samma upplevelse av vibrationer som skeva skivor ger och att dessa beläggningar mycket väl kan försvinna via ökad bromsaktivitet.
Efter 2-3 v var vibrationerna helt borta ( med viss tendens att återkomma om jag inte bromsade litet extra ibland)
Nu drygt 20 000 mil senare kör jag fortfarande utan vibrationer och på SAMMA BROMSAR som original (gäller färdbromsarna som bedömts hålla för flera tusen mil ytterligare med det körmönster som varit, pbromsbeläggen byttes dock nyligen)
Teslorna inbjuder till mjuka inbromsningar via regenerationen och alltför liten användning av ordinarie bromsar, men det kan man ju åtgärda själv!
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Jupp. Jag kör normalt på low regen och kör även rätt hårt ibland så bromsarna får jobba duktigt.Jwe skrev:Teslorna inbjuder till mjuka inbromsningar via regenerationen och alltför liten användning av ordinarie bromsar, men det kan man ju åtgärda själv!
Och när jag kört hårt ser jag till att rulla en del efteråt så de får svalna, innan jag parkerar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Saab99turbo
- Teslaägare
- Inlägg: 122
- Blev medlem: 18 maj 2019 15:51
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Jwe skrev:Att dom inte ger sig.
Samma frågeställning/problem/förklaring har varit ständigt återkommande. Vi har här på forumet haft uppe detta till diskussion flera ggr.
Så här var det för mig:
vibrationer uppstod på min Tesla efter första vintern
Kontroll hos SC, som bekräftade misstanken om att vibrationerna kom från bromsskivorna, skeva, bytas för 17000 ink bromsbelägg.
Orsak enl SC bromsat för hår och överhettat skivorna.
Man hävdade bestämt att så var fallet och att bromsskivorna inte tål en hård inbromsning.!!!!
Hade ej bromsat hårt, vilket ju är omöjligt att bevisa.
Ironiskt nog hade vi första vintern problem med dålig bromsverkan vilket samma SC hävdade berodde på att vi bromsade för lite och för svagt!
Bestämde mig för att börja bromsa hårt vid avfarter från motorväg och i bland även på motorväg om ensam. Aldrig vid dessa inbromsningar till helt stillastående, för att undvika nya avlagringar, via stämpling från beläggen.
tog kontakt med oberoende erkänt bra bromsverkstad som bekräftade att det bara var att fortsätta bromsa (hade vid kontakten redan märkt en påtaglig förbättring) Ty enl dem vanligast att det är beläggningar som ger samma upplevelse av vibrationer som skeva skivor ger och att dessa beläggningar mycket väl kan försvinna via ökad bromsaktivitet.
Efter 2-3 v var vibrationerna helt borta ( med viss tendens att återkomma om jag inte bromsade litet extra ibland)
Nu drygt 20 000 mil senare kör jag fortfarande utan vibrationer och på SAMMA BROMSAR som original (gäller färdbromsarna som bedömts hålla för flera tusen mil ytterligare med det körmönster som varit, pbromsbeläggen byttes dock nyligen)
Teslorna inbjuder till mjuka inbromsningar via regenerationen och alltför liten användning av ordinarie bromsar, men det kan man ju åtgärda själv!
Hmmm det där var intressant, tack för denna info! På SC "tyckte de sig se" en blånad som skulle tyda på att de överhettats och att de även mätt bromsskivorna. Då antar jag att de menar det och att det inte skulle funka att göra som du i mitt fall.
Det ironiska är att bakbromsarna definitivt blev överhettade i höstas förra året. De glödde friskt efter att handbromsen inte släppte (oklart varför, har bara hänt en gång) och frun hann köra någon kilometer. Men detta verkar inte ha medfört någon skada.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Det där gav mig en flashback till min gamla Saab vars turbo kunde vara glödgad om man kört på ordentligt...
Generellt känns det ju rätt kass att skivor inte skulle tåla en ordentlig inbromsning från fart, då känns det ju underdimensionerat och konstruktionsfel...
Generellt känns det ju rätt kass att skivor inte skulle tåla en ordentlig inbromsning från fart, då känns det ju underdimensionerat och konstruktionsfel...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Har du ovanligt mycket bromsdamm på fälgarna där skivorna ska vara skeva?
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 26 jun 2020 16:02
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Någon som vet om det är dyrare att få bytt bromsskivor hos Tesla SC på en P (kraftigare skivor) än på en LR? Å andra sidan kanske mindre risk att de blir skeva på en P, eller?
Gör de kraftigare bromsarna på P att bromssträckan blir kortare för P än för LR?
Gör de kraftigare bromsarna på P att bromssträckan blir kortare för P än för LR?
Goran
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Kollade på nätet på en Tesla model S 100D awd 525 hk på autodoc
skivorna kostade ungefär 1000kr styck? och bromsbelägg ungefär 500kr per axel?
Om inte delarna kostar mer än så, så skulle jag byta själv istället för att betala 16000kr
När jag väl köper en Tesla så är det delvis för att garantin inte förverkas för att jag servar den själv (för att slippa åka 15 mil enkel resa till ett SC)
Men jag har förstått att Tesla är lite kinkiga om det sitter icke Tesla delar på bilen som typ andra fälgar och man vill klaga på uppförandet på vägen typ.
skivorna kostade ungefär 1000kr styck? och bromsbelägg ungefär 500kr per axel?
Om inte delarna kostar mer än så, så skulle jag byta själv istället för att betala 16000kr
När jag väl köper en Tesla så är det delvis för att garantin inte förverkas för att jag servar den själv (för att slippa åka 15 mil enkel resa till ett SC)
Men jag har förstått att Tesla är lite kinkiga om det sitter icke Tesla delar på bilen som typ andra fälgar och man vill klaga på uppförandet på vägen typ.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Om man klagar på ett problem där icke originaldelar uppenbarligen kan påverka är det ju rimligt att biltillverkarna nekar garanti.
Helt orimligt att man skulle kunna anmärka på bromsverkan om man själv bytt bromsar.
Helt orimligt att man skulle kunna anmärka på bromsverkan om man själv bytt bromsar.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Fråga till trådskaparen: kan det vara så att bilen stått mer än ett par dagar på en plats där det uppstått ovanligt mycket ytrost, t ex vid havet eller med saltslaskiga skivor på långtidsparkering?
Då kan det bli så att precis bakom beläggen blir en annan typ av rost, och när man sedan bromsar blir det ojämn beläggning av skivan, och det går sedan aldrig riktigt till sig, om man inte åker till något ställe med mycket sluttningar t ex Norge, där bromsarna kan få en rejäl "reset".
Inte bara en teori utan kan också backas upp med anekdotisk evidens.
Då kan det bli så att precis bakom beläggen blir en annan typ av rost, och när man sedan bromsar blir det ojämn beläggning av skivan, och det går sedan aldrig riktigt till sig, om man inte åker till något ställe med mycket sluttningar t ex Norge, där bromsarna kan få en rejäl "reset".
Inte bara en teori utan kan också backas upp med anekdotisk evidens.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Nyskapande definition på en norsk reset, måste jag ju säga.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Precis så jag gjorde när Nissan ville ha (minst) 10 000kr för att byta skivor (och belägg). Eftersom jag kunde Köpa delarna för 1500kr så blev det självklart att göra det själv. Där hade jag ju inte heller någon garanti kvar att oroa mig för.wannabee skrev:Kollade på nätet på en Tesla model S 100D awd 525 hk på autodoc
skivorna kostade ungefär 1000kr styck? och bromsbelägg ungefär 500kr per axel?
Om inte delarna kostar mer än så, så skulle jag byta själv istället för att betala 16000kr
När jag väl köper en Tesla så är det delvis för att garantin inte förverkas för att jag servar den själv (för att slippa åka 15 mil enkel resa till ett SC)
Men jag har förstått att Tesla är lite kinkiga om det sitter icke Tesla delar på bilen som typ andra fälgar och man vill klaga på uppförandet på vägen typ.
Om man tror att Tesla är kvistiga med originaldelar så får man väl köpa märkes grejer. Det är väl brembo som sitter på bilarna?
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Annan anekdot:
Fick skeva bromsar på min Saab när jag råkade åka genom en vattenpöl efter lite hårda inbromsningar. Skivan slog sig. Underkänd besiktning. Härdning är tydligen hårt jobb.
Men det var ju lite mera standarddelar till den bilen.
På 1970-talet anlitade jag en källarmek, Tino Farra nära Nytorget i Sth, en italienare som var en riktig jävel på att svarva bromsar. Den gamla Simcan var helt underbar att köra! Inte värst dyrt heller. Men han flyttade hem sen.
Fick skeva bromsar på min Saab när jag råkade åka genom en vattenpöl efter lite hårda inbromsningar. Skivan slog sig. Underkänd besiktning. Härdning är tydligen hårt jobb.
Men det var ju lite mera standarddelar till den bilen.
På 1970-talet anlitade jag en källarmek, Tino Farra nära Nytorget i Sth, en italienare som var en riktig jävel på att svarva bromsar. Den gamla Simcan var helt underbar att köra! Inte värst dyrt heller. Men han flyttade hem sen.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
PÅ nyare X och antagligen även S så är det bara Brembo fram. Bak som numera inte har separat p-broms är det något annat jag inte kommer ihåg.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Sen är det ju så också att för ha mer än 700 hk är bromsarna patetiskt underdimensionerade (S Performance).
Jämför storleken på skivorna mot valfri annan prestandabil så ser ni en rejäl skillnad.
Är det nåt jag velat ha på min bil så är det kraftigare bromsar.
Jämför storleken på skivorna mot valfri annan prestandabil så ser ni en rejäl skillnad.
Är det nåt jag velat ha på min bil så är det kraftigare bromsar.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 26 jun 2020 16:02
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Då är väl bromsarna på LR i så fall ännu mer underdimensionerade. Den väger ungefär lika mycket och har ungefär samma toppfart som en P. Antal hk spelar ingen roll vid en panikbromsning från viss fart. Vid acceleration spelar dock antal hk/moment roll. Är drivknutar/drivaxlar kraftigare på en P än på en LR? Eller är det bara sämre marginal till att det går sönder?erbo73 skrev:Sen är det ju så också att för ha mer än 700 hk är bromsarna patetiskt underdimensionerade (S Performance).
Jämför storleken på skivorna mot valfri annan prestandabil så ser ni en rejäl skillnad.
Är det nåt jag velat ha på min bil så är det kraftigare bromsar.
Goran
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Man lär dock kunna anta att en köpare av en Performance kör mer ”aktivt”. Återigen, jämförelse med AMG och RS. Deras modeller har rejält kraftigare bromsar än underliggande modeller med de facto samma reglerade toppfart.
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Det verkar som Performance bromsarna är mer känsliga, för att användas för lite (?).
Jag fick mina skivor bytta på min förra P90D och på min P100D byttes de strax efter att jag hämtade ut bilen, som gått ca 1000mil som demo/loaner. Efter ungefär 9-12 månader så började de vibrera/ta ojämnt igen. Efter ett antal kraftigare inbromsningar så är det i princip bra igen.
På vår X 100D har de alltid varit silkeslena.
Jag fick mina skivor bytta på min förra P90D och på min P100D byttes de strax efter att jag hämtade ut bilen, som gått ca 1000mil som demo/loaner. Efter ungefär 9-12 månader så började de vibrera/ta ojämnt igen. Efter ett antal kraftigare inbromsningar så är det i princip bra igen.
På vår X 100D har de alltid varit silkeslena.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Är det inte samma bromsar på P modeller och vanliga, har trott det bara var färgen som var skillnaden?
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Senast jag kollade med SC så var det samma...Tenk skrev:Är det inte samma bromsar på P modeller och vanliga, har trott det bara var färgen som var skillnaden?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 26 jun 2020 16:02
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Verkar faktiskt vara så. På Model 3 är det större bromsar på P än på LR men i användarhandboken för Model S framgår ingen skillnad mellan P och LR. Men nog måste det väl i alla fall vara kraftigare drivaxlar bak på en P än på en LR med tanke på den mycket kraftigare motorn där, eller?
Goran
Re: Är det rimligt att skeva bromsskivor inte går på garanti
Inte sen faceliftBjelke skrev:Senast jag kollade med SC så var det samma...Tenk skrev:Är det inte samma bromsar på P modeller och vanliga, har trott det bara var färgen som var skillnaden?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se