45% av hemmen har V2G år 2050

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Har ni inte grävt ner fiber där ute än? Jag har ju klippt mina telefonledningar nu då jag aldrig mer kommer behöva dem.
Jo, det har vi gjort för över 12 år sedan. Men långt ifrån alla gick med då, ungefär 2/3 av alla hushåll, eftersom det var så hiskeligt dyrt att gå med. 35k initialt. Vi fick en del bidrag lite senare, men många blev avskräckta när de hörde vad det skulle kosta...
Jag har hört om nissar som inte vill gå med i fiberdragning. Det blir ju lite skyll dig själv på det, tyvärr.

Konstigt upplägg att låta det ligga kvar i föreningen efter installation. Jag avskyr föreningar som ska förvalta saker sedan jag bodde i en bostadsrättsförening, det funkar inte helt enkelt. Nu dras jag med en vägförening där ingen vill göra något men allt ska vara gjort :( Tänk dig min skräck när kommunen föreslog att vi skulle ha gemensamt avlopp med en pump på min mark, tala om att det hade skitit sig bokstavligt talat. Jag sa åt dem att jag gräver mitt eget avlopp och att grannarna får göra som de vill bara de inte passerar min mark.

Men du har alltså nu fiber men inte anslutning? Kostar det 50kkr för dig att ansluta igen då?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Men du har alltså nu fiber men inte anslutning? Kostar det 50kkr för dig att ansluta igen då?
Jag vet inte, jag fick aldrig tillbaka min insats och fibern finns ju kvar i huset. Så sett antar jag att det inte kostar så mycket om jag skulle vilja ansluta mig igen. Men jag vet inte, de kanske har använt min fibertråd fram till närmaste fiberskåp till något annat eller någon annan. I så fall måste de ju blåsa in en ny fiber och då lär det kosta massor. Men jag har ju som sagt en gång i tiden betalat för fibern. Skulle vara konstigt om jag måste betala en gång till. Men ingenting är omöjligt.
Ja, det är olyckligt att det ligger kvar hos föreningen. Nåt år efter att vi hade grävt färdigt ville den lokala elföreningen, som äger elnätet och som installerar även fiber, ta över vårt fibernät. Men de ville ha det gratis, alltså bokstavligen, och sedan skulle vi som före detta ägare betala en månadshyra till dem. Upplägget var så absurt dåligt att ingen från vår sida var intresserad. Sen vet jag inte om det har funnits fler kandidater. Men jag tror att styrelsen i föreningen har aldrig varit intresserad att lämna över ansvaret till någon annan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Fredrik j »

Där jag bor byggde det kommunala energibolaget ut fibernätet med resultatet att hela stan nu har fiber.
Vill minnas att det kostad 6000 om man grävde själv från tomtgränsen. Jag tror det är få som hoppade över. Jag känner ingen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Där jag bor byggde det kommunala energibolaget ut fibernätet med resultatet att hela stan nu har fiber.
Vill minnas att det kostad 6000 om man grävde själv från tomtgränsen. Jag tror det är få som hoppade över. Jag känner ingen.
En mycket rimlig peng. Jag tror att vi var ute för tidigt. Vi började 2006 tror jag det var. Det var svårt att övertyga grannarna om att Internetz är här för att stanna. Och så var det många som trodde att det snart ska komma "genom luften", dvs mobilt. Det blev ju delvis så, om man har tur och bor på rätt ställe, men en av mina direkta grannar, en som tjatade sig hes om detta, bor fortfarande i komplett radioskugga. Som så många andra. Snart helt utan internet när kopparnätet läggs ned.
Det handlar om ett stort område, ungefär 1×1,5 mil. Ett knappt 100-tal hushåll fick fiber. Hade alla hushåll gått med så hade ju såklart kostnadena blivit mycket lägre. Och även för oss som gick med grävdes det bara fram till tomtgränsen. Resten fick man fixa själv, samt att alla skulle bidra med ett dagsverke. Men man vet ju hur det är. Det är ett fåtal som sliter häcken av sig, den överväldigande majoriteten gör ingenting. Men hur föreningen idag kan komma på en anslutningskostnad på 50kkr är en gåta för mig. Eller inte. Det är små wannabe-diktatorer som tror att de kan bestämma precis som de vill. Det är ju därför jag lämnade föreningen. Möjligen är det också därför så många inte gick med från början.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
V2G i själva elbilen handlar ju endast om ett protokoll och en funktion som medger att DC ström från batteriet ska kunna ledas ut från bilen.

V2G i en villa handlar om anslutning av elbilen till Grid - elnätet med speciell och dyr utrustning som först måste godkännas av elnätsägaren.

För 3kW effekt cirka 40 000:- inkl. moms och tull. Alla dessa prylar måste bryta strömmen direkt vid elavbrott av elsäkerhetskäl, för att få anslutas till elnätet.
Nu borde jag kanske plöja igenom hela tråden om solceller men hur hög spänning in från solcellerna
tar en inverter? Kan man arbeta med en systemspänning på typ 400V?
Skulle det isf vara möjligt att gå med bilens DC den vägen?
För jag antar att invertern kan hantera flera ingångar utan att dom kopplas ihop? (Alla paneler är väl knappast ihopkopplade galvaniskt osv)
Och på andra sidan så hanterar väl invertern kopplingen mot nätet på rätt sätt (vid elavbrott tex) :)
Och har man inte solceller så skulle man ju hypotetiskt kunna ha bilen som "solceller" åtminstone (säkert ganska dyrt) och
Installera resten som vanligt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Kan man arbeta med en systemspänning på typ 400V?.
Ja, det är där nånstans det ligger för min anläggning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
V2G i själva elbilen handlar ju endast om ett protokoll och en funktion som medger att DC ström från batteriet ska kunna ledas ut från bilen.

V2G i en villa handlar om anslutning av elbilen till Grid - elnätet med speciell och dyr utrustning som först måste godkännas av elnätsägaren.

För 3kW effekt cirka 40 000:- inkl. moms och tull. Alla dessa prylar måste bryta strömmen direkt vid elavbrott av elsäkerhetskäl, för att få anslutas till elnätet.
Nu borde jag kanske plöja igenom hela tråden om solceller men hur hög spänning in från solcellerna
tar en inverter? Kan man arbeta med en systemspänning på typ 400V?
Skulle det isf vara möjligt att gå med bilens DC den vägen?
För jag antar att invertern kan hantera flera ingångar utan att dom kopplas ihop? (Alla paneler är väl knappast ihopkopplade galvaniskt osv)
Och på andra sidan så hanterar väl invertern kopplingen mot nätet på rätt sätt (vid elavbrott tex) :)
Och har man inte solceller så skulle man ju hypotetiskt kunna ha bilen som "solceller" åtminstone (säkert ganska dyrt) och
Installera resten som vanligt...
Normalt är det väl 700-800V för solcellsanläggningar. Visst skulle det gå efter lite anpassning att nyttja samma växelriktare som till solcellsanläggningen om man har en sådan. Det kan fungera i V2G, det vill säga on grid-lösningar. Kan bli en liten merkostnad i ett sådan scenario.

Frågan är vad vitsen med V2G är i Sverige om vi utgår från dagens förhållande. Stiger prisskillnaderna mellan dag och natt mycket så kan det kanske vara av mer intresse.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av LarsL »

Enda orsaken till V2H är ju strömavbrott från nätet. Men det måste göras i princip gratis så antingen utnyttjar man bilens inverter eller solcellernas, en separat är nästan meningslöst.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av mati »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Kan man arbeta med en systemspänning på typ 400V?.
Ja, det är där nånstans det ligger för min anläggning.
Fel av mig. Kollade precis. 750VDC i skrivande stund.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Zalman3 »

Kollar på syrrans solcells anläggning.
Voltage DC Mpp1(udc) är på 320V just nu.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Bjelke skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
V2G i själva elbilen handlar ju endast om ett protokoll och en funktion som medger att DC ström från batteriet ska kunna ledas ut från bilen.

V2G i en villa handlar om anslutning av elbilen till Grid - elnätet med speciell och dyr utrustning som först måste godkännas av elnätsägaren.

För 3kW effekt cirka 40 000:- inkl. moms och tull. Alla dessa prylar måste bryta strömmen direkt vid elavbrott av elsäkerhetskäl, för att få anslutas till elnätet.
Nu borde jag kanske plöja igenom hela tråden om solceller men hur hög spänning in från solcellerna
tar en inverter? Kan man arbeta med en systemspänning på typ 400V?
Skulle det isf vara möjligt att gå med bilens DC den vägen?
För jag antar att invertern kan hantera flera ingångar utan att dom kopplas ihop? (Alla paneler är väl knappast ihopkopplade galvaniskt osv)
Och på andra sidan så hanterar väl invertern kopplingen mot nätet på rätt sätt (vid elavbrott tex) :)
Och har man inte solceller så skulle man ju hypotetiskt kunna ha bilen som "solceller" åtminstone (säkert ganska dyrt) och
Installera resten som vanligt...

DC anslutningen på solelanläggningens växelriktare är normalt konstruerad med MPPT regulator för att optimera produktionen. Spänningen brukar vara mellan 120-950 VDC beroende på hur det är byggt och hur mycket solen skiner.

Enstaka växelriktare har även möjlighet att ansluta batterilager.

Har inte sett någon som hanterar V2G ännu, men en svensk tillverkare har sin energihubb som påstås klara det.
Användarvisningsbild
P951
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 maj 2019 14:17

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av P951 »

Ok, antar att det är Ferroamp du tänker på va? Har du någon erfarenhet från deras produkter, de är väl lite dyrare, men är de lite bättre också?

Fattar det som att man kan bygga ett litet likströmsnät i villan med energyhub och slippa en del konverteringar som har förluster, men kan det finnas någon ekonomi i det tror du?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Off Grid Byggaren »

P951 skrev:
Ok, antar att det är Ferroamp du tänker på va? Har du någon erfarenhet från deras produkter, de är väl lite dyrare, men är de lite bättre också?

Fattar det som att man kan bygga ett litet likströmsnät i villan med energyhub och slippa en del konverteringar som har förluster, men kan det finnas någon ekonomi i det tror du?
Inte som privatkund idagsläget.

https://www.bebostad.se/library/3863/ra ... 200102.pdf
Användarvisningsbild
P951
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 maj 2019 14:17

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av P951 »

Den initiala planen att utvärdera olika driftfall för ett batterilager har under projektets gång fått ändras till att merparten av arbetsinsatsen gått till att hantera driftstörningar, felfunktioner och komplett utbyte av batterilager halvvägs in i mätperioden
Hmm, känns inte så inspirerande, man får hoppas att Ferroamp hunnit längre i utvecklingen nu.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Zalman3 »

Nu är det stora strömavbrott igen i Norrland, igen.
170 hushåll i Vebomark, Hötjärn, Broträsk och Näset var utan ström i två timmar. 1 600 hushåll i Ånäset var utan ström i ungefär en och en halv timme.

Senare på kvällen fick cirka 200 hushåll söder om Burvik samt utanför Burträsk också tillbaka strömmen.
https://norran.se/nyheter/artikel/mycke ... d/8j8mooml

Vet att många är intresserade av att ha elbilen som en batteri backup.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Black »

Om vi i framtiden ska hålla på och skicka ström mellan bilar och batteri och solpaneler mm så borde det vara smartare att börja använda likström istället. Så en vild killgissning är att vi kommer att gå emot små lokala likströmnät i husen för de som vill gå offgrid helt eller delvis..
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Zalman3 »

Black skrev:
Om vi i framtiden ska hålla på och skicka ström mellan bilar och batteri och solpaneler mm så borde det vara smartare att börja använda likström istället. Så en vild killgissning är att vi kommer att gå emot små lokala likströmnät i husen för de som vill gå offgrid helt eller delvis..
Det säger ju Ferroamp. Man vill ju integrera solel, energilagring och elbilsladdning i ett system. Med likström med minimala förluster.

Ett nytt sätt att tänka

Ferroamp har skapat EnergyHub-systemet, ett nytt framtidssäkert sätt att integrera solel, energilagring och elbilsladdning i ett system.

Filosofin är lika enkel som genial.
En central nod, EnergyHub, kopplar samman distribuerade solsträngsoptimerare, likströmslaster och energilager via ett lokalt likströmsnät. Omvandlingen mellan elnät (AC) och likströmsnät (DC) sker i EnergyHub på en plats vilket gör att energi kan överföras på ett effektivt sätt och med minimala förluster jämfört med traditionella system.

Systemet är skalbart och kan enkelt anpassas till alla effektbehov, från villor till stora kommersiella fastigheter och det tillsammans med DC Nanogrid ger systemet flexibilitet och lätt att bygga ut om man vill expandera med fler solpaneler, ökad lagringskapaciteten eller i en nära framtid addera en DC laddare för elbilar.
https://ferroamp.com/sv/

EDIT:
Mera strömavbrott.

Skellefteå Krafts personal har hittat anledningen till att cirka 400 hushåll är utan ström i Lycksele. ”Felavhjälpning pågår”, skriver företaget på sin sida för driftinformation. 

Det framgår inte när felet beräknas vara åtgärdat.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Bjelke »

”Stora strömavbrott” på nån timme för några hundra hushåll (eller ett par tusen) :lol: :lol:
Men visst vore det trevligt om man kunde hålla liv i åtminstone vissa prylar i huset även vid
såna korta avbrott :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 45% av hemmen har V2G år 2050

Inlägg av Fredrik j »

Bor man där det ofta är strömabvrott har man väl redan löst det där. Finns ju bensinverk.


Det där med likström är ju intressant. Det finns ju ingen anledning att ha växelspänning 230v för t.ex. belysning idag. Skulle jag byggt hus idag hade jag byggt ett svagspänningsnät för belysning och elektronik.
Betydligt enklare att batteriförsörja. Det går ju med dagens teknik med ett vanligt fritidsbatteri och batteriladdare.
Skriv svar