Model Y ute på svenska vägar
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Model Y ute på svenska vägar
20" induction är ruggigt snygga, hoppas man kan köpa till lösa eller begagnat när MY rullar ut.
Induction till vinterdäcken hade varit önskligt, så får jag se om det är möjligt.
Om inte Berlin rullar ut annan typ fälg till MY?
Induction till vinterdäcken hade varit önskligt, så får jag se om det är möjligt.
Om inte Berlin rullar ut annan typ fälg till MY?
Re: Model Y ute på svenska vägar
Tryck dit nån spion GPS-puck under den så vi kan följa vad de gör med den. och skicka en paparazzi efter...
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model Y ute på svenska vägar
Hur funkar det, får dom köra runt hur som helst med bilar som dom har skeppat in själva från USA?
Har Model Y fått EU-godkännande etc, eller kan man få otypade bilar godkända individuellt?
/fth
Har Model Y fått EU-godkännande etc, eller kan man få otypade bilar godkända individuellt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Model Y ute på svenska vägar
Skoj, vill ha mer sådant. Tycker dock Model 3 är snyggare om man ska gå efter det där.
Re: Model Y ute på svenska vägar
Skulle gissa att tillverkare har lite undantag, både när det gäller egna prototyper men även ta in andras bilar. Men som sagt, endast gissning från min sida.fth skrev:Hur funkar det, får dom köra runt hur som helst med bilar som dom har skeppat in själva från USA?
Har Model Y fått EU-godkännande etc, eller kan man få otypade bilar godkända individuellt?
/fth
Re: Model Y ute på svenska vägar
Ja tillverkare har "undantag" och det är en förutsättning för att kunna utveckla bilar.vigge50 skrev:Skulle gissa att tillverkare har lite undantag, både när det gäller egna prototyper men även ta in andras bilar. Men som sagt, endast gissning från min sida.fth skrev:Hur funkar det, får dom köra runt hur som helst med bilar som dom har skeppat in själva från USA?
Har Model Y fått EU-godkännande etc, eller kan man få otypade bilar godkända individuellt?
/fth
Man måste kunna köra både förseriebilar, prototyper, mulor och konkurrentbilar i vanlig trafik för att prova samt verifiera provning/simuleringar.
Tillverkare har en form frihet under ansvar, man kan säga att bilar man använder på allmän väg skulle klara en besiktning och är trafiksäkra enligt svenska (EU) normer och regler.
Man har interna processer innan man ger provbilar "Public Road Release".
Idag är regelverken så olika i t ex Europa, US och Kina så olika att det inte går bygga bilar som är 100% identiska på alla marknader.
Tillverkarna har även interna körkort i olika nivåer som ingenjörerna måste ha för att få köra tidiga provbilar.
Ofta räcker det alltså inte med "vanligt" svenskt körkort.
Det rullar mycket bilar som på ytan ser ut som en vanlig familjekombi/SUV men som innehåller teknik som inte kommer på marknaden på ett bra tag.......
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Model Y ute på svenska vägar
Julleruff skrev:Ja tillverkare har "undantag" och det är en förutsättning för att kunna utveckla bilar.vigge50 skrev:Skulle gissa att tillverkare har lite undantag, både när det gäller egna prototyper men även ta in andras bilar. Men som sagt, endast gissning från min sida.fth skrev:Hur funkar det, får dom köra runt hur som helst med bilar som dom har skeppat in själva från USA?
Har Model Y fått EU-godkännande etc, eller kan man få otypade bilar godkända individuellt?
/fth
Man måste kunna köra både förseriebilar, prototyper, mulor och konkurrentbilar i vanlig trafik för att prova samt verifiera provning/simuleringar.
Tillverkare har en form frihet under ansvar, man kan säga att bilar man använder på allmän väg skulle klara en besiktning och är trafiksäkra enligt svenska (EU) normer och regler.
Man har interna processer innan man ger provbilar "Public Road Release".
Idag är regelverken så olika i t ex Europa, US och Kina så olika att det inte går bygga bilar som är 100% identiska på alla marknader.
Tillverkarna har även interna körkort i olika nivåer som ingenjörerna måste ha för att få köra tidiga provbilar.
Ofta räcker det alltså inte med "vanligt" svenskt körkort.
Det rullar mycket bilar som på ytan ser ut som en vanlig familjekombi/SUV men som innehåller teknik som inte kommer på marknaden på ett bra tag.......
Detta är en sanning med modifikation, jag har då kört lastbilar med grönskylt när jag jobbade på motorutvecklingen på Scania som definitivt inte skulle klara en besiktning.
Många av mina gamla kollegor har gjort precis samma sak både uppe i norr och i södra europa. Men man är inte direkt ute och nöjeskör vid dessa tillfällen utan man sitter ofta och logar ett par 1000 parametrar och har en "co driver" som övervakar allt i realtid på en eller två skärmar i kupen.
Men visst är det frihet under ansvar, men ja tillverkare har lite andra regler när det gäller fordon på vägarna.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Model Y ute på svenska vägar
LasseTM skrev:Julleruff skrev:Ja tillverkare har "undantag" och det är en förutsättning för att kunna utveckla bilar.vigge50 skrev:Skulle gissa att tillverkare har lite undantag, både när det gäller egna prototyper men även ta in andras bilar. Men som sagt, endast gissning från min sida.fth skrev:Hur funkar det, får dom köra runt hur som helst med bilar som dom har skeppat in själva från USA?
Har Model Y fått EU-godkännande etc, eller kan man få otypade bilar godkända individuellt?
/fth
Man måste kunna köra både förseriebilar, prototyper, mulor och konkurrentbilar i vanlig trafik för att prova samt verifiera provning/simuleringar.
Tillverkare har en form frihet under ansvar, man kan säga att bilar man använder på allmän väg skulle klara en besiktning och är trafiksäkra enligt svenska (EU) normer och regler.
Man har interna processer innan man ger provbilar "Public Road Release".
Idag är regelverken så olika i t ex Europa, US och Kina så olika att det inte går bygga bilar som är 100% identiska på alla marknader.
Tillverkarna har även interna körkort i olika nivåer som ingenjörerna måste ha för att få köra tidiga provbilar.
Ofta räcker det alltså inte med "vanligt" svenskt körkort.
Det rullar mycket bilar som på ytan ser ut som en vanlig familjekombi/SUV men som innehåller teknik som inte kommer på marknaden på ett bra tag.......
Detta är en sanning med modifikation, jag har då kört lastbilar med grönskylt när jag jobbade på motorutvecklingen på Scania som definitivt inte skulle klara en besiktning.
Många av mina gamla kollegor har gjort precis samma sak både uppe i norr och i södra europa. Men man är inte direkt ute och nöjeskör vid dessa tillfällen utan man sitter ofta och logar ett par 1000 parametrar och har en "co driver" som övervakar allt i realtid på en eller två skärmar i kupen.
Men visst är det frihet under ansvar, men ja tillverkare har lite andra regler när det gäller fordon på vägarna.
Om myndigheterna frågar så händer inte det......
Samma som att jag har aldrig kört över 110 på motorväg.....
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx