Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av point1 »

Bild


Larmet har inte gått vad jag vet, sentry-mode är off eftersom den står hemma där jag inte har tillgång till laddning och ger ungefär 25-30 utslag på en dag i vanliga fall (står precis vid en gång/cykelbana).

Hur illa brukar skadorna bli av detta?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av heldiggrisen »

Fan vad tråkigt.
Hade du låsbulter?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Mickep »

Men va ***.
Vet inte om sentry skulle gjort någon skillnad om man inte såg regnr (antar att de som gör detta är ”proffs”) antar att de är maskerade.
Larmet skulle dock ha triggats.men de som gjorde det skulle vara långt borta innan någon kom till platsen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av nek0 »

För helvete hur tänker idioterna.
De skadar bilen mer än hjulen är värda.
Vad är det för folk som gör sånt?
Tycker man ska ha högre straff för idioter som köper stulna grejor än de som stjäl.
Utan marknad för stöldgods blir det inga stölder.
Lider med dig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av LarsL »

Kan ha blivit stora skador tyvärr. Bilen ligger ju helt och hållet på höger tröskel och en sten som ligger emot batteriet.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av point1 »

heldiggrisen skrev:
Fan vad tråkigt.
Hade du låsbulter?
Tyvärr inte :/ tror inte Tesla levereras med det. Hade det på min Volvo men när jag hade tappat bort nyckeln och däckverkstad sa, det är inga problem och tog fram en nyckelsats och prova 3-4 hylsor och sen tog av dom ändå så tappade jag lite förtroendet för dom :/

Men, tar jättegärna emot tips på bra låslösningar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av LarsL »

Det enda effektiva låset är nog att ställa sig så att de inte kommer åt hjulen på ena sidan. Låsmuttrar hindrar ju som sagt bara dig om du ska byta hjul själv och tappat bort nyckeln.

Tillvägagångssättet brukar vara att de först går till bilen och lossar bultarna. Detta gör de lite diskret genom att tex parkera en bil brevid. Här kan de vara omaskerade då de inte vill väcka uppmärksamhet, värt att ha SentryView på alltså. Är en sida blockerad eller om de får andra problem så kan de i det här läget välja en annan bil. Sedan när de vet att alla bultar på alla hjul är lösa gör de tillslaget med domkrafter och fler människor. Nu går det ruskigt fort eftersom allt är lossat och färdigt.

Finns det någon annan Tesla i området som kan ha filmat tjuvarna?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av heldiggrisen »

point1 skrev:
heldiggrisen skrev:
Fan vad tråkigt.
Hade du låsbulter?
Tyvärr inte :/ tror inte Tesla levereras med det. Hade det på min Volvo men när jag hade tappat bort nyckeln och däckverkstad sa, det är inga problem och tog fram en nyckelsats och prova 3-4 hylsor och sen tog av dom ändå så tappade jag lite förtroendet för dom :/

Men, tar jättegärna emot tips på bra låslösningar.
Finns i shoppen, men om bovarna har tillgång till mastekey, så hjälper det kanske inte så mycket.
Känns kanske bättre mot försäkringsbolaget dock, då har man gjort sitt menar jag.
https://shop.tesla.com/en_se/product/wheel-locks
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Bjelke »

Fan man blir ju knäsvag bara av att se det på bild! :( :twisted:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av yps »

Fyfan, trodde inte model 3 var så populära att sno då det är en udda fälg.
Var i Sverige skedde det?
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av point1 »

yps skrev:
Fyfan, trodde inte model 3 var så populära att sno då det är en udda fälg.
Var i Sverige skedde det?
Det var 19” inte aerofälgen. 18” sitter nog säkrare...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av fth »

Fy f-n, lider med dig! :shock:

Med tanke på att Tesla har chips o dyl i princip alla reservdelar så kanske dom borde överväga att "chippa" även fälgarna och/eller TPMS och göra det omöjligt att köra med stulna fälgar?

Det kanske skulle minska efterfrågan så att inte buset väljer att riskera att kvadda en 500k+ bil för att tjäna typ 5k :evil:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Julleruff »

Det är så trist det TS har råkat ut för och jag lider verkligen med dig.
Har själv varit med om samma sak, min bil hittades 2 mil hemifrån i skogen på 2 stockar med hjulen och stereon borta. (det var några år sedan)

En anställd hos mig blev av med ratten i sin BMW 4 gånger på 18 månader.
Sista gången var ratten restad i europa och han fick åka runt med Super basic 116-ratt utan funktioner i månader i en väldigt fin 335 Xd.

Tyvärr lever vi i ett land som tolkar alla EU-regler till så stor nackdel för sig själv som möjligt.
Detta är en kännt problem sedan många år men verkar var så politiskt känsligt att ingen vill ta i det, på sin höjd tillsätta en utredning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -ur-landet

"Tullverkets personal går omkring och kontrollerar fordonens last. En sällsynthet, då endast två procent av Tullverkets kontroller ägnas åt utgående trafik.
– Det är ganska ovanligt. Vi lägger vårt största krut på importflödet, säger Tony Magnusson, Tullverkets chef för brottsbekämpning i Västra Sverige.

Från Göteborg till Fredrikshamn går det fyra färjor om dagen. Tullverket kontrollerar kanske fyra om året.

Kan man säga att det är väldigt liten, eller nästan ingen kontroll av utgående trafik?
– Ja, det kan man nästan säga, säger Tony Magnusson.

Internationella brottsnätverk
Det sker drygt 20.000 bostadsinbrott i Sverige varje år. Enligt polisen står internationella brottsnätverk för mellan 30 och 50 procent av dem.
När det gäller båtmotorer, bildelar- och jordbruksmaskiner så räknar man med att majoriteten av stölderna är utländska beställningsjobb, främst från forna öststater och baltikum.
"
Senast redigerad av Julleruff, redigerad totalt 2 gång.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av TiborBlomhall »

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av P_EL »

Fan vad tråkigt!

Är det inte för lätt att få av hjul? En lösning med något i stil med elektronisk sprint som fälls ut från hjulaxeln och går in fälgen med målsättningen göra hjulen omöjliga att få av trots att bultarna lossats. Eftersom sprinten dessutom är gömd i anläggningsytan mellan axeln och fälgen blir den omöjlig att komma åt. Sprinten on/off styrs lämpligen från skärmen i bilen...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av Julleruff »

P_EL skrev:
Fan vad tråkigt!

Är det inte för lätt att få av hjul? En lösning med något i stil med elektronisk sprint som fälls ut från hjulaxeln och går in fälgen med målsättningen göra hjulen omöjliga att få av trots att bultarna lossats. Eftersom sprinten dessutom är gömd i anläggningsytan mellan axeln och fälgen blir den omöjlig att komma åt. Sprinten on/off styrs lämpligen från skärmen i bilen...
Det förutsätter en lösning som skall vara hårdtrådad och roterande elektrisk överföring.....
Dyrt och ingen skulle vilja ta garanti-åtagande på en sådan lösning skulle jag tänka mig.

Så fort en "trådlös" signalöverföring är inblandad lär sig ligorna att manipulera det utifrån.

Lösningen är ett samhälle där brott inte lönar sig.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av NiklasTesla »

Kanske inte så dumt att man har lite kantstötta fälgar 18" ändå.

Rekommenderar alla att ha Sentry Mode samt larm på.

Aldrig någon garanti på ovan dock :( Beklagar
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
Fy f-n, lider med dig! :shock:

Med tanke på att Tesla har chips o dyl i princip alla reservdelar så kanske dom borde överväga att "chippa" även fälgarna och/eller TPMS och göra det omöjligt att köra med stulna fälgar?

Det kanske skulle minska efterfrågan så att inte buset väljer att riskera att kvadda en 500k+ bil för att tjäna typ 5k :evil:

/fth
Jädrans vad smart! Ha ett chip eller ”DNA” på fälgen som bilen läser av när man monterar dem. Är de stulna så brickas bilen och uppmanar ägaren att ringa Tesla för att förklara sig.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av point1 »

Kan även säga att Trygg-Hansa är en mardröm att ha att göra med. Det är tydligen försäkringstagarens ansvar att skaffa fram fälgar till bilen för att den ska kunna bärgas. De föreslog att jag skulle låna av en kompis eller ringa min återförsäljare. Då har jag ändå Trygg-Hansas Tesla försäkring. Eftersom jag inte har några vinterfälgar till bilen ännu så har jag försökt kolla med de av Trygg-Hansa auktoriserade verkstäder, Werksta Danderyd och Nautic Care, men ingen av dom hade hjul att låna ut. Och att försöka få tag på Tesla själva är ju som vanligt omöjligt, telefonkö, bortkopplad osv.

Så nu måste jag försöka akutköpa några fälgar, montera däck och få hit dom till bilen för att den ska kunna bärgas. Antingen så köper jag likadana, då vet jag inte om jag kommer bli ersatt för de kunde de inte heller svara på, utan att det tar 2 veckor. Eller så köper jag några billigare att ha som vinterfälg (vilket är det jag troligtvis kommer behöva göra). Oavsett väldigt kasst att de inte har några reservhjul att själva låna ut för sådana här situationer.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av point1 »

NiklasTesla skrev:
Kanske inte så dumt att man har lite kantstötta fälgar 18" ändå.

Rekommenderar alla att ha Sentry Mode samt larm på.

Aldrig någon garanti på ovan dock :( Beklagar
Problemet för mig är att eftersom den står precis vid en korsning mellan en trottoar och vältrafikerad cykel och gångbana så utlöses den 25 gånger per dag om sentry är på, det hade jag kanske kunnat acceptera, men det jobbiga är att den blinkar varje gång också då, vilket drar till sig uppmärksamheten också.
polestar84
Inlägg: 11
Blev medlem: 06 jul 2020 12:01

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av polestar84 »

point1 skrev:
NiklasTesla skrev:
Kanske inte så dumt att man har lite kantstötta fälgar 18" ändå.

Rekommenderar alla att ha Sentry Mode samt larm på.

Aldrig någon garanti på ovan dock :( Beklagar
Problemet för mig är att eftersom den står precis vid en korsning mellan en trottoar och vältrafikerad cykel och gångbana så utlöses den 25 gånger per dag om sentry är på, det hade jag kanske kunnat acceptera, men det jobbiga är att den blinkar varje gång också då, vilket drar till sig uppmärksamheten också.
Aktiveras det mer sällan om du backar in i p-fickan istället?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av fth »

point1 skrev:
NiklasTesla skrev:
Kanske inte så dumt att man har lite kantstötta fälgar 18" ändå.

Rekommenderar alla att ha Sentry Mode samt larm på.

Aldrig någon garanti på ovan dock :( Beklagar
Problemet för mig är att eftersom den står precis vid en korsning mellan en trottoar och vältrafikerad cykel och gångbana så utlöses den 25 gånger per dag om sentry är på, det hade jag kanske kunnat acceptera, men det jobbiga är att den blinkar varje gång också då, vilket drar till sig uppmärksamheten också.
Skaffa en separat dashcam med rörelsesensor?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av P_EL »

Julleruff skrev:
P_EL skrev:
Fan vad tråkigt!

Är det inte för lätt att få av hjul? En lösning med något i stil med elektronisk sprint som fälls ut från hjulaxeln och går in fälgen med målsättningen göra hjulen omöjliga att få av trots att bultarna lossats. Eftersom sprinten dessutom är gömd i anläggningsytan mellan axeln och fälgen blir den omöjlig att komma åt. Sprinten on/off styrs lämpligen från skärmen i bilen...
Det förutsätter en lösning som skall vara hårdtrådad och roterande elektrisk överföring.....
Dyrt och ingen skulle vilja ta garanti-åtagande på en sådan lösning skulle jag tänka mig.

Så fort en "trådlös" signalöverföring är inblandad lär sig ligorna att manipulera det utifrån.

Lösningen är ett samhälle där brott inte lönar sig.
Tyvärr är vi nog bortom ett samhälle där brott inte lönar sig. Överlåter till ingenjörerna att lösa "min sprint utmaning" ovan. Kanske går det att göra med magnetism, induktion, etc. Något låssystem som går bortom "skruv och mutter" borde väl inte vara så svårt.
Model S90D -16
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av DrSweden »

point1 skrev:
Kan även säga att Trygg-Hansa är en mardröm att ha att göra med. Det är tydligen försäkringstagarens ansvar att skaffa fram fälgar till bilen för att den ska kunna bärgas. De föreslog att jag skulle låna av en kompis eller ringa min återförsäljare. Då har jag ändå Trygg-Hansas Tesla försäkring. Eftersom jag inte har några vinterfälgar till bilen ännu så har jag försökt kolla med de av Trygg-Hansa auktoriserade verkstäder, Werksta Danderyd och Nautic Care, men ingen av dom hade hjul att låna ut. Och att försöka få tag på Tesla själva är ju som vanligt omöjligt, telefonkö, bortkopplad osv.

Så nu måste jag försöka akutköpa några fälgar, montera däck och få hit dom till bilen för att den ska kunna bärgas. Antingen så köper jag likadana, då vet jag inte om jag kommer bli ersatt för de kunde de inte heller svara på, utan att det tar 2 veckor. Eller så köper jag några billigare att ha som vinterfälg (vilket är det jag troligtvis kommer behöva göra). Oavsett väldigt kasst att de inte har några reservhjul att själva låna ut för sådana här situationer.
Var bor du någonstans? Dels finns det billiga original vinterhjul på blocket, men jag kanske kan låna ut ett par 19" som jag precis har köpt men behöver renoveras, men funkar att åka med (https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /91599808=)

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 3/91844427 billiga eftermarknad

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 3/91544838 billiga och nya original.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så har det hänt även mig, hjulen snodda

Inlägg av fth »

point1 skrev:
De föreslog att jag skulle låna av en kompis eller ringa min återförsäljare.
Det finns säkert någon här på TCS som kan låna ut sina vinterhjul en stund, vem ställer upp?

Jag har en uppsättning 22"-turbiner som du gärna får låna, men jag tror du får svårt att kränga på dom på din 3-a ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar