Jag skulle vänta tills Bjørn eller någon annan systematisk testare som kan elbilar har provkört bilen. Det finns ju många bilar som sett bra ut på pappret men sedan visat sig ha brister i totalen.heldiggrisen skrev:Myyycket sugen att boka av min MY till fördel för en Enyaq 80.
Största skillnaden i Teslas favör (imho), är Ionity vs SuC.
Men för de ~130000kr jag sparar på Enyaq, så kan jag tanka ~22000kWh på Ionity (~6kr skillnad)
Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Moderator: Redaktion
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Kommer väl en RWD version av MY iofs.heldiggrisen skrev:Myyycket sugen att boka av min MY till fördel för en Enyaq 80.
Största skillnaden i Teslas favör (imho), är Ionity vs SuC.
Men för de ~130000kr jag sparar på Enyaq, så kan jag tanka ~22000kWh på Ionity (~6kr skillnad)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Skiljer det så mycket i pris att du väntar dig 130 tusen mer i värdetapp på Teslan under ditt ägande? Då måste det ju skilja uppåt 300 tusen i nypris?heldiggrisen skrev:Myyycket sugen att boka av min MY till fördel för en Enyaq 80.
Största skillnaden i Teslas favör (imho), är Ionity vs SuC.
Men för de ~130000kr jag sparar på Enyaq, så kan jag tanka ~22000kWh på Ionity (~6kr skillnad)
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Bilpris inkl. färgVerdi skrev:Skiljer det så mycket i pris att du väntar dig 130 tusen mer i värdetapp på Teslan under ditt ägande? Då måste det ju skilja uppåt 300 tusen i nypris?heldiggrisen skrev:Myyycket sugen att boka av min MY till fördel för en Enyaq 80.
Största skillnaden i Teslas favör (imho), är Ionity vs SuC.
Men för de ~130000kr jag sparar på Enyaq, så kan jag tanka ~22000kWh på Ionity (~6kr skillnad)
489 400 kr
Tillval och Tjänster
179 500 kr
Totalt enligt din konfiguration
668 900 kr
Jag var kanske lite ivrig i klickande på tillvalet
Men nu har jag en bil som på pappret övergår MY med råge gällande komfort och utstyrsel, men kommer till kort gällande prestanda.
Svårt val. Ska bli spännande att se när livetesterna börjar trilla in.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Min leasing går ut om ett år, och tills dess hoppas jag MYP kommer, RWD tar nog ytterligare minst ett år.Laban skrev:Kommer väl en RWD version av MY iofs.heldiggrisen skrev:Myyycket sugen att boka av min MY till fördel för en Enyaq 80.
Största skillnaden i Teslas favör (imho), är Ionity vs SuC.
Men för de ~130000kr jag sparar på Enyaq, så kan jag tanka ~22000kWh på Ionity (~6kr skillnad)
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Man får räkna med att en MY säkert har ett högre andrahandsvärde också eller kör du till bilen är död om 10år?heldiggrisen skrev:Myyycket sugen att boka av min MY till fördel för en Enyaq 80.
Största skillnaden i Teslas favör (imho), är Ionity vs SuC.
Men för de ~130000kr jag sparar på Enyaq, så kan jag tanka ~22000kWh på Ionity (~6kr skillnad)
Jag är riktigt sugen på Skodan istället för en M3 men så läser man att det ingår 3 års navigation sedan lär det kosta pengar, då blir jag bara trött på hela ICE industrin och tänker att jag inte vill pumpa in pengar i en industri som är bakåtsträvande.
Men Enyaq är mera "bang for the buck" som det ser ut just nu, dock är Tesla körglädje och det kanske är värt lite pengar att komma fram som en gladare människa kontra att bara åka från A-B.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Det sista jag saknar från tidiga bilar är körglädje, komfort och viss utrustning är desto viktigare.
Kommer troligtvis aldrig köpa en bil igen som förväntas klara allt, utan snarare satsa på två bilar. En för det vardagliga (komfort, praktisk, kostnad) och en för nöje (körglädje). Köper man en kompromiss så får man aldrig det bästa från två världar.
Kommer troligtvis aldrig köpa en bil igen som förväntas klara allt, utan snarare satsa på två bilar. En för det vardagliga (komfort, praktisk, kostnad) och en för nöje (körglädje). Köper man en kompromiss så får man aldrig det bästa från två världar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Och så tittar man på all utrustning tesla saknar så blev teslan inte så modern längre.LasseTM skrev:Man får räkna med att en MY säkert har ett högre andrahandsvärde också eller kör du till bilen är död om 10år?heldiggrisen skrev:Myyycket sugen att boka av min MY till fördel för en Enyaq 80.
Största skillnaden i Teslas favör (imho), är Ionity vs SuC.
Men för de ~130000kr jag sparar på Enyaq, så kan jag tanka ~22000kWh på Ionity (~6kr skillnad)
Jag är riktigt sugen på Skodan istället för en M3 men så läser man att det ingår 3 års navigation sedan lär det kosta pengar, då blir jag bara trött på hela ICE industrin och tänker att jag inte vill pumpa in pengar i en industri som är bakåtsträvande.
Men Enyaq är mera "bang for the buck" som det ser ut just nu, dock är Tesla körglädje och det kanske är värt lite pengar att komma fram som en gladare människa kontra att bara åka från A-B.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Vad är det för utrustning som en Tesla saknar menar du?Stevvee skrev:Och så tittar man på all utrustning tesla saknar så blev teslan inte så modern längre.LasseTM skrev:Man får räkna med att en MY säkert har ett högre andrahandsvärde också eller kör du till bilen är död om 10år?heldiggrisen skrev:Myyycket sugen att boka av min MY till fördel för en Enyaq 80.
Största skillnaden i Teslas favör (imho), är Ionity vs SuC.
Men för de ~130000kr jag sparar på Enyaq, så kan jag tanka ~22000kWh på Ionity (~6kr skillnad)
Jag är riktigt sugen på Skodan istället för en M3 men så läser man att det ingår 3 års navigation sedan lär det kosta pengar, då blir jag bara trött på hela ICE industrin och tänker att jag inte vill pumpa in pengar i en industri som är bakåtsträvande.
Men Enyaq är mera "bang for the buck" som det ser ut just nu, dock är Tesla körglädje och det kanske är värt lite pengar att komma fram som en gladare människa kontra att bara åka från A-B.
Skulle gärna ha solskydd bak som går att dra upp men annars vet jag inte om det är så stor skillnad men jag kanske har missat något.
Samtidigt är det löjligt att de tar 2500:- för stöldskyddslarm, jag vet att detta är inbakat i priset hos andra aktörer men det är bara larvigt att detta är ett tillval.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Slår vad om att Tesla sänker priset nu när kinatillverkade Teslor skickas till Europa. Kina Teslor av modell Y börjar tillverkas i november 2020. Det blir priskrig!!!
Tesla planerar att börja frakta kinesiskt tillverkade bilar till Europa och Asien.
09-11 14:06 Tonghuashun Financial Research Center.
Tesla planerar att skicka bilar från sin Shanghai supersträng till andra marknader i Asien och Europa, enligt personer som känner till frågan. Massproduktion av den kinesiska Tesla Model 3, avsedd att levereras utomlands, kommer sannolikt att påbörjas under fjärde kvartalet, med inriktning på Singapore, Australien, Nya Zeeland och Europa, där kunderna nu måste vänta på att Tesla ska skicka bilar från Kalifornien. Det rapporteras att planen kan börja i slutet av detta år eller i början av nästa år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Dynamiska led, 360 kameror, HuD (riktigt konstigt att Tesla inte har) baklucka med fotöppning är väll det som verkligen är konstigt att tesla inte har. Sen finns det massa annat ut förarbekvämlighet som tesla saknar.LasseTM skrev:Vad är det för utrustning som en Tesla saknar menar du?Stevvee skrev:Och så tittar man på all utrustning tesla saknar så blev teslan inte så modern längre.LasseTM skrev:Man får räkna med att en MY säkert har ett högre andrahandsvärde också eller kör du till bilen är död om 10år?heldiggrisen skrev:Myyycket sugen att boka av min MY till fördel för en Enyaq 80.
Största skillnaden i Teslas favör (imho), är Ionity vs SuC.
Men för de ~130000kr jag sparar på Enyaq, så kan jag tanka ~22000kWh på Ionity (~6kr skillnad)
Jag är riktigt sugen på Skodan istället för en M3 men så läser man att det ingår 3 års navigation sedan lär det kosta pengar, då blir jag bara trött på hela ICE industrin och tänker att jag inte vill pumpa in pengar i en industri som är bakåtsträvande.
Men Enyaq är mera "bang for the buck" som det ser ut just nu, dock är Tesla körglädje och det kanske är värt lite pengar att komma fram som en gladare människa kontra att bara åka från A-B.
Skulle gärna ha solskydd bak som går att dra upp men annars vet jag inte om det är så stor skillnad men jag kanske har missat något.
Samtidigt är det löjligt att de tar 2500:- för stöldskyddslarm, jag vet att detta är inbakat i priset hos andra aktörer men det är bara larvigt att detta är ett tillval.
Ovanstående har andra tillverkare haft i snart 10 år.
Angående larm är det oftast tillval men många tror det ingår. Varit med om flera kunder som ”trodde” dom hade larm bara för att man öppnar bilen med en knapp på nyckeln.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Nån liten krok att hänga jackan/kavajen på, typ kostar 5:- kunde teslan ha som standard, sen att de tog bort de 2 krokar 3an hade i frunken, nästan sjuklig spartanitet
ms 76132 "Eleamore"
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
...massagestolar, matrix-LED, strålkastarspolning, backkameraspolning, öppningsbart panoramatak, insynsskydd för bagaget, 2 (!) induktionsladdare för mobilen...Stevvee skrev:Dynamiska led, 360 kameror, HuD (riktigt konstigt att Tesla inte har) baklucka med fotöppning är väll det som verkligen är konstigt att tesla inte har. Sen finns det massa annat ut förarbekvämlighet som tesla saknar.
Ovanstående har andra tillverkare haft i snart 10 år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Räknade med det till andra bekvämlighetermati skrev:...massagestolar, matrix-LED, strålkastarspolning, backkameraspolning, öppningsbart panoramatak, insynsskydd för bagaget, 2 (!) induktionsladdare för mobilen...Stevvee skrev:Dynamiska led, 360 kameror, HuD (riktigt konstigt att Tesla inte har) baklucka med fotöppning är väll det som verkligen är konstigt att tesla inte har. Sen finns det massa annat ut förarbekvämlighet som tesla saknar.
Ovanstående har andra tillverkare haft i snart 10 år.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Bra interiörbelysning är sjukt underskattat vid nattkörning, bra för ögonen att kunna stänga av skärmarna och dra på någon mysbelysning.
Personlig favorit är allt förutom hastighet avstängt i HUD, lila bakgrundsbelysning, 19 grader i temp och alla skärma på min/avstängda.
Personlig favorit är allt förutom hastighet avstängt i HUD, lila bakgrundsbelysning, 19 grader i temp och alla skärma på min/avstängda.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Tesla tar också betalt för "premium connectivity". Nu finns dock grundläggande kartor och navigation utan att betala, så man får hoppas det samma kommer gälla Enyaq.LasseTM skrev:Man får räkna med att en MY säkert har ett högre andrahandsvärde också eller kör du till bilen är död om 10år?heldiggrisen skrev:Myyycket sugen att boka av min MY till fördel för en Enyaq 80.
Största skillnaden i Teslas favör (imho), är Ionity vs SuC.
Men för de ~130000kr jag sparar på Enyaq, så kan jag tanka ~22000kWh på Ionity (~6kr skillnad)
Jag är riktigt sugen på Skodan istället för en M3 men så läser man att det ingår 3 års navigation sedan lär det kosta pengar, då blir jag bara trött på hela ICE industrin och tänker att jag inte vill pumpa in pengar i en industri som är bakåtsträvande.
Men Enyaq är mera "bang for the buck" som det ser ut just nu, dock är Tesla körglädje och det kanske är värt lite pengar att komma fram som en gladare människa kontra att bara åka från A-B.
edit:Sen har tydligen Enyaq stöd för apple carplay/android auto, så då får man tillgång till waze/google/apple maps, vilket jag tycker är att föredra.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Om carplay är trådlöst och helskärm så finns väl ingen anledning att överhuvudtaget använda det inbyggda skräpet?
En icke Tesla utan trådlös carplay på en stor skärm är total ointressant IMO.
En icke Tesla utan trådlös carplay på en stor skärm är total ointressant IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Carplay är ju än idag rätt kasst. Men snart kanske det kan vara bra.taliz skrev:Om carplay är trådlöst och helskärm så finns väl ingen anledning att överhuvudtaget använda det inbyggda skräpet?
En icke Tesla utan trådlös carplay på en stor skärm är total ointressant IMO.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Många säger ju att Mercedes MBUX är lika bra eller t.o.m. bättre än Tesla.Stevvee skrev:Carplay är ju än idag rätt kasst. Men snart kanske det kan vara bra.taliz skrev:Om carplay är trådlöst och helskärm så finns väl ingen anledning att överhuvudtaget använda det inbyggda skräpet?
En icke Tesla utan trådlös carplay på en stor skärm är total ointressant IMO.
Jag håller inte med. Särskilt kartorna ser ju ut som ngt från en 20 år gammal tomtom.
Då föredrar jag Google eller Apple maps i carplay.
Sen är problemet också att de flesta inte kan köra det på en riktigt stor skärm(finns det någon med 14-15" åtminstone?), dessutom inte alltid i helskärmsläge. Dvs det blir smått och dåligt. Många kräver också att man ansluter med sladd...
Skodan ska väl ha 13" som tillval. Det hade jag definitivt valt. Hoppas det funkar i fullskärm och trådlöst bara.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
https://www.eftermontering.se/audi/8273 ... gIv0vD_BwEtaliz skrev:Många säger ju att Mercedes MBUX är lika bra eller t.o.m. bättre än Tesla.Stevvee skrev:Carplay är ju än idag rätt kasst. Men snart kanske det kan vara bra.taliz skrev:Om carplay är trådlöst och helskärm så finns väl ingen anledning att överhuvudtaget använda det inbyggda skräpet?
En icke Tesla utan trådlös carplay på en stor skärm är total ointressant IMO.
Jag håller inte med. Särskilt kartorna ser ju ut som ngt från en 20 år gammal tomtom.
Då föredrar jag Google eller Apple maps i carplay.
Sen är problemet också att de flesta inte kan köra det på en riktigt stor skärm(finns det någon med 14-15" åtminstone?), dessutom inte alltid i helskärmsläge. Dvs det blir smått och dåligt. Många kräver också att man ansluter med sladd...
Skodan ska väl ha 13" som tillval. Det hade jag definitivt valt. Hoppas det funkar i fullskärm och trådlöst bara.
Finns till flera bilar
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Problemet med carplay är att den inte visar i kombiinstrument eller i HuD. Samt att röststyrningen sluta fungera. Så exempelvis trycker man på ratten för röststyrning så har du bilens funktioner men eftersom man kanske navigerar och ringer med carplay faller det bort (iallafall på det olika märkena jag provat carplay på) så man får en massa funktionsbortfall. Men att carplay är bra till en bil utan utrustning kan jag hålla med om.taliz skrev:Många säger ju att Mercedes MBUX är lika bra eller t.o.m. bättre än Tesla.Stevvee skrev:Carplay är ju än idag rätt kasst. Men snart kanske det kan vara bra.taliz skrev:Om carplay är trådlöst och helskärm så finns väl ingen anledning att överhuvudtaget använda det inbyggda skräpet?
En icke Tesla utan trådlös carplay på en stor skärm är total ointressant IMO.
Jag håller inte med. Särskilt kartorna ser ju ut som ngt från en 20 år gammal tomtom.
Då föredrar jag Google eller Apple maps i carplay.
Sen är problemet också att de flesta inte kan köra det på en riktigt stor skärm(finns det någon med 14-15" åtminstone?), dessutom inte alltid i helskärmsläge. Dvs det blir smått och dåligt. Många kräver också att man ansluter med sladd...
Skodan ska väl ha 13" som tillval. Det hade jag definitivt valt. Hoppas det funkar i fullskärm och trådlöst bara.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Ska väl iofs komma stöd för det. Själv är jag totalt ointresserad av HUD och instrument framför ratten. Tyckte det var störande på EQCn. Röststyrning använder jag heller aldrig.Stevvee skrev:Problemet med carplay är att den inte visar i kombiinstrument eller i HuD. Samt att röststyrningen sluta fungera. Så exempelvis trycker man på ratten för röststyrning så har du bilens funktioner men eftersom man kanske navigerar och ringer med carplay faller det bort (iallafall på det olika märkena jag provat carplay på) så man får en massa funktionsbortfall. Men att carplay är bra till en bil utan utrustning kan jag hålla med om.taliz skrev:Många säger ju att Mercedes MBUX är lika bra eller t.o.m. bättre än Tesla.Stevvee skrev:Carplay är ju än idag rätt kasst. Men snart kanske det kan vara bra.taliz skrev:Om carplay är trådlöst och helskärm så finns väl ingen anledning att överhuvudtaget använda det inbyggda skräpet?
En icke Tesla utan trådlös carplay på en stor skärm är total ointressant IMO.
Jag håller inte med. Särskilt kartorna ser ju ut som ngt från en 20 år gammal tomtom.
Då föredrar jag Google eller Apple maps i carplay.
Sen är problemet också att de flesta inte kan köra det på en riktigt stor skärm(finns det någon med 14-15" åtminstone?), dessutom inte alltid i helskärmsläge. Dvs det blir smått och dåligt. Många kräver också att man ansluter med sladd...
Skodan ska väl ha 13" som tillval. Det hade jag definitivt valt. Hoppas det funkar i fullskärm och trådlöst bara.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Stöd för kombiinstrument och HUD finns redan. De bilar jag har kört har bilens egna röststyrning med ett kort klick på knappen och Carplay med ett långt.Stevvee skrev:Problemet med carplay är att den inte visar i kombiinstrument eller i HuD. Samt att röststyrningen sluta fungera. Så exempelvis trycker man på ratten för röststyrning så har du bilens funktioner men eftersom man kanske navigerar och ringer med carplay faller det bort (iallafall på det olika märkena jag provat carplay på) så man får en massa funktionsbortfall. Men att carplay är bra till en bil utan utrustning kan jag hålla med om.taliz skrev:Många säger ju att Mercedes MBUX är lika bra eller t.o.m. bättre än Tesla.Stevvee skrev:Carplay är ju än idag rätt kasst. Men snart kanske det kan vara bra.taliz skrev:Om carplay är trådlöst och helskärm så finns väl ingen anledning att överhuvudtaget använda det inbyggda skräpet?
En icke Tesla utan trådlös carplay på en stor skärm är total ointressant IMO.
Jag håller inte med. Särskilt kartorna ser ju ut som ngt från en 20 år gammal tomtom.
Då föredrar jag Google eller Apple maps i carplay.
Sen är problemet också att de flesta inte kan köra det på en riktigt stor skärm(finns det någon med 14-15" åtminstone?), dessutom inte alltid i helskärmsläge. Dvs det blir smått och dåligt. Många kräver också att man ansluter med sladd...
Skodan ska väl ha 13" som tillval. Det hade jag definitivt valt. Hoppas det funkar i fullskärm och trådlöst bara.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Jag upplever att bilens GPS fungerar bättre i tunnlar. När jag kör med Google Maps via Carplay kajkar den alltid ur i speciellt Norra länken.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Tittar du för nära huven eller ? Hud ligger ju i nederdelen utav synfältettaliz skrev:Ska väl iofs komma stöd för det. Själv är jag totalt ointresserad av HUD och instrument framför ratten. Tyckte det var störande på EQCn. Röststyrning använder jag heller aldrig.Stevvee skrev:Problemet med carplay är att den inte visar i kombiinstrument eller i HuD. Samt att röststyrningen sluta fungera. Så exempelvis trycker man på ratten för röststyrning så har du bilens funktioner men eftersom man kanske navigerar och ringer med carplay faller det bort (iallafall på det olika märkena jag provat carplay på) så man får en massa funktionsbortfall. Men att carplay är bra till en bil utan utrustning kan jag hålla med om.taliz skrev:Många säger ju att Mercedes MBUX är lika bra eller t.o.m. bättre än Tesla.Stevvee skrev:Carplay är ju än idag rätt kasst. Men snart kanske det kan vara bra.taliz skrev:Om carplay är trådlöst och helskärm så finns väl ingen anledning att överhuvudtaget använda det inbyggda skräpet?
En icke Tesla utan trådlös carplay på en stor skärm är total ointressant IMO.
Jag håller inte med. Särskilt kartorna ser ju ut som ngt från en 20 år gammal tomtom.
Då föredrar jag Google eller Apple maps i carplay.
Sen är problemet också att de flesta inte kan köra det på en riktigt stor skärm(finns det någon med 14-15" åtminstone?), dessutom inte alltid i helskärmsläge. Dvs det blir smått och dåligt. Många kräver också att man ansluter med sladd...
Skodan ska väl ha 13" som tillval. Det hade jag definitivt valt. Hoppas det funkar i fullskärm och trådlöst bara.