Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

magpet skrev:
Fin uppgång igår och 11 dollar till i förhandeln idag. Jag tillhör dem som tror på en stor potential även i aktien, trots den höga värderingen. Att jämföra med andra biltillverkare är inte relevant, Tesla är så mycket mer och kommer framför allt att bli så mycket mer.
Den stora frågan är ju hur mycket av mycket "kommer framför allt att bli" som finns intecknat i kursen?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Svenssons skrev:
Det är väl inte så konstigt om Fremont skulle tillverka färre bilar i år än förra året? Fabriken stod ju oplannerat helt stilla i 7 veckor och produktionskapaciteten för fabriken har inte kunnat ökas i samma takt som för en ny fabrik som byggs ut. De nya robotarna m.m. som ska utöka Fremonts kapacitet till 600k per år vid årsskiftet började väl installeras först vid halvårsskiftet.
Att fabriken stod still påverkade q2 men Tesla använde den tiden till underhåll av Freemont och de har en lina till i år så det bör inte påverka helåret så mycket. Det jag oroar mig mer för är att corona har ställt till det med efterfrågan en hel del.
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Aktien TSLA

Inlägg av magpet »

Fredrik j skrev:
magpet skrev:
Fin uppgång igår och 11 dollar till i förhandeln idag. Jag tillhör dem som tror på en stor potential även i aktien, trots den höga värderingen. Att jämföra med andra biltillverkare är inte relevant, Tesla är så mycket mer och kommer framför allt att bli så mycket mer.
Den stora frågan är ju hur mycket av mycket "kommer framför allt att bli" som finns intecknat i kursen?
Så är det givetvis, ingen vet något säkert om framtiden. Jag grundar mycket av mina positiva förväntningar på viss information om hur Teslas diskussioner med underleverantörer ser ut vad avser beräknade framtida volymer och produktionskapacitet hos underleverantörer.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

magpet skrev:
Fredrik j skrev:
magpet skrev:
Fin uppgång igår och 11 dollar till i förhandeln idag. Jag tillhör dem som tror på en stor potential även i aktien, trots den höga värderingen. Att jämföra med andra biltillverkare är inte relevant, Tesla är så mycket mer och kommer framför allt att bli så mycket mer.
Den stora frågan är ju hur mycket av mycket "kommer framför allt att bli" som finns intecknat i kursen?
Så är det givetvis, ingen vet något säkert om framtiden. Jag grundar mycket av mina positiva förväntningar på viss information om hur Teslas diskussioner med underleverantörer ser ut vad avser beräknade framtida volymer och produktionskapacitet hos underleverantörer.
Det baseras ju på teslas bedömning. Dom kan ju också göra en missbedömning alternativt inte ha alla faktorer klart för sig. Rent generellt tror jag att tesla själva ser något mer försiktigt på framtiden än vad delar av kundgruppen gör.
Jag tror inte man räknar med en aldrig sinande efterfrågan på allt man tillverkar utan hårdvara kommer behöva uppdateras.
Att ha efterfrågan för allt man har kapacitet att tillverka blir ju svårare med högre volym/marknadsandelar.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

magpet skrev:
Så är det givetvis, ingen vet något säkert om framtiden. Jag grundar mycket av mina positiva förväntningar på viss information om hur Teslas diskussioner med underleverantörer ser ut vad avser beräknade framtida volymer och produktionskapacitet hos underleverantörer.
Låter intressant, har du lite data så får du gärna dela med dig :)
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Anonymous FTW »

magpet skrev:
Fin uppgång igår och 11 dollar till i förhandeln idag. Jag tillhör dem som tror på en stor potential även i aktien, trots den höga värderingen. Att jämföra med andra biltillverkare är inte relevant, Tesla är så mycket mer och kommer framför allt att bli så mycket mer.
Jag har sett det där några gånger. De tjänar pengar på sin bilproduktion det vet jag men vad tjänar de pengar på mer?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Anonymous FTW skrev:
magpet skrev:
Fin uppgång igår och 11 dollar till i förhandeln idag. Jag tillhör dem som tror på en stor potential även i aktien, trots den höga värderingen. Att jämföra med andra biltillverkare är inte relevant, Tesla är så mycket mer och kommer framför allt att bli så mycket mer.
Jag har sett det där några gånger. De tjänar pengar på sin bilproduktion det vet jag men vad tjänar de pengar på mer?
Det är enbart bilarna de tjänar pengar på... Men de säljer ju solpaneler och batterier också. Bilarna står dock för ca 85% av omsättningen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Anonymous FTW skrev:
magpet skrev:
Fin uppgång igår och 11 dollar till i förhandeln idag. Jag tillhör dem som tror på en stor potential även i aktien, trots den höga värderingen. Att jämföra med andra biltillverkare är inte relevant, Tesla är så mycket mer och kommer framför allt att bli så mycket mer.
Jag har sett det där några gånger. De tjänar pengar på sin bilproduktion det vet jag men vad tjänar de pengar på mer?
Drömmen om en armada av förarlösa robot-taxi är väl en sån där grej som brukar nämnas.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Anonymous FTW skrev:
magpet skrev:
Fin uppgång igår och 11 dollar till i förhandeln idag. Jag tillhör dem som tror på en stor potential även i aktien, trots den höga värderingen. Att jämföra med andra biltillverkare är inte relevant, Tesla är så mycket mer och kommer framför allt att bli så mycket mer.
Jag har sett det där några gånger. De tjänar pengar på sin bilproduktion det vet jag men vad tjänar de pengar på mer?
Drömmen om en armada av förarlösa robot-taxi är väl en sån där grej som brukar nämnas.
Drömmen om att Verdi skall sälja sin bil. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Anonymous FTW skrev:
magpet skrev:
Fin uppgång igår och 11 dollar till i förhandeln idag. Jag tillhör dem som tror på en stor potential även i aktien, trots den höga värderingen. Att jämföra med andra biltillverkare är inte relevant, Tesla är så mycket mer och kommer framför allt att bli så mycket mer.
Jag har sett det där några gånger. De tjänar pengar på sin bilproduktion det vet jag men vad tjänar de pengar på mer?
Det är enbart bilarna de tjänar pengar på... Men de säljer ju solpaneler och batterier också. Bilarna står dock för ca 85% av omsättningen.
Tesla nämnde vid senaste rapporten att de gjorde vinst på kommersiella power packs med.

Amazon är en vettig liknelse. De gav sig in i en bransch med låga marginaler och de tjänar fortfarande inte något vettigt på det men deras handelsplattform gav i sin tur upphov till molntjänsterna som de nu gör stor vinst på.

Tesla kommer kanske aldrig få vettig vinst på bilar och energiprodukter utan de kanske istället kommer få majoriteten av sin vinst från Tesla Network och Autobidder. Det är iaf deras affärsplan. Vi får se om de lyckas.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Anonymous FTW skrev:
magpet skrev:
Fin uppgång igår och 11 dollar till i förhandeln idag. Jag tillhör dem som tror på en stor potential även i aktien, trots den höga värderingen. Att jämföra med andra biltillverkare är inte relevant, Tesla är så mycket mer och kommer framför allt att bli så mycket mer.
Jag har sett det där några gånger. De tjänar pengar på sin bilproduktion det vet jag men vad tjänar de pengar på mer?
Det är enbart bilarna de tjänar pengar på... Men de säljer ju solpaneler och batterier också. Bilarna står dock för ca 85% av omsättningen.
Tesla nämnde vid senaste rapporten att de gjorde vinst på kommersiella power packs med.

Amazon är en vettig liknelse. De gav sig in i en bransch med låga marginaler och de tjänar fortfarande inte något vettigt på det men deras handelsplattform gav i sin tur upphov till molntjänsterna som de nu gör stor vinst på.

Tesla kommer kanske aldrig få vettig vinst på bilar och energiprodukter utan de kanske istället kommer få majoriteten av sin vinst från Tesla Network och Autobidder. Det är iaf deras affärsplan. Vi får se om de lyckas.
De har ju bara två affärsområden, "automotive" och "energy & storage". Det senare går med förlust och har minskande omsättning. Sen kanske de gör vinst på enskilda produkter inom energy & storage men det är ju svårt att veta eftersom det inte särredovisas.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
De har ju bara två affärsområden, "automotive" och "energy & storage". Det senare går med förlust och har minskande omsättning. Sen kanske de gör vinst på enskilda produkter inom energy & storage men det är ju svårt att veta eftersom det inte särredovisas.
Solceller har gått riktigt dåligt mycket pga försenade projekt och att man valde fel affärsmodell när man övergav leasing. Nu har Tesla återinfört leasing med väldigt bra priser och börjat sälja solar roof så förhoppningsvis blir det bättre framöver.

Lagringen går bra och är lite upp yoy trots corona.

Men som helhet går det ännu med förlust som du säger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Revenues - Cost of Revenues var i alla fall positiv för Energy generation and storage i senaste rapporten för alla kvartal sedan Q2 2019 inklusive det senaste vad jag kan se.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Revenues - Cost of Revenues var i alla fall positiv för Energy generation and storage i senaste rapporten för alla kvartal sedan Q2 2019 inklusive det senaste vad jag kan se.
Ja, det vore ganska illa om de inte ens gjorde vinst på den nivån... En bra bit kvar till man gör nettovinst dock som sagt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


Sjunde AP-fonden investerar tungt i techbolag som Apple och Tesla | SvD



https://www.svd.se/sjunde-ap-fonden-tun ... naringsliv
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av 12man »

Vad händer med kursen nu.

Export till eu från Kina
Tesla planerar att börja frakta kinesiskt tillverkade bilar till Europa och Asien.
09-11 14:06 Tonghuashun Financial Research Center.
Tesla planerar att skicka bilar från sin Shanghai supersträng till andra marknader i Asien och Europa, enligt personer som känner till frågan. Massproduktion av den kinesiska Tesla Model 3, avsedd att levereras utomlands, kommer sannolikt att påbörjas under fjärde kvartalet, med inriktning på Singapore, Australien, Nya Zeeland och Europa, där kunderna nu måste vänta på att Tesla ska skicka bilar från Kalifornien. Det rapporteras att planen kan börja i slutet av detta år eller i början av nästa år.
http://m.10jqka.com.cn/20200911/c623526419.shtml
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Fan också, Zalman kanske får rätt ändå! :lol:
Till Europa lär väl isf bara vara tills Berlin är klar iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Aktien TSLA

Inlägg av magpet »

Jordad skrev:
magpet skrev:
Så är det givetvis, ingen vet något säkert om framtiden. Jag grundar mycket av mina positiva förväntningar på viss information om hur Teslas diskussioner med underleverantörer ser ut vad avser beräknade framtida volymer och produktionskapacitet hos underleverantörer.
Låter intressant, har du lite data så får du gärna dela med dig :)
Tyvärr har jag inga siffror att delge. Mina förhoppningar grundar sig på att min bror jobbar på ett företag i Kalifornien som är underleverantör till Tesla (och även bl a Lucid Motors). Han har ofta möten med Tesla där de berättar om sina förväntningar på leveranser i framtiden. Självklart får han aldrig yppa några siffror men han är extremt positiv i sina egna förväntningar på Teslas framtid och det har smittat av sig på mig!
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Sabbe skrev:
Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
Kommer from nu alltid att behålla minst en aktie i bolaget så man inte missar nytt rally.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Sabbe skrev:
Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
10+ år vet jag inte. Men jag tror att Tesla är bäst positionerade för att dra nytta av fyra stora disruptiva övergångar:
* Elektrifieringen av transport
* Småskalig energiproduktion, lagring och lastbalansering i näten
* Automatisering/självkörning av transport
* Skifte av affärsmodell från 100% köp av fordon till hybrid mellan köp av fordon och prenumeration av mjukvarutjänster i bilen

Än så länge tror jag bara att marknaden är nära att prisa in den första. Så jag håller ett långsiktigt innehav tills jag bedömer att majoriteten av marknaden begripit sig på även den sista. Swingtradar med delar av innehavet för att dra nytta av volatiliteten och marknadens flockmentalitet.

Och håller öppet för att Tesla kan lyckas ta ny position för ännu okända transitioner som jag inte kan se ännu och att jag därför väljer att behålla innehavet även efter att ovan nämnda fyra har briserat.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Sabbe skrev:
Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
Jag utökade mitt innehav mycket i augusti 2018 efter att Tesla avslöjade FSD computer. Det kändes inte som att något annat företag var ens i närheten av en så seriös satsning. Planen var att sälja hälften vid 5000 och låta resten vara kvar i väntan på utdelningar vilket säkert kan ta över 10 år.

Nu har vi redan varit halvvägs till 5000 långt innan jag trodde var möjligt. Kanske att jag får ändra min plan.

Har du själv någon plan?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Sabbe skrev:
Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
Jag utökade mitt innehav mycket i augusti 2018 efter att Tesla avslöjade FSD computer. Det kändes inte som att något annat företag var ens i närheten av en så seriös satsning. Planen var att sälja hälften vid 5000 och låta resten vara kvar i väntan på utdelningar vilket säkert kan ta över 10 år.

Nu har vi redan varit halvvägs till 5000 långt innan jag trodde var möjligt. Kanske att jag får ändra min plan.

Har du själv någon plan?
Jag gillar ändå att du satt ett mål på modesta ca åtta biljoner SEK eller sex gånger "Sveriges" största bolag Astra Zeneca eller 16 gånger "Sveriges" näst största bolag ABB.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Matte »

12man skrev:
Vad händer med kursen nu.
Export till eu från Kina
http://m.10jqka.com.cn/20200911/c623526419.shtml
Detta är en av de mest intressanta sakerna med denna tråd. Att det just händer mycket och folk blir uppspelta av ny data som i mina ögon är helt obetydelsefull. Tesla skulle kunna lansera en ny färg - "svart färg som kommer att revolutionera industrin, om vi lyckas göra den" - och helt plötsligt är bolaget värt 40 miljarder dollar mer.

Och när jag ändå nämner pengar; Hur mycket tror ni Tesla's superchargingnätverk (som många nämner är det en av de bästa sakerna med Tesla) skulle kosta att bygga upp? Hur lång tid går det att göra på? En vild gissning är att en gedigen satsning skulle klara det på 2år, till priset av några få miljarder dollar (ca 1 procent av teslas värde). Borde inte den lilla informationen få aktien att droppa 90%?
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Jordad skrev:
Sabbe skrev:
Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
Jag utökade mitt innehav mycket i augusti 2018 efter att Tesla avslöjade FSD computer. Det kändes inte som att något annat företag var ens i närheten av en så seriös satsning. Planen var att sälja hälften vid 5000 och låta resten vara kvar i väntan på utdelningar vilket säkert kan ta över 10 år.

Nu har vi redan varit halvvägs till 5000 långt innan jag trodde var möjligt. Kanske att jag får ändra min plan.

Har du själv någon plan?
Jag sitter på en hel del aktier och fortsätter att köpa vid dippar. Min strategi är att köpa vid -10%, -20%, -30% osv från ATH.

Säljer en liten del när det blir dags att köpa hus om några år. Men annars har jag inte för avsikt att sälja de närmaste 10-15 åren. Jag är helt övertygad om att Tesla kommer gå om både Apple och Amazon i börsvärde före år 2030.
Skriv svar