Några erfarenheter av utlandsresa?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av hasse_h »

Jag tänkte försöka mig på en liten tripp om ett par veckor. Mariehamn - Aosta (Italien) blir det, med bas i Verbier (Schweiz). Färden går genom Tyskland, två olika sträckningar. Någon som har erfarenhet av att åka ner genom Tyskland och längre? Mycket folk på laddstationerna? Annat man borde tänka på före?
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av G F »

På SC i Falkenberg snackade jag med ett norskt par som var på hemväg från Alicante med sin Model-S. De sa att de kryssat sej fram mellan IKEA varuhusen där inga SC fans. Så uppenbarligen har de samma laddnings koncept utomlands, kan vara något att kolla upp innan resan. Eller kolla på norska forumet där finns det säkert massor av erfarenhet från långfärder redan.
Användarvisningsbild
Bate
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 24 apr 2014 10:37

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av Bate »

Jag kom precis tillbaka från en resa till norra Italien och tillbaka. Körde genom Danmark, Tyskland och genom Österrike på vägen. Funkade hur bra som helst med superchargers. Var aldrig några köer och alla andra teslaägare man träffade vid laddarna var alltid trevliga och kul att prata med och kunde ofta ge tips om vad det fanns för laddmöjligheter i de olika länderna. Planerade alltid resan så jag kunde nå nästa supercharger men passade även på att ladda på hotell, hade inte frågat i förväg på något hotell men alla vara hjälpsamma och kunde lösa det med vanligt eluttag. Lärde mig under resan att man kan behöva sätta i kontakten i eluttaget åt rätt håll för att det skall fungera med laddningen. I Tyskland var i princip alla uttag på det sättet att de bara fungerade åt ena hållet. I Sverige är det sällan så utan då funkar de oavsett vilket hålla man stoppar in kontakten.

Kan verkligen rekommendera en roadtrip genom Europa, att få köra bilen på Autobahn och se vad bilen verkligen går för var hur kul som helst, acceleration från 0 till 200 vilket man aldrig kan testa i Sverige. Att glida runt ljudlöst på slingrande alpvägar är också någonting alla borde få uppleva med sin model s :)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av Kalle »

Jag har kört elbil en del i sweichiska alperna, men bara en nissan leaf.
De fins riktigt härliga vägar genom alperna, specielt de gamla passen som blivet ersatta av nya eller tunlar e fina att ta.
Jag recomenderar att du tar en dag extra för att köra heftiga alpvägar,
Bra bilder blir de ochså :)
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av hasse_h »

Kalle skrev:
Jag har kört elbil en del i sweichiska alperna, men bara en nissan leaf.
De fins riktigt härliga vägar genom alperna, specielt de gamla passen som blivet ersatta av nya eller tunlar e fina att ta.
Jag recomenderar att du tar en dag extra för att köra heftiga alpvägar,
Bra bilder blir de ochså :)
Var du på tyska sidan eller franska? Jag tänkte faktiskt ta vägen över St Bernhardspasset när jag kör hem från Aosta, om vädret tillåter. Sent i augusti kan de redan ha snöstorm där...
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av Kalle »

Jag har kört på tyska och italienska sidan.
Min favorit sträcka är gamla gothardt passet från airolo till andermatt (de fins två gamla pass, men den älsta med kullersten har mäst charm)
Från andermatt kan man ta de fantastiska furka pass (smal och slingrig väg) efter furkapass gillar jag att ta av mot interlaken över grimsel pass, (sist sov ja på hotel grimselblick på toppen av grimsel pass, de lät mig ladda gratis och rumet kostade bara 45 chf)
Det är långt ifrån raka vägen, men väl värt rundturen :)
Användarvisningsbild
Dan
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 08 mar 2014 20:52
Ort: Bunkeflostrand

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av Dan »

Träffade en kille från Norge igår vid Superchargern i Löddeköpinge och han var precis på hemväg från bilsemester i England och Frankrike och tyckte allt hade gått riktigt smidigt med undantag för ngt ställe i Frankrike där det hade utlovats 11kW men bara var 3kW. Förra året hade han varit nere i Monaco på semester och det hade också gått bra men han påpekade att på Autobahn drog det rejält med kräm när man låg i 200km/h så det var bättre att ligga runt 150km/h...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av TiborBlomhall »

Alla reseskildringar med Tesla i Europa emottages med glädje!
Skicka gärna med fina bilder också!
Jag kan skriva på vår nyhetssida om det.
Vi måste visa att Model S är en härlig bil även för långresor!

tibor.blomhall (det där tecknet) teslaclubsweden.se
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av hasse_h »

Jag tänkte köra Åland - Italien med början imorgon. Kapellskär-Malmö onsdag, Travemünde - Verbier (CH) på torsdag. Aostadalen (IT) på fredag. Hem söndag. Tänkte köra den östra rutten genom Tyskland på vägen ner, och den västra på vägen upp, inkl hela Danmark. Många laddare blir det...
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av Kalle »

oj, de va mig långa resepass. travemynde - verbier blir tungt. och söndagen hem..
jag har kört från basel till stockholm med en fossil bil, de tog 19 timmar. (undvik frankfurt, helt galet med köer runt den staden)
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av hasse_h »

En del av poängen är att visa mig själv och andra att man kan färdas snabbt och enkelt. Därför blir det långa pass.

Har kört Travemünde - Zürich nån gång i min ungdom, och även Mainz - Rostock i en Land Rover med terrängdäck och icke-justerbara stolar. Det kan inte vara värre än det!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av TiborBlomhall »

Bilder på svenska Teslor utomlands efterfrågas!

Gärna framför nåt man känner igen från utlandet. Måste inte vara Eiffeltornet, det duger med typ nån skylt med tysk text i bakgrunden också.

Vi måste få ut budskapet att det går att åka långt med Teslorna! Alldeles för många tror fortfarande att det är knappt man kommer till ICA med dem. :roll:

Gärna med nån kort berättelse om resan också.
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av hasse_h »

Har inte svenskreggad bil men ska se vad jag kan ordna.

Min instagram är hasseholmstrom
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av JFAH »

TiborBlomhall skrev:
Bilder på svenska Teslor utomlands efterfrågas!

Gärna framför nåt man känner igen från utlandet. Måste inte vara Eiffeltornet, det duger med typ nån skylt med tysk text i bakgrunden också.

Vi måste få ut budskapet att det går att åka långt med Teslorna! Alldeles för många tror fortfarande att det är knappt man kommer till ICA med dem. :roll:

Gärna med nån kort berättelse om resan också.
Jag bara utgår från att du känner till Björn Nyland (norrman) som gjorde sin första europa runt 2013 i en tesla? Och gjorde en i sommar, och gör yperliga videosar som han lägger ut på youtube? För att itne tala om att han kör för easybring och leverar pryla ri hela södra norge? Eller när han tog teslan till nordkap? Allt finns i flera timmars videoform. Riktigt roligt är det när han gör 37 mil på en laddning i -6 grader, snöstorm och med bilen full av prylar...

Han har en egen youtube kanal... Tesla borde fan betala honom. Nej föresten. Han gör det som fan, och det är nog bättre. Men ni kan ju ta hand om honom lite extra när han behöve rservice :-)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jo, Björn är grym! Jag hade med lite videos från honom i några nyheter förut.

Det som dock behövs är att visa att nu kan svenskar åka till Europa.

För även om avstånden faktiskt är lika långa uppfattas det som häftigare och längre(!) att åka från Stockholm till Paris än Oslo till Nordkap.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av JFAH »

TiborBlomhall skrev:
Jo, Björn är grym! Jag hade med lite videos från honom i några nyheter förut.

Det som dock behövs är att visa att nu kan svenskar åka till Europa.

För även om avstånden faktiskt är lika långa uppfattas det som häftigare och längre(!) att åka från Stockholm till Paris än Oslo till Nordkap.
Har du sett hans europa semester (som ligger ute på youtube)? Eller hans varv på nurnburgring (youtube)? Eller acc testet på autobahn (0-210, också youtube), Imponerande prylar. Det vore dumt av tesla att försöka blanda sig i hans arbete, det är fanart, och därför mer värdefullt än vanlig marknadsföring. Men man kan säkert hänvisa till hans kanal lite nu och då...

MVH
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jo, fast han åkte innan det fanns tillräckligt många Superchargers, så han fick massa problem med publika laddare som var stängda, hade vanlig vägguttag och snigelfart, mm.

Men nu kan man åka hela vägen på enbart Superchargers - en helt annan upplevelse!
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av JFAH »

TiborBlomhall skrev:
Jo, fast han åkte innan det fanns tillräckligt många Superchargers, så han fick massa problem med publika laddare som var stängda, hade vanlig vägguttag och snigelfart, mm.

Men nu kan man åka hela vägen på enbart Superchargers - en helt annan upplevelse!
Hans senaste europa tur (2014). Han ger rätt goda betyg åt superchargers. Om man säger. Hamburg är ju fortfarande en halvdålig länk i kedjan uppenbarligen. Men det jobbas ju på det!

https://www.youtube.com/watch?v=3Lkjvnk ... 4rE8avQL4A
Användarvisningsbild
4wheeler4
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 apr 2014 23:14
Ort: Vallentuna

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av 4wheeler4 »

Hasse,

Följer dig på instagram, kul att se dina bilder!
Användarvisningsbild
hasse_h
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 02 apr 2014 13:33

Re: Några erfarenheter av utlandsresa?

Inlägg av hasse_h »

Det blev inte så jättemånga bilder. Jag tog väldigt få längre pauser och pga översvämningar och trafikkaos i Hamburg (undvik om ni kan, t.ex. genom att ta färjan till Travemünde) så hade jag hela tiden en tight tidplan.

5268 km och blott 196 wh /km blev saldot. Jag har ofta hållit runt 130 km/h (även i Sverige...) men var tvungen att hypermila vissa sträckor. Schweiz var också välidigt omväxlande, det retar mig lite att bilden jag tog på skärmen när jag hade 39 wh/km average på 50 km körning (lands- och motorväg) blev misslyckad. ;) Jag insåg att min egen körning bleknar jämfört med många andra, t.ex. tysken som hade haft sin bil i 2,5 månader och redan loggat över 22 tusen km! ("ze best car I hafe ever owned!")

Här trippmätaren efter resan iallafall:
16055_10152322809788575_8494886436173901935_n.jpg
Skriv svar