Om carplay är trådlöst och helskärm så finns väl ingen anledning att överhuvudtaget använda det inbyggda skräpet?
En icke Tesla utan trådlös carplay på en stor skärm är total ointressant IMO.
Carplay är ju än idag rätt kasst. Men snart kanske det kan vara bra.
Många säger ju att Mercedes MBUX är lika bra eller t.o.m. bättre än Tesla.
Jag håller inte med. Särskilt kartorna ser ju ut som ngt från en 20 år gammal tomtom.
Då föredrar jag Google eller Apple maps i carplay.
Sen är problemet också att de flesta inte kan köra det på en riktigt stor skärm(finns det någon med 14-15" åtminstone?), dessutom inte alltid i helskärmsläge. Dvs det blir smått och dåligt. Många kräver också att man ansluter med sladd...
Skodan ska väl ha 13" som tillval. Det hade jag definitivt valt. Hoppas det funkar i fullskärm och trådlöst bara.
Problemet med carplay är att den inte visar i kombiinstrument eller i HuD. Samt att röststyrningen sluta fungera. Så exempelvis trycker man på ratten för röststyrning så har du bilens funktioner men eftersom man kanske navigerar och ringer med carplay faller det bort (iallafall på det olika märkena jag provat carplay på) så man får en massa funktionsbortfall. Men att carplay är bra till en bil utan utrustning kan jag hålla med om.
Stöd för kombiinstrument och HUD finns redan. De bilar jag har kört har bilens egna röststyrning med ett kort klick på knappen och Carplay med ett långt.
Långtryck fungerade.
Inte hud eller kombiinstrument. Så stöd är väll en sak men tillåtelse en annan.
Stöd för kombiinstrument och HUD finns redan. De bilar jag har kört har bilens egna röststyrning med ett kort klick på knappen och Carplay med ett långt.
Långtryck fungerade.
Inte hud eller kombiinstrument. Så stöd är väll en sak men tillåtelse en annan.
Ja det är upp till tillverkaren, BMW har haft sen i somras på några modeller så funktionen finns där.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verkar som att endast DC laddning till 50 kW ingår i basmodellen och för 5.600 kr extra kan den ladda till 100 kW.
Känns inte så premium.
Ska dock bli spännande att se laddkurvan, hoppas det inte blir som "nya" Hyundai Ioniq.
Verkar som att endast DC laddning till 50 kW ingår i basmodellen och för 5.600 kr extra kan den ladda till 100 kW.
Känns inte så premium.
Ska dock bli spännande att se laddkurvan, hoppas det inte blir som "nya" Hyundai Ioniq.
Jag har förstått det som att man kan köpa till snabbare laddning vid behov, alltså via functions on demand. Det är ingen dum idé alls. För alla som snabbladdar bara någon gång ibland räcker det med 50kW. Och när man behöver mer, t.ex. på semesterresan, betalar man en slant och så får man dubbelt så snabb laddning för en kortare tidsperiod. Det är allt en fråga om rätt prissättning. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köra på 50kW-varianten. För förmånsvärdet är det helt klart en fördel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verkar som att endast DC laddning till 50 kW ingår i basmodellen och för 5.600 kr extra kan den ladda till 100 kW.
Känns inte så premium.
Ska dock bli spännande att se laddkurvan, hoppas det inte blir som "nya" Hyundai Ioniq.
125kWh, 5600kr inkluderar 1 år Ionity medlemsskap.
Har läst 5-80% på 38 minuter, så ungefär 1 mil i minuten på snabbladdning.
Nu måste ni verkligen vara noga med kW och kWh!
kW är effekten, alltså tex hastigheten på laddningen.
kWh är Energi, alltså tex storlek på batteri.
Förlåt, hoppas du får sova i natt?
Edit: Jag trodde TCS forum var ett forum för båda experter och lekmän?
Då kommer mixning av uttryck att förekomma, och jag hoppas verkligen att det finns takhöjd för att skriva fel?
Annars blir det snabbt ett mycket tråkigt forum. Imho.
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
Nu måste ni verkligen vara noga med kW och kWh!
kW är effekten, alltså tex hastigheten på laddningen.
kWh är Energi, alltså tex storlek på batteri.
Förlåt, hoppas du får sova i natt?
Nej, men det hör inte hit. Men om man snackar om att man kan uppgradera bilen till 100kW så är det en stor skillnad mot att uppdatera bilen till 100kWh. Det är liksom två helt olika saker som båda skulle kunna vara tillämpliga i fallet.
Nu måste ni verkligen vara noga med kW och kWh!
kW är effekten, alltså tex hastigheten på laddningen.
kWh är Energi, alltså tex storlek på batteri.
Förlåt, hoppas du får sova i natt?
Nej, men det hör inte hit. Men om man snackar om att man kan uppgradera bilen till 100kW så är det en stor skillnad mot att uppdatera bilen till 100kWh. Det är liksom två helt olika saker som båda skulle kunna vara tillämpliga i fallet.
Jag ska försöka, men eftersom jag inte är expert, så kommer jag skriva fel igen.
Hoppas att jag fortsatt får deltaga i ett roligt och intressant forum själv om jag inte alltid använder korrekt fraseologi?
Jag ska försöka, men eftersom jag inte är expert, så kommer jag skriva fel igen.
Hoppas att jag fortsatt får deltaga i ett roligt och intressant forum själv om jag inte alltid använder korrekt fraseologi?
Du är i gott sällskap, fråga Fabian från ”Bilar med sladd”. Han har ofta hävdat att det inte spelar någon roll... men det gör det när man ska beskriva en elbil.
En bra jämförelse är att säga att bilen går i 150 km eller bilen går i 150 km/h. Kan vara ganska viktigt för att förstå vad som menas. Jag är team HerrX här, helt klart.
Jag ska försöka, men eftersom jag inte är expert, så kommer jag skriva fel igen.
Hoppas att jag fortsatt får deltaga i ett roligt och intressant forum själv om jag inte alltid använder korrekt fraseologi?
Du är i gott sällskap, fråga Fabian från ”Bilar med sladd”. Han har ofta hävdat att det inte spelar någon roll... men det gör det när man ska beskriva en elbil.
En bra jämförelse är att säga att bilen går i 150 km eller bilen går i 150 km/h. Kan vara ganska viktigt för att förstå vad som menas. Jag är team HerrX här, helt klart.
Förstår du inte av kontexten vad som menas kanske problemet ligger hos dig snarare än hos den som slarvar?
Verkar som att endast DC laddning till 50 kW ingår i basmodellen och för 5.600 kr extra kan den ladda till 100 kW.
Känns inte så premium.
Ska dock bli spännande att se laddkurvan, hoppas det inte blir som "nya" Hyundai Ioniq.
Jag har förstått det som att man kan köpa till snabbare laddning vid behov, alltså via functions on demand. Det är ingen dum idé alls. För alla som snabbladdar bara någon gång ibland räcker det med 50kW. Och när man behöver mer, t.ex. på semesterresan, betalar man en slant och så får man dubbelt så snabb laddning för en kortare tidsperiod. Det är allt en fråga om rätt prissättning. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köra på 50kW-varianten. För förmånsvärdet är det helt klart en fördel.
Du som kör en etron borde väl veta hur bra functions on demand funkar hos VW.
(Var det 2 år sen de skulle kört igång med det nu?)
Nu måste ändå den självutnämnde språkpolisen komma in här. Självklart ska man alltid sträva efter att använda enheter korrekt, särskilt när det finns två enheter som är så lätta att förväxla med varandra. Och den som skriver fel och blir rättad ska hålla sig från att bli kränkt utan tacka för påpekandet och sen försöka komma ihåg till nästa gång att skriva rätt.
Visst, vi som är gamla i gemet har givetvis i de allra flesta fall inga som helst problem att fatta vad som egentligen avses, men detta är också ett forum där nybörjare söker information och det kan ske en fruktansvärd förvirring om folk här blandar kW och kWh hejvilt.
Ska det vara så svårt att eftersträva att hålla isär dessa enheter? Och måste det nästan alltid leda till en massa pajkastning varje gång nån påpekar felaktigheter?
* Försök skriva rätt
* Om du påpekar ett fel, var en lite större människa och gör det i en vänlig ton
* Du som får ett fel påpekat, var en lite större människa och bli inte kränkt.
Är det inte den nya nationalsporten i Sverige då? Att bli kränkt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
En ting som tilltalar mig med Tesla är camp mode.
Någon som vet om Enyaq kan köra klimatanläggningen över natten, eller om man kan sova i den utan att utlösa larmet?
En ting som tilltalar mig med Tesla är camp mode.
Någon som vet om Enyaq kan köra klimatanläggningen över natten, eller om man kan sova i den utan att utlösa larmet?
Gissningsvis inte. E-tron har inget sådant heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En ting som tilltalar mig med Tesla är camp mode.
Någon som vet om Enyaq kan köra klimatanläggningen över natten, eller om man kan sova i den utan att utlösa larmet?
Gissningsvis inte. E-tron har inget sådant heller.
Tyckte faktiskt jag såg en sån funktion i nån video. Om det var autogefuhl kanske?
EDIT:
Ca 12:50 in ser man något som kallas "stationary air conditioning".
Fick ett mejl från Skoda.
Tyvärr är 4wd en bit bort.
"ENYAQ iV RS och fyrhjulsdrivna modeller ... förväntas vara tillgängliga under andra halvåret 2021"
Modellvarianten und Reichweiten... folgende Varianten können bereits im Visualizer im Detail betrachtet und individuell zusammengestellt werden:ENYAQ iV 50
(Preis ab 33.800 €, Kombinierte Reichweite 340 km)ENYAQ iV 60
(Preis ab 38.850 €, Kombinierte Reichweite 390 km)ENYAQ iV 80
(Preis ab 43.950 €, Kombinierte Reichweite 510 km)
Die angegebenen Preise sind unverbindliche Preisempfehlungen inkl. 19% MwSt. (da die Auslieferungen der Fahrzeuge ab 2021 erfolgen können) zzgl. Überführungs- und Zulassungskosten.
Die angegebenen Reichweiten sind vorläufige Werte, im WLTP-Messverfahren ermittelt. Tatsächliche Reichweite abhängig von Faktoren wie persönliche Fahrweise, Streckenbeschaffenheit, Außentemperatur, Witterungsverhältnisse, Nutzung von Heizung und Klimaanlage, Vortemperierung, Anzahl der Mitfahrer.
Der ENYAQ iV RS und die Allradmodelle... werden voraussichtlich im zweiten Halbjahr 2021 verfügbar sein
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ingår inte ens värmepump för iV 60?
”Värmepump
för högre energieffektivitet vintertid (ENYAQ iV 80)”
Blir intressant att se prisskillnaden mellan ”svensk standard” iV 80 jämfört med iV 60 om man lägger till allt som iV 80 verkar få som standard men iV 60 saknar. Även vid beräkning av förmånsvärde där tillval ju är dyrt.
Ja, men denna info fanns bland allt material redan tidigare. Tyvärr är konfiguratorn fortfarande inte anpassad, som du säger, så man får själv kryssa i alla tillval och paket innan man börjar med sina egna önskemål. Då hamnar åtminstone priset i konfiguratorn för iV 80 i närheten av det annonserade från-priset (546 101 kr versus 551.100 kr).