VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

För 50 kWh versionen var laddkurvan riktigt bra. (tycker jag) de verkar strypa den vid 100 kW så vid lite påverkan kanske de skulle kunna pusha den till säg 130-140 en kort stund.
Att ha över 50 kW vid 80& tycker jag är bra. Man man skall givetvis jämföra med andra med liknande storlek.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

Leo skrev:
Har enklaste version.

När man trycker en gång på låsupp knappen låser bara dörrarna upp.

Tryck 2ggr så släpper även kontakten.

Högre nivåer på 1:st med keyless släpper handsken direkt dörren låses upp då man kommer närmare, på den bilen jag provade det på. (30sek har det varit på e-up/e-Golf/GTE tidigare också.)

Forgängarljudet har ingen avstängningsknapp/meny som jag fått bekräftat från olika håll. Dock upplever jag det betydligt mindre irriterande/vasst än på vår tidigare e-Niro.
Men kabeln ska släppa om man trycker på ”stoppa laddning” på skärmen också va? Eller måste man alltid använda nyckeln för att lossa kabeln?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Billig Schukoladdare från VW.
20200915_004222.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag blev igår uppringt igen av en VW-säljare angående min ID4-bokning. Han som sitter bredvid den som ringde mig förra veckan. Pratar de inte med varandra? Nåväl, det är ju positivt att de är på hugget och vill sälja elbilar. För det verkar som att de vill, de går kurser och verkar tycka det är häftigt.
Angående min Enyaq-bokning har däremot ingen någonsin hört av sig till mig. Det ger minuspoäng.
Den här säljaren var säker på att motorljudet i ID-bilarna ska gå att stänga av, det har de explicit sagt på kursen, sa han. Och han tyckte själv att det var jobbigt och onödigt att ha det på.
Det får väl bli en sväng förbi Toveks bil igen, och så får vi leta tills vi hittar den där inställningen. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Jag tror att Enyaq säljer sig själv lite mer än vad ID serien gör. Tror de hade 4500 förbokningen vilket är mycket för en traditionell tillverkare.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Har inte hunnit prova att stoppa laddningen via skärmen eftersom jag normalt laddar bilen hemma när den står låst.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Jag tror att Enyaq säljer sig själv lite mer än vad ID serien gör. Tror de hade 4500 förbokningen vilket är mycket för en traditionell tillverkare.
Ja, det tror jag också. Men å andra sidan visste de ju i början inte hur många förbokningar de skulle få, och jag bokade Enyaq ganska tidigt. ID4 bokade jag omedelbart när det blev möjligt, och det tog mindre än två timmar innan en säljare ringde.
Det är kanske petitesser, men jag gillar när de visar lite engagemang och inte bara utgår ifrån att bilarna kommer att säljas ändå på ett eller annat sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: VW I.D

Inlägg av heldiggrisen »

mati skrev:
LarsL skrev:
Jag tror att Enyaq säljer sig själv lite mer än vad ID serien gör. Tror de hade 4500 förbokningen vilket är mycket för en traditionell tillverkare.
Ja, det tror jag också. Men å andra sidan visste de ju i början inte hur många förbokningar de skulle få, och jag bokade Enyaq ganska tidigt. ID4 bokade jag omedelbart när det blev möjligt, och det tog mindre än två timmar innan en säljare ringde.
Det är kanske petitesser, men jag gillar när de visar lite engagemang och inte bara utgår ifrån att bilarna kommer att säljas ändå på ett eller annat sätt.
Jag kontaktade Skoda förra veckan För beställning. Har inte fått återkoppling än. Lite som Tesla med andra ord.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
LarsL skrev:
Jag tror att Enyaq säljer sig själv lite mer än vad ID serien gör. Tror de hade 4500 förbokningen vilket är mycket för en traditionell tillverkare.
Ja, det tror jag också. Men å andra sidan visste de ju i början inte hur många förbokningar de skulle få, och jag bokade Enyaq ganska tidigt. ID4 bokade jag omedelbart när det blev möjligt, och det tog mindre än två timmar innan en säljare ringde.
Det är kanske petitesser, men jag gillar när de visar lite engagemang och inte bara utgår ifrån att bilarna kommer att säljas ändå på ett eller annat sätt.
Varför får jag känslan av panik hos Skoda.
Håller presskonferens i början av september, öppnar en design studio som är förvirrande(vad är dragvikten egentligen?), ofullständig och med flera olika priser på samma produkt.
Med en massa stavfel dessutom.

Att på deras egen hemsida ange priser som de vet är felaktiga skapar bara irritation.
Har fått mejl att de kan leverera en bil till mig Q1 2021.
Men nu kommer nya besked, nu är det Q2 som gäller, och 4wd kommer 2H 2021.

Bättre kan ni Skoda!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
...Bättre kan ni Skoda!
Håller helt med. Det hela känns mycket oproffsigt på nåt vis. Det är faktiskt lite Tesla-stuk över det hela när det gäller återkoppling till kunden. Å andra sidan var presentationen av Enyaq inte alls på Tesla-nivå utan snarare extremt tråkig och utan engagemang.
Kan mycket väl vara så att de inte har räknat med den positiva responsen från kunderna. Det blir kanske en massa kaos när de upptäcker att de har underskattat efterfrågan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: VW I.D

Inlägg av Model3LR »

Har testat ID3. Jag försökte ta mig an den med öppet sinne. Men...

Sjuuukt plastig och smäckig inuti. Infotainmentsystemet är galet segt och innehållslöst. Att säljaren säger att det ska komma en uppdatering ”senare” spelar ingen roll. Så segt som det var är inte acceptabelt. Fullt av massa touchknappar i smäckplast med delvis haptisk feedback inuti som jag bara störde mig på.

Körningen var okej men accelerationen lämnar mycket att önska och jag tycker inte att ”drivlinan” kändes följsam eller förfinad. Hittade ingen inställning för mer regen. Fanns bara D och B-läge. Bromspedalen för att regen ökar till en viss nivå och sedan tar de vanliga bromsarna över. One pedal driving är inte möjlig. Trumbromsar bak :?

Jag personligen hade aldrig köpt en ID3. En Model 3 SR+ är enligt mig helt outstanding i jämförelse.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

Model3LR skrev:
Har testat ID3. Jag försökte ta mig an den med öppet sinne. Men...

Sjuuukt plastig och smäckig inuti. Infotainmentsystemet är galet segt och innehållslöst. Att säljaren säger att det ska komma en uppdatering ”senare” spelar ingen roll. Så segt som det var är inte acceptabelt. Fullt av massa touchknappar i smäckplast med delvis haptisk feedback inuti som jag bara störde mig på.

Körningen var okej men accelerationen lämnar mycket att önska och jag tycker inte att ”drivlinan” kändes följsam eller förfinad. Hittade ingen inställning för mer regen. Fanns bara D och B-läge. Bromspedalen för att regen ökar till en viss nivå och sedan tar de vanliga bromsarna över. One pedal driving är inte möjlig. Trumbromsar bak :?

Jag personligen hade aldrig köpt en ID3. En Model 3 SR+ är enligt mig helt outstanding i jämförelse.
Håller med i mycket men att jämföra M3 SR+ med ID.3 1st är inte riktigt rättvist. Visst, finare och bättre bil, men kostar också 100 000 kr till :) Man ska nog jämföra ID.3 med en e-Niro eller Kona anser jag.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Pratade med min VW handlare.
Han menar på att ID3 skapar hysteri!
Han säljer normalt ca 250 till 300 bilar per år.
Det har inte kommit in någon och velat provköra en fossilbil på 3 dagar. Har aldrig hänt förut.

Däremot kom ett stort företag och beställde 80st ID3 på ett bräde!
Massor vill komma och provköra ID3!
Han tror att han kommer sälja hundratals ID3 nu på kort tid!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
...Bättre kan ni Skoda!
Håller helt med. Det hela känns mycket oproffsigt på nåt vis. Det är faktiskt lite Tesla-stuk över det hela när det gäller återkoppling till kunden. Å andra sidan var presentationen av Enyaq inte alls på Tesla-nivå utan snarare extremt tråkig och utan engagemang.
Kan mycket väl vara så att de inte har räknat med den positiva responsen från kunderna. Det blir kanske en massa kaos när de upptäcker att de har underskattat efterfrågan.
Var lite samma när Skoda Yeti var populär efter ett inslag i Top Gear, misstänker jag. Då frågade jag efter en provkörning på deras hemsida så skulle en säljare höra av sig till mig med en tid. Jag har ännu inte hört något och detta var 2011, men snart så...
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av BrooklynS »

Zalman3 skrev:
Pratade med min VW handlare.
Han menar på att ID3 skapar hysteri!
Han säljer normalt ca 250 till 300 bilar per år.
Det har inte kommit in någon och velat provköra en fossilbil på 3 dagar. Har aldrig hänt förut.

Däremot kom ett stort företag och beställde 80st ID3 på ett bräde!
Massor vill komma och provköra ID3!
Han tror att han kommer sälja hundratals ID3 nu på kort tid!
Jag tror att det nu är tillgången på elbilar (dvs batterier) som är begränsningen, inte efterfrågan.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

BrooklynS skrev:
Zalman3 skrev:
Pratade med min VW handlare.
Han menar på att ID3 skapar hysteri!
Han säljer normalt ca 250 till 300 bilar per år.
Det har inte kommit in någon och velat provköra en fossilbil på 3 dagar. Har aldrig hänt förut.

Däremot kom ett stort företag och beställde 80st ID3 på ett bräde!
Massor vill komma och provköra ID3!
Han tror att han kommer sälja hundratals ID3 nu på kort tid!
Jag tror att det nu är tillgången på elbilar (dvs batterier) som är begränsningen, inte efterfrågan.
Northvolt ska ju få igång batterifabriken i Skellefteå i 2021!
De får snabba på!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Idag gjorde jag min första obs i Karlskoga. En svart. De ser lite rally ut i svart tycker jag.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: VW I.D

Inlägg av Model3LR »

markuswesterberg skrev:
Model3LR skrev:
Har testat ID3. Jag försökte ta mig an den med öppet sinne. Men...

Sjuuukt plastig och smäckig inuti. Infotainmentsystemet är galet segt och innehållslöst. Att säljaren säger att det ska komma en uppdatering ”senare” spelar ingen roll. Så segt som det var är inte acceptabelt. Fullt av massa touchknappar i smäckplast med delvis haptisk feedback inuti som jag bara störde mig på.

Körningen var okej men accelerationen lämnar mycket att önska och jag tycker inte att ”drivlinan” kändes följsam eller förfinad. Hittade ingen inställning för mer regen. Fanns bara D och B-läge. Bromspedalen för att regen ökar till en viss nivå och sedan tar de vanliga bromsarna över. One pedal driving är inte möjlig. Trumbromsar bak :?

Jag personligen hade aldrig köpt en ID3. En Model 3 SR+ är enligt mig helt outstanding i jämförelse.
Håller med i mycket men att jämföra M3 SR+ med ID.3 1st är inte riktigt rättvist. Visst, finare och bättre bil, men kostar också 100 000 kr till :) Man ska nog jämföra ID.3 med en e-Niro eller Kona anser jag.
Den jag körde ska enligt säljaren kosta över 500.
Även i jämförelse med Kona hade jag tagit en Kona :)
matt_s
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 sep 2020 08:56

Re: VW I.D

Inlägg av matt_s »

Mitt intryck var också att den kändes relativt billig invändigt. Privatleasing-erbjudandet som är på 3495 blir 4000 med vinterdäck och då måste jag säga att jag hellre tar en billigare och bättre utrustad Leaf i två år och väntar och ser vad som händer på elbils-marknaden...
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

Model3LR skrev:
markuswesterberg skrev:
Model3LR skrev:
Har testat ID3. Jag försökte ta mig an den med öppet sinne. Men...

Sjuuukt plastig och smäckig inuti. Infotainmentsystemet är galet segt och innehållslöst. Att säljaren säger att det ska komma en uppdatering ”senare” spelar ingen roll. Så segt som det var är inte acceptabelt. Fullt av massa touchknappar i smäckplast med delvis haptisk feedback inuti som jag bara störde mig på.

Körningen var okej men accelerationen lämnar mycket att önska och jag tycker inte att ”drivlinan” kändes följsam eller förfinad. Hittade ingen inställning för mer regen. Fanns bara D och B-läge. Bromspedalen för att regen ökar till en viss nivå och sedan tar de vanliga bromsarna över. One pedal driving är inte möjlig. Trumbromsar bak :?

Jag personligen hade aldrig köpt en ID3. En Model 3 SR+ är enligt mig helt outstanding i jämförelse.
Håller med i mycket men att jämföra M3 SR+ med ID.3 1st är inte riktigt rättvist. Visst, finare och bättre bil, men kostar också 100 000 kr till :) Man ska nog jämföra ID.3 med en e-Niro eller Kona anser jag.
Den jag körde ska enligt säljaren kosta över 500.
Även i jämförelse med Kona hade jag tagit en Kona :)
Enligt min säljare ska man kunna ställa in den i one pedal drive, min var i ”creep mode” när jag provkörde. För mig går Leaf, Kona etc. bort p.g.a. framhjulsdrift och vridstark motor, tycker de känns värdelösa då man har snabb gasrespons och hyfsat stark motor, känns som en trimmad Saab - de bara plogar. Id 3 an störde mig mest att man satt så högt och att infotainmentsystemet var hopplöst, försökte använda röststyrningen men när jag frågade om min förbrukning ville den navigera till närmsta pub :D
Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: VW I.D

Inlägg av Model3LR »

MarkusL skrev:
Enligt min säljare ska man kunna ställa in den i one pedal drive, min var i ”creep mode” när jag provkörde. För mig går Leaf, Kona etc. bort p.g.a. framhjulsdrift och vridstark motor, tycker de känns värdelösa då man har snabb gasrespons och hyfsat stark motor, känns som en trimmad Saab - de bara plogar. Id 3 an störde mig mest att man satt så högt och att infotainmentsystemet var hopplöst, försökte använda röststyrningen men när jag frågade om min förbrukning ville den navigera till närmsta pub :D
:lol:
Jag hittade inte den inställningen. Kanske är som allt annat som ”kommer senare” ;) Jag lyckades inte ens nollställa färddatorn trots att jag anses vara ganska tekniskt lagd. ;)

Håller iofsif med om framhjulsdrift. Det är inte kul med mycket effekt. BMW i3S är mitt val i den klassen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Pratade med min VW handlare.
Han menar på att ID3 skapar hysteri!
Han säljer normalt ca 250 till 300 bilar per år.
Det har inte kommit in någon och velat provköra en fossilbil på 3 dagar. Har aldrig hänt förut.

Däremot kom ett stort företag och beställde 80st ID3 på ett bräde!
Massor vill komma och provköra ID3!
Han tror att han kommer sälja hundratals ID3 nu på kort tid!

ID3 säljer som smör i solsken även i Norge!
The ID.3 has 692 registrations so far in September, which is noticeably more than Tesla Model 3 (577 and 2,659 YTD). The third is another newcomer - Polestar 2 with 496 units (1,012 YTD).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen drunknar VW handlarna av ID3 bilar.
Leveranskaos. Missnöjda kunder som inte får några besked.
Känns bekant på något sätt. :lol:
20200917_061318.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Ja, det är tråkigt när man inte får ok service från handlaren. På väg nu för att hämta min. Hittills har jag fått någorlunda gott bemötande, men då är jag ganska överseende... Vackert väder, ska hämta mitt livs första nya bil. Nu ska jag sluta negga o njuta av det. Ha det gott allesammans!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

Ni som hämtat era, kan man köra ”one pedal”? Enligt min säljare kan man ställa in det i menysystemet men hon kunde lika gärna sagt ”finns i sjön” då jag inte hittade någon sådan inställning... min hade ”creep mode” på om det nu heter så på vw språk.
Skriv svar