Jag tycker att tyskarna har löst det ganska bra. Förmånsvärdet är 1% av bilens pris för vanliga bilar, och 0.5% för elbilar. Lätt och okomplicerat.Fredrik j skrev:Systemet med förmånsvärde är ju verkligen i behov av en reform. Jag tycker man skulle räkna med bilens faktiska pris. Det bilen hade kostat om den köpts privat. Då får man en bas som man sen kan sänka beroende på hur man vill styra nybilsförsäljningen. Elbil skulle t.ex. kunna sänka förmånsvärde med en procentsats.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja, det är inte direkt transparant idag. Känns mer som ett lotteri hur värdet sätts.Fredrik j skrev:Systemet med förmånsvärde är ju verkligen i behov av en reform. Jag tycker man skulle räkna med bilens faktiska pris. Det bilen hade kostat om den köpts privat. Då får man en bas som man sen kan sänka beroende på hur man vill styra nybilsförsäljningen. Elbil skulle t.ex. kunna sänka förmånsvärde med en procentsats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Audi e-tron
Låter som ett bättre system. Syftet med förmånsvärde är ju att räkna ut hur mycket skatt som undviks genom att man får tillgång till en bil som betalats med bruttolön. Tanken är ju inte i grunden att det ska bli stor skillnad jämfört med tex privatleasing.mati skrev:Jag tycker att tyskarna har löst det ganska bra. Förmånsvärdet är 1% av bilens pris för vanliga bilar, och 0.5% för elbilar. Lätt och okomplicerat.Fredrik j skrev:Systemet med förmånsvärde är ju verkligen i behov av en reform. Jag tycker man skulle räkna med bilens faktiska pris. Det bilen hade kostat om den köpts privat. Då får man en bas som man sen kan sänka beroende på hur man vill styra nybilsförsäljningen. Elbil skulle t.ex. kunna sänka förmånsvärde med en procentsats.
Sen används ju förmånsvärdet som ett effektivt styrmedel men jag tycker man kan hålla isär dom lite mer.
Varför inte basera förmånsvärdet på företagets faktiska kostnader för bilen? Det är ju enkelt att räkna ut.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Nederländerna kör ju samma system fast med större fördel för elbilar, 22% av bilens pris per år på vanliga bilar och 4% för elbilar. Tycker det verkar vara ett rätt vettigt system rent generellt. Pga Sveriges skattenivåer skulle väl 22% vara för mycket dock.mati skrev:Jag tycker att tyskarna har löst det ganska bra. Förmånsvärdet är 1% av bilens pris för vanliga bilar, och 0.5% för elbilar. Lätt och okomplicerat.
Re: Audi e-tron
I Sverige brukar väl förmånsvärdet ligga runt 10% nypriset för bilar runt 350’?
Det tyska systemet hade kanske inte gjort så stor skillnad för varken majoriteten av förmånstagarna eller staten. Men varit så mycket mer förutsägbart.
Det tyska systemet hade kanske inte gjort så stor skillnad för varken majoriteten av förmånstagarna eller staten. Men varit så mycket mer förutsägbart.
Re: Audi e-tron
Det är ju samma hårdvara i alla strålkastare till e-tron. Alla är alltså förberedda för matrix. Om de väl får igång FOD så kan jag bara rekommendera att aktivera matrix, de är super. Skulle personligen inte välja att betala för en helljusasssistent.dfa skrev:Tycker mig förstå att helljusassistent inte är direkt sammankopplat med LED Matrix efter vad som står i instruktionsboken.
Däremot kan det ju vara så att det inte gick (går) att speca separat från fabrik utan kommer att bli tillgängligt via FOD för de som saknar LED Matrix
Re: Audi e-tron
Håller med. Matrix is da shit. Fungerar helt magiskt bra. Och jag är sååååå glad att jag beställde dem med bilen istället för att lyssna på säljaren som sa att det gick bra att köpa till senare via functions on demand. I så fall hade jag kört omkring hela förra vintern med vanliga strålkastare och kanske en vinter till. Jag tror inte att FOD kommer igång så länge bilen befinner sig i min ägo.macky skrev:Det är ju samma hårdvara i alla strålkastare till e-tron. Alla är alltså förberedda för matrix. Om de väl får igång FOD så kan jag bara rekommendera att aktivera matrix, de är super. Skulle personligen inte välja att betala för en helljusasssistent.dfa skrev:Tycker mig förstå att helljusassistent inte är direkt sammankopplat med LED Matrix efter vad som står i instruktionsboken.
Däremot kan det ju vara så att det inte gick (går) att speca separat från fabrik utan kommer att bli tillgängligt via FOD för de som saknar LED Matrix
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Är säker på att jag sett en skärmdump på aktuella kampanjer i denna tråd. Något med 150k i rabatt för 55 och 90k för 50.
Nu bläddrar jag bakåt men kan inte hitta det. Minns jag fel?
Nu bläddrar jag bakåt men kan inte hitta det. Minns jag fel?
// Mikael
Re: Audi e-tron
JGur skrev:Är säker på att jag sett en skärmdump på aktuella kampanjer i denna tråd. Något med 150k i rabatt för 55 och 90k för 50.
Nu bläddrar jag bakåt men kan inte hitta det. Minns jag fel?
Finns på Audi.se. 55 Proline för 820' eller nåt sånt.
Re: Audi e-tron
Denna länken kanske funkar? https://www.audi.se/se/web/sv/erbjudanden.html#JGur skrev:Är säker på att jag sett en skärmdump på aktuella kampanjer i denna tråd. Något med 150k i rabatt för 55 och 90k för 50.
Nu bläddrar jag bakåt men kan inte hitta det. Minns jag fel?
Re: Audi e-tron
Nja, det var en skärmdump med rabatten utskriven i kronor.M3apan skrev:Denna länken kanske funkar? https://www.audi.se/se/web/sv/erbjudanden.html#JGur skrev:Är säker på att jag sett en skärmdump på aktuella kampanjer i denna tråd. Något med 150k i rabatt för 55 och 90k för 50.
Nu bläddrar jag bakåt men kan inte hitta det. Minns jag fel?
// Mikael
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Nu har navigatorn och MMI-systemet uppdaterats. Det är fler onlinetjänster, och jag som kör mycket i Stockholmstrafiken uppskattar den snabba uppdateringen av trafikläget på alla stora genomfartslederna i navigatorn. Nu navigerar den också i första hand till Ionity i ruttplaneraren, tur att ABRP finns till mobilen.
Men vad betyder myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten?
Och vad är skillnaden mellan Kartuppdatering Offline-tjänst och den som är online?
Som jag förstår det ska offline kartuppdateringen som är på 25 Meg laddas ned på ett SD-kort och stoppas i bilen. Är det för dem som saknar 4G-anslutning?
My e-tron Carmanager
Fjärrstyrning laddning Sända data: på
Fjärrstyrning låsning/upplåsning Sända data: på
Fjärrstyrning temperaturreglering Sända data: på
Kördata Sända data: på
Meddelande för stöldvarningssystem Sända data: på
Parkeringsposition Sända data: på
Rapport fordonsstatus Sända data: på
Systemuppdatering online Sända data: på
myRoute e-tron-ruttplanerare Sända data: på
Google Points-of-Interest Sända data: på
Kartuppdatering Offline-tjänst: sänder inga data
Kartuppdatering online Sända data: på
myAudi Navigation Sända data: på
Parkera på gatan Sända data: på
Point-of-Interest-sökning (POI) med talstyrning Sända data: på
Riskinformation Sända data: på
Ruttplanering online Sända data: på
Satellitkarta i navigationsystemet Sända data: av | Avaktiverat i bilen
Trafikinformation online Sända data: på
Utökad 3D City-visning Sända data: på
Utökad visning för Point-of-Interest (POI) Sända data: på
myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten Sända data: på
Naturlig röststyrning Sända data: på
Nyheter online Sända data: på
Väder Sända data: på
myService Audi connect nödanrop Sända data: på | Säkerhetsrelaterat
Automatisk servicepåminnelse Avaktiverad
Larmning av vägassistans online Sända data: på
Online Car Care Sända data: på
SOS Alarm Sända data: på | Säkerhetsrelaterat
myRoadmusic Extra information online Sända data: på
Följning av kanaler online Sända data: på
Napster Sända data: på
Webbradio Sända data: på
myNetwork Datapaket Sända data: på
Insamling av data Sända data: på
Kalender Sända data: på
WiFi-hotspot Sända data: på
Men vad betyder myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten?
Och vad är skillnaden mellan Kartuppdatering Offline-tjänst och den som är online?
Som jag förstår det ska offline kartuppdateringen som är på 25 Meg laddas ned på ett SD-kort och stoppas i bilen. Är det för dem som saknar 4G-anslutning?
My e-tron Carmanager
Fjärrstyrning laddning Sända data: på
Fjärrstyrning låsning/upplåsning Sända data: på
Fjärrstyrning temperaturreglering Sända data: på
Kördata Sända data: på
Meddelande för stöldvarningssystem Sända data: på
Parkeringsposition Sända data: på
Rapport fordonsstatus Sända data: på
Systemuppdatering online Sända data: på
myRoute e-tron-ruttplanerare Sända data: på
Google Points-of-Interest Sända data: på
Kartuppdatering Offline-tjänst: sänder inga data
Kartuppdatering online Sända data: på
myAudi Navigation Sända data: på
Parkera på gatan Sända data: på
Point-of-Interest-sökning (POI) med talstyrning Sända data: på
Riskinformation Sända data: på
Ruttplanering online Sända data: på
Satellitkarta i navigationsystemet Sända data: av | Avaktiverat i bilen
Trafikinformation online Sända data: på
Utökad 3D City-visning Sända data: på
Utökad visning för Point-of-Interest (POI) Sända data: på
myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten Sända data: på
Naturlig röststyrning Sända data: på
Nyheter online Sända data: på
Väder Sända data: på
myService Audi connect nödanrop Sända data: på | Säkerhetsrelaterat
Automatisk servicepåminnelse Avaktiverad
Larmning av vägassistans online Sända data: på
Online Car Care Sända data: på
SOS Alarm Sända data: på | Säkerhetsrelaterat
myRoadmusic Extra information online Sända data: på
Följning av kanaler online Sända data: på
Napster Sända data: på
Webbradio Sända data: på
myNetwork Datapaket Sända data: på
Insamling av data Sända data: på
Kalender Sända data: på
WiFi-hotspot Sända data: på
Re: Audi e-tron
Anonymiserad datainsamlingOff Grid Byggaren skrev:Men vad betyder myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Blir en allt viktigare fråga.mati skrev:Anonymiserad datainsamlingOff Grid Byggaren skrev:Men vad betyder myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten?
viewtopic.php?f=29&t=17069&p=347821&hil ... ar#p347821Sälja bildata för 5000 dollar?
Ska inte jag som äger bilen få välja vem jag vill sälja datat till?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Samlar du in datan för din bil och hittar köpare så kan du väl sälja datan? Om du i te samlar in datan och i te hittat någon köpare så blir det svårt att sälja den.Zalman3 skrev:Blir en allt viktigare fråga.mati skrev:Anonymiserad datainsamlingOff Grid Byggaren skrev:Men vad betyder myInfo Erhebung anonymisierter und pseudonymisierter Daten?
viewtopic.php?f=29&t=17069&p=347821&hil ... ar#p347821Sälja bildata för 5000 dollar?
Ska inte jag som äger bilen få välja vem jag vill sälja datat till?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Audi e-tron
Snabb fråga till er som kört E-tron 50 under vintern, hur långt kom ni då/hur mycket förlust på räckvidd blev det?
Haft bilen i 2 månader snart, tycker att man kommer sina 29-30 mil om man kör snällt
Är dock lite orolig inför vintern ifall ryktet stämmer att man tappar nästan 10 mil..??
Haft bilen i 2 månader snart, tycker att man kommer sina 29-30 mil om man kör snällt
Är dock lite orolig inför vintern ifall ryktet stämmer att man tappar nästan 10 mil..??
Re: Audi e-tron
Har kört E-Tron 55 (förvisso) sen oktober. I vintras var prognosen ca 30 mil vid snäll landsvägskörning, men det är mer en prognos då jag aldrig fått för mig att köra från 100-0%. Nu på sommaren skulle jag gissa att samma prognos ligger runt 37-38 mil om kör snällt på landsväg. kanske 34-35 mil på motorväg. tror inte du kommer tappa 10 mil mellan sommar och vinter såvida det inte är storm och snömodd.
Beroende på var du kör så är det strunt samma och inget problem Såvida du inte ska köra i Norrland. Har svårt att förlika mig med det då jag bor i södra Sverige och oavsett i vilket väderstreck jag kör så passerar man 10-15 sanbbladare (om man nu räknar 50kw som snabbt) på i en 20 mils radie.
Beroende på var du kör så är det strunt samma och inget problem Såvida du inte ska köra i Norrland. Har svårt att förlika mig med det då jag bor i södra Sverige och oavsett i vilket väderstreck jag kör så passerar man 10-15 sanbbladare (om man nu räknar 50kw som snabbt) på i en 20 mils radie.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Vinter kan betyda så många olika saker.Martin E-tron skrev:Snabb fråga till er som kört E-tron 50 under vintern, hur långt kom ni då/hur mycket förlust på räckvidd blev det?
Haft bilen i 2 månader snart, tycker att man kommer sina 29-30 mil om man kör snällt
Är dock lite orolig inför vintern ifall ryktet stämmer att man tappar nästan 10 mil..??
Pratar vi om 28 minusgrader, bilen startas utan att vara förvärmd, snöstorm med hård motvind, väglaget oplogat och över en 1 decimeter nysnö så stämmer det säkert. Och kanske ännu kortare räckvidd i det fallet.
En torr solig februaridag med 5 minusgrader, medvind och med elnätsansluten förvärmd bil är det nog inte så stor skillnad.
E-tron kräver mycket energi vid kallstart, Audi har prioriterat högt att pyssla om batteriena, så de ska ha det varmt och skönt.
Re: Audi e-tron
Bra poäng och håller med. Är det tort väglag och lite vind OCH förvärmd bil upplevde jag ungefär samma räckvidd i vintras (skånevinter dvs ett par plusgrader) som nu i sommar. Så fort man kör iväg börjar bilen värma batteriet och det har stor påverkan vid korta turer och kallt väder då det går åt mycket energi att värma batteri i jämförelse att flytta bilen. Jag upplever 15-16 grader som en gräns då man märker att förbrukningen påverkas av att bilen också behöver värma batteriet.Off Grid Byggaren skrev:Vinter kan betyda så många olika saker.Martin E-tron skrev:Snabb fråga till er som kört E-tron 50 under vintern, hur långt kom ni då/hur mycket förlust på räckvidd blev det?
Haft bilen i 2 månader snart, tycker att man kommer sina 29-30 mil om man kör snällt
Är dock lite orolig inför vintern ifall ryktet stämmer att man tappar nästan 10 mil..??
Pratar vi om 28 minusgrader, bilen startas utan att vara förvärmd, snöstorm med hård motvind, väglaget oplogat och över en 1 decimeter nysnö så stämmer det säkert. Och kanske ännu kortare räckvidd i det fallet.
En torr solig februaridag med 5 minusgrader, medvind och med elnätsansluten förvärmd bil är det nog inte så stor skillnad.
E-tron kräver mycket energi vid kallstart, Audi har prioriterat högt att pyssla om batteriena, så de ska ha det varmt och skönt.
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Audi e-tron
Det låter lovande
Vi åker alltid till fjällen varje vinter, dock ofta i mitten av Mars då det varit säg -5 till -10.
Utgår ifrån Stockholm, har cirka 55 mil, det är egentligen den resan som jag tänker kommer ta tid/dra mer el än vanligt.
Den som lever får se!
Tack för feedback!
Vi åker alltid till fjällen varje vinter, dock ofta i mitten av Mars då det varit säg -5 till -10.
Utgår ifrån Stockholm, har cirka 55 mil, det är egentligen den resan som jag tänker kommer ta tid/dra mer el än vanligt.
Den som lever får se!
Tack för feedback!
Re: Audi e-tron
Nilp skrev:Bra poäng och håller med. Är det tort väglag och lite vind OCH förvärmd bil upplevde jag ungefär samma räckvidd i vintras (skånevinter dvs ett par plusgrader) som nu i sommar. Så fort man kör iväg börjar bilen värma batteriet och det har stor påverkan vid korta turer och kallt väder då det går åt mycket energi att värma batteri i jämförelse att flytta bilen. Jag upplever 15-16 grader som en gräns då man märker att förbrukningen påverkas av att bilen också behöver värma batteriet.Off Grid Byggaren skrev:Vinter kan betyda så många olika saker.Martin E-tron skrev:Snabb fråga till er som kört E-tron 50 under vintern, hur långt kom ni då/hur mycket förlust på räckvidd blev det?
Haft bilen i 2 månader snart, tycker att man kommer sina 29-30 mil om man kör snällt
Är dock lite orolig inför vintern ifall ryktet stämmer att man tappar nästan 10 mil..??
Pratar vi om 28 minusgrader, bilen startas utan att vara förvärmd, snöstorm med hård motvind, väglaget oplogat och över en 1 decimeter nysnö så stämmer det säkert. Och kanske ännu kortare räckvidd i det fallet.
En torr solig februaridag med 5 minusgrader, medvind och med elnätsansluten förvärmd bil är det nog inte så stor skillnad.
E-tron kräver mycket energi vid kallstart, Audi har prioriterat högt att pyssla om batteriena, så de ska ha det varmt och skönt.
Luftens temperatur påverkar luftmotståndet också. Kall luft har högre densitet.
Re: Audi e-tron
Får hålla med föregående, korta turer på vintern utan förvärmning ger höga siffror. När man väl värmt upp allt blir det inte så farligt. Om du sen har en fälgstorlek mindre på vintern kommer du kompensera en del för kylan. Fjällresa med takbox och packning med några minus och blött/moddigt gav ganska precis 30 mils räckvidd i vintras med 90% landsväg. Körde då 100-5%. Var på hemvägen så jag hade bra koll på slutkilometrarna.
Utan takbox och med 25 grader skulle det blivit 40 mils räckvidd. Har aldrig testat i minus 25 dock.
Utan takbox och med 25 grader skulle det blivit 40 mils räckvidd. Har aldrig testat i minus 25 dock.
Re: Audi e-tron
Jag var nere i Tyskland i januari. Allmänt halvpissigt slaskväder runt nollan gav ungefär 30 mils räckvidd på motorvägen. Det var faktiskt bättre än förväntat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Ovanstående gäller e-tron 55 med stora batterier.
För e-tron 50 får laddkabeln stoppas i lite oftare.
För e-tron 50 får laddkabeln stoppas i lite oftare.
Re: Audi e-tron
Vad är haken?
"Ny" 55 Proline för 725' https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/91991535
Begagnad 55 Proline för 799' https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... e/92001966
"Ny" 55 Proline för 725' https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/91991535
Begagnad 55 Proline för 799' https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... e/92001966