Bara att titta här:heldiggrisen skrev:Visst är det så, går tyvärr lite snabbt av och teCredde skrev:Det var 7% av intäkterna (revenue) inte överskottet. Hade man inte såld CO2 kvoter för 428 miljoner USD i kvartalet hade man inte fått 4 kvartal i rad med vinst enligt den artikel du länkede till.heldiggrisen skrev:Hur mycket av överskottet beror på sålda CO2 kvoter?
Edit: Hittade själv. 7%
https://www.cnbc.com/2020/07/23/teslas- ... ility.html
Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Tesla har gått med förlust rätt många år och ägarna har pumpat in många miljarder till dagens Tesla. Räkna inte med att Tesla kommer gå på noll-resultat nu bara för att de börjar göra vinst.Zalman3 skrev:
Och enligt Hyperchange så kommer Tesla göra en vinst på ca 1,1 miljarder dollar Q4.
Och ca 2,1 miljarder dollar för helåret 2020.
Så Tesla tjänar bra med pengar under 2020, trots Corona och att de bygger nya fabriker i USA, Europa och Kina.
EDIT:
Gissar att Tesla har ca 14 miljarder dollar på banken i slutet av året.
Tesla uppdrag är att snabba på världens övergången till hållbar energi. Att pumpa ut billiga elbilar är inte ett effektivt eller hållbart sätt att gå mot mer hållbar energi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Det snabbaste sättet att eliminera fossilbilar är att åstadkomma autonomi med så många autonoma bilar som möjligt. Varje robotaxi kommer ersätta 5-10 fossilbilar.Svenssons skrev:Tesla har gått med förlust rätt många år och ägarna har pumpat in många miljarder till dagens Tesla. Räkna inte med att Tesla kommer gå på noll-resultat nu bara för att de börjar göra vinst.
Tesla uppdrag är att snabba på världens övergången till hållbar energi. Att pumpa ut billiga elbilar är inte ett effektivt eller hållbart sätt att gå mot mer hållbar energi.
Elon Musk har sagt att Tesla har ett val att antingen bygga färre bilar med högre asp eller bygga fler bilar med lägre asp. Omsättning blir den samma för stunden och Tesla väljer att bygga fler.
Det är helt rätt beslut. Vi kan inte klara klimatmålen med enbart vanliga elbilar. Det tar för lång tid. Enda chansen vi har om vi vill ersätta alla fossilbilar inom tillräckligt kort tid är med autonomi. Ju fler potentiella robotaxis som Tesla har på vägarna desto bättre.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Jordad skrev:Det snabbaste sättet att eliminera fossilbilar är att åstadkomma autonomi med så många autonoma bilar som möjligt. Varje robotaxi kommer ersätta 5-10 fossilbilar.Svenssons skrev:Tesla har gått med förlust rätt många år och ägarna har pumpat in många miljarder till dagens Tesla. Räkna inte med att Tesla kommer gå på noll-resultat nu bara för att de börjar göra vinst.
Tesla uppdrag är att snabba på världens övergången till hållbar energi. Att pumpa ut billiga elbilar är inte ett effektivt eller hållbart sätt att gå mot mer hållbar energi.
Elon Musk har sagt att Tesla har ett val att antingen bygga färre bilar med högre asp eller bygga fler bilar med lägre asp. Omsättning blir den samma för stunden och Tesla väljer att bygga fler.
Det är helt rätt beslut. Vi kan inte klara klimatmålen med enbart vanliga elbilar. Det tar för lång tid. Enda chansen vi har om vi vill ersätta alla fossilbilar inom tillräckligt kort tid är med autonomi. Ju fler potentiella robotaxis som Tesla har på vägarna desto bättre.
Hur kommer detta ske?Varje robotaxi kommer ersätta 5-10 fossilbilar.
Varför börjar man produktion med de dyra modellerna för om man vill sälja fler med en lägre asp? Alla Tesla såvitt jag vet har börjat produktionen med de dyrare modellerna.Elon Musk har sagt att Tesla har ett val att antingen bygga färre bilar med högre asp eller bygga fler bilar med lägre asp. Omsättning blir den samma för stunden och Tesla väljer att bygga fler.
Sen tror jag inte att att Elon och Tesla gör allt detta enbart för klimatet, dom är affärsdrivande och vill såklart tjäna pengar, så troligen så kommer tillgång/efterfrågan styra priset mer än godheten.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Det kommer ske på samma sätt som idag när människor överger bilägande i de regioner där Lyft och Uber har etablerat sig. Skillnaden med ett robotaxi-nätverk jämfört med Lyft och Uber är att priset blir lägre så högre andel människor kommer överge bilen. Någonstans mellan 5-10 fossilbilar blir ersatta av varje robotaxi och graden beror på befolkningstäthet. Lägre befolkningstäthet gör det mindre effektivt. Däremot är det så att även om varje robotaxi ersätter flera fossilbilar så måste även robotaxis ersättas då de slits ut. Antalet färdade mil blir högt per robotaxi.backe skrev:Hur kommer detta ske?Varje robotaxi kommer ersätta 5-10 fossilbilar.
Varför börjar man produktion med de dyra modellerna för om man vill sälja fler med en lägre asp? Alla Tesla såvitt jag vet har börjat produktionen med de dyrare modellerna.Elon Musk har sagt att Tesla har ett val att antingen bygga färre bilar med högre asp eller bygga fler bilar med lägre asp. Omsättning blir den samma för stunden och Tesla väljer att bygga fler.
Sen tror jag inte att att Elon och Tesla gör allt detta enbart för klimatet, dom är affärsdrivande och vill såklart tjäna pengar, så troligen så kommer tillgång/efterfrågan styra priset mer än godheten.
Ja man börjar med de varianter som har högre asp för att snabbare göra det lönsamt. Men att man tex lanserade M3 SR+ här tidigt är kanske ett resultat av att man försöker maximera volym ifall omsättningen ändå är den samma. Vid varje möjlighet så tycks Tesla göra det valet nu.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Jordad skrev:Det kommer ske på samma sätt som idag när människor överger bilägande i de regioner där Lyft och Uber har etablerat sig. Skillnaden med ett robotaxi-nätverk jämfört med Lyft och Uber är att priset blir lägre så högre andel människor kommer överge bilen. Någonstans mellan 5-10 fossilbilar blir ersatta av varje robotaxi och graden beror på befolkningstäthet. Lägre befolkningstäthet gör det mindre effektivt. Däremot är det så att även om varje robotaxi ersätter flera fossilbilar så måste även robotaxis ersättas då de slits ut. Antalet färdade mil blir högt per robotaxi.backe skrev:Hur kommer detta ske?Varje robotaxi kommer ersätta 5-10 fossilbilar.
Varför börjar man produktion med de dyra modellerna för om man vill sälja fler med en lägre asp? Alla Tesla såvitt jag vet har börjat produktionen med de dyrare modellerna.Elon Musk har sagt att Tesla har ett val att antingen bygga färre bilar med högre asp eller bygga fler bilar med lägre asp. Omsättning blir den samma för stunden och Tesla väljer att bygga fler.
Sen tror jag inte att att Elon och Tesla gör allt detta enbart för klimatet, dom är affärsdrivande och vill såklart tjäna pengar, så troligen så kommer tillgång/efterfrågan styra priset mer än godheten.
Ja man börjar med de varianter som har högre asp för att snabbare göra det lönsamt. Men att man tex lanserade M3 SR+ här tidigt är kanske ett resultat av att man försöker maximera volym ifall omsättningen ändå är den samma. Vid varje möjlighet så tycks Tesla göra det valet nu.
Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.Någonstans mellan 5-10 fossilbilar blir ersatta av varje robotaxi och graden beror på befolkningstäthet.
Där jag bor kommer inte många sluta äga egen bil även om det skulle bli lite billigare, jag vill ha egen bil helt enkelt och har råd med det. I tätbebygda områden kan man redan idag åka buss och tunnelbana(uber/lyft), så har svårt att se att man ska se att 9 av 10 bilägare slutar ha en egen bil bara för att det kommer robotaxis när en stor andel som du skriver redan har valt bort bilen om det är möjligt.
Och att man ska ersätta 10 bilar med en robotaxi låter väldigt naivt, för såvitt jag vet så har de flesta ungefär samma arbetstider, så om 10 av mina arbetskompisar skulle sälja sina bilar och börja åka med 1 robotaxi så skulle vi inte kunna börja i vanlig tid utan sprida ut oss över dagen? Och att vi ska börja samåka känns inte hller rimligt, för då skulle vi redan kunna göra det idag...
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Jag skulle rekommendera att titta på autonomy day som Tesla hade förra året. Läs även allt som ARK har skrivit om autonomus ridehailing. Sedan är alla projektioner gissningar. Ingen kan veta säkert. Man kan bara titta på hur människor använder tex Lyft och Uber idag och vad det skulle innebära om tillgängligheten blir större samtidigt som priset sänks.backe skrev:Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.
Edit: Här är en länk om trafiktäthet i förhållande till antal bilar: https://www.rethinkx.com/blog/2017/6/14/how-many-cars
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Corona har väl snarast ökat på nyttan med robotaxi. Allt fler jobbar nu hemifrån och kommer in mer sporadiskt till kontoret. Tror att detta delvis kommer att bestå även när läget går tillbaka till något mer normalt.Jordad skrev:Jag skulle rekommendera att titta på autonomy day som Tesla hade förra året. Läs även allt som ARK har skrivit om autonomus ridehailing. Sedan är alla projektioner gissningar. Ingen kan veta säkert. Man kan bara titta på hur människor använder tex Lyft och Uber idag och vad det skulle innebära om tillgängligheten blir större samtidigt som priset sänks.backe skrev:Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Japp, det var där dom sa att det skulle finnas en miljon RoboTaxis (Tesla) på vägarna i år Allt som ARK säger kommer jag att ta med många stora nypor salt, då jag inte fått ihop nån av deras kalkyler såhär långt.Jordad skrev:Jag skulle rekommendera att titta på autonomy day som Tesla hade förra året. Läs även allt som ARK har skrivit om autonomus ridehailing. Sedan är alla projektioner gissningar. Ingen kan veta säkert. Man kan bara titta på hur människor använder tex Lyft och Uber idag och vad det skulle innebära om tillgängligheten blir större samtidigt som priset sänks.backe skrev:Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.
Men om du försöker beskriva hur man ska lösa exempel som jag skrev kring hur vi ska ta oss till och från jobbet(fritids/skola) samma tid på dagen med en tiondel av bilarna som vi har idag?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Billigare transporter med personbilar kommer öka mängden bilar ute i trafiken. Vet inte hur man är funtad om man tror på motsatsen. Däremot kommer väl antalet parkerade bilar minska rejält.backe skrev:Japp, det var där dom sa att det skulle finnas en miljon RoboTaxis (Tesla) på vägarna i år Allt som ARK säger kommer jag att ta med många stora nypor salt, då jag inte fått ihop nån av deras kalkyler såhär långt.Jordad skrev:Jag skulle rekommendera att titta på autonomy day som Tesla hade förra året. Läs även allt som ARK har skrivit om autonomus ridehailing. Sedan är alla projektioner gissningar. Ingen kan veta säkert. Man kan bara titta på hur människor använder tex Lyft och Uber idag och vad det skulle innebära om tillgängligheten blir större samtidigt som priset sänks.backe skrev:Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.
Men om du försöker beskriva hur man ska lösa exempel som jag skrev kring hur vi ska ta oss till och från jobbet(fritids/skola) samma tid på dagen med en tiondel av bilarna som vi har idag?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Det vore vansinningt att uppfinna hjulet igen. Tror inte att åka en och en är särskilt effekt. Utan det är bussar som tar flera personer. Som går på rutter.
Vad självkörande kan göra är att chaufförer inte behövs (annat än för att ge service) men det kommer innebära att de kan gå oftare, dygnet runt.
DET kommer ändra hur vi reser.
Vad självkörande kan göra är att chaufförer inte behövs (annat än för att ge service) men det kommer innebära att de kan gå oftare, dygnet runt.
DET kommer ändra hur vi reser.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Kommer du sälja din bil och åka buss till skola och fritids på väg till jobbet? Jag kommer då inte göra det, jag vill kunna ta min bil dit jag vill när jag vill. Tror det stämmer in på fler än mig.Mickep skrev:Det vore vansinningt att uppfinna hjulet igen. Tror inte att åka en och en är särskilt effekt. Utan det är bussar som tar flera personer. Som går på rutter.
Vad självkörande kan göra är att chaufförer inte behövs (annat än för att ge service) men det kommer innebära att de kan gå oftare, dygnet runt.
DET kommer ändra hur vi reser.
Sen tror jag inte den största kostnaden med att köra en flotta med bussar är chauffören, och troligen så kommer de här bussarna som går ofta på fler sträckor och dygnet runt gå tomma eller nästan tomma ofta, för annars hade det nog gått en buss redan idag.
Vad är miljövinsten med att köra tomma bussar?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Om du läser det jag skrev igen så la jag till en länk som beskriver precis det du söker. Enligt den så är det 5-10 fossilbilar som ersätts av robotaxis. Det finns andra undersökningar som kommer fram till det samma. Jag lägger till länken igen här: https://www.rethinkx.com/blog/2017/6/14/how-many-carsbacke skrev:Japp, det var där dom sa att det skulle finnas en miljon RoboTaxis (Tesla) på vägarna i år Allt som ARK säger kommer jag att ta med många stora nypor salt, då jag inte fått ihop nån av deras kalkyler såhär långt.Jordad skrev:Jag skulle rekommendera att titta på autonomy day som Tesla hade förra året. Läs även allt som ARK har skrivit om autonomus ridehailing. Sedan är alla projektioner gissningar. Ingen kan veta säkert. Man kan bara titta på hur människor använder tex Lyft och Uber idag och vad det skulle innebära om tillgängligheten blir större samtidigt som priset sänks.backe skrev:Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.
Men om du försöker beskriva hur man ska lösa exempel som jag skrev kring hur vi ska ta oss till och från jobbet(fritids/skola) samma tid på dagen med en tiondel av bilarna som vi har idag?
Nej man ska inte bry sig om alla ARKs tidsmål men man ska definitivt bry sig om allt annat.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Vilka regioner pratar vi om?Jordad skrev:Det kommer ske på samma sätt som idag när människor överger bilägande i de regioner där Lyft och Uber har etablerat sig.
Jag tror robotaxi (om man nu får uppleva det) kommer fungera som dagens taxi. Som en tredjebil som man skickar efter när man inte kan åka egen bil.
Att sälja sin bil och bara åka uber låter märkligt. Är det vanligt?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Ja som jag skrev oven. Robotaxis kan ersätta mer bilar än en vanlig elbil men det kommer leda till mängder av robotaxis som vi kommer få ersätta hela tiden. Förhoppningsvis kommer vi bli bättre på återvinning innan det sker.Verdi skrev:Billigare transporter med personbilar kommer öka mängden bilar ute i trafiken. Vet inte hur man är funtad om man tror på motsatsen. Däremot kommer väl antalet parkerade bilar minska rejält.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Tror det kommer bli vanligare att robotaxis ersätter buss/spårvagn.Jordad skrev:Ja som jag skrev oven. Robotaxis kan ersätta mer bilar än en vanlig elbil men det kommer leda till mängder av robotaxis som vi kommer få ersätta hela tiden. Förhoppningsvis kommer vi bli bättre på återvinning innan det sker.Verdi skrev:Billigare transporter med personbilar kommer öka mängden bilar ute i trafiken. Vet inte hur man är funtad om man tror på motsatsen. Däremot kommer väl antalet parkerade bilar minska rejält.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Jag läste länken men den kommer fram till att det blir svårt att lösa pendling till jobb. Man kan t.ex. göra det dyrare att resa dom tiderna som många vill resa så man väljer att inte resa då?Jordad skrev:Om du läser det jag skrev igen så la jag till en länk som beskriver precis det du söker. Enligt den så är det 5-10 fossilbilar som ersätts av robotaxis. Det finns andra undersökningar som kommer fram till det samma. Jag lägger till länken igen här: https://www.rethinkx.com/blog/2017/6/14/how-many-carsbacke skrev:Japp, det var där dom sa att det skulle finnas en miljon RoboTaxis (Tesla) på vägarna i år Allt som ARK säger kommer jag att ta med många stora nypor salt, då jag inte fått ihop nån av deras kalkyler såhär långt.Jordad skrev:Jag skulle rekommendera att titta på autonomy day som Tesla hade förra året. Läs även allt som ARK har skrivit om autonomus ridehailing. Sedan är alla projektioner gissningar. Ingen kan veta säkert. Man kan bara titta på hur människor använder tex Lyft och Uber idag och vad det skulle innebära om tillgängligheten blir större samtidigt som priset sänks.backe skrev:Det här är en gissning du drog till med eller? Finns det något mer underbyggt så vill jag gärna se det.
Men om du försöker beskriva hur man ska lösa exempel som jag skrev kring hur vi ska ta oss till och från jobbet(fritids/skola) samma tid på dagen med en tiondel av bilarna som vi har idag?
Nej man ska inte bry sig om alla ARKs tidsmål men man ska definitivt bry sig om allt annat.
Sen ser jag inte att dom pratar om 5-10 som ersätts, utan snarare max 5.
Helt enkelt är artikel ganska luddig i mina ögon och har inte något bra svar på hur man ska ersätta 5-10 bilar med 1 utan att inskränka på friheten som det innebär att ha en bil.
Många av lösningarna är att man ska jobba på distans från bilen eller andra tider, känns lite som att det har lite att göra med RoboTaxis? Kan man jobba hemma och åka buss så har vi redan löst det, alla kan sälja sina bilar. Behövs det någon gång åkas nånstans så kan man hyra en bil på macken eller ta en taxi.
Förstår att jag driver det lite långt här, men att tro att man ersätter 10 bilar med 1 om dom är självkörande låter naivt och att man inte har förstått varför de flesta har en bil idag.
Jag har t.ex. golfklubbor och barnens skridskor och lite annat smått och gott i bilen, när vi behöver dom(direkt efter jobbet t.ex.) så är det bara att åka dit vi ska och grejerna är med.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
För att väntetiden på en robotaxi ska bli acceptabel i jämförelse med egen bil behövs det ett överskott på bilar som cirkulerar i väntan på kunder. Troligtvis kommer det uppstå pikar morgon/kväll.
Sen tycker jag man för lätt viftar bort friheten i att slippa planera sitt liv i detalj. Självständighet kanske tas för självklart?
Sen tycker jag man för lätt viftar bort friheten i att slippa planera sitt liv i detalj. Självständighet kanske tas för självklart?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Jag lyssnar på podden Den Digitala Draken som handlar om Kinas utveckling och de medverkande som jobbar och driver bolag åker motsvarande Uber hela tiden. Troligen rör de sig mest inom staden, men det är ju lätt om det är Shanghai, Beijing eller nån annan megastad. Det är så kaotisk trafik att bussar troligen går mycket långsammare och så är tjänsterna väldigt billigt trots att de fortfarande behöver en förare.Fredrik j skrev:Vilka regioner pratar vi om?Jordad skrev:Det kommer ske på samma sätt som idag när människor överger bilägande i de regioner där Lyft och Uber har etablerat sig.
Jag tror robotaxi (om man nu får uppleva det) kommer fungera som dagens taxi. Som en tredjebil som man skickar efter när man inte kan åka egen bil.
Att sälja sin bil och bara åka uber låter märkligt. Är det vanligt?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Innan Corona ökade antal privatbilar i Shanghai dramatiskt varje år. Dom som åker uber idag åker väl robotaxi imorgon får vi anta.micke_r skrev:Jag lyssnar på podden Den Digitala Draken som handlar om Kinas utveckling och de medverkande som jobbar och driver bolag åker motsvarande Uber hela tiden. Troligen rör de sig mest inom staden, men det är ju lätt om det är Shanghai, Beijing eller nån annan megastad. Det är så kaotisk trafik att bussar troligen går mycket långsammare och så är tjänsterna väldigt billigt trots att de fortfarande behöver en förare.Fredrik j skrev:Vilka regioner pratar vi om?Jordad skrev:Det kommer ske på samma sätt som idag när människor överger bilägande i de regioner där Lyft och Uber har etablerat sig.
Jag tror robotaxi (om man nu får uppleva det) kommer fungera som dagens taxi. Som en tredjebil som man skickar efter när man inte kan åka egen bil.
Att sälja sin bil och bara åka uber låter märkligt. Är det vanligt?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Ursäkta men läs gärna igen De talar inte om 5 utan om ett estimat på 8.6 och det är i USA där nästan alla kör bil. Men de föreslår även åtgärder som kan höja den siffran ytterligare. Åtgärderna lyckades du läsa men resten missförstod du. Citat från sidan: https://www.rethinkx.com/blog/2017/6/14/how-many-carsbacke skrev:Jag läste länken men den kommer fram till att det blir svårt att lösa pendling till jobb. Man kan t.ex. göra det dyrare att resa dom tiderna som många vill resa så man väljer att inte resa då?
Sen ser jag inte att dom pratar om 5-10 som ersätts, utan snarare max 5.
Helt enkelt är artikel ganska luddig i mina ögon och har inte något bra svar på hur man ska ersätta 5-10 bilar med 1 utan att inskränka på friheten som det innebär att ha en bil.
Många av lösningarna är att man ska jobba på distans från bilen eller andra tider, känns lite som att det har lite att göra med RoboTaxis? Kan man jobba hemma och åka buss så har vi redan löst det, alla kan sälja sina bilar. Behövs det någon gång åkas nånstans så kan man hyra en bil på macken eller ta en taxi.
Förstår att jag driver det lite långt här, men att tro att man ersätter 10 bilar med 1 om dom är självkörande låter naivt och att man inte har förstått varför de flesta har en bil idag.
Jag har t.ex. golfklubbor och barnens skridskor och lite annat smått och gott i bilen, när vi behöver dom(direkt efter jobbet t.ex.) så är det bara att åka dit vi ska och grejerna är med.
Det här ingen överdriven studie utan jag har läst flera som kommer fram till ungefär samma resultat. Diagrammet du infogade är också mycket intressant. Vad man själv har för åsikter och upplevelser är sällan relevant. Diagrammet visar att trots att vi instinktiv upplever att det förekommer långt fler bilresor under rusningstrafik så är det inte fallet.There is a growing body of academic research (for example here and here) that has modeled the potential reduction in vehicle numbers due to TaaS, with figures largely falling between 5 and 11 vehicles taken out of the fleet for every TaaS vehicle. Our model equates to 8.6 to 1 (232m individual vehicles replaced by 26m TaaS vehicles). However these estimate tend not to include any smoothing of peak demand through demand-based pricing, which could increase these figures.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Vad menar du? Jag ser 3 peakar, 1 under morgonens rushtid, en under lunch och den största under kvällens rushtid.Jordad skrev:Ursäkta men läs gärna igen De talar inte om 5 utan om ett estimat på 8.6 och det är i USA där nästan alla kör bil. Men de föreslår även åtgärder som kan höja den siffran ytterligare. Åtgärderna lyckades du läsa men resten missförstod du. Citat från sidan: https://www.rethinkx.com/blog/2017/6/14/how-many-carsbacke skrev:Jag läste länken men den kommer fram till att det blir svårt att lösa pendling till jobb. Man kan t.ex. göra det dyrare att resa dom tiderna som många vill resa så man väljer att inte resa då?
Sen ser jag inte att dom pratar om 5-10 som ersätts, utan snarare max 5.
Helt enkelt är artikel ganska luddig i mina ögon och har inte något bra svar på hur man ska ersätta 5-10 bilar med 1 utan att inskränka på friheten som det innebär att ha en bil.
Många av lösningarna är att man ska jobba på distans från bilen eller andra tider, känns lite som att det har lite att göra med RoboTaxis? Kan man jobba hemma och åka buss så har vi redan löst det, alla kan sälja sina bilar. Behövs det någon gång åkas nånstans så kan man hyra en bil på macken eller ta en taxi.
Förstår att jag driver det lite långt här, men att tro att man ersätter 10 bilar med 1 om dom är självkörande låter naivt och att man inte har förstått varför de flesta har en bil idag.
Jag har t.ex. golfklubbor och barnens skridskor och lite annat smått och gott i bilen, när vi behöver dom(direkt efter jobbet t.ex.) så är det bara att åka dit vi ska och grejerna är med.Det här ingen överdriven studie utan jag har läst flera som kommer fram till ungefär samma resultat. Diagrammet du infogade är också mycket intressant. Vad man själv har för åsikter och upplevelser är sällan relevant. Diagrammet visar att trots att vi instinktiv upplever att det förekommer långt fler bilresor under rusningstrafik så är det inte fallet.There is a growing body of academic research (for example here and here) that has modeled the potential reduction in vehicle numbers due to TaaS, with figures largely falling between 5 and 11 vehicles taken out of the fleet for every TaaS vehicle. Our model equates to 8.6 to 1 (232m individual vehicles replaced by 26m TaaS vehicles). However these estimate tend not to include any smoothing of peak demand through demand-based pricing, which could increase these figures.
Jag undrar om tabellen har blandat alla veckornas dagar i en, svårt att tro att familjturar under veckodagarna är så hög.
Någon som har länken? Har försökt Google.
Oavsett robotaxis, så måste någon lägga om dygnet, om man ska ner till ~hälften av bilarna.
Sen att covid-19 ska påskynda övergången? Är det någon gång i livet jag vill sitta i min egen bil, utan att utsättas för andras smitta, så är det nu.
Vem ska tvätta ner bilen efter varje tur nu i ”dessa tider”?
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Jordad skrev:Ursäkta men läs gärna igen De talar inte om 5 utan om ett estimat på 8.6 och det är i USA där nästan alla kör bil. Men de föreslår även åtgärder som kan höja den siffran ytterligare. Åtgärderna lyckades du läsa men resten missförstod du. Citat från sidan: https://www.rethinkx.com/blog/2017/6/14/how-many-carsbacke skrev:Jag läste länken men den kommer fram till att det blir svårt att lösa pendling till jobb. Man kan t.ex. göra det dyrare att resa dom tiderna som många vill resa så man väljer att inte resa då?
Sen ser jag inte att dom pratar om 5-10 som ersätts, utan snarare max 5.
Helt enkelt är artikel ganska luddig i mina ögon och har inte något bra svar på hur man ska ersätta 5-10 bilar med 1 utan att inskränka på friheten som det innebär att ha en bil.
Många av lösningarna är att man ska jobba på distans från bilen eller andra tider, känns lite som att det har lite att göra med RoboTaxis? Kan man jobba hemma och åka buss så har vi redan löst det, alla kan sälja sina bilar. Behövs det någon gång åkas nånstans så kan man hyra en bil på macken eller ta en taxi.
Förstår att jag driver det lite långt här, men att tro att man ersätter 10 bilar med 1 om dom är självkörande låter naivt och att man inte har förstått varför de flesta har en bil idag.
Jag har t.ex. golfklubbor och barnens skridskor och lite annat smått och gott i bilen, när vi behöver dom(direkt efter jobbet t.ex.) så är det bara att åka dit vi ska och grejerna är med.Det här ingen överdriven studie utan jag har läst flera som kommer fram till ungefär samma resultat. Diagrammet du infogade är också mycket intressant. Vad man själv har för åsikter och upplevelser är sällan relevant. Diagrammet visar att trots att vi instinktiv upplever att det förekommer långt fler bilresor under rusningstrafik så är det inte fallet.There is a growing body of academic research (for example here and here) that has modeled the potential reduction in vehicle numbers due to TaaS, with figures largely falling between 5 and 11 vehicles taken out of the fleet for every TaaS vehicle. Our model equates to 8.6 to 1 (232m individual vehicles replaced by 26m TaaS vehicles). However these estimate tend not to include any smoothing of peak demand through demand-based pricing, which could increase these figures.
Här verkar dom prata om ungefär 1 på 5 åtminstone? Men det kanske man kan ha lite olika i samma studie?The common question is, if the vehicle fleet declines from 250m to 44m, how on earth do we meet demand during peak hours?
Det som jag dock undrar över och som jag har bett dig svara på, vad är det som gör att man ska se en så stor ändring i folks vanor som gör att man kan minska antalet fordon med 90%?
Bor du i en stor stad i dag så täcker man in så gott som alla sträckor som folk vill resa med publika transporter, så där har jag svårt att se någon jättestor förändring av folks ägande av bilar. De som har en bil idag kommer nog vilja ha en sen också. Möjligen då hellre att det blir fler bilar om man börjar byta ut publika transporter(buss, tunnelbana) mot bilar?
Bor man på landet så kommer det bli svårt att byta ut alla människors bilar mot robotaxis, jag känner inte många där jag bor(mindre stad) som kommer vilja vara utan bil såvida det inte kommer någon straffskatt, lagar eller något annat som förhindrar det?
Möjligen att man kan minska antalet människor som äger två bilar, men då är vi ändå inne på dom som troligen har råd och vill vara bekväma, det kanske dom vill i framtiden också? Jag vet inte men det vet väl inte så många andra heller? Antaganden igen.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Vi som bor lite utanför städer kommer nog ha kvar egna bilar, eller åtminstone ha bilar stationerade ute hos oss. Men självklart vill jag att bilen ska vara självkörande.
Re: Tesla kan lansera en MY under 40.000 dollar?
Jag medLarsL skrev:Vi som bor lite utanför städer kommer nog ha kvar egna bilar, eller åtminstone ha bilar stationerade ute hos oss. Men självklart vill jag att bilen ska vara självkörande.
Helst vill jag dock få köra själv om jag vill.