439 km @ 6848 mil. Ser väldigt stabilt ut.Verdi skrev:438 km nu efter 5130 mil. Fallet har avstannat.Verdi skrev:
Jag låg på drygt 455 km vid 90% i början. Nu är jag nere på 440 km efter 3600 mil. 3,3% försämring.
Vad har du för range vid 90% soc?
Moderator: Redaktion
Re: Vad har du för range vid 90% soc?
- lawgiver
- Teslaägare
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/erik69077
Re: Vad har du för range vid 90% soc?
S90D-16 7838 mil
378 km @ 90%
378 km @ 90%
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Re: Vad har du för range vid 90% soc?
376 km idag (knappt 8 000 mil). Har tappat 2 km sedan förra inrapporteringen vid mätarställningen 5 400 mil (2018-05-26)
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Vad har du för range vid 90% soc?
Körde 100-0% idag, eller inte riktigt, 0.41% kvar enligt SMT.
M3P 2021
Körde 513 km, drog ur batteriet 75.15kWh.
Med de 0.41% plus Buffer är kapaciteten fortfarande ca 79kWh av 82kWh efter 4600mil. 3.5% degradering.
M3P 2021
Körde 513 km, drog ur batteriet 75.15kWh.
Med de 0.41% plus Buffer är kapaciteten fortfarande ca 79kWh av 82kWh efter 4600mil. 3.5% degradering.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Vad har du för range vid 90% soc?
75D 2018 med 4500 på mätaren. 100% ger ca 362km
Vet inte vad den hade som ny dock. Någon som vet ?
Vet inte vad den hade som ny dock. Någon som vet ?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vad har du för range vid 90% soc?
M3LR, uttagen sept 2020, har 492 range vid 100 %, så 443 vid 90 %. Bilen har gått 4800 mil.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Vad har du för range vid 90% soc?
För model S finns en inställning, ”Rated” eller ”ideal” range.RikardD skrev:75D 2018 med 4500 på mätaren. 100% ger ca 362km
Vet inte vad den hade som ny dock. Någon som vet ?
Där ska du ha ”rated” valt för att kunna jämföra.
Rated miles / EPA-rangen var 416 km (259 miles). Så bilen bör ha börjat i närheten där.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Vad har du för range vid 90% soc?
Verdi skrev:439 km @ 6848 mil. Ser väldigt stabilt ut.Verdi skrev:438 km nu efter 5130 mil. Fallet har avstannat.Verdi skrev:
Jag låg på drygt 455 km vid 90% i början. Nu är jag nere på 440 km efter 3600 mil. 3,3% försämring.
Årets Europa-semester tog 6 km. Från 432 km till 426 km vid 12 200 mil. Förra Europa-resan för 3 år sen tog 10-12 km.
Rör sig om 840 mil, varav många i stark värme (35-40 grader) och enbart SuC-laddning.
Totalt har den tappat 35 km sen ny. Varav drygt hälften under dessa två semestrar. Värme och SuC är alltså inte särskilt bra...
Re: Vad har du för range vid 90% soc?
Värme och SuC verkar dåligt ja, men sjukt lite degradering ändå. Folk säger fortfarande till mig att de inte kan ha elbil för de måste byta batteriet efter 3år för 200k. Känns inte som man behöver byta batteriet före bilen är skrot…
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vad har du för range vid 90% soc?
Intressant. Den heta sommaren i år har säkert käkat några procentenheter från många elbilsbatterier. Inte att det är särskilt relevant till vardags. Men för folk som mig, som gärna nördar till det, är det ändå roligt att veta vad som krävs för att batteriet kan behålla så mycket kapacitet som möjligt så länge som möjligt.MWall skrev:Rör sig om 840 mil, varav många i stark värme (35-40 grader) och enbart SuC-laddning.
Totalt har den tappat 35 km sen ny. Varav drygt hälften under dessa två semestrar. Värme och SuC är alltså inte särskilt bra...
Jag har ju på mina tidigare bilar (Model S och e-tron) upplevt en relativt hög degradering efter ganska kort tid, trots att jag snabbladdar sparsamt eller snarare inte alls. Och jag kör inte särskilt mycket heller. Bilarna stod i princip hela tiden med 80% SoC i garaget, vilket jag trodde var optimalt, men det kanske inte alls var så bra.
Med min nuvarande Ioniq har jag därför valt en annan approach utifrån AAKEEs lilla batteriskola.
Jag laddar aldrig över 50% till vardags, vilket innebär att bilen alltid står parkerad med 30-50% SoC. Och vad jag kan se så har den inte tappat nånting efter 8 månader och 1000 mil. E-tronen hade vid den punkten redan tappat åtskilliga procentenheter. Teslan likaså. Kan vara en slump. Eller så funkar det verkligen.
240 km vid 50% SoC såhär på sommarn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad har du för range vid 90% soc?
MWall skrev:Rör sig om 840 mil, varav många i stark värme (35-40 grader) och enbart SuC-laddning.
Totalt har den tappat 35 km sen ny. Varav drygt hälften under dessa två semestrar. Värme och SuC är alltså inte särskilt bra...
Värme upp till 35-40 grader är inte negativt när batteriet är i drift.
SuC är inte så illa, speciellt inte med förvärmt batteri eller varmt pga varmt sommarväder.
BMS lever sitt eget liv och är inte alltid världsbäst på att uppskatta den riktiga batterikapaciteten.
Jag körde nyligen ett rent kapacitetstest, som påvisar att mitt batteri just nu har 79kWh kapacitet. I verkligheten har såklart mitt batteri degraderats lite fortare i början och långsammare efter det.
BMS har överlag överdrivit rangen, för att på slutet börja underdriva.
Mer eller mindre full range till 4000 mil, sen droppade rangen det som motsvarar ca 4kWh.
I realiteten överdrev den kapaciteten med cirka 1.5-2kWh just innan droppet, nu underdriver den med motsvarande.
En långresa med SuC etc och annat laddmönster kan säkerligen påverka BMS mer än batteriets verkliga drop. Det kan också vara så att den semesterkörningen triggar BMS att börja visa mindre fel, och att större delen av den kapacitetsförlusten redan hade inträffat, men BMS hade inte full koll.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5