Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag skulle inte hoppas över huvud taget att Tesla tar upp utbyte av gamla batterier på battery day. De vill presentera framtiden för sina batterier. Det är nog det absolut sista de vill göra den dagen, påskina att de skulle ha problem med några batterier.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av 12man »

Delta skrev:
Om tiden är så viktig, hur har folk tid att skriva alla dessa inlägg mitt på blanka arbetsdagen :?:
De sitter väl och :twisted: :evil: på en SUC
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

Jwe skrev:
Hade jag fullt förtroende och kunde få en pålitlig och anträffbar kontakt med Tesla skulle jag starkt överväga att byta batteri.
Som det är nu blir det nog till slut att återgå till en bättre begagnat lågfärdslok från Mercedes som jag haft utmärkt erfarenhet av.
Men jag hoppas fortfarande på Tesla.

Jag vill inte att avgående sverigechefen för Mercedes som jag träffade i socialt sammanhang 2015 skall få rätt, jag citerar honom:
"Elbilar är ett övergående fenomen”
Kom inte och påstå att en Mercedes från 20-talet med 20000+ mil är driftsäker. Jag har stor erfarenhet av dessa bilar och driftsäker är inte ett ord jag vill till dela dem. Däremot plötsliga stora fel som gör fordonet obrukbart och kostar 10-tals kronor att fixa. En service organisation som glömt hur man felsöker och lagar bilar, de kan bara byta delar. Fördelen med bilarna är att de är bekväma och att de har lång räckvidd plus att det är väldigt tätt mellan laddstationerna.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av BrooklynS »

Mercedes ja. Jag minns när nya MB 200 rasade på löpande band 1987-88 pga kamaxelfel. Ägarna fick exakt noll kompensation eller goodwill.

Jag minns också rostproblematiken under hela 2000-talet. Miljonbilar som tre år senare uppvisade svåra rostskador runt dörrar, skärmar, strålkastare etc. Garanti? Pyttsan.

Säg ett märke förutom möjligen Toyota, Lexus eller Honda och jag lovar att ge tydliga exempel på där bilägare verkligen drabbats ekonomiskt och praktiskt redan vid moderata körsträckor och utan att tillverkaren tar det minsta ansvar.

Jag vill inte på något sätt påstå att teslaägare drabbas av förändrade laddkurvor, men sätta det i perspektiv att det oftast är betydligt värre saker det handlar om. Tesla har ju kunnat skita i det och hänvisa till att batteriet är bättre än 70%...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av LarsL »

Ja, rosten! Min bil hade verkligen Gepard-läge.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Tibor
Vad får du litet längre ifrån.!!!
Servicekostnader har varit stora. Tom större än för långfärdsloken som skall ha olja och filter mm.
De har fått repareras mer än Teslan men den har å andra sidan inte kommit upp i 35 000 mil än.
Och Teslan har ju nu ett batteribyte framför sig som slår alla tidigare reparationskostnader jag haft på någon enskild bil trots 20 000 mil vardera i min ägo och tangerar nog till och med den samlade rep kostnaden på alla mina bilar genom tiderna tillsammans.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Svenssons »

Jwe skrev:
De flesta är ännu ej drabbade men många är.
Många har synpunkter, som framgår av denna tråd, en del tycker att det är ett icke problem,
ännu så länge kan jag inte se att någon drabbad har framfört sådant argument!
Jag har i denna tråd (och ett antal andra) skrivit att min bil har fått förändrad laddkurva efter mycket snabbladdning och detta visste jag redan i början av 2017 skulle hända. I maj 2017 gick Tesla ut med officiellt meddelande om varför de gör förändringen som jag länkade till tidigare. Det var dock inte förrän förra året som laddkurvan ändrades på min bil så att jag kunde se det. Antagligen pga att jag då hade kommit upp i högre mängd snabbladdning men kan även ha varit ny uppdatering under 2019. Jag känner mig dock inte särskilt drabbad då det inte riktigt påverkas av det. Visst tar laddningen lite längre nu men inte så att det stör mig eller gör att jag undviker längre resor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av BrooklynS »

Jwe skrev:
Tibor
Vad får du litet längre ifrån.!!!
Servicekostnader har varit stora. Tom större än för långfärdsloken som skall ha olja och filter mm.
De har fått repareras mer än Teslan men den har å andra sidan inte kommit upp i 35 000 mil än.
Och Teslan har ju nu ett batteribyte framför sig som slår alla tidigare reparationskostnader jag haft på någon enskild bil trots 20 000 mil vardera i min ägo och tangerar nog till och med den samlade rep kostnaden på alla mina bilar genom tiderna tillsammans.
Varför måste du byta batteri?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Jwe skrev:
Och Teslan har ju nu ett batteribyte framför sig..
Det är ju just det den förhoppningsvis INTE har, pga begränsningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Gustafsson »

Alla bilar har batteribyte framför sig. Inget att oroa sig för
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Nej om jag inte återgår till mitt vanliga körmönster samt tar flyget på semester osv kanske jag också kan skriva här på forumet och ifrågasätta alla de som använder bilen i långpendling, försäljningsresor osv där laddtiden blir avgörande för den totala funktionaliteten. dvs ifrågasätta de som egentligen kan bära upp Tesla genom att köpet också blir någorlunda neutralt gentemot att välja en fossilbil. Man spottar på Teslas ekonomiska ryggrad.
Men det var möjligheten att bidraga till e-mobiliteten som Tesla och ingen annan vid den tiden kunde locka med. Att hålla tidsspillan på en acceptabel nivå, ibland rentav inte märka den som gjorde att man vågade vid en tidpunkt när det ansågs djärvt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

Jwe skrev:
Nej om jag inte återgår till mitt vanliga körmönster samt tar flyget på semester osv kanske jag också kan skriva här på forumet och ifrågasätta alla de som använder bilen i långpendling, försäljningsresor osv där laddtiden blir avgörande för den totala funktionaliteten. dvs ifrågasätta de som egentligen kan bära upp Tesla genom att köpet också blir någorlunda neutralt gentemot att välja en fossilbil. Man spottar på Teslas ekonomiska ryggrad.
Men det var möjligheten att bidraga till e-mobiliteten som Tesla och ingen annan vid den tiden kunde locka med. Att hålla tidsspillan på en acceptabel nivå, ibland rentav inte märka den som gjorde att man vågade vid en tidpunkt när det ansågs djärvt.
Det är mycket känslor i dina inlägg.
Här är lite fakta:


Vid 10:40 in ser man att när bilen var ny tog det 43 min att ladda 10-80%. Nu tar det 55 min, dvs en ökning på 12 minuter. Klarar du dig till nästa SUC med 70% är det 9 minuter extra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Vid 10:40 in ser man att när bilen var ny tog det 43 min att ladda 10-80%. Nu tar det 55 min, dvs en ökning på 12 minuter. Klarar du dig till nästa SUC med 70% är det 9 minuter extra.
Detta stämmer också väldigt bra med mina beräkningar och erfarenhet av min ”nerfning”, inte kul, men inte heller så dramatisk som det initialt kändes.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Det är mycket känslor i dina inlägg.
Här är lite fakta:


Vid 10:40 in ser man att när bilen var ny tog det 43 min att ladda 10-80%. Nu tar det 55 min, dvs en ökning på 12 minuter. Klarar du dig till nästa SUC med 70% är det 9 minuter extra.
Vad hjälper det Jwe att det exemplaret som Björn testat har den nerfen, det är ju nämligen fakta att hur mycket nerf man fått kan variera. Det varierar ju nämligen också ifall man fått nerf av batterikapaciteten eller ej utöver det andra och hur mycket det var med.

Somliga har ju rapporterat batterikapacitetsnerf även vid typ 3-4k mil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Vad hjälper det Jwe att det exemplaret som Björn testat har den nerfen, det är ju nämligen fakta att hur mycket nerf man fått kan variera. Det varierar ju nämligen också ifall man fått nerf av batterikapaciteten eller ej utöver det andra och hur mycket det var med.

Somliga har ju rapporterat batterikapacitetsnerf även vid typ 3-4k mil.
Är det? Min tolkning är att alla 85or får samma nerf när det gäller laddhastighet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jwe »

Intressant video ( har bara sett halva)
Min tesla ger för jämförelsens skull ca 70 kW vid 25% laddnivå, i videons bil 80kW
6 min in i videon ger Björn utryck för sina ”känslor” angående detta.
för de som inte orkar se:
En ladd tid som förr på 30 min anser han acceptabelt , 45 min kanske tolerabelt. Men som nu ca en timme fungerar ej.

Vad mer som är intressant att via den uppspeedade filmhastigheten kan man jämföra Teslas ”klocka” jämfört med den verkliga.

När den verkliga klockan startar, slår Teslas kvarvarande laddtid över från 55 till 50 därefter sker följande, vi starta jämförelsen då

Tesla. Verklig klocka. Skillnad
50. 0
45. 6.30
40. 14.00
35. 21.40
30. 29.00
25. 36.00
20. 45.00
15. 50.00
10. 57.00
5. 1.04.40
0. 1.14.15

Skillnaden får ni fylla i själva för varje delsumma
Bara vid ett tillfälle överensstämmer Tesla återstående tid med verklig klocka och det är mellan Tesla tid 20-15 min, i övrigt är det betydande diskrepans.
Totalt svarar Teslas tid 50 min mot en verklig tid om nästan 1 timme och en kvart.
Därtill skall man jämföra med att detta är på en strypt bil som inte verkar så strypt så hård som min och andras.

Kanske luras många av Teslas klocka men den stämmer inte, den är väldigt optimistisk och filmen visar att 50 min i verkligheten är 75 minuter.

Vi har observerat samma fenomen på vår bil. Via videon kan man sätta siffror på detta.
Att Tesla har en annan tidräkning kan det förklara att tesla och Tibor o andra inte tycker att laddningen går sakta.
Klockan är nu 14.47 för de som tvekar.
Senast redigerad av Jwe, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Är det? Min tolkning är att alla 85or får samma nerf när det gäller laddhastighet.
Nja det verkar baserat på en rad faktorer då rapporter verkar vara rätt spridda vad gäller vilka hastigheter folk uppnått. På amerikanska forumet fanns det förut vissa som är varit riktigt illa drabbade där de helt plötsligt inte kommer över 60 kW någon gång. Det är ju säkert samma algoritmer som beräknar någon ”wear” på batteripacken men allt från specifik batterikemi till laddningsvanor kan säkert påverka resultatet. Lite som att vissa fått begränsad Vmax (och då tappat kapacitet) medan andra inte fått det trots att de har samma batteripack.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Jojo »

Teslas tidsberäkning vid laddning går inte att lita på sedan över ett år tillbaka, så mina siffror har jag uppmätt själv (och även dessa är hyfsat optimistiska).
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

Jojo skrev:
Teslas tidsberäkning vid laddning går inte att lita på sedan över ett år tillbaka, så mina siffror har jag uppmätt själv (och även dessa är hyfsat optimistiska).
Tycker nog att de aldrig har stämt på vår bil, mest för att jag inte vet vilken säkerhetsmarginal de räknar med.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Anderzzon »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Är det? Min tolkning är att alla 85or får samma nerf när det gäller laddhastighet.
Nja det verkar baserat på en rad faktorer då rapporter verkar vara rätt spridda vad gäller vilka hastigheter folk uppnått. På amerikanska forumet fanns det förut vissa som är varit riktigt illa drabbade där de helt plötsligt inte kommer över 60 kW någon gång. Det är ju säkert samma algoritmer som beräknar någon ”wear” på batteripacken men allt från specifik batterikemi till laddningsvanor kan säkert påverka resultatet. Lite som att vissa fått begränsad Vmax (och då tappat kapacitet) medan andra inte fått det trots att de har samma batteripack.
Jag tror att folk pratar om lite olika saker ibland. Vissa har fått lägre toppeffekt, min uppfattning är sedan att alla 85:or har fått ändrad laddkurva vilket medför att det tar längre tid att ladda.
Jag körde min farsas 85D förra sommaren och den toppade fortfarande på typ 115 kW när batteriet var nästan tomt men sen sjönk den nästan direkt. Det tog absolut längre tid att ladda än när jag kört den tidigare. Tror att den hade gått ca 7000 mil då och ca 500-700 av dessa var laddade på SuC.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

Anderzzon skrev:
Jag tror att folk pratar om lite olika saker ibland. Vissa har fått lägre toppeffekt, min uppfattning är sedan att alla 85:or har fått ändrad laddkurva vilket medför att det tar längre tid att ladda.
Jag körde min farsas 85D förra sommaren och den toppade fortfarande på typ 115 kW när batteriet var nästan tomt men sen sjönk den nästan direkt. Det tog absolut längre tid att ladda än när jag kört den tidigare. Tror att den hade gått ca 7000 mil då och ca 500-700 av dessa var laddade på SuC.
Ja det går säkert att dela in begränsad laddkurva i flera olika effekter också.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av e5m1r »

Själv är jag inte påverkad till vardags laddar hemma men på europa resa vill man helst inte ladda över 50% och absolut inte över 70
Vid 50% är det runt 50kW och vid 70% runt 35kW
Nu är det som så att på autobahn så blir man sånilla tvungen och det är inte kul
I övrigt har bilen tappat 2 mil mot ny 16000 mil
( ca5% )
Även här är jag misstänksam att tesla maskar då kag behöver komma ner mot 175W/km för att nå typical som är baserad på 190w/km
Så var det inte tidigare heller
Behåller bilen för att jag är nöjd med den men är helt övertygad om att tesla twikat BMS för att unvika garantiärande
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av OfarligTesla »

e5m1r skrev:
Själv är jag inte påverkad till vardags laddar hemma men på europa resa vill man helst inte ladda över 50% och absolut inte över 70
Vid 50% är det runt 50kW och vid 70% runt 35kW
Nu är det som så att på autobahn så blir man sånilla tvungen och det är inte kul
I övrigt har bilen tappat 2 mil mot ny 16000 mil
( ca5% )
Även här är jag misstänksam att tesla maskar då kag behöver komma ner mot 175W/km för att nå typical som är baserad på 190w/km
Så var det inte tidigare heller
Behåller bilen för att jag är nöjd med den men är helt övertygad om att tesla twikat BMS för att unvika garantiärande
Det skrevs om det i USA förra året i samma veva som man sänkte Vmax, att de gjorde om räckviddsberäkningen för att dölja en del av kapacitetsbegränsningen. Vet inte vad som hände med det sen dock. Har du OBD så du kan kika på vad den rapporterar för Vmax vid 100%?
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av Idesta »

Har åkt upp till Åre igen, en resa jag gjort många gånger. Blev inte besviken av laddhastigheten. Toppade på 141 i Gävle (startade i Sth), hade över 100 vid 50%.

Har en P100D från mars 2017 som gått knapp 11 000 mil. En hel del Supercharging, många resor till Åre, till Köpenhamn och till Gardasjön.

Har folk med 100 batteri upplevt minskad laddhastighet?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av frippe »

Idesta skrev:
Har åkt upp till Åre igen, en resa jag gjort många gånger. Blev inte besviken av laddhastigheten. Toppade på 141 i Gävle (startade i Sth), hade över 100 vid 50%.

Har en P100D från mars 2017 som gått knapp 11 000 mil. En hel del Supercharging, många resor till Åre, till Köpenhamn och till Gardasjön.

Har folk med 100 batteri upplevt minskad laddhastighet?
Jaja, bara rub it in! :lol:
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar