Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av metchristian »

BrooklynS skrev:
Hmmm, min autopilot tar då ingen hänsyn till rödljus eller stoppskyltar... 2020.36.10 - måste det alltså vara FSD för detta?

Samma för mig..

Men farthållaren Va skum idag, har alltid inställt på +10 km över skylt och aldrig varit något problem att ändra till skyltat eller +5 och den har alltid låtit satt hastighet vara men idag när 36.10 kom nä då ändra den sig vid varje skylt ändring.. men sen när jag åkte samma sträcka igen så gjorde den inte det.. undrar om den automatiskt lär sig att när den åkt där att inte fippla sen..för då har den ”sparat” nya hastigheten.. kul detalj oavsett hur hastighetsskyltarna är placerade så visar den en stolpe me rätt hastigsskylt.
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Stripe68 »

Jag har problem med trafikljusen, har bara testat två gånger och det blev katastrof båda gångerna.

En korsning har ju oftast trafikljus både innan korsningen och på väg ut ur korsningen. Det är grönt när jag kommer mot korsningen, jag bekräftar att jag vill köra, bilen kör in i korsningen, trafikljusen bestämmer sig för att byta till rött, bilen ser att trafikljusen på väg ut ur korsningen är röda och gör en kraftig inbromsning och blir stående precis framför trafikljusen. Alltså mitt i korsningen.

Det hände mig två gånger. Det var i och för sig när det inte var någon trafik och då brukar trafikljusen visa rött åt alla håll och sedan direkt ge grönt när de ser en bil. Nackdelen är att de då också brukar vara väldigt snabba på att slå tillbaka till rött igen så snart man har passerat trafikljuset.

Någon annan som har upplevt samma sak?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av taliz »

Stripe68 skrev:
Jag har problem med trafikljusen, har bara testat två gånger och det blev katastrof båda gångerna.

En korsning har ju oftast trafikljus både innan korsningen och på väg ut ur korsningen. Det är grönt när jag kommer mot korsningen, jag bekräftar att jag vill köra, bilen kör in i korsningen, trafikljusen bestämmer sig för att byta till rött, bilen ser att trafikljusen på väg ut ur korsningen är röda och gör en kraftig inbromsning och blir stående precis framför trafikljusen. Alltså mitt i korsningen.

Det hände mig två gånger. Det var i och för sig när det inte var någon trafik och då brukar trafikljusen visa rött åt alla håll och sedan direkt ge grönt när de ser en bil. Nackdelen är att de då också brukar vara väldigt snabba på att slå tillbaka till rött igen så snart man har passerat trafikljuset.

Någon annan som har upplevt samma sak?
Går dom inte till gult mellan grönt och rött? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av ChristerSjo »

Rödljus, Stop skylt är som att vara ute att övningsköra med någon för 1:a gången.

Autostryning, klara inte kurvor fattar inte att den skall saka ner, utan "skriker" Autostyrning är begränsad.

Finns en del att jobba på.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av ChristerSjo »

Dessutom missar den många självklara hastighetsskyltar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av taliz »

ChristerSjo skrev:
Rödljus, Stop skylt är som att vara ute att övningsköra med någon för 1:a gången.

Autostryning, klara inte kurvor fattar inte att den skall saka ner, utan "skriker" Autostyrning är begränsad.

Finns en del att jobba på.
Det där med kurvtagning är lite udda. Funkade bra innan .32, då saktade den ner fint. Men med .32 gick det tillbaka till hur det var tidigare, fullt mos.

Men det är nog som vanligt. Två steg fram, ett tillbaka. :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Stripe68 »

Nu fick jag 2020.36.11, den installerar nu. Spännande, den verkar inte finnas i firmware trackern ännu.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

Någon med HW2.5 som fått 2020.36.10 här ännu och funkar då skyltläsning? Har sett på Teslascope att det finns några Model 3 SR+ med HW2.5 som fått 36.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Hertsh »

Stripe68 skrev:
Nu fick jag 2020.36.11, den installerar nu. Spännande, den verkar inte finnas i firmware trackern ännu.
2020.36.11 är bara buggfixar. MX LR FSD med HW3.
MX LR (Raven) 2019
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Stripe68 »

Hertsh skrev:
Stripe68 skrev:
Nu fick jag 2020.36.11, den installerar nu. Spännande, den verkar inte finnas i firmware trackern ännu.
2020.36.11 är bara buggfixar. MX LR FSD med HW3.
Ja, samma release notes. Men det kanske fixar problemen jag har haft med trafikljus, jag har testat fem gånger nu och tre av dem har bilen velat stanna mitt i korsningen.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

Jag har fått skyltavläsning på min M3 AWD LR utan FSD-package (men med HW3). :-)

Varning! Nytt (sämre) beteende på farthållare / Autopilot (ej FSD) i 2020.36.10.

Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)

Hoppas de buggfixar detta ASAP för som det är nu är det INTE bekvämt att koppla in farthållaren längre på mindre vägar eller där datorn har fel uppfattning om vilken fartgräns som gäller (och den har fortfarande fel ganska ofta även on det är lite bättre nu)


Jag körde 100km/h på Autopilot på motorväg fram till vägbygge där fartbegränsning 70km/h gällde. Eftersom jag kör på Autopilot på väg utan möte sänker den inte farten till 70km/h (OK med mig för jag har redan saktat in i förväg).

Tyvärr noterade inte bilen heller just denna fartbegränsning (bug som nämnts av flera i tråden).

Jag kommer ikapp bilar som ligger i 60km/h och kopplar därför ur Autopilot (men inte farthållarn) och byter till vänster fil. När jag kopplar på Autopilot igen så sätter den farthållaren på 100km/h igen (va fan! INTE ok). Det blev ett rejält ryck innan jag hann stoppa
accelerationen.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

Johlei skrev:
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Det där stämmer inte. Farthållaren och AP har alltid ställts in mot den hastighet som bilen tror gäller för sträckan. Min bil har alltså alltid reagerat som du beskriver som med 36.10. Om du vill hålla en lägre hastighet så måste du hålla inne gasen efter att du aktiverat farthållaren eller AP för att sedan skrolla ner hastigheten med hjulet.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

LarsL skrev:
Johlei skrev:
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Det där stämmer inte. Farthållaren och AP har alltid ställts in mot den hastighet som bilen tror gäller för sträckan. Min bil har alltså alltid reagerat som du beskriver som med 36.10. Om du vill hålla en lägre hastighet så måste du hålla inne gasen efter att du aktiverat farthållaren eller AP för att sedan skrolla ner hastigheten med hjulet.
Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Daf »

Är det skillnad på vilken Tesla? I S och X med separat spak har bilen alltid - åtminstone sedan sommaren -16 - gått på aktuell fartgräns +/- offset när man drar spaken mot sig. Om man drar spaken nedåt eller uppåt går den på aktuell hastighet. På en Model 3 finns väl bara en riktning att koppla in farthållaren?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Svenssons »

Johlei skrev:

Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.
Låter snarare som uppdatering av kartdata och vilka vägar som räknas som restricted roads on det är samma vägar du kör på.

viewtopic.php?f=10&t=22415&p=457217#p457217
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

Svenssons skrev:
Johlei skrev:

Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.
Låter snarare som uppdatering av kartdata och vilka vägar som räknas som restricted roads on det är samma vägar du kör på.

viewtopic.php?f=10&t=22415&p=457217#p457217
Jag tror inte att det har med det att göra. Jag kör dagligen på Huddingevägen som har fartkameror. Här lägger jag mig under 70km/h på farthållare och kopplar snart in Autooilot, byter fil när jag kommer ikapp bilar och kopplar in Autopilioten igen. Nu axxar bilen upp till 70 +/- offset varje gång jag kopplar in Autopilot. Det gjorde den INTE förut. Effekten har blivit att bilen oväntat axxat precis före fartkameror eftersom många gärna bromsar till 60 eller ännu lägre innan dem så jag byter fil o kopplar in Autopilot igen.

Men det gick och går utmärkt att lägga Autopiloten högre än min inställda 70 +/- offset på Huddingevögen. Så den är fortfarande unrestricted.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

Johlei skrev:
LarsL skrev:
Johlei skrev:
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Det där stämmer inte. Farthållaren och AP har alltid ställts in mot den hastighet som bilen tror gäller för sträckan. Min bil har alltså alltid reagerat som du beskriver som med 36.10. Om du vill hålla en lägre hastighet så måste du hålla inne gasen efter att du aktiverat farthållaren eller AP för att sedan skrolla ner hastigheten med hjulet.
Vad konstigt! För bilen har alltså överraskat mig föera ggr med konstigt beteende nu efter uppdateringen. Jag har kört bilen i drygt 1 år och på Autopilot så snart det varit möjligt och lämpligt på allt från 30-vägar till 120-vägar. Jag är väldigt van vid konceptet koppla ur Autopilot, byta fil och koppla in Autopiloten igen. Då har den inte accelererat till fartbegränsningen utan legat kvar på den fart jag ställt in. Även på alla vägbyggen på motorvägarna runt Stockholm, där datorn tyckt att gränsen är 80/90/100 km/h men vägbygget har 70km/h.
Så här står det i handboken till M3 v 2020.20 och det motsäger min skrivning om hur det var förut. Jag blir mer och mer förvirrad:

” When Traffic-Aware Cruise Control is available but is not actively cruising at a specified set speed, the touchscreen displays a gray speedometer icon below your current driving speed. The number shown in gray is your current driving speed, or the speed limit that is being determined by Speed Assist (see Controlling Speed Assist on page
139), whichever is
greater. If you engage Traffic-Aware Cruise Control, this is the cruising speed that will be set.”

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_en.pdf
Senast redigerad av Johlei, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

Okej, kör du fortare än det bilen uppfattar som fartgränsen så väljer den din nuvarande hastighet för fasthållning.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

LarsL skrev:
Okej, kör du fortare än det bilen uppfattar som fartgränsen så väljer den din nuvarande hastighet för fasthållning.
Ja.

Ponera att jag satt farthållaren till 65 på 70-väg. Enligt handboken ” NOTE: Moving the gear level fully down twice in quick succession engages Autosteer (assuming it has been enabled as described in Autosteer on page 114) and the set speed changes to either your current driving speed, or the current set speed (displayed in the icon), whichever is greater.”

Men med 2020.36.10 ändras min inställda fart till fartgräns +/- offset, dvs 70. Så ska det ju inte vara utan den ska behålla 65 som förut.
EDC53B32-14A1-4EA5-89D2-CA13E5AD8CA6.png
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

Men den väljer den största siffran, alltså 70 i det här fallet.
The number shown in gray is your current driving speed, or the speed limit that is being determined by Speed Assist (see Controlling Speed Assist on page
139), whichever is greater.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

LarsL skrev:
Men den väljer den största siffran, alltså 70 i det här fallet.
The number shown in gray is your current driving speed, or the speed limit that is being determined by Speed Assist (see Controlling Speed Assist on page
139), whichever is greater.
Den texten handlar om att sätta farthållaren (ett tryck neråt) och där har jag konstaterat att jag mindes fel (se mitt redigerade inlägg ovan). Men när jag sedan kopplar in Autopilot/autostyrning ska den INTE öka farten till fartgränsen enligt handboken. Men det gör sen. Se screenshot från handboken ovan.

Då ska den alltså välja det högsta av inställd farthållarfsrt eller den fart jag faktiskt kör i om jag har axxat upp till en högre fart än farthållaren har satt.

Det är alltså fel att den axxar till 100 km/h när jag slår på autostyrning när farthållaren är ställd på 70, trots att datorn inte fattat att det är vägbygge och tror att fartgränsen faktiskt är 100.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Svenssons »

Har man tidigare slagit på autopiloten i en högre hastighet (tex 90 km/h), slagit av den och sedan slår på den där Autopiloten tror att den högre hastigheten är OK även ifall skyltad är lägre så kommer Autopiloten gå tillbaka till den högre hastighet som du hade innan. Detta förutsätter att Autopiloten anser det inte är en restricted road med lägre hastighet. Detta har varit beteendet i många år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

Ja, det håller jag med om. Det är väl Ok eftersom jag valt den högre hastigheten.

Det nya är dock att den självmant kommer på att lägga bilen i en HÖGRE fart än vad farthållaren just nu är inställd på.

Exemplet från verkligheten: Jag kör med farthållare i 70 och aktiverar självstyrning. Då gasar plötsligt bilen upp till 100 km/h. Det är ett nytt, felaktigt beteende i 2020.36.10 som inte stämmer med vad som står i manualen för 2020.20 (se skärmdumpen tidigare).
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Svenssons »

Johlei skrev:
Ja, det håller jag med om. Det är väl Ok eftersom jag valt den högre hastigheten.

Det nya är dock att den självmant kommer på att lägga bilen i en HÖGRE fart än vad farthållaren just nu är inställd på.

Exemplet från verkligheten: Jag kör med farthållare i 70 och aktiverar självstyrning. Då gasar plötsligt bilen upp till 100 km/h. Det är ett nytt, felaktigt beteende i 2020.36.10 som inte stämmer med vad som står i manualen för 2020.20 (se skärmdumpen tidigare).
Gasar den upp till 100 även ifall du inte har satt på Autopiloten tidigare under resan på100 km/h så är det en förändring. Har du tidigare satt på den på 100, sedan stängt av den och kört i lägre så kommer den att gå på 100 igen när den slås på så länge det i te är en restricted road med lägre hastighet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

Svenssons skrev:
Johlei skrev:
Ja, det håller jag med om. Det är väl Ok eftersom jag valt den högre hastigheten.

Det nya är dock att den självmant kommer på att lägga bilen i en HÖGRE fart än vad farthållaren just nu är inställd på.

Exemplet från verkligheten: Jag kör med farthållare i 70 och aktiverar självstyrning. Då gasar plötsligt bilen upp till 100 km/h. Det är ett nytt, felaktigt beteende i 2020.36.10 som inte stämmer med vad som står i manualen för 2020.20 (se skärmdumpen tidigare).
Gasar den upp till 100 även ifall du inte har satt på Autopiloten tidigare under resan på100 km/h så är det en förändring. Har du tidigare satt på den på 100, sedan stängt av den och kört i lägre så kommer den att gå på 100 igen när den slås på så länge det i te är en restricted road med lägre hastighet.
Min farthållare var satt till 70 och med självstyrning aktiverad. Efter filbytet (som gör att självstyrning, men inte farthållare, kopplas ur) fortsätter bilen cruisa på 70 tills jag väljer att aktivera självstyrningen. Då gasar bilen till 100 (som bilen tror är vägens fartgräns). Nytt, felaktigt och potentiellt farligt beteende.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Skriv svar