Vem bekostar elen på destinationsladdare?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Vem bekostar elen på destinationsladdare?

Inlägg av Magicmike »

Hej.
Hur funkar egentligen destinationsladdarna (sådana officiella Tesla som syns på bl.a teslas egna webbsidor). Är det hotellet eller motsvarande ställe som bekostar elen som laddas ut från dessa? Eller tesla? Har de något med ”free supercharging” som äldre bilar har att göra eller är det helt frikopplat? Hittills har jag aldrig upplevt att teslas destinationsladdare krävt något (men jag har samtidigt en äldre kärra med den fria SuC) så jag har inte reflekterat över det.

Mvh
Micke
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vem bekostar elen på destinationsladdare?

Inlägg av BrooklynS »

Destinationen står för elen, Tesla för Wallchargern.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Vem bekostar elen på destinationsladdare?

Inlägg av Johan84 »

Det är hotellägaren. Jag va kontakt med tesla och skulle få laddare av dom till mitt hotell men stå för elen och installationen själv, vilket man får se som ett bidrag till elektrifieringen. Slutade med att jag fick en schneider electric 2x22kw som spons så satte den istället för att även andra än tesla ska kunna ladda. Ganska nice att kunna ladda 17kw med model s istället för 11. Om man besäller 4 laddare kan man få en av dom upplåst för andra bilmärken.

Funderar på köra en tesla destinationsladdare också för att få med den på kartan. Kan dock själv bara se superchargers i kartan i min egen bil, finns det inställningar så man kan se destinationsladdare i bilen också? är det bara på någon hemsida så ger väll inte en tesla destinationsladdare så mycket mer "reklam" för att man har laddbox än andra laddare.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Vem bekostar elen på destinationsladdare?

Inlägg av jpetters »

Johan84 skrev:
Det är hotellägaren. Jag va kontakt med tesla och skulle få laddare av dom till mitt hotell men stå för elen och installationen själv, vilket man får se som ett bidrag till elektrifieringen. Slutade med att jag fick en schneider electric 2x22kw som spons så satte den istället för att även andra än tesla ska kunna ladda. Ganska nice att kunna ladda 17kw med model s istället för 11. Om man besäller 4 laddare kan man få en av dom upplåst för andra bilmärken.

Funderar på köra en tesla destinationsladdare också för att få med den på kartan. Kan dock själv bara se superchargers i kartan i min egen bil, finns det inställningar så man kan se destinationsladdare i bilen också? är det bara på någon hemsida så ger väll inte en tesla destinationsladdare så mycket mer "reklam" för att man har laddbox än andra laddare.
I mina bilar ser jag iaf Tesla Destinationsladdare.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vem bekostar elen på destinationsladdare?

Inlägg av Bjelke »

jpetters skrev:
Johan84 skrev:
Det är hotellägaren. Jag va kontakt med tesla och skulle få laddare av dom till mitt hotell men stå för elen och installationen själv, vilket man får se som ett bidrag till elektrifieringen. Slutade med att jag fick en schneider electric 2x22kw som spons så satte den istället för att även andra än tesla ska kunna ladda. Ganska nice att kunna ladda 17kw med model s istället för 11. Om man besäller 4 laddare kan man få en av dom upplåst för andra bilmärken.

Funderar på köra en tesla destinationsladdare också för att få med den på kartan. Kan dock själv bara se superchargers i kartan i min egen bil, finns det inställningar så man kan se destinationsladdare i bilen också? är det bara på någon hemsida så ger väll inte en tesla destinationsladdare så mycket mer "reklam" för att man har laddbox än andra laddare.
I mina bilar ser jag iaf Tesla Destinationsladdare.
Samma här, även om jag sällan ”letar” efter sådana...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vem bekostar elen på destinationsladdare?

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
jpetters skrev:
I mina bilar ser jag iaf Tesla Destinationsladdare.
Samma här, även om jag sällan ”letar” efter sådana...
Det är endast när jag är i en främmande stad och vill ha ett hotell som jag kollar efter destinationsladdare. Oftast har jag dock gjort detta tidigare på hemsidorna för antingen Teslas, ABRP eller t.ex. Bookings.com (har filter för EV-laddning).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vem bekostar elen på destinationsladdare?

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
jpetters skrev:
I mina bilar ser jag iaf Tesla Destinationsladdare.
Samma här, även om jag sällan ”letar” efter sådana...
Det är endast när jag är i en främmande stad och vill ha ett hotell som jag kollar efter destinationsladdare. Oftast har jag dock gjort detta tidigare på hemsidorna för antingen Teslas, ABRP eller t.ex. Bookings.com (har filter för EV-laddning).
Ja precis, det är ju oftast så man gör, letar efter hotell med laddare innan man åker, men annars är det säkert en bra
funktion såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vem bekostar elen på destinationsladdare?

Inlägg av 12man »

Tryck blixt symbolen i kartvyn så syns destinationsladdare lite beroende på zoom läge
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Vem bekostar elen på destinationsladdare?

Inlägg av Magicmike »

BrooklynS skrev:
Destinationen står för elen, Tesla för Wallchargern.
Tack för upplysning. En följdfundering blir vem som är berättigad till DCladdarna. Är det på något sätt kopplat till SuCbehörighet och tesla eller är det hotellet (motsv) som avgör vem som får nyttja deras DC?
Mvh
Micke
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vem bekostar elen på destinationsladdare?

Inlägg av Svenssons »

Magicmike skrev:
BrooklynS skrev:
Destinationen står för elen, Tesla för Wallchargern.
Tack för upplysning. En följdfundering blir vem som är berättigad till DCladdarna. Är det på något sätt kopplat till SuCbehörighet och tesla eller är det hotellet (motsv) som avgör vem som får nyttja deras DC?
Mvh
Micke
Alla Tesla-bilar kan nyttja Destiantionsladdplatser. De som Tesla gett gratis till en destination kan endast ladda Tesla-bilar och de som destinationen köper kan sättas till att vara öppna för alla. Ingen koppling till SuC-nätverket. Destinationen väljer själv hur de vill styra tillgången till destinationsladdplatserna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar