Min nya bil spränger laddstationerna

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

wanderlei
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 sep 2020 16:28

Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av wanderlei »

Ok, min rubrik var lite väl vässad :)

Men jag har precis hämtat ut en ny hyundai kona 64 kwh och tänkte att det blir ju perfekt att använda de offentliga fas två laddarna i stadens p-hus medans jag jobbar. Men det gick sådär. Jag tog fram min nya kabel ur förpackningen som jag fick från bilförsäljaren och stoppar in den i en av de destinationsladdarna som lyser grönt och stoppar in andra änden i min bil. Den laddar i 1 minut och sedan slocknade både min laddstation och grannens (tokdöd). Jag flyttar bilen till nästa lediga uttag och börjar ladda. Då klickar det till i laddstationen och även den blir svart och går inte att använda mer. Där låses även kabeln fast i laddstationen så att jag måste ringa efter hjälp så de kan starta om laddstationen och släppa på kabeln så jag kan dra ut den igen.

Jag åker vidare till några andra destinationsladdare i stan som ägs av bee för att testa där istället. Samma sak på båda de laddarna. Så fort jag kopplar upp mig via appen och ska starta laddningen så blir stationerna röda och går inte att använda för någon längre.

Är det någon som har en gissning om vad som kan vara fel? Om jag åker till en snabbladdare och laddar med ccs så fungerar det utan problem. Kan min kabel vara felaktig?
Beställd Model3 LR. Leverans maj 2022
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av TechNerd »

Bäst är väl att testa en annan kabel för att vara säker, åk in till din bilförsäljare och be att låna en ny.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av LarsL »

Gissar på att din ombordladdare i bilen är trasig eller skickar felsignal till ladduttaget. Om du vill utesluta laddkabeln så kan du ju testa en laddstation med fastkabel, kan finnas på snabbladdare ibland.

Jag tolkade det som att du använde Typ2 sladden och inte stickproppen/vägguttaget/schuko.

CCS använder laddaren som sitter i snabbladdarskåpet och är ansluten direkt till batteriet.

Boka in en service hos återförsäljaren.
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av mathiaso »

Liknande fel som på nyare Kia e-niro?
https://myenergi.com/e-niro/
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av TiborBlomhall »

mathiaso skrev:
Liknande fel som på nyare Kia e-niro?
https://myenergi.com/e-niro/
Herre jösses :shock:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av LarsL »

mathiaso skrev:
Liknande fel som på nyare Kia e-niro?
https://myenergi.com/e-niro/
Känns bra med lite dålig karosspassning ibland som jämförelse.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av TiborBlomhall »

Boka genast tid på verkstaden! :o

Och snälla avstå att testa på fler publika laddstolpar ;)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av chaffis75 »

Kan ju vara ladd kabeln också men mest troligt är de ombord laddaren.. Detta måste de fixa omedelbart, de är ju som att du inte kan tanka..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av TiborBlomhall »

chaffis75 skrev:
Kan ju vara ladd kabeln också men mest troligt är de ombord laddaren.. Detta måste de fixa omedelbart, de är ju som att du inte kan tanka..
Det är som att spränga varje bensinmack :shock:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Kan ju vara ladd kabeln också men mest troligt är de ombord laddaren.. Detta måste de fixa omedelbart, de är ju som att du inte kan tanka..
Väldigt otroligt att en sladd utan skador skulle vara problemet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av Bjelke »

Nödlösning, skaffa en enfas typ2-kabel och ladda bara på laddare med den kabeln, segt men bättre
än inget...
Det borde väl funka, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av TiborBlomhall »

Nej det vet vi inte. Även om symptomen liknar kan detta även vara något helt annat.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av Bjelke »

Ja det har du ju rätt i såklart, synd att bränna fler stolpar :lol:
Undrar om det är en slump att vi igår för första gången såg att en stolpe vid Scandic här var
totalt död? Det var ”nummer 1” dessutom, så alla dom andra gick inte heller att ladda ifrån även
om dom inte var helt döda (dom blinkar blått då)...
BEE-stolpar där precis som på många andras Scandic...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av LarsL »

Bilen ska tillbaka till försäljaren direkt och lånebil ska ges tills bilen är fixad och fungerar som den ska. Inte ska väl en helt ny bil trassla på det här viset.
wanderlei
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 sep 2020 16:28

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av wanderlei »

Ni hade så rätt. Fick testa en ny kabel idag och samma visa där. Laddstationen blev röd direkt. Testade en annan hyundai kona och den fungerade utan problem att ladda. Bilhandlaren blev övertygad om att det var fel på min bil då de testade att ladda min bil i deras egna laddstationer och deras säkringar gick direkt haha. Så nu är min bil på verkstaden och fick en demobil under tiden. Så nu ska jag inte sabotera mer laddstolpar :D
Beställd Model3 LR. Leverans maj 2022
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av micke_r »

wanderlei skrev:
Ni hade så rätt. Fick testa en ny kabel idag och samma visa där. Laddstationen blev röd direkt. Testade en annan hyundai kona och den fungerade utan problem att ladda. Bilhandlaren blev övertygad om att det var fel på min bil då de testade att ladda min bil i deras egna laddstationer och deras säkringar gick direkt haha. Så nu är min bil på verkstaden och fick en demobil under tiden. Så nu ska jag inte sabotera mer laddstolpar :D
Bäst du provar några till hos återförsäljaren :D
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av Elmil »

Flera elbilar har haft problem under sina första månader hos bilägarna. Det senaste exemplet är Hyundais elversion av modellen Kona. Hyundai tvingas återkalla drygt 25 500 bilar på grund av problem i batteriet som kan leda till att bilen börjar brinna.
.
Nu har även Hyundai drabbats av problem i en elbil. Det är den lilla suven Kona vars elversion nu återkallas efter problem med kortslutning i batteriet. Enligt Hyundai kan en kortslutning i batteriet leda till att bilen börjar brinna.

Hyundai återkallar i hemlandet Sydkorea 25 564 stycken Kona Electric som byggts mellan september 2017 och mars 2020. Bilarna ska få en uppdatering av mjukvaran och hela batteripaketet kan behöva bytas.
Hittills har 13 incidenter med brand rapporterats där en Kona Electric varit inblandad. Två av incidenterna inträffade i Österrike och Kanada. Därmed kan man misstänka att en motsvarande återkallelse kommer att genomföras i Europa och i Nordamerika.
https://www.reuters.com/article/us-hyun ... SKBN26T0W8
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... GuAIF9D2nE

Nu blir det vild spekulation, men man kan undra om det rör sig om två olika fel eller om också detta beror på kortslutning i laddaren. Inte helt orimligt att kortslutning mellan faser i laddaren skulle kunna få följdfel om t.ex avsäkringen inte hänger med. Tyvärr framgår inte i vilka situationer bränderna inträffat.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av martinot »

mathiaso skrev:
Liknande fel som på nyare Kia e-niro?
https://myenergi.com/e-niro/
Ouch!! Galningar på Kia.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Min nya bil spränger laddstationerna

Inlägg av martinot »

wanderlei skrev:
Ni hade så rätt. Fick testa en ny kabel idag och samma visa där. Laddstationen blev röd direkt. Testade en annan hyundai kona och den fungerade utan problem att ladda. Bilhandlaren blev övertygad om att det var fel på min bil då de testade att ladda min bil i deras egna laddstationer och deras säkringar gick direkt haha. Så nu är min bil på verkstaden och fick en demobil under tiden. Så nu ska jag inte sabotera mer laddstolpar :D
Bra att de lyckats att bekräfta felet!

Nyfiken; hur många laddplatser (inklusive bilhallens) hann du knäcka under tiden? :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar