Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av kenjon »

Läs ovanstående igen. Har du (innan du satte den på 70) haft farthållaren på 100, så är det det maxtalet som gäller.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

kenjon skrev:
Läs ovanstående igen. Har du (innan du satte den på 70) haft farthållaren på 100, så är det det maxtalet som gäller.
Eh? Nä. Om jag på en unrestricted 120-road sätter den på 150 km/h och sedan kopplar ur den och åker till en annan unresticted 70-road som jag manuellt kör i 65 km och då kopplar in Autopiloten så har den ALDRIG lagt sig i 150 igen. Den har valt det största av aktuell fart (65) och vägens maxfart +/- offset (70).

Så står det i manualen och så funkar det nu också.

Ni som har 2020.36.10 utan FSD kan ju testa själva.

Jag hoppas på att .11 innehåller buggfix på bl.a detta problem. Hej och tack.

(Rättat typo i versionsnumret)
Senast redigerad av Johlei, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av lukasf »

Johlei skrev:
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)
Jag kör också M3 LR AWD med HW3 utan FSD sedan dec 2019, men så där har aldrig min bil fungerat. Det har aldrig gått att ställa in farthållaren till en lägre hållen hastighet än vad begränsningen är. Har kört på många vägar där det är 50/70 istället för de vanliga 80 pga arbeten. Det har varit helt omöjligt att sätta farthållaren till 70 på en 80-väg. Den har alltid accelererat till 80 + offset.
Johlei skrev:
Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Precis så som det alltid varit för min del. Jag har inte hunnit testa Autopilot-scenariot då jag fick 36.10 i förrgår.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
AlexanderModelS
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2019 14:21
Ort: Göteborg

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av AlexanderModelS »

Version 11 av firmware borde släppas inom kort (över ett år sedan version 10 kom). Vad tror ni, får även vi med MCU 1 version 11 eller blir det som med pre-autopilot-bilarna - att man får använda ett gammalt gränssnitt/layout?
Vit Model S 85, svart interiör, teknikpaketet, glastaklucka, 2015
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Johlei »

lukasf skrev:
Johlei skrev:
Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)
Jag kör också M3 LR AWD med HW3 utan FSD sedan dec 2019, men så där har aldrig min bil fungerat. Det har aldrig gått att ställa in farthållaren till en lägre hållen hastighet än vad begränsningen är. Har kört på många vägar där det är 50/70 istället för de vanliga 80 pga arbeten. Det har varit helt omöjligt att sätta farthållaren till 70 på en 80-väg. Den har alltid accelererat till 80 + offset.
Johlei skrev:
Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)
Precis så som det alltid varit för min del. Jag har inte hunnit testa Autopilot-scenariot då jag fick 36.10 i förrgår.
Jepp. I ett senare meddelande bekräftade jag att den första fetstilade punkten var felaktigt minne av mig.

Den andra fetstilade punkten tycker jag fortfarande är dåligt (det får jag tycka :-) ) även om det alltid funkat så. Jag hade hellre haft det så att bilen sätter farthållaren till den fart jag faktiskt kör i. Man kan ju lätt sedan justera sin fart med scrollhjulet eller genom att klicka på fartgräns-ikonen för att sätta till vägens fart + offset. Men det kanske inte är en diskussion som hör hemma i denna tråd egentligen (men det händer ju att trådar här går OT.... :-) ).
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 mar 2016 21:44
Ort: Uppsala / Luleå

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Myran »

Är inte en av de nya funktioner i .36 att man kan trycka på hastighetsmätaren för att sätta farthållaren till den hastigheten? Om man har M3.
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Jerker »

Myran skrev:
Är inte en av de nya funktioner i .36 att man kan trycka på hastighetsmätaren för att sätta farthållaren till den hastigheten? Om man har M3.
Så har det varit från början på min 3:a (tillverkad aug -19) men inte när man ska starta farthållaren. Då tar den antingen hastigheten från kartdata eller från hastigheten om man kör fortare än så.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Remuz »

Körde till Alingsås idag med min trea, första gången jag körde lite längre och AP var inte alls som jag minns den. Efter Linköping blir det 120 och man smackar på AP i 130 ungefär. Sedan när man måste köra om någon så blinkar man ut till vänster, men eftersom det är massa trafik så har farten nu gått ner till 100 och du måste vänta på att Volvon från 1981 kommer om bilen du vill om också. Självklar slår man då på AP i ytterfilen och då sätter den hastigheten till 120.

Varje gång jag gjorde något och sedan slog på AP så var det 120 igen. Förr i tiden kunde jag sätta den på allt upp till 150 och den kom ihåg det när jag satte igång AP igen.

För övrigt drog min 3a 225w/km på E4, snittfart 102, maxfart 145 (mellan Södertälje och Ödeshög). Min X drog typ 330 med samma förutsättningar. Laddade snabbt som attan också. 45kWh på 25min (start på 16% med 147kW).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Myran skrev:
Är inte en av de nya funktioner i .36 att man kan trycka på hastighetsmätaren för att sätta farthållaren till den hastigheten? Om man har M3.
Så har det varit från början på min 3:a (tillverkad aug -19) men inte när man ska starta farthållaren. Då tar den antingen hastigheten från kartdata eller från hastigheten om man kör fortare än så.
Nä, du kunde trycka på hastighetsskylten så sattes den +-offset.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
Körde till Alingsås idag med min trea, första gången jag körde lite längre och AP var inte alls som jag minns den. Efter Linköping blir det 120 och man smackar på AP i 130 ungefär. Sedan när man måste köra om någon så blinkar man ut till vänster, men eftersom det är massa trafik så har farten nu gått ner till 100 och du måste vänta på att Volvon från 1981 kommer om bilen du vill om också. Självklar slår man då på AP i ytterfilen och då sätter den hastigheten till 120.

Varje gång jag gjorde något och sedan slog på AP så var det 120 igen. Förr i tiden kunde jag sätta den på allt upp till 150 och den kom ihåg det när jag satte igång AP igen.

För övrigt drog min 3a 225w/km på E4, snittfart 102, maxfart 145 (mellan Södertälje och Ödeshög). Min X drog typ 330 med samma förutsättningar. Laddade snabbt som attan också. 45kWh på 25min (start på 16% med 147kW).
Saknar min hoj. Med den kunde man blåsa om på mittlinjen vid behov, slapp köa om folk inte flyttade på sig.
Så gött att kunna elda på i 200+ mil efter mil.
Man slapp dom satans jävla fartkamerajävlarna också.
Bilåka suger. :cry:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av SALVETA »

Johlei skrev:
Jag har fått skyltavläsning på min M3 AWD LR utan FSD-package (men med HW3). :-)

Varning! Nytt (sämre) beteende på farthållare / Autopilot (ej FSD) i 2020.36.10.

Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)

Hoppas de buggfixar detta ASAP för som det är nu är det INTE bekvämt att koppla in farthållaren längre på mindre vägar eller där datorn har fel uppfattning om vilken fartgräns som gäller (och den har fortfarande fel ganska ofta även on det är lite bättre nu)


Jag körde 100km/h på Autopilot på motorväg fram till vägbygge där fartbegränsning 70km/h gällde. Eftersom jag kör på Autopilot på väg utan möte sänker den inte farten till 70km/h (OK med mig för jag har redan saktat in i förväg).

Tyvärr noterade inte bilen heller just denna fartbegränsning (bug som nämnts av flera i tråden).

Jag kommer ikapp bilar som ligger i 60km/h och kopplar därför ur Autopilot (men inte farthållarn) och byter till vänster fil. När jag kopplar på Autopilot igen så sätter den farthållaren på 100km/h igen (va fan! INTE ok). Det blev ett rejält ryck innan jag hann stoppa
accelerationen.
Jag är också besviken på senaste fw då jag känner av liknande beteende som dig.
Ett exempel från igår, kör E6 norrut mot Göteborg och efter en längre sträcka med 120 blir det 100 genom Halmstad och av någon anledning uppfattar bilen inte skyltarna (för snabbt?) Och dessutom är kartdatan fel så det står hela tiden 120 som begränsning. Varje gång jag byter fil (alltså inte FSD) och kopplar in AP så vill bilen öka till 120 och jag får scrolla eller trycka på hastigheten för att få ca 100 Igen, detta upprepades många gånger på sträckan genom Halmstad och var mycket störigt. Hade även samma problem på sträckor med vägarbeten där skyltarna inte var helt tydliga eller kartdata tog över igen. Jag tycker inte det är helt smidigt att trycka på skärmen för att få aktuell hastighet heller, jag hade önskat att man tryckte ner AP spaken en gång när man redan har AP aktiverat för att få aktuell hastighet, då hade man inte behövt släppa blicken från vägen vilket ju är bra speciellt vid tajta vägarbeten. Hoppas 4D fixar många av dom problem vi har nu men den lär väl också ha sina barnsjukdomar.
Inte heller märkte AP en bil som stod en bra bit ut på körbanan längs vägen trots bra väder och spikrak väg så jag såg den på flera hundra meters avstånd. Jag fick svänga undan i sista sekund och då blev den tokig på att jag korsade mittlinjen Bild
Kanske iofs bra att man får dessa uppvaknande ibland så man inte litar helt på att bilden har full koll och sänker sin egen uppmärksamhet.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Remuz »

Rv40 Ulricehamn mot Jönköping kör AP som en kung. Sist (förra sommaren) var den som en osäker 14åring när filer gick isär och ihop.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Mikael Karlberg
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
Ort: Kisa

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Mikael Karlberg »

SALVETA skrev:
Johlei skrev:
Jag har fått skyltavläsning på min M3 AWD LR utan FSD-package (men med HW3). :-)

Varning! Nytt (sämre) beteende på farthållare / Autopilot (ej FSD) i 2020.36.10.

Före 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs den fart du faktiskt kör i för tillfället
- om du från farthållarläge aktiverar Autopilot så förändras inte farthållarens fart även om vägskyltningen säger en högre gräns (däremot sänks farten till gränsen om det är en väg med möte)

Med 2020.36.10:
- om du sätter farthållaren väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu (dåligt!)
- om du aktiverar Autopilot ändras/väljs minst skylthastigheten även om du färdas långsammmare just nu på farthållare (dåligt och rätt farligt)

Hoppas de buggfixar detta ASAP för som det är nu är det INTE bekvämt att koppla in farthållaren längre på mindre vägar eller där datorn har fel uppfattning om vilken fartgräns som gäller (och den har fortfarande fel ganska ofta även on det är lite bättre nu)


Jag körde 100km/h på Autopilot på motorväg fram till vägbygge där fartbegränsning 70km/h gällde. Eftersom jag kör på Autopilot på väg utan möte sänker den inte farten till 70km/h (OK med mig för jag har redan saktat in i förväg).

Tyvärr noterade inte bilen heller just denna fartbegränsning (bug som nämnts av flera i tråden).

Jag kommer ikapp bilar som ligger i 60km/h och kopplar därför ur Autopilot (men inte farthållarn) och byter till vänster fil. När jag kopplar på Autopilot igen så sätter den farthållaren på 100km/h igen (va fan! INTE ok). Det blev ett rejält ryck innan jag hann stoppa
accelerationen.
Jag är också besviken på senaste fw då jag känner av liknande beteende som dig.
Ett exempel från igår, kör E6 norrut mot Göteborg och efter en längre sträcka med 120 blir det 100 genom Halmstad och av någon anledning uppfattar bilen inte skyltarna (för snabbt?) Och dessutom är kartdatan fel så det står hela tiden 120 som begränsning. Varje gång jag byter fil (alltså inte FSD) och kopplar in AP så vill bilen öka till 120 och jag får scrolla eller trycka på hastigheten för att få ca 100 Igen, detta upprepades många gånger på sträckan genom Halmstad och var mycket störigt. Hade även samma problem på sträckor med vägarbeten där skyltarna inte var helt tydliga eller kartdata tog över igen. Jag tycker inte det är helt smidigt att trycka på skärmen för att få aktuell hastighet heller, jag hade önskat att man tryckte ner AP spaken en gång när man redan har AP aktiverat för att få aktuell hastighet, då hade man inte behövt släppa blicken från vägen vilket ju är bra speciellt vid tajta vägarbeten. Hoppas 4D fixar många av dom problem vi har nu men den lär väl också ha sina barnsjukdomar.
Inte heller märkte AP en bil som stod en bra bit ut på körbanan längs vägen trots bra väder och spikrak väg så jag såg den på flera hundra meters avstånd. Jag fick svänga undan i sista sekund och då blev den tokig på att jag korsade mittlinjen Bild
Kanske iofs bra att man får dessa uppvaknande ibland så man inte litar helt på att bilden har full koll och sänker sin egen uppmärksamhet.
Du kan få AP aktiverad till aktuell hastighet genom att hålla spaken den nere en liten stund.
Användarvisningsbild
SID_73
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 aug 2019 19:37

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av SID_73 »

Detta är kanske fel "tråd".

Min TM3 har varit "online" sedan uppdatering av 2020.36.11 för ca 36timmar sedan. Jag har sentry mode avstängt hemma så det borde inte påverka, är det någon som upplever samma problem?
1.jpg
Pearl White/Svart SR+ med drag och aerofälgar
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av BjornS »

SID_73 skrev:
Min TM3 har varit "online" sedan uppdatering av 2020.36.11 för ca 36timmar sedan. Jag har sentry mode avstängt hemma så det borde inte påverka, är det någon som upplever samma problem?
Min bil fick 2020.36.11 i fredags och har sovit som vanligt under helgen. Den sover just nu.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av ChristerSjo »

SID_73 skrev:
Detta är kanske fel "tråd".

Min TM3 har varit "online" sedan uppdatering av 2020.36.11 för ca 36timmar sedan. Jag har sentry mode avstängt hemma så det borde inte påverka, är det någon som upplever samma problem?
Kolla så ingen app i telefon ligger och pollar i bakgrunden (kan ibland ändras vid uppdatering av appen).

Starta om bilen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av taliz »

Fortfarande kvar på .32
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av frippan »

Provade lite idag NmA med 36.11. Fungerade mycket bättre, hade inga spökbromsningar på de avfarter jag brukar ha det. Och när jag valde att åka av så sänkte bilen inte farten först jag hade kommit på avfartrampen. Men fortfarande så gillar den att blinka vänster ibland när man kör förbi avfarter som man inte skall av på.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Jerker »

Nu installerar jag, som har HW 2.5 och inte FSD, 2020.36.11
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av wector »

Fick den precis också. M3 utan AP.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av bonath »

Fick den nu med. 2,5 o ingen FSD...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av LarsL »

Fick 36.11, enda nya funktionen var att jag kan sätta farthållaren genom att klicka på min nuvarande fart.
HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Fick 36.11, enda nya funktionen var att jag kan sätta farthållaren genom att klicka på min nuvarande fart.
HW2.5
Men det är en bra funktion! Jag har irriterat mig många ggr på att man kommer från 80 till en 50-sträcka och bromsar in och vill lägga i farthållaren på 50 lite före skylten och farthållaren då tar hastigheten 80.
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av simonk »

SID_73 skrev:
Detta är kanske fel "tråd".

Min TM3 har varit "online" sedan uppdatering av 2020.36.11 för ca 36timmar sedan. Jag har sentry mode avstängt hemma så det borde inte påverka, är det någon som upplever samma problem?
Vår TM3 var också vaken länge efter uppgraderingen. Ett tag kändes det som om den höll sig vaken för att någon skulle komma och läsa versionsanteckningarna i bilen! Men efter ganska precis en timme somnade den om igen.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2020.36

Inlägg av jonas »

Helljuset verkar de inte ha förbättrat, närmast pinsamt att köra med automatiken.
Avfarter mycket bättre, dock fick jag idag spökbromsning vid avfart trots helt fritt från bilar på E4:an.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv svar