FSD Computer upgrade

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av themax »

oscfor skrev:

1. FSD-datorn har inga sådan information, så varför man skulle vänta är oklart. Model 3 görs ju inga uppgraderingar på än.
2. Det är ju bara att ta bort din personliga data innan du byter MCU om du är orolig för detta.
Spelar ingen roll om *jag* vet hur man gör och kan hantera det eller att det inte gäller FSD på Model S (men ICE från Model 3 har ju bytts och läckt data i EU). Tusentals andra vet inte. Om data läcks från Teslas datorer på grå marknad för begagnade MCU ska det mycket till för att inte EU kommer skruva åt tumskruvarna ordentligt på Tesla. GDPR är inte att leka med.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av oscfor »

Men den här tråden handlar ju om FSD-uppgradering, inte MCU-uppgradering.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av themax »

oscfor skrev:
Men den här tråden handlar ju om FSD-uppgradering, inte MCU-uppgradering.

Ok. Då är allt frid och fröjd.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
DCF
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 jun 2018 08:34

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av DCF »

Erfarenheten av att ha bytt FSD är... ingen skillnad. Eftersom jag i min MS -17 har MCU1 så kan jag nu konstatera att jag märker ingen skillnad. Har varit i kontakt med SC Segeltorp och de bekräftar att så är det, jag har senaste versionen av mjukvaran. Liiite besviken är jag. Men det är väl bara och acceptera att jag måste byta till MCU2 om något ska synas/ märkas.
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Johan84 »

Jag gjorde uppgraderingen Idag och kört 70mil efter det, mcu2. Ingen skillnad vad jag upplever heller
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av HX100 »

Vad menar ni ingen skillnad? I visualisering eller i autopilot körning?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Svenssons »

Det är väl möjligtvis endast Advanced Summon och att stanna vid stoppskylt som kräver HW3 idag, alla andra funktioner ska funka på samma sätt som innan. Nya funktioner lär kräva FSD/HW3. Tror inte Tesla utvecklare nya funktioner till den äldre hårdvaran. Jag är skeptisk till att ens förbättringar på befintlig hårdvara kommer att komma inom snar framtid. Flyttas funktionen över till att vara anpassad till HW3 istället för att vara anpassat till äldre mjukvara och emuleras av HW3 så lär mjukvaran frysas för äldre hårdvara.

https://tesla-info.com/blog/differences ... rsions.php
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
DCF
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 jun 2018 08:34

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av DCF »

HX100 skrev:
Vad menar ni ingen skillnad? I visualisering eller i autopilot körning?
Ingen skillnad i visualisering och jag har inte märkt av någon skillnad i FSD beteende.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Svenssons »

DCF skrev:
HX100 skrev:
Vad menar ni ingen skillnad? I visualisering eller i autopilot körning?
Ingen skillnad i visualisering och jag har inte märkt av någon skillnad i FSD beteende.
Har du testat vid stoppskylt? Det ska väl vara enda skillnaden om den funktionen kommit till Europa och versionen av FW som du har. Advanced Summon gissar jag inte är tillåtet i Europa ännu. Övriga funktioner skall fungera på samma sätt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Gustafsson »

Är inte HW 3 snabbare på att rendera?
I min HW2 hinner bilen inte med och mötande trafik visas ett par sekunder efter mötet IRL tex. Vidare hinner den inte med när det är många ”koner” på vägen och visar bara några av dem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
DCF
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 jun 2018 08:34

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av DCF »

Stoppskyltar, trafikljus och koner visar den inte, enligt SC pga att jag har MCU1. Trafiken renderas något stabilare och snabbare men inte så att man ramlar baklänges av skillnaden.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av frippan »

Såg att de hade uppdaterat hemsidan med lite nya datum för installation.Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av taliz »

Gustafsson skrev:
Är inte HW 3 snabbare på att rendera?
I min HW2 hinner bilen inte med och mötande trafik visas ett par sekunder efter mötet IRL tex. Vidare hinner den inte med när det är många ”koner” på vägen och visar bara några av dem.
Det är ju MCUn som renderar, AP-hårdvaran tolkar input.
Men även med MCU2 i Model 3 är det lite "lagg" på visualiseringen.
Flera sekunder är det definitivt inte, snarare någon tiondel kanske, men noterbart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Gustafsson »

taliz skrev:
Gustafsson skrev:
Är inte HW 3 snabbare på att rendera?
I min HW2 hinner bilen inte med och mötande trafik visas ett par sekunder efter mötet IRL tex. Vidare hinner den inte med när det är många ”koner” på vägen och visar bara några av dem.
Det är ju MCUn som renderar, AP-hårdvaran tolkar input.
Men även med MCU2 i Model 3 är det lite "lagg" på visualiseringen.
Flera sekunder är det definitivt inte, snarare någon tiondel kanske, men noterbart.
Min laggar definitivt 1-2 s (MCU2). Kanske lite bättre MCU i M3?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Svenssons »

Jag misstänker att när de flesta som har köpt FSD fått uppgradering och Service Center märker att det börjar mattas av med folk som vill uppgradera så lär vi se skiftet från att nyttja samma mjukvara för både HW2 och HW3 där HW3 emulerar HW2 gå till ny mjukvara med nya funktioner skrivet för HW3. De som då har äldre mjukvara än HW3 kommer troligen inte se särskilt många nya funktioner utan det blir likt oss med HW1 att det endast är mindre "säkerhetsuppgraderingar" (oftast styrda av byråkrater). Det blir dock spännande för de med HW3 där man för första gång kommer nyttja hårdvaran och inte bara emulera den gamla mjukvaran.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av frippan »

Svenssons skrev:
Jag misstänker att när de flesta som har köpt FSD fått uppgradering och Service Center märker att det börjar mattas av med folk som vill uppgradera så lär vi se skiftet från att nyttja samma mjukvara för både HW2 och HW3 där HW3 emulerar HW2 gå till ny mjukvara med nya funktioner skrivet för HW3. De som då har äldre mjukvara än HW3 kommer troligen inte se särskilt många nya funktioner utan det blir likt oss med HW1 att det endast är mindre "säkerhetsuppgraderingar" (oftast styrda av byråkrater). Det blir dock spännande för de med HW3 där man för första gång kommer nyttja hårdvaran och inte bara emulera den gamla mjukvaran.
Tror du kommer ha rätt. Skulle tro att när V11 kommer så kommer de börja använda HW3 ordentligt.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av wcarlsson »

Någon som fått uppgradering av Model 3 i Sverige ännu? Q3 går mot sitt slut...

Ah, ser att tråden ligger i Model S forum, gör en ny för Model 3.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av frippan »

Vilken torsdag som helst nuBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Alfred »

Blev hemskickad med ogjort ärende idag. Tesla hade missat att höra av sig för att kolla om jag ville boka om eftersom det inte går att uppgradera bilar med HW2.0 ännu. De har ingen uppdaterad information om när utan hänvisar till info online som nämnts tidigare och alltså säger Q3.

Två veckor kvar alltså.

Däremot erbjuder de uppgradering till MCU2 nu om man är intresserad av det.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av HX100 »

Vad kostar uppgraderingen till mcu2?
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av oscfor »

HX100 skrev:
Vad kostar uppgraderingen till mcu2?
runt 25k
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av JonasH »

Alfred skrev:
Blev hemskickad med ogjort ärende idag. Tesla hade missat att höra av sig för att kolla om jag ville boka om eftersom det inte går att uppgradera bilar med HW2.0 ännu. De har ingen uppdaterad information om när utan hänvisar till info online som nämnts tidigare och alltså säger Q3.

Två veckor kvar alltså.

Däremot erbjuder de uppgradering till MCU2 nu om man är intresserad av det.
Finns de i Europa som redan uppgraderat från HW2

TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Alfred »

JonasH skrev:
Alfred skrev:
Blev hemskickad med ogjort ärende idag. Tesla hade missat att höra av sig för att kolla om jag ville boka om eftersom det inte går att uppgradera bilar med HW2.0 ännu. De har ingen uppdaterad information om när utan hänvisar till info online som nämnts tidigare och alltså säger Q3.

Två veckor kvar alltså.

Däremot erbjuder de uppgradering till MCU2 nu om man är intresserad av det.
Finns de i Europa som redan uppgraderat från HW2

Japp. Det berättade jag för Tesla också, men i Sverige bokar de tydligen ännu inte in för detta och har inte fått något datum ännu. Det lär de å andra sidan inte få förrän det plötsligt blir tillgängligt och det borde ske vilken dag som helst.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av rockard »

Fick ett SMS från Tesla idag, lite från ingenstans:
Hej,Vi är nu redo att ta emot er bil och ni bokar enkelt ert besök genom er mobil-app. Vi ber er att göra en bokning inom 3 dagar, annars kommer arbetsordern per automatik att stängas. Vänligen bifoga en notis på att ni fått detta meddelande.
Mvh,
Tesla Service
Jag har alltså inte försökt boka någon tid, eller så, så jag vet inte riktigt vad det handlar om. Jag har köpt FSD-paketet, kan det vara för att byta till FSD-datorn? Någon som fått samma och vet? Handlar om en Model X 75D uttagen januari 2017.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: FSD Computer upgrade

Inlägg av Alfred »

Trött man blir. Hämtade min bil idag utan att de utfört uppgraderingen eftersom det enligt dem fortfarande inte är tillgängligt. Och så skickar de ut sådana här sms till andra med precis samma spec samtidigt. Redigt less på kass service nu.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar