Försöker hitta den online, verkar inte finnas.Off Grid Byggaren skrev:Läs hela instruktionsboken noga, det finns mycket nya funktioner och speciella egenskaper på e-tron.Esterox skrev:Ny på forumet efter att ha följt detta länge.
Inväntar leverans utav en E-tron 50 Proline men hade nog kunnat tänkt mig Skoda enyaq IV80x också. Men känns som ett bra val med E-tron nu då priset var bra.
Ni som äger E-tron, något jag bör tänka på ?
viewtopic.php?f=27&t=16245&hilit=sl%C3% ... C3%B6rning
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Tycker generellt att man pratar för lite höjdmeter här. På vintern åker många på långresa till fjällen och då genom laddöknen. Det är då man är som mest beroende av räckvidden.Martin E-tron skrev:Snabb fråga till er som kört E-tron 50 under vintern, hur långt kom ni då/hur mycket förlust på räckvidd blev det?
Haft bilen i 2 månader snart, tycker att man kommer sina 29-30 mil om man kör snällt
Är dock lite orolig inför vintern ifall ryktet stämmer att man tappar nästan 10 mil..??
Ta en takbox, 450 höjdmeter, normalkörning(inte lagligt), lite kyla och lite ojämn väg. Och du kommer lätt tappa tio mil. Planera resan väl innan ni åker.
Åkte på svampsemester till fjällen förra helgen. Körde hårt upp och hårt hem. Med E-tron 55. 31,1 upp och 25,9 hem
Re: Audi e-tron
Det funkar inte förrän du har fått din bil. Då går du in på myAudi och där kan du hitta instruktionsboken. De kallar den för loggbok. Den är inte nedladdningsbar. Av någon anledning tillhandahåller varken VW eller Audi nedladdningsbara instruktionsböcker.Esterox skrev:Försöker hitta den online, verkar inte finnas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Stämmer. Det blir extra påtagligt eftersom e-tron är tung som en stridsvagn. När jag åker de 10 km hemifrån in till byn så blir jag alltid glad hur snål den är. Jag har haft förbrukningssiffror så lågt som 15-16kWh/100km. Kruxet är bara att det är en höjdskillnad på 40-50m eller nåt. Det är lätt att missa eftersom det går kontinuerligt nedför, utan synliga backar. Hemvägen brukar inte vara lika rolig längre.Robertrimmevik skrev:Tycker generellt att man pratar för lite höjdmeter här
För den lättare e-Golfen är skillnaden inte alls lika extrem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Audi e-tron
Finns en 2019 manual i pdf på nätet om man googlar ”etron manual”. Första sökresultatet.
Den ser legit ut när jag öppnar den, men har inte tillgång till originalet för att verifiera.
Den ser legit ut när jag öppnar den, men har inte tillgång till originalet för att verifiera.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
För de som är nyfikna på tekniken i e-tron finns även denna:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 0-9999.pdf
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 0-9999.pdf
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Audi e-tron
En hel del aluminium. Aluminium i baksärmarna bara så hade det varit toppen, men hellre stål där än i framskärmarna.Off Grid Byggaren skrev:För de som är nyfikna på tekniken i e-tron finns även denna:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 0-9999.pdf
Re: Audi e-tron
Provkörde en audi e-tron idag.
Hårda och obekväma stolar, känns tung att köra, ingen bekväm sittställning, ratt som på en buss. Fräck ljusdesign bak som jag gillar. Är kräsen med ljud och B&O stereon lämnade en hel del att önska. Växelväljaren också en märklig klump.
Jag försökte mig på att testa navigeringen, men herrejösses vilket omständigt system MMI är. Kartan seg som sirap när man zoomar. Provade att navigera till olika adresser 50-100 mil bort. Den föreslog långsamma laddare och tyckte jag skulle ladda 5 timmar per stopp. Hittade inget sätt att få den att bara välja snabbladdare. Ska det verkligen vara så här?
Fanns också en genväg som hette Snabbladdare och tryckte man på den fick jag upp stationer i Finland
Luftfjädringen och matrix ljusen bra. baksätet komfortabelt. Allt annat med den här bilen lämnar mig iskall och får känslan av att det är "förra generationens design". Sorry alla som kör E-tron, inte illa menat, men detta var så jag kände efter dagens tur.
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
Ska testa Polestar 2 nästa vecka. hoppas den ger mig en bättre känsla.
Hårda och obekväma stolar, känns tung att köra, ingen bekväm sittställning, ratt som på en buss. Fräck ljusdesign bak som jag gillar. Är kräsen med ljud och B&O stereon lämnade en hel del att önska. Växelväljaren också en märklig klump.
Jag försökte mig på att testa navigeringen, men herrejösses vilket omständigt system MMI är. Kartan seg som sirap när man zoomar. Provade att navigera till olika adresser 50-100 mil bort. Den föreslog långsamma laddare och tyckte jag skulle ladda 5 timmar per stopp. Hittade inget sätt att få den att bara välja snabbladdare. Ska det verkligen vara så här?
Fanns också en genväg som hette Snabbladdare och tryckte man på den fick jag upp stationer i Finland
Luftfjädringen och matrix ljusen bra. baksätet komfortabelt. Allt annat med den här bilen lämnar mig iskall och får känslan av att det är "förra generationens design". Sorry alla som kör E-tron, inte illa menat, men detta var så jag kände efter dagens tur.
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
Ska testa Polestar 2 nästa vecka. hoppas den ger mig en bättre känsla.
Re: Audi e-tron
Är inte det här typ tredje gången du provkör eTron? Du är lika negativ varje gång så varför fortsätta utsätta dig själv för det?hooked skrev:Provkörde en audi e-tron idag.
Hårda och obekväma stolar, känns tung att köra, ingen bekväm sittställning, ratt som på en buss. Fräck ljusdesign bak som jag gillar. Är kräsen med ljud och B&O stereon lämnade en hel del att önska. Växelväljaren också en märklig klump.
Jag försökte mig på att testa navigeringen, men herrejösses vilket omständigt system MMI är. Kartan seg som sirap när man zoomar. Provade att navigera till olika adresser 50-100 mil bort. Den föreslog långsamma laddare och tyckte jag skulle ladda 5 timmar per stopp. Hittade inget sätt att få den att bara välja snabbladdare. Ska det verkligen vara så här?
Fanns också en genväg som hette Snabbladdare och tryckte man på den fick jag upp stationer i Finland
Luftfjädringen och matrix ljusen bra. baksätet komfortabelt. Allt annat med den här bilen lämnar mig iskall och får känslan av att det är "förra generationens design". Sorry alla som kör E-tron, inte illa menat, men detta var så jag kände efter dagens tur.
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
Ska testa Polestar 2 nästa vecka. hoppas den ger mig en bättre känsla.
Re: Audi e-tron
Mer eller mindre precis min upplevelse.hooked skrev:Provkörde en audi e-tron idag.
Hårda och obekväma stolar, känns tung att köra, ingen bekväm sittställning, ratt som på en buss. Fräck ljusdesign bak som jag gillar. Är kräsen med ljud och B&O stereon lämnade en hel del att önska. Växelväljaren också en märklig klump.
Jag försökte mig på att testa navigeringen, men herrejösses vilket omständigt system MMI är. Kartan seg som sirap när man zoomar. Provade att navigera till olika adresser 50-100 mil bort. Den föreslog långsamma laddare och tyckte jag skulle ladda 5 timmar per stopp. Hittade inget sätt att få den att bara välja snabbladdare. Ska det verkligen vara så här?
Fanns också en genväg som hette Snabbladdare och tryckte man på den fick jag upp stationer i Finland
Luftfjädringen och matrix ljusen bra. baksätet komfortabelt. Allt annat med den här bilen lämnar mig iskall och får känslan av att det är "förra generationens design". Sorry alla som kör E-tron, inte illa menat, men detta var så jag kände efter dagens tur.
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
Ska testa Polestar 2 nästa vecka. hoppas den ger mig en bättre känsla.
Det är nästan chockerande som Tesla-ägare att prova andra bilar numera. De är så frånåkta att man knappt tror det är sant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Det stämmer att jag kört etron tidigare. Nu när det finns deals som är 30% billigare än sist jag provade, samt att jag läst att mjukvaran ska ha uppdaterats tänkte jag ge den en ny chans.Muhlegg skrev:Är inte det här typ tredje gången du provkör eTron? Du är lika negativ varje gång så varför fortsätta utsätta dig själv för det?hooked skrev:Provkörde en audi e-tron idag.
Hårda och obekväma stolar, känns tung att köra, ingen bekväm sittställning, ratt som på en buss. Fräck ljusdesign bak som jag gillar. Är kräsen med ljud och B&O stereon lämnade en hel del att önska. Växelväljaren också en märklig klump.
Jag försökte mig på att testa navigeringen, men herrejösses vilket omständigt system MMI är. Kartan seg som sirap när man zoomar. Provade att navigera till olika adresser 50-100 mil bort. Den föreslog långsamma laddare och tyckte jag skulle ladda 5 timmar per stopp. Hittade inget sätt att få den att bara välja snabbladdare. Ska det verkligen vara så här?
Fanns också en genväg som hette Snabbladdare och tryckte man på den fick jag upp stationer i Finland
Luftfjädringen och matrix ljusen bra. baksätet komfortabelt. Allt annat med den här bilen lämnar mig iskall och får känslan av att det är "förra generationens design". Sorry alla som kör E-tron, inte illa menat, men detta var så jag kände efter dagens tur.
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
Ska testa Polestar 2 nästa vecka. hoppas den ger mig en bättre känsla.
det var inte meningen att trampa någon på tårna med mitt inlägg och vi har alla olika preferenser när vi väljer bil. åkte faktiskt till audi med inställningen att det kanske skulle kunna bli en prisvärd e-tron för min del eftersom den har många saker jag tilltalas av. bra laddhastighet, snygg, välbyggd, tyst, med mera.
Q4 etron ser jag fram mot att den ska presenteras. Den kommer nog ticka fler av mina boxar.
Re: Audi e-tron
Provat EQC? Jag gillade den betydligt mer.hooked skrev:Det stämmer att jag kört etron tidigare. Nu när det finns deals som är 30% billigare än sist jag provade, samt att jag läst att mjukvaran ska ha uppdaterats tänkte jag ge den en ny chans.Muhlegg skrev:Är inte det här typ tredje gången du provkör eTron? Du är lika negativ varje gång så varför fortsätta utsätta dig själv för det?hooked skrev:Provkörde en audi e-tron idag.
Hårda och obekväma stolar, känns tung att köra, ingen bekväm sittställning, ratt som på en buss. Fräck ljusdesign bak som jag gillar. Är kräsen med ljud och B&O stereon lämnade en hel del att önska. Växelväljaren också en märklig klump.
Jag försökte mig på att testa navigeringen, men herrejösses vilket omständigt system MMI är. Kartan seg som sirap när man zoomar. Provade att navigera till olika adresser 50-100 mil bort. Den föreslog långsamma laddare och tyckte jag skulle ladda 5 timmar per stopp. Hittade inget sätt att få den att bara välja snabbladdare. Ska det verkligen vara så här?
Fanns också en genväg som hette Snabbladdare och tryckte man på den fick jag upp stationer i Finland
Luftfjädringen och matrix ljusen bra. baksätet komfortabelt. Allt annat med den här bilen lämnar mig iskall och får känslan av att det är "förra generationens design". Sorry alla som kör E-tron, inte illa menat, men detta var så jag kände efter dagens tur.
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
Ska testa Polestar 2 nästa vecka. hoppas den ger mig en bättre känsla.
det var inte meningen att trampa någon på tårna med mitt inlägg och vi har alla olika preferenser när vi väljer bil. åkte faktiskt till audi med inställningen att det kanske skulle kunna bli en prisvärd e-tron för min del eftersom den har många saker jag tilltalas av. bra laddhastighet, snygg, välbyggd, tyst, med mera.
Q4 etron ser jag fram mot att den ska presenteras. Den kommer nog ticka fler av mina boxar.
Dom har nog en del deals där också nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Har inte provat EQC. vet inte varför den inte hamnat på listan över bilar att testa. Dags att ta en runda till mercedes.taliz skrev:
Provat EQC? Jag gillade den betydligt mer.
Dom har nog en del deals där också nu.
Sorry för off topic.
Audi e-tron
Jasså, vart hittar jag dessa erbjudanden ?hooked skrev:
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
Re: Audi e-tron
Finns på blocket tex.Esterox skrev:Jasså, vart hittar jag dessa erbjudanden ?hooked skrev:
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag känner inte igen "segheten" och "bara långsama laddare" i navigatorn som du beskriver. Den betedde sig visserligen så i början, men det kom en uppdatering för länge sedan som gjorde navigatorn faktiskt riktigt bra. Numera föreslår den alltid de snabbaste laddarna i första hand (dvs Ionity prioriterat) och den visar även hur många laddare som är lediga (om information tillhandahålls). Provkörde du en gammal bil med gammal mjukvara kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Finns nu en inställning som visar en radie med tillgängliga räckvidden på kartan. Är du inom räckhåll för någon Finlandsfärja visas då även laddare i Finland och Estland.
Brukar ha den funktionen avstängd.
Brukar ha den funktionen avstängd.
Re: Audi e-tron
Länka gärna en 55 proline till 729 kkrtaliz skrev:Finns på blocket tex.Esterox skrev:Jasså, vart hittar jag dessa erbjudanden ?hooked skrev:
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
Re: Audi e-tron
Tex https://www.blocket.se/vi/92933710.htmEsterox skrev:Länka gärna en 55 proline till 729 kkrtaliz skrev:Finns på blocket tex.Esterox skrev:Jasså, vart hittar jag dessa erbjudanden ?hooked skrev:
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
Eller https://www.blocket.se/vi/92909628.htm
Varsågod!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Tack ! Hittade inte när jag söktetaliz skrev:Tex https://www.blocket.se/vi/92933710.htmEsterox skrev:Länka gärna en 55 proline till 729 kkrtaliz skrev:Finns på blocket tex.Esterox skrev:Jasså, vart hittar jag dessa erbjudanden ?hooked skrev:
Det reades ut E-tron 55 för 725.000. Splitter nya med Proline innan miljöbonus. Det är bra pris, men jag slog ändå inte till av ovan anledningar.
Eller https://www.blocket.se/vi/92909628.htm
Varsågod!
Re: Audi e-tron
Wow. Dessa har väl legat på runt miljonen tidigare?Esterox skrev:Tack ! Hittade inte när jag söktetaliz skrev:Tex https://www.blocket.se/vi/92933710.htmEsterox skrev:Länka gärna en 55 proline till 729 kkrtaliz skrev:Finns på blocket tex.Esterox skrev:
Jasså, vart hittar jag dessa erbjudanden ?
Eller https://www.blocket.se/vi/92909628.htm
Varsågod!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Ja, det är verkligen en rejäl lagerrensning just nu.Legato skrev:Wow. Dessa har väl legat på runt miljonen tidigare?
Re: Audi e-tron
Lagerrensning innan Audi Q4 kommer i februari 2021?Muhlegg skrev:Ja, det är verkligen en rejäl lagerrensning just nu.Legato skrev:Wow. Dessa har väl legat på runt miljonen tidigare?
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tronAvailable from *February 2021
Price
€55,000
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Ngn som ser köpmöjligheter i appen? Jag ser inte ngt. 300 NOK/mån för matrix eller 22375 för bliens livstid.
Re: Audi e-tron
Intressant! Är detta samma grund och plattform som nuvarande e-tron?Zalman3 skrev:Lagerrensning innan Audi Q4 kommer i februari 2021?Muhlegg skrev:Ja, det är verkligen en rejäl lagerrensning just nu.Legato skrev:Wow. Dessa har väl legat på runt miljonen tidigare?
https://ev-database.org/car/1179/Audi-Q4-e-tronAvailable from *February 2021
Price
€55,000
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik