Uppgradering från 60 till 75 kWh inte möjlig?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 jul 2016 13:49
Ort: Göteborg

Uppgradering från 60 till 75 kWh inte möjlig?

Inlägg av tofriis »

Jag ska nu sälja bilen och får frågor om uppgradering av min 60D till 75D är möjlig. Det har aldrig varit aktuellt för mig då jag inte tycker vinsten är så stor, med tanke på att jag i praktiken slipper degenerering av mitt 60-batteri mm. Vill minnas att det tidigare syntes som en möjlig uppgradering för ca 23 tkr i appen, men nu är den inte där längre.
Finns inte erbjudandet kvar för någon med 60-batteri?
Kan det vara så att det tas bort vid ett visst antal körda mil eller viss ålder?
Pratade med servicecenter, men fick ett väldigt svävande svar "finns det inte i appen så går det nog inte längre..."
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Uppgradering från 60 till 75 kWh inte möjlig?

Inlägg av frippe »

Nja, degradering av batteriet slipper du väl inte? Bara att du inte märker av det då en stor del av batteriet är spärrat för användning.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Uppgradering från 60 till 75 kWh inte möjlig?

Inlägg av Zalman3 »

tofriis skrev:
Jag ska nu sälja bilen och får frågor om uppgradering av min 60D till 75D är möjlig. Det har aldrig varit aktuellt för mig då jag inte tycker vinsten är så stor, med tanke på att jag i praktiken slipper degenerering av mitt 60-batteri mm. Vill minnas att det tidigare syntes som en möjlig uppgradering för ca 23 tkr i appen, men nu är den inte där längre.
Finns inte erbjudandet kvar för någon med 60-batteri?
Kan det vara så att det tas bort vid ett visst antal körda mil eller viss ålder?
Pratade med servicecenter, men fick ett väldigt svävande svar "finns det inte i appen så går det nog inte längre..."
Hur ser det ut när du loggar in på ditt Teslakonto?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 jul 2016 13:49
Ort: Göteborg

Re: Uppgradering från 60 till 75 kWh inte möjlig?

Inlägg av tofriis »

Jo, det förstår jag. Det var därför jag skrev "i praktiken", menade just att man inte märker av det. Dessutom bör den verkliga degraderingen av de 75 kWh bli mindre då det aldrig laddas till 100%.

Det står typ att jag har alla uppgraderingar som är tillgängliga för min bil.

Hittade info om att det är borttaget, vissa säger tillfälligt, på detta forum:
https://forums.tesla.com/discussion/150 ... ry-upgrade
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Uppgradering från 60 till 75 kWh inte möjlig?

Inlägg av lem »

Vilken tur att jag uppgraderade när det fanns möjlighet!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Uppgradering från 60 till 75 kWh inte möjlig?

Inlägg av HX100 »

Min tidigare möjlighet att uppgraderara till FSD är också borta och har varit i ett halvår. Har chattat med tesla och skickat mail men har aldrig fått svar tyvärr.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Uppgradering från 60 till 75 kWh inte möjlig?

Inlägg av Legato »

Lite OT kanske, men är fortfarande nyfiken på hur Tesla löst det med kalibrering av BMSen i 60-modellerna. Gör de en sådan vid service kanske? 60-or som rullat långt borde ju annars ha en BMS som är väldigt okalibrerad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Uppgradering från 60 till 75 kWh inte möjlig?

Inlägg av Zalman3 »

Legato skrev:
Lite OT kanske, men är fortfarande nyfiken på hur Tesla löst det med kalibrering av BMSen i 60-modellerna. Gör de en sådan vid service kanske? 60-or som rullat långt borde ju annars ha en BMS som är väldigt okalibrerad.
Man har ju ingen aning om hur den laddar egentligen.

Normalt kanske den laddar 5-80%.

Men en gång i halvåret så laddar den kanske a20-95%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Uppgradering från 60 till 75 kWh inte möjlig?

Inlägg av ChristerSjo »

HX100 skrev:
Min tidigare möjlighet att uppgraderara till FSD är också borta och har varit i ett halvår. Har chattat med tesla och skickat mail men har aldrig fått svar tyvärr.
Om du leasar bilen är alla uppgraderingar borta i appen då du är bara förare och inte äger bilen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 jul 2016 13:49
Ort: Göteborg

Re: Uppgradering från 60 till 75 kWh inte möjlig?

Inlägg av tofriis »

Om du leasar bilen är alla uppgraderingar borta i appen då du är bara förare och inte äger bilen.[/quote]

Nu är ju min bil såld, men är ändå nyfiken. Kan det vara leasing som är orsaken?! Jag har ju tidigare uppgraderat med AP via appen och tidigare sett erbjudandet om att uppgradera till 75D. Har det förändrats så man som leasingtagare inte kan uppgradera? Tycker de borde vara medveten om detta på SC i så fall. Finns det någon här som är direkt ägare av en MS 60D och kan kolla om möjligheten finns kvar?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Uppgradering från 60 till 75 kWh inte möjlig?

Inlägg av Zalman3 »

ChristerSjo skrev:
HX100 skrev:
Min tidigare möjlighet att uppgraderara till FSD är också borta och har varit i ett halvår. Har chattat med tesla och skickat mail men har aldrig fått svar tyvärr.
Om du leasar bilen är alla uppgraderingar borta i appen då du är bara förare och inte äger bilen.
Jag leasar min bil och kan uppgradera via appen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar