VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Limbster skrev:
En begagnad ioniq för halva priset av en ID3
Inte ens nära. Tog 1 1/2 timme längre med Ioniq än ID3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
taliz skrev:
ID3 verkar slå PS2 med hästlängder på långresa.
Går snålt och laddar mkt mer effektivt.
Björn passerade 1000km efter 10h48m.
Så väldigt bra!
ID3 visar klart och tydligt att elbilar baserade på avgasbilsplattformar tillhör det förgånga.
Hur tänker du då? På vilket sätt visar det det? E-tron var ju betydligt snabbare och EQC, som är mycket större än ID3, ungefär lika snabb. Elbilar baserade på "avgasplattformar" må vara sämre på vissa saker, till exempel disposition av utrymmen, men inte per automatik på förbrukning eller hastighet på långresor.
Etron och EQC kostar närmare det dubbla.
Vilken annan bil för 400k slår ID3?
Vad har priset att göra med jämförelsen mellan renodlade elbilar och "avgasplattformar"? Blir de senare bättre bara för att de är dyrare? På långresa spelar två saker roll: Effektivitet och laddhastighet (och delvis storlek på batteriet så klart). Laddhatigheten har inget att göra med vilken bottenplatta batteriet sitter i, man kan inte ladda ett Nissan Leaf batteri snabbare bara genom att flytta det till en Tesla. Vad det gäller effektivitet finns det flera elbilar baserade på bottenplattor man även bygger hybrider på som är lika snåla eller snålare än ID3. Jag tänker främst på Ionic, Kona och e-Niro. Den stora fördelen med renodlade elbilar är väl snarast att de utnyttjar utrymmet mer effektivt och har bättre vägegenskaper, inte att de laddar snabbare eller är mer effektiva.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Vad har priset att göra med jämförelsen mellan renodlade elbilar och "avgasplattformar"? Blir de senare bättre bara för att de är dyrare? På långresa spelar två saker roll: Effektivitet och laddhastighet (och delvis storlek på batteriet så klart). Laddhatigheten har inget att göra med vilken bottenplatta batteriet sitter i, man kan inte ladda ett Nissan Leaf batteri snabbare bara genom att flytta det till en Tesla. Vad det gäller effektivitet finns det flera elbilar baserade på bottenplattor man även bygger hybrider på som är lika snåla eller snålare än ID3. Jag tänker främst på Ionic, Kona och e-Niro. Den stora fördelen med renodlade elbilar är väl snarast att de utnyttjar utrymmet mer effektivt och har bättre vägegenskaper, inte att de laddar snabbare eller är mer effektiva.
Varför har en Mercedes S-klass bättre tekniska lösningar än en Kia Rio? Naturligtvis är priset avgörande.
Om vi tar etron som exempel så har Audi med sin budget där lyckats bygga ett batteripack som kan ta emot mer än dubbla effekten jämfört med tex Kia eNiro/Kona. Nackdelen är att det blev dyrt och väldigt tungt, men det kompenserar till viss del den höga förbrukningen och gör att man i slutänden tar sig fram snabbare än med en Kia.

Med en ren elbilsplatta som Tesla, eller nu VW ID3, så behöver man inte spendera lika mkt på att få till tex bra kylning. Dvs det blir billigare att kunna tillåta högre effekt för laddning. Bilarna blir dessutom betydligt mindre och lättare, och kan utformas på ett annat vis, vilket gör dem effektivare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Jag är tveksam till om drivlinan måste bli så mycket bättre på en bil som är byggd på en ren elbil platform, ser inte varför de skulle skilja.
De som jag däremot tror kan skilja är vikt och utrymmen. Vikten eftersom man måste bygga krock strukturerna för att klara både att skydda batteriet och en stor fossil motor. Oavsett vilken bil de bygger så kommer där vara strukturer i bilen som är onödiga för just den bilen.
Sedan är de såklart utrymmena, batterierna vs fossil motor har olika krav på var de behöver plats även om de totala volymerna kanske är liknande i slutänden. Åter igen så blir de en kompromiss. (även om eniro/kona hängt halva batteriet under normal höjden)

Är de då rätt eller fel med rena fossil/batteri plattformar, ja börjar man titta på volymer och ekonomi för biltillverkaren så kan svaret säkert skilja sig åt. Men tittar man på id3 och tesla så känns de som de lyckats bättre med rena elbil plattformar åtminstone för slutkunden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av Pontus »

Är det någon som vet om det skiljer mer än utrustning mellan Life och Max av de versioner som finns idag?
Anledningen till att jag frågar är dessa siffror:

Life: förmånsvärde - 2.480 kr/mån eller 29.760 kr/år
pris - 435.000 kr

Max: förmånsvärde - 3.058 kr/mån eller 36.696 kr/år
pris - 532.000 kr

Skillnaden i förmånsvärde antyder ju att det bara borde skilja 34.680 kr i utrustning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: VW I.D

Inlägg av Jordad »

chaffis75 skrev:
Jag är tveksam till om drivlinan måste bli så mycket bättre på en bil som är byggd på en ren elbil platform, ser inte varför de skulle skilja.
De som jag däremot tror kan skilja är vikt och utrymmen. Vikten eftersom man måste bygga krock strukturerna för att klara både att skydda batteriet och en stor fossil motor. Oavsett vilken bil de bygger så kommer där vara strukturer i bilen som är onödiga för just den bilen.
Sedan är de såklart utrymmena, batterierna vs fossil motor har olika krav på var de behöver plats även om de totala volymerna kanske är liknande i slutänden. Åter igen så blir de en kompromiss. (även om eniro/kona hängt halva batteriet under normal höjden)

Är de då rätt eller fel med rena fossil/batteri plattformar, ja börjar man titta på volymer och ekonomi för biltillverkaren så kan svaret säkert skilja sig åt. Men tittar man på id3 och tesla så känns de som de lyckats bättre med rena elbil plattformar åtminstone för slutkunden.
Det som skiljer Tesla M3 och MY jämfört med konverterade fossilbilar är dels paketeringen som ger lägre vikt och större innerutrymmen men också framförallt kylning och uppvärmning av kupé och drivlina. Att utrusta en konverterad fossilbil med integrerade system som liknar de Tesla använder är omöjligt dyrt. Därför väljer tillverkare att kompromissa med flera separata system vilket ger sämre effektivitet och prestanda.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av MarkusL »

Jag ser största problemet med bilar för två drivlinor är att de oftast är framhjulsdrivna vilket inte passar bra med en vridstark elmotor.
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: VW I.D

Inlägg av modelg »

Första posten för mig här, behöver bolla lite samt att jag har info som kan vara intressant för andra.

Har ingen Tesla själv men jag har provkört alla modellerna och har suttit med fingret på köpknappen för en X i runt tre år men aldrig kommit till skott, mycket tack vare Teslas kassa inbytespriser. I och med corona har istället behov av en andra bil uppstått och jag har börjat kolla på model 3 vs id3.

Provkörde en ID3 1st basversion idag. För det första så måste jag säga att jag inte hade några som helst problem med inredningen som vissa andra. Kan vara så att jag inte brukar köra dyrare bilar och därmed är van vid lägre inredningsstandard men i alla fall.

"Motorljudet" som har anmärkts på märkte jag inte alls av. Visst, ett lätt hummande hörs i lägre hastigheter men knappast störande för mig. Kupén upplevde jag som tyst men jag har bara min minnesbild från Teslaprovkörningar att jämföra med.

De kapacitiva touchknapparna både på ratt och instrumentpanel ger ifrån sig vibration på samma sätt som hemknappen på iPhone 7/8 så de är ok även om det var lite ovant först.

Enligt säljaren går ac att fjärrstyra med app även utan att bilen står på laddning, han visade mig i appen hur man gjorde och det SÅG enkelt ut.

Service ska kosta ca 3000 per 24 mån fasta intervall enligt samma säljare och ska alltid kosta typ lika då det bara är kupéfilter, bromsvätskebyte o dyl. Batterikylvätskan ska aldrig behöva bytas till skillnad från tex Hyundai.

Kändes bra att köra och rejält pigg men så klart ingen Tesla. Filassisten var just snarare en assist än en autopilot men de högre utrustningspaketen ska enligt säljaren ha autopilotliknande funktionalitet men jag testade bara basversionen i och med att de andra paketen är orimligt prissatta utifrån vad mitt tänkta användningsområde för bilen är. Skyltavläsning och anpassning av hastighet på acc funkade mycket bra, rent av imponerande bra och just den funktionen är imo just nu bättre än teslas.

Finansieringen var dock katastrof. Med tillägg vinterdäck, schukoladdare och vit färg ville de ha 5270/mån. Med utslagen service blir det runt 5400 med avbetalning på 8 år (restvärde 50% efter 3 år). 3sr+ skulle gå på knappt 5900 med samma avbetalningstakt och då med krok, vit inredning och vdäck. Givet också en kontantinsats som är ca 28 tkr högre.

Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel. Räknar jag istället rätt är id3 en bra bil men som är helt ute och cyklar prismässigt.
Senast redigerad av modelg, redigerad totalt 2 gång.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Du räknar rätt. VW är otroliga på att hugga efter ens pengar. Blev riktigt upprörd nu, de har inte ens högtalare i bakdörrarna (tomma) och ingen domkraft och punkasats fastän att manualen tar upp det. Ojoj, vad snålt!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

ID3 är helt ok, men gillar man att köra bil så är Model 3 helt överlägsen.
Som en Golf vs BMW 3-serie.
När prisskillnaden är så liten så känns valet givet IMO.

Om du inte måste ha bil just nu så skulle jag nog väntat dock.
Kommer nog en refreshad Model 3 inom något halvår.
Imorgon skall ID4 presenteras också. Kan göra att VW står med en drös osålda ID3 i slutet av året som de rear bort(de måste ju säljas så de slipper EU-böter).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

modelg skrev:
Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel
Nej, du räknar inte fel. ID3 är en mycket dyr bil jämfört med vad man får för pengarna. Det är i alla fall min åsikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

mati skrev:
modelg skrev:
Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel
Nej, du räknar inte fel. ID3 är en mycket dyr bil jämfört med vad man får för pengarna. Det är i alla fall min åsikt.
Alltid svårt att jämföra privatleasing. Men om du kollar kontantpriserna så skiljer det ju typ 150 000 mellan en basutrustad ID3 och en SR+ väl?
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: VW I.D

Inlägg av modelg »

markuswesterberg skrev:
mati skrev:
modelg skrev:
Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel
Nej, du räknar inte fel. ID3 är en mycket dyr bil jämfört med vad man får för pengarna. Det är i alla fall min åsikt.
Alltid svårt att jämföra privatleasing. Men om du kollar kontantpriserna så skiljer det ju typ 150 000 mellan en basutrustad ID3 och en SR+ väl?
Ja, men utan att ha hunnit räkna så värst noga på det så är det VW:s finansiering som sabbar mycket av kalkylen. 3sr+ har 30 % högre listpris men bara 10 % högre månadskostnad. De ville heller inte ge rabatt alls till privatpersoner nu.

Och nu var det inte privatleasing jag tittat på utan avbetalning. Jag frågade för övrigt om pleasing också men villkoren var inte bra så det var helt uteslutet för mig.

Eller med andra ord, merkostnaden för mig de första tre åren för en topputrustad 3sr+ jämfört med en snik utrustad bas id3 skulle vara totalt 28 + 0,5*36 = 46 tkr
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

modelg skrev:
markuswesterberg skrev:
mati skrev:
modelg skrev:
Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel
Nej, du räknar inte fel. ID3 är en mycket dyr bil jämfört med vad man får för pengarna. Det är i alla fall min åsikt.
Alltid svårt att jämföra privatleasing. Men om du kollar kontantpriserna så skiljer det ju typ 150 000 mellan en basutrustad ID3 och en SR+ väl?
Ja, men utan att ha hunnit räkna så värst noga på det så är det VW:s finansiering som sabbar mycket av kalkylen. 3sr+ har 30 % högre listpris men bara 10 % högre månadskostnad. De ville heller inte ge rabatt alls till privatpersoner nu.

Och nu var det inte privatleasing jag tittat på utan avbetalning. Jag frågade för övrigt om pleasing också men villkoren var inte bra så det var helt uteslutet för mig.

Eller med andra ord, merkostnaden för mig de första tre åren för en topputrustad 3sr+ jämfört med en snik utrustad bas id3 skulle vara totalt 28 + 0,5*36 = 46 tkr
Ja då hade valet varit enkelt för mig, SR+ alla ggr!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av Pontus »

modelg skrev:
markuswesterberg skrev:
mati skrev:
modelg skrev:
Spontant vore jag korkad om jag valde id3 på de premisserna. Eller så är jag korkad och räknar fel
Nej, du räknar inte fel. ID3 är en mycket dyr bil jämfört med vad man får för pengarna. Det är i alla fall min åsikt.
Alltid svårt att jämföra privatleasing. Men om du kollar kontantpriserna så skiljer det ju typ 150 000 mellan en basutrustad ID3 och en SR+ väl?
Ja, men utan att ha hunnit räkna så värst noga på det så är det VW:s finansiering som sabbar mycket av kalkylen. 3sr+ har 30 % högre listpris men bara 10 % högre månadskostnad. De ville heller inte ge rabatt alls till privatpersoner nu.

Och nu var det inte privatleasing jag tittat på utan avbetalning. Jag frågade för övrigt om pleasing också men villkoren var inte bra så det var helt uteslutet för mig.

Eller med andra ord, merkostnaden för mig de första tre åren för en topputrustad 3sr+ jämfört med en snik utrustad bas id3 skulle vara totalt 28 + 0,5*36 = 46 tkr
Hur kan en bil för 710 tkr bara bli 46 tkr dyrare än en bil för 434 tkr?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: VW I.D

Inlägg av modelg »

Pontus skrev:
Hur kan en bil för 710 tkr bara bli 46 tkr dyrare än en bil för 434 tkr?
1. Med 710 tkr måste du ha räknat på 3lr och inte sr+. Alt med fsd+19" vilket inte är aktuellt för mig på en andrabil. 615 får jag det jag vill ha för.
2. Listpris 435 är utan vinterdäck, umc och med tråkgrå lack. Jag fick 477 tkr för en vit life m tbh på offert.
3. Avgränsningen i den förenklade kalkylen var skillnaden i kassaflöde de tre första åren. Faktiskt andrahandsvärde kan ju i efterhand påverka det åt endera håll men det kan man ju bara spekulera i. Avbetalningtakten i procent är samma.

Äntligen lite mothugg, det är precis det jag vill ha så att jag inte räknar fel någonstans. Visa gärna en egen kalkyl som visar att jag har fel före jag begår ett misstag.
Senast redigerad av modelg, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Jag kommer bara ihåg att VW ville ha 6500kr/mån i privaleasing för en e-Golf. Man undrar ju vilket andrahandsvärde de sätter på sina egna bilar. Typ 35% eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av VoltAmpere »

Nyland verkar gilla den:
En av de mest effektiva bilar han testat. Tyst är den med.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

VoltAmpere skrev:
Nyland verkar gilla den:
En av de mest effektiva bilar han testat. Tyst är den med.
Riktigt bra räckvidd. Och då var det ändå inte särskilt varmt ute. På sommarn blir det säkert ännu lägre förbrukning. E-Golf har sin sweet spot nånstans runt 20 grader, då blir den supersnål. Skulle vara roligt att se hur ID3 levererar i sådana temperaturer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

När/hur/var visas ID.4? Det skulle väl ske idag? Jag hittar ingenting än.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

VoltAmpere skrev:
Nyland verkar gilla den:
En av de mest effektiva bilar han testat. Tyst är den med.
+1 på det! Ja den verkar vara en väldigt kompetent elbil på flera punkter.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
modelg
Inlägg: 25
Blev medlem: 22 sep 2020 13:57

Re: VW I.D

Inlägg av modelg »

Enda egentliga felet med id3 enligt mig är priset. Steget upp till 3sr+ är inte stort och räknar man värde per krona och inte bara lägst pris så vinner inte id3, just nu.

Men som någon annan skrev, i slutet av året kanske de får börja ge rabatt på bilarna, 5 -10 % skulle göra rätt stor skillnad.
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW I.D

Inlägg av Elektrifierad »

Har beställt en och valde att privatleasa. Strax under 4000 kr/månad för 1500 mil och halvförsäkring. Jag kände snarare att priset var attraktivt för en elbil med den räckvidden och komforten, men då nöjde jag mig också med standardutrustning.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: VW I.D

Inlägg av filippb »

Id3 verkar onekligen vara en effektiv bil på lågresa. Lite synd att de inte fick till varken dragkrok eller taklast vilket begränsar bilens potential som första/enda bil.
Davidswe
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 sep 2020 11:41

Re: VW I.D

Inlägg av Davidswe »

Elektrifierad skrev:
Har beställt en och valde att privatleasa. Strax under 4000 kr/månad för 1500 mil och halvförsäkring. Jag kände snarare att priset var attraktivt för en elbil med den räckvidden och komforten, men då nöjde jag mig också med standardutrustning.
Hej
Hur lyckades du få till det priset? Jag hamnade på 4200 utan försäkring.
Skriv svar