köra 30mil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: köra 30mil

Inlägg av EnTraktor »

Mitt intryck är att hastighet påverkar förbrukning mycket mer än last/vikt. Vid temperaturer under ca 5-10 grader blir uppvärmning av batteriet en väsentligt parameter de först milen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: köra 30mil

Inlägg av Svenssons »

SolnaGnagarn skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
För alla er som plockat ut era bilar sen höst/vinter, ni kommer att bli positivt överraskade så snart värmen kommer och vägarna torkar upp, förbrukningen rasar med kanske 30-50%.
Är det så? Kul! Tycker att min XP90DL drar väldigt mycket. Kör man 50km så har den dragit 100km typ.
Funkar säkert ända tills man byter från 19" vinterfälgar till 22" sommarfälgar... Tror dock att det som drar mest är många korta turer. Märker att räckvidden rasar under första milen men sedan planar den ut och snittförbrukningen sjunker sedan. Kört med snittförbrukning på under 180 Wh/km under 50 km när medelhastigheten varit över 90km/h och temperaturen kring 5 grader med min Model X P90D. Kan dock lätt dra 400 Wh/km under samma förutsättningar de första 10 km om jag startar med kall bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: köra 30mil

Inlägg av Remuz »

Körde ur min X60D till 0 idag och SuCade på infra efter. Med varmt batteri, 18grader i bilen, förvärvd bil, nyladdat varmt batteri, +2 grader ute, blöt vägbana, 20" pirelli dubbfri, drog den 224W/km. Jag kom ganska exakt 28mil och jag har 294km i rated range. Motorväg med mestadels 115km/h men även lite 95, 75 osv

Med S90D bör du lätt komma 40mil på sommaren.
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: köra 30mil

Inlägg av Svenssons »

Jag kommer köra söderut från Gdynia i maj och kom på att jag vill kunna ladda så snabbt som möjligt och efter Gdansk finns det inga snabbladdare. Det finns dock ett 32A 3-fasuttag på lämpligt avstånd vid MOP Malankovo. Med min UMC kommer jag dock max få 11 kW och jag har den utökade laddaren och skulle kunna få 16,5kW från detta uttag om jag har en laddbox som klarar av 24A eller mer. Kom på att jag redan har det, min Wall Connector klarar ju av detta så jag funderar på att ta med mig denna på resan. Lite overkill kanske med 3+7meter kabel men den borde i alla fall klara av jobbet alldeles utmärkt. Blir 5,5kW extra eller drygt 2 mil per timme extra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: köra 30mil

Inlägg av Dansken »

danni skrev:
Bild
Dags att torka av den där skärmen ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: köra 30mil

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Jag kommer köra söderut från Gdynia i maj och kom på att jag vill kunna ladda så snabbt som möjligt och efter Gdansk finns det inga snabbladdare. Det finns dock ett 32A 3-fasuttag på lämpligt avstånd vid MOP Malankovo. Med min UMC kommer jag dock max få 11 kW och jag har den utökade laddaren och skulle kunna få 16,5kW från detta uttag om jag har en laddbox som klarar av 24A eller mer. Kom på att jag redan har det, min Wall Connector klarar ju av detta så jag funderar på att ta med mig denna på resan. Lite overkill kanske med 3+7meter kabel men den borde i alla fall klara av jobbet alldeles utmärkt. Blir 5,5kW extra eller drygt 2 mil per timme extra.
Utan adapter skulle du dock inte kunna koppla in UMC:n om det är ett 32 A trefas, så tänk på att ha en adapter 32 A -> 16 A i så fall, om du inte tar med laddboxen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: köra 30mil

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
Jag kommer köra söderut från Gdynia i maj och kom på att jag vill kunna ladda så snabbt som möjligt och efter Gdansk finns det inga snabbladdare. Det finns dock ett 32A 3-fasuttag på lämpligt avstånd vid MOP Malankovo. Med min UMC kommer jag dock max få 11 kW och jag har den utökade laddaren och skulle kunna få 16,5kW från detta uttag om jag har en laddbox som klarar av 24A eller mer. Kom på att jag redan har det, min Wall Connector klarar ju av detta så jag funderar på att ta med mig denna på resan. Lite overkill kanske med 3+7meter kabel men den borde i alla fall klara av jobbet alldeles utmärkt. Blir 5,5kW extra eller drygt 2 mil per timme extra.
Utan adapter skulle du dock inte kunna koppla in UMC:n om det är ett 32 A trefas, så tänk på att ha en adapter 32 A -> 16 A i så fall, om du inte tar med laddboxen.
Tänkte på det också. Wall Connectorn har 32A-kontakt så tar jag med den så behöver jag inget annat men det kan nog vara smidigt med en 32A->16A oavsett, tar inte mycket plats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: köra 30mil

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Svenssons skrev:
Jag kommer köra söderut från Gdynia i maj och kom på att jag vill kunna ladda så snabbt som möjligt och efter Gdansk finns det inga snabbladdare. Det finns dock ett 32A 3-fasuttag på lämpligt avstånd vid MOP Malankovo. Med min UMC kommer jag dock max få 11 kW och jag har den utökade laddaren och skulle kunna få 16,5kW från detta uttag om jag har en laddbox som klarar av 24A eller mer. Kom på att jag redan har det, min Wall Connector klarar ju av detta så jag funderar på att ta med mig denna på resan. Lite overkill kanske med 3+7meter kabel men den borde i alla fall klara av jobbet alldeles utmärkt. Blir 5,5kW extra eller drygt 2 mil per timme extra.
Utan adapter skulle du dock inte kunna koppla in UMC:n om det är ett 32 A trefas, så tänk på att ha en adapter 32 A -> 16 A i så fall, om du inte tar med laddboxen.
Tänkte på det också. Wall Connectorn har 32A-kontakt så tar jag med den så behöver jag inget annat men det kan nog vara smidigt med en 32A->16A oavsett, tar inte mycket plats.
Se till så att ingen lyckas ta en bild på det hela bara, kan redan se rubrikerna... "Nya Teslans laddbox får tom Zoe:s 3-fas-box att framstå som liten, Teslans är stor som en resväska" osv :lol:
Annars är det ingen dum idé faktiskt ;) (min är ju oxo "mobil" sas hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: köra 30mil

Inlägg av danni »

Dansken skrev:
Dags att torka av den där skärmen ;)
Det är ett riktigt sisyfosarbete. Men den ser inte alls lika kladdig ut i vanlig användning som när man tar ett fotografi vinkelrätt mot den i ljusrörsbelysning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: köra 30mil

Inlägg av EnTraktor »

Bladerunner skrev:
Ok så det finns iaf laddning I Gdansk?
Vart kan man hitta dom och vart får man tag I laddkort?
Numera ska man kunna aktivera laddning på 'Energa' Chademoladdarna i Gdynia, Sopot, Gdansk med Fortums charge & drive.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: köra 30mil

Inlägg av Gustafsson »

danni skrev:
Dansken skrev:
Dags att torka av den där skärmen ;)
Det är ett riktigt sisyfosarbete. Men den ser inte alls lika kladdig ut i vanlig användning som när man tar ett fotografi vinkelrätt mot den i ljusrörsbelysning.
Skitenkelt med en helt torr mikrofiberduk.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

köra 30mil

Inlägg av point1 »

Förstår inte varför folk säger att han behöver köra lugnt eller hyfsat lugnt. Med en s90d så kommer han lätt kunna köra 30 mil även om han kör i typ 150 km/h

Har kört en hel del Autobahn i min S85 och 30 mil är inga problem även om man har hyfsat tempo på sommaren, med en 90d kommer det inte vara några problem alls
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: köra 30mil

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Svenssons skrev:

Tänkte på det också. Wall Connectorn har 32A-kontakt så tar jag med den så behöver jag inget annat men det kan nog vara smidigt med en 32A->16A oavsett, tar inte mycket plats.
Se till så att ingen lyckas ta en bild på det hela bara, kan redan se rubrikerna... "Nya Teslans laddbox får tom Zoe:s 3-fas-box att framstå som liten, Teslans är stor som en resväska" osv :lol:
Annars är det ingen dum idé faktiskt ;) (min är ju oxo "mobil" sas hehe)
Rätt gammal tråd men ändå rätt intressant att läsa så här i efterhand. Jag tog själv bild på "Bjelke-metoden" och vi vet nu också vad som hände med dieselpumparna...
DSC_0603.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: köra 30mil

Inlägg av Bjelke »

:lol: wonderful...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: köra 30mil

Inlägg av LasseTM »

Varför kallas detta för Bjelke-metoden?
Innan jag började hänga här så har både jag och mina kompisar gjort detta med CEE så det är ju inget nytt fenomen.
Smidigt att kunna dra ut laddbox en och köra en kompressor eller dylikt på kontakten utan att behöva dra en kabel till.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: köra 30mil

Inlägg av Svenssons »

LasseTM skrev:
Varför kallas detta för Bjelke-metoden?
Innan jag började hänga här så har både jag och mina kompisar gjort detta med CEE så det är ju inget nytt fenomen.
Smidigt att kunna dra ut laddbox en och köra en kompressor eller dylikt på kontakten utan att behöva dra en kabel till.
För att Bjelke var första att nämna det här på forumet runt 2015. Normalt ska ju WallConnector-laddboxen och andra liknande kopplas fast och inte till ett CEE-uttag. Då är ju CEE-uttaget alltid fritt för kompressor eller liknande. Bjelke-metoden används när man inte vill att laddboxen ska vara fast monterad. Det kan tex vara tillfälligt för att man inte vet var man vill placera den, att man vill kunna ta den till sommarstugan eller för att ta med till Polen-resan och sänka polska mackar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lidas5
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 jun 2019 19:40

Re: köra 30mil

Inlägg av Lidas5 »

Hej!

Jag tycker att det är spännande att se att ni kommer så långt med era bilar. Jag hade inte gett mig ut på en tripp på 30 mil med min bil. Jag har kommit 31 mil som längst med farthållare på 90 km/h. Och det var under ett test för att se hur långt jag kunde komma. Annars vill jag inte ha längre än 25 mil. Testet var med 100% laddning.

Är det så att P85+ är väldigt törstig eller har den tappat väldigt i kapacitet?
Eller har era bilar samma "korta" räckvidd idag med några fler år på nacken?

Jag vet att det är en gammal tråd men spännande att läsa om räckvidden.

Mvh
Fredrik
Model YLR -22
Modell S P85+ 2014 Såld
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: köra 30mil

Inlägg av LasseTM »

Lidas5 skrev:
Hej!

Jag tycker att det är spännande att se att ni kommer så långt med era bilar. Jag hade inte gett mig ut på en tripp på 30 mil med min bil. Jag har kommit 31 mil som längst med farthållare på 90 km/h. Och det var under ett test för att se hur långt jag kunde komma. Annars vill jag inte ha längre än 25 mil. Testet var med 100% laddning.

Är det så att P85+ är väldigt törstig eller har den tappat väldigt i kapacitet?
Eller har era bilar samma "korta" räckvidd idag med några fler år på nacken?

Jag vet att det är en gammal tråd men spännande att läsa om räckvidden.

Mvh
Fredrik
Problemet tycker jag snarare är att får du motvind och spöregn och du planerat 30 mil får du dra ner hastigheten rejält.
30 mil skulle jag nog våga köra med en SR+ i 90 km/h i värsta fall får man lägga sig och slip streama men en MS är nog rätt mycket törstigare än en M3.
Men 27mil i 120-125 km/h har jag lyckats köra med min gamla SR+ med lite ca 10% batteri kvar när jag väl var framme.
Förmodligen lite medvind den resan men 30 är ju görbart, har inte en P85 runt 77kWh tillgängligt batteri och inte 85?
Man lurar sig lite på siffrorna där.

Enligt denna artikel kommer de flesta bilar sin WLTP om man kör i Norge som mestadels består av 80 och 90 vägar.

https://www.elbilen.org/testade-elbilar ... -rackvidd/
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: köra 30mil

Inlägg av Henrik »

Lidas5 skrev:
Hej!

Jag tycker att det är spännande att se att ni kommer så långt med era bilar. Jag hade inte gett mig ut på en tripp på 30 mil med min bil. Jag har kommit 31 mil som längst med farthållare på 90 km/h. Och det var under ett test för att se hur långt jag kunde komma. Annars vill jag inte ha längre än 25 mil. Testet var med 100% laddning.

Är det så att P85+ är väldigt törstig eller har den tappat väldigt i kapacitet?
Eller har era bilar samma "korta" räckvidd idag med några fler år på nacken?

Jag vet att det är en gammal tråd men spännande att läsa om räckvidden.

Mvh
Fredrik

Kommer ca 37 mil i motorvägsfart (90% laddning) med min P85+ (snittade häromveckan 145 wh/km från Borlänge till Stockholm med enbart farthållaren på, ingen ”egen” körning)

Ska tilläggas att jag har nya sommardäck och 19-tummare. Så visst det går. Men när jag hade mina 21 tum så drog bilen 220 wh/km till stockholm. Kanske snittar nu på 170-180, vet inte varför det blev så lågt senast.

Edit: kom på nu också att jag fått någon ny typ av drivlina för ca 3 veckor sedan och har märkt att bilen är mindre törstig i allmänhet efter det. Inte haft mina 21 på länge nu - kanske sätter på dem nästa sommar och provar lite.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Lidas5
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 17 jun 2019 19:40

Re: köra 30mil

Inlägg av Lidas5 »

LasseTM skrev:
Lidas5 skrev:
Hej!

Jag tycker att det är spännande att se att ni kommer så långt med era bilar. Jag hade inte gett mig ut på en tripp på 30 mil med min bil. Jag har kommit 31 mil som längst med farthållare på 90 km/h. Och det var under ett test för att se hur långt jag kunde komma. Annars vill jag inte ha längre än 25 mil. Testet var med 100% laddning.

Är det så att P85+ är väldigt törstig eller har den tappat väldigt i kapacitet?
Eller har era bilar samma "korta" räckvidd idag med några fler år på nacken?

Jag vet att det är en gammal tråd men spännande att läsa om räckvidden.

Mvh
Fredrik
Problemet tycker jag snarare är att får du motvind och spöregn och du planerat 30 mil får du dra ner hastigheten rejält.
30 mil skulle jag nog våga köra med en SR+ i 90 km/h i värsta fall får man lägga sig och slip streama men en MS är nog rätt mycket törstigare än en M3.
Men 27mil i 120-125 km/h har jag lyckats köra med min gamla SR+ med lite ca 10% batteri kvar när jag väl var framme.
Förmodligen lite medvind den resan men 30 är ju görbart, har inte en P85 runt 77kWh tillgängligt batteri och inte 85?
Man lurar sig lite på siffrorna där.

Enligt denna artikel kommer de flesta bilar sin WLTP om man kör i Norge som mestadels består av 80 och 90 vägar.

https://www.elbilen.org/testade-elbilar ... -rackvidd/


Det där tycker jag är lite märkligt. För de gånger jag har räknat på hur mycket KWh det har gått så har jag sällan fått över 60 KWh som förbrukning. I mitt test fick jag ut 62 KWh, dock med 4% kvar. Det borde ge totalt 65 KWh om man räknar på 77 tillgängligt. Eller skall man räkna på 85 i alla fall?

Komma 37 mil hade suttit fint, men det kan man bara drömma om. :(
Model YLR -22
Modell S P85+ 2014 Såld
Skriv svar