Importera från Tyskland?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

tompajo
Inlägg: 54
Blev medlem: 21 sep 2020 19:46

Importera från Tyskland?

Inlägg av tompajo »

Är det någon som har importerat en Tesla från Tyskland? Det finns ett betydligt mycket större utbud av begagnade Teslor i Tyskland och priserna ligger en bra bit under de svenska. Enligt Tesla gäller garantierna även om du importerar från tex Tyskland. Så frågan är om det finns någon anledning att man inte ska köpa en därifrån?

Jag vill inte ha råd eller åsikter om själva importen eftersom jag har importerat ett antal bilar från Tyskland. Både fossilare och elbilar utan några som helst problem.

/ Tom
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Importera från Tyskland?

Inlägg av bylund »

Förutom med mecket med importen är det väl inga problem. Tesla har inga som helst synpunkter på att man tar in bilar inom samma garantizon, och då Sverige och Tyskland är det så är det lugnt, så länge det är en tysksåldbil (eller från annat land inom zonen).
Mig veterligen är enda skillnaden att bilarna säljs med vagnskadeförsäkring i Sverige. Och det kan vara värt att få SIM-kortet bytt till ett svenskt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
kontakten2

Re: Importera från Tyskland?

Inlägg av kontakten2 »

Din hitmusik i Spotify kommer vara tysk . Det kanske är en fördel :roll: :D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Importera från Tyskland?

Inlägg av bylund »

Så kallad Schlager!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Importera från Tyskland?

Inlägg av Julleruff »

bylund skrev:
Så kallad Schlager!
:D :D :D
Herregud, bodde i Tyskland några år i ungdomen å då var det inte bara bakfylla man led av på söndags-mornar.....

Man vet att dom e bra när dom inte ens behöve mick......

Senast redigerad av Julleruff, redigerad totalt 3 gång.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
Lunna
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 apr 2014 13:56
Ort: Linköping

Re: Importera från Tyskland?

Inlägg av Lunna »

Jag har importerat en S, var inga problem med garanti här i Sverige. Dom fixade även så Spotify blev svenska listorna istället.
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Importera från Tyskland?

Inlägg av mati »

Julleruff skrev:
bylund skrev:
Så kallad Schlager!
:D :D :D
Herregud, bodde i Tyskland några år i ungdomen å då var det inte bara bakfylla man led av på söndags-mornar.....

[/yt]
Men det där är väl inget. Tål du inte såntdär ska du nog inte titta på denna.
varning, denna video kan orsaka bestående men hos tittaren
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Importera från Tyskland?

Inlägg av StefL »

Jag får intrycket att ingen av herrarna vare sig lyssnat på Svensktoppen eller sett Allsång på Skansen... ;)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Importera från Tyskland?

Inlägg av mati »

StefL skrev:
Jag får intrycket att ingen av herrarna vare sig lyssnat på Svensktoppen eller sett Allsång på Skansen... ;)
Nej. Viss självbesvarelsedrift har man ju....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Importera från Tyskland?

Inlägg av StefL »

mati skrev:
StefL skrev:
Jag får intrycket att ingen av herrarna vare sig lyssnat på Svensktoppen eller sett Allsång på Skansen... ;)
Nej. Viss självbesvarelsedrift har man ju....
Herrn håller sig kanske till tonerna från Die Heimat? ;-)
Å andra sidan torde de nuvarande hemtrakterna erbjuda åtskilligt i termer av såväl Svensktopps- som Allsångsmusik. Självaste Kungen av dansbandsutgivning Hr Karlsson huserar ju i Skara där på Schlätta :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Importera från Tyskland?

Inlägg av mati »

StefL skrev:
mati skrev:
StefL skrev:
Jag får intrycket att ingen av herrarna vare sig lyssnat på Svensktoppen eller sett Allsång på Skansen... ;)
Nej. Viss självbesvarelsedrift har man ju....
Herrn håller sig kanske till tonerna från Die Heimat? ;-)
Å andra sidan torde de nuvarande hemtrakterna erbjuda åtskilligt i termer av såväl Svensktopps- som Allsångsmusik. Självaste Kungen av dansbandsutgivning Hr Karlsson huserar ju i Skara där på Schlätta :lol:
Jag håller mig faktiskt till musik från 70- och 80-talet. Möjligen början av 90-talet. Och då menar jag inte schlager eller liknande plågerier. Allt som kom därefter är mer eller mindre uteslutande fabriksproducerat skräp med enstaka guldkorn som är svåra att hitta. Vad Bert gör bryr jag mig inte om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Importera från Tyskland?

Inlägg av StefL »

mati skrev:
StefL skrev:
mati skrev:
StefL skrev:
Jag får intrycket att ingen av herrarna vare sig lyssnat på Svensktoppen eller sett Allsång på Skansen... ;)
Nej. Viss självbesvarelsedrift har man ju....
Herrn håller sig kanske till tonerna från Die Heimat? ;-)
Å andra sidan torde de nuvarande hemtrakterna erbjuda åtskilligt i termer av såväl Svensktopps- som Allsångsmusik. Självaste Kungen av dansbandsutgivning Hr Karlsson huserar ju i Skara där på Schlätta :lol:
Jag håller mig faktiskt till musik från 70- och 80-talet. Möjligen början av 90-talet. Och då menar jag inte schlager eller liknande plågerier. Allt som kom därefter är mer eller mindre uteslutande fabriksproducerat skräp med enstaka guldkorn som är svåra att hitta. Vad Bert gör bryr jag mig inte om.
Det låter som vi är rätt lika på den fronten - det sägs ju att den musik man lyssnar på upp till nånstans 25-30-årsåldern präglar en rätt kraftigt för resten av livet och det stämmer säkert. Tack vare Spotify som jag lyssnar på mycket medan jag jobbar får man ju också hela tiden nya förslag på musik även från den perioden man inte hört tidigare.
Dock har jag lyckats bredda min musiksmak lite med åren - kanske mest "bakåt" tidsmässigt iof, åtminstone om man tänker stilmässigt även om det är artister som spelar in ny musik. Och för att anknyta till trådens ämne Tyskland: Palast Orchester mit seinem Sänger Max Raabe från Berlin är en favoritensemble jag upptäckt på senare år och hade glädjen att se på deras "hemmascen" Admiralspalast bara ett par veckor innan allt ställdes på ända i vintras. Återstår att se när man kan göra nåt sånt igen.

Referensen till Bert och hans musikförlag kom nog mest då jag via min sambos anknytning till Värmlands glesbygd fått höra en hel del av dansbandsmusik på senare år ;)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
tompajo
Inlägg: 54
Blev medlem: 21 sep 2020 19:46

Re: Importera från Tyskland?

Inlägg av tompajo »

Lunna skrev:
Jag har importerat en S, var inga problem med garanti här i Sverige. Dom fixade även så Spotify blev svenska listorna istället.
Är det någonting annat du har reflekterat över angående att impolrtera en Tesla från Tyskland?

/ Tom
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Importera från Tyskland?

Inlägg av tor »

Jag har importerat BMW från Tyskland och största nackdelen med dom var att försäkringen blev högre än motsvarande svensksåld. Det kanske inte funkar så längre men med försäkringspriserna på Tesla skulle jag i varje fall kolla upp det.

Edit: nackdel två var att dom såldes billigare än svensksålda vilket gjorde att "vinsten" blev mindre i slutändan.
Användarvisningsbild
Tom_Mariehamn
Inlägg: 41
Blev medlem: 19 mar 2020 14:52

Re: Importera från Tyskland?

Inlägg av Tom_Mariehamn »

Vilka sidor finns det i Tyskland för begagnade bilar?
S100D-20
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Importera från Tyskland?

Inlägg av taliz »

AutoScout24 och mobile.de tex
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar