Kvartalsspurt
Moderator: Redaktion
- Skogslasse
- Teslaägare
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
- Ort: Norrköping (nästan)
Kvartalsspurt
Kvartalet närmar sig sitt slut och aktiviteten hos Tesla Sverige är hög.
Fick detta samtal ( lite förkortat) från en trevlig kvinna i Norrköping
-Hej du har beställt en Tesla s
-Japp
-Spännande
-Javisst
-Jag har en match till dig i Göteborg att hämta 30/9
-Okej låter trevligt
-Det är en S den är röd
-Hum kan jag tänka mig
-Den har 21" hjul och det blir ingen justering av priser.
-Ehhh jaha ska jag hämta den i Norrköping eller Göteborg
-I Göteborg den har vit klädsel
Där dog ljuset i mina ögon tror jag, inte vitt skulle ganska snart bli grått med mina kajak/fjäll/klätter/skogensaker
Undrar var matchen var förutom Tesla S men förhoppningsvis ringer hon någon annan som blir superglad. Grattis till dig
Fick detta samtal ( lite förkortat) från en trevlig kvinna i Norrköping
-Hej du har beställt en Tesla s
-Japp
-Spännande
-Javisst
-Jag har en match till dig i Göteborg att hämta 30/9
-Okej låter trevligt
-Det är en S den är röd
-Hum kan jag tänka mig
-Den har 21" hjul och det blir ingen justering av priser.
-Ehhh jaha ska jag hämta den i Norrköping eller Göteborg
-I Göteborg den har vit klädsel
Där dog ljuset i mina ögon tror jag, inte vitt skulle ganska snart bli grått med mina kajak/fjäll/klätter/skogensaker
Undrar var matchen var förutom Tesla S men förhoppningsvis ringer hon någon annan som blir superglad. Grattis till dig
TMS 2020 nov
Re: Kvartalsspurt
Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?
Re: Kvartalsspurt
Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.OlleBack skrev:Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?
Re: Kvartalsspurt
Jag fick det här för nån dag sedan på mail så helt klart är det en kvartalsspurt...
En jobbarkompis som hade beställt en M3 förra året fick samtal att bilen han beställt finns i Sverige nu men han måste hämta den innan sista juni 2019(i Stockholm, 55 mil bort, det här är torsdag 27:e och den sista är en söndag), kan han inte det så kommer någon annan få ta bilen.
Det blev såklart ganska stressigt att med så kort varsel planera resa och allt, men han gjorde det oavsett och är väldigt nöjd med bilen. Jag kan dock tycka att det blir lite utpressning med såna fasoner att man inte får någon bil förrän nästa batch om man inte kan komma inom några dagar och ta leverans.
Men börjar inte Tesla vara så stora så man kan leverera en bil kvartalet efter också för kundens upplevelse? Måste man pusha för att pumpa resultat och aktien?Oregistrerade lagerbilar som levereras innan 1 oktober får en rörlig 1,95%* ränta och är berättigad till en klimatbonus på upp till 60 000 kr.
En jobbarkompis som hade beställt en M3 förra året fick samtal att bilen han beställt finns i Sverige nu men han måste hämta den innan sista juni 2019(i Stockholm, 55 mil bort, det här är torsdag 27:e och den sista är en söndag), kan han inte det så kommer någon annan få ta bilen.
Det blev såklart ganska stressigt att med så kort varsel planera resa och allt, men han gjorde det oavsett och är väldigt nöjd med bilen. Jag kan dock tycka att det blir lite utpressning med såna fasoner att man inte får någon bil förrän nästa batch om man inte kan komma inom några dagar och ta leverans.
- Skogslasse
- Teslaägare
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
- Ort: Norrköping (nästan)
Re: Kvartalsspurt
Inte bara fälgarna utan även färgen inne och uteCurik skrev:Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.OlleBack skrev:Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-
Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa
TMS 2020 nov
Re: Kvartalsspurt
Vad hade hon för nummer sa du?Skogslasse skrev:Inte bara fälgarna utan även färgen inne och uteCurik skrev:Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.OlleBack skrev:Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-
Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa
Re: Kvartalsspurt
Om det enbart var klädseln du oroar dig över så skulle jag slå till direkt... Den vita är extremt lätt att hålla ren med våtservetter eller microfiberduk. Jag har en Tesla med svart och en med vit klädsel och faktum är att den senare är lättare att hålla fin (den svarta får lättare "fett"-fläckar).Skogslasse skrev:Inte bara fälgarna utan även färgen inne och uteCurik skrev:Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.OlleBack skrev:Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-
Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Kvartalsspurt
Det har ju inte med storleken att göra utan att det finns en kraftig tillväxtkurva inräknad i aktiekursen. Rekorden måste slås.backe skrev:Men börjar inte Tesla vara så stora så man kan leverera en bil kvartalet efter också för kundens upplevelse? Måste man pusha för att pumpa resultat och aktien?
- Skogslasse
- Teslaägare
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
- Ort: Norrköping (nästan)
Re: Kvartalsspurt
Annan färg kunde jag ta men 21" är inte min grej och interiören .... Det går säkert att underhålla interiören som du skriver men när hon kom med en tredje pusselbil som inte var någon matchning så blev det bara stopp. Satt dessutom på altanen med hustrun och hon vet inget om mitt köp ännu, blev ytterligare en anledning att artigt tacka nej. Har inte bråttom kan vänta en månad till.Legato skrev:Om det enbart var klädseln du oroar dig över så skulle jag slå till direkt... Den vita är extremt lätt att hålla ren med våtservetter eller microfiberduk. Jag har en Tesla med svart och en med vit klädsel och faktum är att den senare är lättare att hålla fin (den svarta får lättare "fett"-fläckar).Skogslasse skrev:Inte bara fälgarna utan även färgen inne och uteCurik skrev:Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.OlleBack skrev:Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-
Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa
TMS 2020 nov
Re: Kvartalsspurt
Fredrik j skrev:Det har ju inte med storleken att göra utan att det finns en kraftig tillväxtkurva inräknad i aktiekursen. Rekorden måste slås.backe skrev:Men börjar inte Tesla vara så stora så man kan leverera en bil kvartalet efter också för kundens upplevelse? Måste man pusha för att pumpa resultat och aktien?
I klartext menar du att aktien är övervärderad så rekord måste slås? Eller vad menar du med kraftig tillväxtkurva?
För annars finns det väl ingen mening att lägga kraftiga rabatter på att sälja bilar någon dag tidigare och kanske göra senare leveranser för någon som inte kunde hämta bilen med kort varsel trots att dom beställt bilen?
Re: Kvartalsspurt
Jag menar att det i aktiekursen är inräknat en tillväxtkurva som innebär försäljningsrekord varje kvartal. Det är så att säga det förväntade som man behöver uppfylla.backe skrev:Fredrik j skrev:Det har ju inte med storleken att göra utan att det finns en kraftig tillväxtkurva inräknad i aktiekursen. Rekorden måste slås.backe skrev:Men börjar inte Tesla vara så stora så man kan leverera en bil kvartalet efter också för kundens upplevelse? Måste man pusha för att pumpa resultat och aktien?
I klartext menar du att aktien är övervärderad så rekord måste slås? Eller vad menar du med kraftig tillväxtkurva?
För annars finns det väl ingen mening att lägga kraftiga rabatter på att sälja bilar någon dag tidigare och kanske göra senare leveranser för någon som inte kunde hämta bilen med kort varsel trots att dom beställt bilen?
Hur tror du marknaden skulle reagera på sjunkade försäljning?
Re: Kvartalsspurt
Du får snyggaste och dyraste specen gratis, och tackar nej?Skogslasse skrev:Inte bara fälgarna utan även färgen inne och uteCurik skrev:Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.OlleBack skrev:Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-
Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kvartalsspurt
Är bolaget rimligt värderat och försäljningssiffror ligger någorlunda nära prognoser så bör det inte hända så mycket, och då man har "kvar" försäljningarna som man stressar igenom innan kvartalsskiftet så rekordet bör slås nästa kvartal istället.Fredrik j skrev:Jag menar att det i aktiekursen är inräknat en tillväxtkurva som innebär försäljningsrekord varje kvartal. Det är så att säga det förväntade som man behöver uppfylla.backe skrev:Fredrik j skrev:Det har ju inte med storleken att göra utan att det finns en kraftig tillväxtkurva inräknad i aktiekursen. Rekorden måste slås.backe skrev:Men börjar inte Tesla vara så stora så man kan leverera en bil kvartalet efter också för kundens upplevelse? Måste man pusha för att pumpa resultat och aktien?
I klartext menar du att aktien är övervärderad så rekord måste slås? Eller vad menar du med kraftig tillväxtkurva?
För annars finns det väl ingen mening att lägga kraftiga rabatter på att sälja bilar någon dag tidigare och kanske göra senare leveranser för någon som inte kunde hämta bilen med kort varsel trots att dom beställt bilen?
Hur tror du marknaden skulle reagera på sjunkade försäljning?
Problemet som jag tror kan uppstå när man forcerar fram rekord på rekord är att man lätt hamnar i en spiral där man till slut inte ens kan uppnå gamla rekordsiffror genom "vanlig" försäljning.
Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19753
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kvartalsspurt
Hjulen hade du säkert kunna bytt mot 19-tummare och få en slant emellan ocksåSkogslasse skrev:Annan färg kunde jag ta men 21" är inte min grej och interiören .... Det går säkert att underhålla interiören som du skriver men när hon kom med en tredje pusselbil som inte var någon matchning så blev det bara stopp. Satt dessutom på altanen med hustrun och hon vet inget om mitt köp ännu, blev ytterligare en anledning att artigt tacka nej. Har inte bråttom kan vänta en månad till.Legato skrev:Om det enbart var klädseln du oroar dig över så skulle jag slå till direkt... Den vita är extremt lätt att hålla ren med våtservetter eller microfiberduk. Jag har en Tesla med svart och en med vit klädsel och faktum är att den senare är lättare att hålla fin (den svarta får lättare "fett"-fläckar).Skogslasse skrev:Inte bara fälgarna utan även färgen inne och uteCurik skrev:Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.OlleBack skrev:Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-
Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kvartalsspurt
Problemet är ju att aktien blivit en stor bubbla... För att ens vara nära att motivera kursen så måste man prestera tillväxt på orimligt höga nivåer.backe skrev:
Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Kvartalsspurt
Legato skrev:Problemet är ju att aktien blivit en stor bubbla... För att ens vara nära att motivera kursen så måste man prestera tillväxt på orimligt höga nivåer.backe skrev:
Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?
Jo, du kan ha rätt, men det jag försöker säga är att ska man ta en korrigering så är det i mina ögon bättre att göra det nu då man har förutsättningar att prestera bra även om det skulle bli en sättning.
Tror också att företaget skulle må bättre av att växa i en takt som man orkar med, alla delar ska hinna med att växa, inte bara försäljning.
Är dock inte så insatt så jag vet allt om deras organisation, men känslan är att service och liknande inte alltid är i fas.
Re: Kvartalsspurt
Tesla hade väl kvartalshets även innan aktiens värde ökade?Legato skrev:Problemet är ju att aktien blivit en stor bubbla... För att ens vara nära att motivera kursen så måste man prestera tillväxt på orimligt höga nivåer.backe skrev:
Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?
Problemet för Tesla är att de äger hela försäljnings och leveranskedjan och de får bara betalt för bilar när de är levererade till kund. Dessutom försöker man expandera med 50% per år vilket innebär att man hela tiden måste investera i 50% högre produktionskapacitet än vad man för tillfället utnyttjar vilket är dyrt och kräver att man leverar mer för varje nytt kvartal. Leveranserna under ett kvartal försöker man tajma så att allt blir levererat innan kvartalets slut men det fungerar aldrig perfekt som allt här i livet och därmed blir det alltid stressigt under kvartalets slut.
Förhoppningsvis innebär fabriker på flera kontinenter att leveranserna blir enklare och jämnare vilket förminskar hetsen. Varför expandera långsammare? Om man nu har bra produkter som många vill ha är det bättre att söka stordriftsfördelar och sänka priset för att leverera fler så snabbt man kan.
Re: Kvartalsspurt
Du kanske har rätt?Jordad skrev:Tesla hade väl kvartalshets även innan aktiens värde ökade?Legato skrev:Problemet är ju att aktien blivit en stor bubbla... För att ens vara nära att motivera kursen så måste man prestera tillväxt på orimligt höga nivåer.backe skrev:
Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?
Problemet för Tesla är att de äger hela försäljnings och leveranskedjan och de får bara betalt för bilar när de är levererade till kund. Dessutom försöker man expandera med 50% per år vilket innebär att man hela tiden måste investera i 50% högre produktionskapacitet än vad man för tillfället utnyttjar vilket är dyrt och kräver att man leverar mer för varje nytt kvartal. Leveranserna under ett kvartal försöker man tajma så att allt blir levererat innan kvartalets slut men det fungerar aldrig perfekt som allt här i livet och därmed blir det alltid stressigt under kvartalets slut.
Förhoppningsvis innebär fabriker på flera kontinenter att leveranserna blir enklare och jämnare vilket förminskar hetsen. Varför expandera långsammare? Om man nu har bra produkter som många vill ha är det bättre att söka stordriftsfördelar och sänka priset för att leverera fler så snabbt man kan.
Jag tror dock att växa för fort har sitt pris och att pumpa aktien för att få kapital att växa känns riskabelt, men lyckas man så är det bara hatten av.
Tiden får utvisa helt enkelt.
Re: Kvartalsspurt
Undrar om det även funkar att pruta på en lagerbil om man ringer upp dem just nu? Jag skulle ev kunna tänka mig att byta min 2 år gamla MS100D mot en P...Skogslasse skrev:Inte bara fälgarna utan även färgen inne och uteCurik skrev:Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.OlleBack skrev:Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-
Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Kvartalsspurt
Hur ger en hög aktiekurs det lättare att få in kapital? Är ju tvärtom.backe skrev:Du kanske har rätt?Jordad skrev:Tesla hade väl kvartalshets även innan aktiens värde ökade?Legato skrev:Problemet är ju att aktien blivit en stor bubbla... För att ens vara nära att motivera kursen så måste man prestera tillväxt på orimligt höga nivåer.backe skrev:
Det jag menar i detta fall är att jag tycker att Tesla är så pass stora, har en positiv tillväxt och en god framtid oavsett, så dom borde börja klara sig utan att aggresivt pressa organisationen och även kunders tålamod(genom att stressa igenom leveranser på ett sätt som inte jag alltid tycker känns så seriöst), känslan är kanske att man försöker skynda för fort?
Problemet för Tesla är att de äger hela försäljnings och leveranskedjan och de får bara betalt för bilar när de är levererade till kund. Dessutom försöker man expandera med 50% per år vilket innebär att man hela tiden måste investera i 50% högre produktionskapacitet än vad man för tillfället utnyttjar vilket är dyrt och kräver att man leverar mer för varje nytt kvartal. Leveranserna under ett kvartal försöker man tajma så att allt blir levererat innan kvartalets slut men det fungerar aldrig perfekt som allt här i livet och därmed blir det alltid stressigt under kvartalets slut.
Förhoppningsvis innebär fabriker på flera kontinenter att leveranserna blir enklare och jämnare vilket förminskar hetsen. Varför expandera långsammare? Om man nu har bra produkter som många vill ha är det bättre att söka stordriftsfördelar och sänka priset för att leverera fler så snabbt man kan.
Jag tror dock att växa för fort har sitt pris och att pumpa aktien för att få kapital att växa känns riskabelt, men lyckas man så är det bara hatten av.
Tiden får utvisa helt enkelt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19753
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kvartalsspurt
Det beror ju lite på vad man menar med att pruta, dom kanske inte sänker priset på en viss bil bara för attFerro94 skrev:Undrar om det även funkar att pruta på en lagerbil om man ringer upp dem just nu? Jag skulle ev kunna tänka mig att byta min 2 år gamla MS100D mot en P...Skogslasse skrev:Inte bara fälgarna utan även färgen inne och uteCurik skrev:Jag antar det. Jag fick samma deal i Mars, ville egentligen ha 19" men fick 21" utan prisskillnad.OlleBack skrev:Vad menar hon med ingen justering av priser? Pga dyrare fälgar mot det du beställt?
Lack 27600:-
Interiör 16600:-
Fälgar 49700:-
Hon ville med andra ord "bjuda" på 93.900:- för att förbättra kvartalsiffran
Kanske fullständigt vansinnigt av mig att tacka nej till nästan 100 papp men jag har aldrig gått att köpa
du ringer och frågar men å andra sidan så kan dom ha några bilar som dom redan satt en (stor?) rabatt på och som
inte syns officiellt men som du får reda på genom att ringa
Hårklyveri deluxe för det är ju svårt för oss att veta hur det ligger till egentligen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kvartalsspurt
Hänger ihop med hög market cap.d3marcus skrev:Hur ger en hög aktiekurs det lättare att få in kapital? Är ju tvärtom.
Man behöver då inte sälja lika många för att få in summan man tänkt.
Därmed blir det mindre problem med utspädning, vilket befintliga ägare inte gillar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kvartalsspurt
De som ligger ”officiellt” just nu har ingen rabatt alls. När jag köpte min nuvarande visades priset ink rabatt. Får nog bli ett samtal imorgon och lyssna på vad en kvartalsspurt kan åstadkomma...Bjelke skrev:Det beror ju lite på vad man menar med att pruta, dom kanske inte sänker priset på en viss bil bara för att
du ringer och frågar men å andra sidan så kan dom ha några bilar som dom redan satt en (stor?) rabatt på och som
inte syns officiellt men som du får reda på genom att ringa
Hårklyveri deluxe för det är ju svårt för oss att veta hur det ligger till egentligen...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Kvartalsspurt
Du kan emittera nya aktier och sälja dem till en rabatt och ändå få in mycket pengar. Det blir billigare att få in pengar i företaget sett till andelen det kostar tidigare ägare. Det känns ju också bättre för de nya investerarna om de kan köpa in sig till en nivå som är betydligt billigare än vad de kan köpa på börsen, särskilt om de vill köpa mycket då det kan driva kursen uppåt.d3marcus skrev:Hur ger en hög aktiekurs det lättare att få in kapital? Är ju tvärtom.