Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1828
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
olza skrev:
Zalman3 skrev:
För hur ska man annars tolka denna batteridag?
För vad det är: Elons visioner och förhoppningar. Jag tror säkert de fixar detta, till slut. Men Elon har ett j-kligt dåligt track reckord när det gäller tidsestimat.
Historiskt men inte på sistone.
Semi
Roadster 2
FSD
RoboTaxi

Allt enligt tidsplanen :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Har svårt att tro att inte andra batteritillverkare svettas lite efter Teslas batteridag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
PhR34k skrev:
Känns ju dock som att alla andra tillverkare ligger 5-10 år efter om allt som Tesla säger stämmer.
Fast Elon-time och 1,5 år blir ju nästa 5 år. Elon-time är väl normal tid multiplicerat med pi.
Bortsätt från introduktionen av Model 3, Model Y och starten av produktionen på Gigafactory Shanghai. Gigafactory Berlin verkar inte heller bli försenad så mycket vad det ser ut att bli just nu. Sen vad ska man jämföra med, Elon sa att den skulle levereras i år, så den är redan försenad. Skulle man ta alla nya tider och multiplicera med pi så skulle den väll aldrig komma till marknaden.
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av olza »

Svenssons skrev:
olza skrev:
... Elon har ett j-kligt dåligt track reckord när det gäller tidsestimat.
Historiskt men inte på sistone.
Missade du eventet igår? ;-)
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2335
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av mans71 »

Jag såg inte eventet, men sa man något om dom nya batterierna skulle ersätta batterierna i befintliga bilar? Plaid-versionen visar ju att det går att få in i en Model S och därmed också X - kan ju bli en riktigt häftig long range!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av infelicitas »

En sak som jag tycker låter konstigt är att man vill göra batterier till en del av karossen. Jobbigt ifall några celler blir dåliga, då är det bara att skrota bilen?

Och att ta tillvara på batterierna när man skrotar bilen blir också krångligare.

Jag kanske missade något men det känns som man skulle kunna bara förbättra dagens behållare istället.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Elon pratade väldigt lite om bättre batterier för nuvarande modeller.
Han vill väl inte tappa försäljning.

Panasonic pratade ju om 5% bättre batterier redan nu i september.


Panasonic is also upgrading the batteries being produced at Gigafactory, raising each battery’s storage capacity by 5%, starting in September.”

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

infelicitas skrev:
En sak som jag tycker låter konstigt är att man vill göra batterier till en del av karossen. Jobbigt ifall några celler blir dåliga, då är det bara att skrota bilen?

Och att ta tillvara på batterierna när man skrotar bilen blir också krångligare.

Jag kanske missade något men det känns som man skulle kunna bara förbättra dagens behållare istället.
Sandy Munro har ju tidigare kritiserat Tesla för att inte utnyttja batterilådan som en bärande del i bilen.
Bilen blir onödigt tung och dyr att tillverka om den i teorin går att köra utan batteri ur hållfasthetssynpunkt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2335
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av mans71 »

Zalman3 skrev:
infelicitas skrev:
En sak som jag tycker låter konstigt är att man vill göra batterier till en del av karossen. Jobbigt ifall några celler blir dåliga, då är det bara att skrota bilen?

Och att ta tillvara på batterierna när man skrotar bilen blir också krångligare.

Jag kanske missade något men det känns som man skulle kunna bara förbättra dagens behållare istället.
Sandy Munro har ju tidigare kritiserat Tesla för att inte utnyttja batterilådan som en bärande del i bilen.
Bilen blir onödigt tung och dyr att tillverka om den i teorin går att köra utan batteri ur hållfasthetssynpunkt.
Ja det går ju att bygga på många olika sätt så att det ändå går att att byta moduler. Blir säkert krångligare att få gjort på en verkstad än den där 3-minuters-grejen man visade på scenen men man ska ju inte behöva byta batterier.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LarsL »

Elon har ju också snackat om att det är onödigt att ha två golv på bilen så något kommer säkert göras åt den designen. Det är ju rätt rimligt att batteriet i en ren elbil blir en integrerad del av bilen, även om det blir lite mer skruvande. Det tar ju ändå en bra stund för dem när de ska ta ut batteriet vid reparation/service.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Teslas konkurrenters aktier dyker.

VW kommer ju säga, vi vill köpa batterier för ca 50 dollar per kWh.
Tesla kan, då borde ni kunna det också.
Teslas underleverantörer på batterisidan, Panasonic, CATL och LG Chem, handlades ned på onsdagen efter den amerikanska elbilstillverkarens besked om att framtida batterier i större utsträckning kommer tillverkas internt.
https://www.privataaffarer.se/teslas-le ... eribesked/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av OfarligTesla »

Zalman3 skrev:
Teslas konkurrenters aktier dyker.

VW kommer ju säga, vi vill köpa batterier för ca 50 dollar per kWh.
Tesla kan, då borde ni kunna det också.
Teslas underleverantörer på batterisidan, Panasonic, CATL och LG Chem, handlades ned på onsdagen efter den amerikanska elbilstillverkarens besked om att framtida batterier i större utsträckning kommer tillverkas internt.
https://www.privataaffarer.se/teslas-le ... eribesked/
Det är ju knappast för att de tror Tesla kommer konkurrera, Teslas aktie ”dyker” ju mycket mer så det är snarare så att marknaden justerar ned sina förväntningar på vad Tesla kommer leverera vilket skruvar ner förväntningarna hur mycket de köper av sina leverantörer.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jerker »

Tesla håller på att utvecklas till en riktig storspelare på bilmarknaden. De står där och visar vägen och spärrar av alla avtagsvägar. De tvingar utvecklingen i elbilens riktning och ingen biltillverkare, hur stor den än är idag, kommer att kunna undvika att följa den.

Ändå dyker Teslas aktiens värde. Det visar lite om hur sjuk aktiemarknaden är. De flesta borde istället passa på att handla medan aktien fortfarande är såpass billig som den är idag.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:
Svenssons skrev:
olza skrev:
Zalman3 skrev:
För hur ska man annars tolka denna batteridag?
För vad det är: Elons visioner och förhoppningar. Jag tror säkert de fixar detta, till slut. Men Elon har ett j-kligt dåligt track reckord när det gäller tidsestimat.
Historiskt men inte på sistone.
Semi
Roadster 2
FSD
RoboTaxi

Allt enligt tidsplanen :)
FSD är försenat, orsak nämndes på eventet igår. RoboTaxi är en definitionsfråga. Tror att Elon menade att miljoner bilar som kan anslutas till RoboTaxi nu rullar på gatorna. Tjänsten finns dock inte ännu. Semi och Roadster2 är ju inte försenade. Tror nog att första leveranser kan komma 2021. Model Y levererades tidigare. Giga Shanghai byggdes på rekordtid, Giga Berlin ligger bra till och kanske snabbare än Shanghai.

Tesla är inte samma företag idag som när Model X presenterades. Allt kommer inte i tid men de tidsplaner som Tesla anger idag om produktion och modeller stämmer bra mycket bättre än för 5-6 år sedan. Övriga biltillverkare brukar inte gå ut med detaljer på samma sätt men vi ser att även de stora tillverkarna kan få rejäla förseningar, det är inget unikt för Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 616
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Anderzzon »

Svenssons skrev:
Semi och Roadster2 är ju inte försenade.
Semin lanserades 2017 och skulle ju ha kommit 2019 enligt ursprungliga planen.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Teslas konkurrenters aktier dyker.

VW kommer ju säga, vi vill köpa batterier för ca 50 dollar per kWh.
Tesla kan, då borde ni kunna det också.
Teslas underleverantörer på batterisidan, Panasonic, CATL och LG Chem, handlades ned på onsdagen efter den amerikanska elbilstillverkarens besked om att framtida batterier i större utsträckning kommer tillverkas internt.
https://www.privataaffarer.se/teslas-le ... eribesked/
Så ner 2% är en dykning? Vad är då Teslas fall på 6%, fritt fall?
Räcker att kolla fem dagar bakåt så är CATL fortfarande upp.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av OfarligTesla »

Jerker skrev:
Tesla håller på att utvecklas till en riktig storspelare på bilmarknaden. De står där och visar vägen och spärrar av alla avtagsvägar. De tvingar utvecklingen i elbilens riktning och ingen biltillverkare, hur stor den än är idag, kommer att kunna undvika att följa den.

Ändå dyker Teslas aktiens värde. Det visar lite om hur sjuk aktiemarknaden är. De flesta borde istället passa på att handla medan aktien fortfarande är såpass billig som den är idag.
Varför är aktien billig? Bara för att Tesla blir större betyder det inte att aktien skall upp, redan idag krävs ju gigantisk tillväxt under många år framöver för att aktiepriset idag skall vara motiverat. Jag skulle säga att aktien är ganska dyr idag eftersom det verkligen krävs att allting går perfekt under lång tid för att Tesla skall kunna börja leverera tillräckligt med vinst för att motivera dagens aktiepris.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2335
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av mans71 »

Jerker skrev:
Tesla håller på att utvecklas till en riktig storspelare på bilmarknaden. De står där och visar vägen och spärrar av alla avtagsvägar. De tvingar utvecklingen i elbilens riktning och ingen biltillverkare, hur stor den än är idag, kommer att kunna undvika att följa den.

Ändå dyker Teslas aktiens värde. Det visar lite om hur sjuk aktiemarknaden är. De flesta borde istället passa på att handla medan aktien fortfarande är såpass billig som den är idag.
Fast kursen har ju gått upp 800% på ett år, mest baserat på höga förväntningar på battery day vars effekt nu visar sig ligga ett par Elon-år bort. En halvering av kursen vore ju inte helt konstigt? Nu är det ju iofs TSLA vi pratar om och då är det ju sällan logiskt...
Model S P85DL+
backe
Inlägg: 1828
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
backe skrev:
Svenssons skrev:
olza skrev:
Zalman3 skrev:
För hur ska man annars tolka denna batteridag?
För vad det är: Elons visioner och förhoppningar. Jag tror säkert de fixar detta, till slut. Men Elon har ett j-kligt dåligt track reckord när det gäller tidsestimat.
Historiskt men inte på sistone.
Semi
Roadster 2
FSD
RoboTaxi

Allt enligt tidsplanen :)
FSD är försenat, orsak nämndes på eventet igår. RoboTaxi är en definitionsfråga. Tror att Elon menade att miljoner bilar som kan anslutas till RoboTaxi nu rullar på gatorna. Tjänsten finns dock inte ännu. Semi och Roadster2 är ju inte försenade. Tror nog att första leveranser kan komma 2021. Model Y levererades tidigare. Giga Shanghai byggdes på rekordtid, Giga Berlin ligger bra till och kanske snabbare än Shanghai.

Tesla är inte samma företag idag som när Model X presenterades. Allt kommer inte i tid men de tidsplaner som Tesla anger idag om produktion och modeller stämmer bra mycket bättre än för 5-6 år sedan. Övriga biltillverkare brukar inte gå ut med detaljer på samma sätt men vi ser att även de stora tillverkarna kan få rejäla förseningar, det är inget unikt för Tesla.
Spelar ingen roll om man nämner varför det är försenat, fortfarande försenat?

Även om det rullar en miljon Tesla på vägarna, så måste dom(tror det var du som sa det faktiskt?) uppgradera hårdvaran så dom orkar med de beräkningar som behövs, alltså rullar det inte en miljon teoretiska Robotaxis på vägarna ens? Om du inte menar att man ska retrofitta dom alla vilket inte ens är möjligt på en stor del av bilarna om jag förstått det rätt? Tjänsten finns inte heller som du säger i grunden så att det är en definitionsfråga känns väldigt snällt av dig :)

Semi är försenad, bekräftat av Tesla själva.

https://electrek.co/2020/04/29/tesla-se ... ric-truck/

Roadster 2 försenad, bekräftat av Tesla.

https://electrek.co/2020/05/07/tesla-ro ... elon-musk/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Jerker »

Nej, aktiemarknaden är inte logisk. Hur högt aktien skulle kunna bli värderad till (inte vad den "borde" vara värderad till enligt en massa olika marknadsanalytiska teorier) finns det en enorm potential i. Det finns ju vissa talande exempel på det som många här på forumet har pekat på tidigare och i andra trådar.

Och jag anser att TSLA borde kunna bli väldigt mycket dyrare med tiden.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av HX100 »

A76 skrev:
Battery Day, vilket antiklimax... Besviken.. Hade hoppats på uppfräschad MS-interiör..
En uppfräschad interiör har ju dock noll med batterier att göra. Det var väl det allt handlade om.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av infelicitas »

mans71 skrev:
Zalman3 skrev:
infelicitas skrev:
En sak som jag tycker låter konstigt är att man vill göra batterier till en del av karossen. Jobbigt ifall några celler blir dåliga, då är det bara att skrota bilen?

Och att ta tillvara på batterierna när man skrotar bilen blir också krångligare.

Jag kanske missade något men det känns som man skulle kunna bara förbättra dagens behållare istället.
Sandy Munro har ju tidigare kritiserat Tesla för att inte utnyttja batterilådan som en bärande del i bilen.
Bilen blir onödigt tung och dyr att tillverka om den i teorin går att köra utan batteri ur hållfasthetssynpunkt.
Ja det går ju att bygga på många olika sätt så att det ändå går att att byta moduler. Blir säkert krångligare att få gjort på en verkstad än den där 3-minuters-grejen man visade på scenen men man ska ju inte behöva byta batterier.
Ja, alltså jag tyckte det var bra att man tittar på att göra om konstruktionen och få ner vikt/krånglighet. Jag hängde kanske bara upp mig på att man ska göra det mer som en flygplansvinge. Det skulle ju betyda att man gjöt in batterierna i bottenplattan eller att den på något sätt blir ihopsatt som en plåtbit. d.v.s. det går inte att komma åt batterierna för att det inte går att dela på bottenplattan.

Det är klart svårt att förmedla detaljer om lösningar på en presentation, jag är bara lite konfunderad.
backe
Inlägg: 1828
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av backe »

mans71 skrev:
Jag såg inte eventet, men sa man något om dom nya batterierna skulle ersätta batterierna i befintliga bilar? Plaid-versionen visar ju att det går att få in i en Model S och därmed också X - kan ju bli en riktigt häftig long range!
Jag har inte sett något om att nya battericellen(4860) ska sitta i Plaid?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av slugger75 »

backe skrev:
mans71 skrev:
Jag såg inte eventet, men sa man något om dom nya batterierna skulle ersätta batterierna i befintliga bilar? Plaid-versionen visar ju att det går att få in i en Model S och därmed också X - kan ju bli en riktigt häftig long range!
Jag har inte sett något om att nya battericellen(4860) ska sitta i Plaid?
Intressant. Undrar vilka batterier de stoppar i Plaid för att få 840 km EPA Range. Motsvarar det ca 1000 km WLTP?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

backe skrev:
mans71 skrev:
Jag såg inte eventet, men sa man något om dom nya batterierna skulle ersätta batterierna i befintliga bilar? Plaid-versionen visar ju att det går att få in i en Model S och därmed också X - kan ju bli en riktigt häftig long range!
Jag har inte sett något om att nya battericellen(4860) ska sitta i Plaid?
Det kan man nog förutsätta, det blir svårt att få upp kapaciteten till 150+kWh med rimlig vikt med befintlig teknik. Möjligen kan det röra sig om nickel-mangan-batterier (”mid tier” enligt presentationen), men jag tror det är 4680 integrerade i bottenplattan som krävs.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar