För vad det är: Elons visioner och förhoppningar. Jag tror säkert de fixar detta, till slut. Men Elon har ett j-kligt dåligt track reckord när det gäller tidsestimat.
Känns ju dock som att alla andra tillverkare ligger 5-10 år efter om allt som Tesla säger stämmer.
Fast Elon-time och 1,5 år blir ju nästa 5 år. Elon-time är väl normal tid multiplicerat med pi.
Bortsätt från introduktionen av Model 3, Model Y och starten av produktionen på Gigafactory Shanghai. Gigafactory Berlin verkar inte heller bli försenad så mycket vad det ser ut att bli just nu. Sen vad ska man jämföra med, Elon sa att den skulle levereras i år, så den är redan försenad. Skulle man ta alla nya tider och multiplicera med pi så skulle den väll aldrig komma till marknaden.
Jag såg inte eventet, men sa man något om dom nya batterierna skulle ersätta batterierna i befintliga bilar? Plaid-versionen visar ju att det går att få in i en Model S och därmed också X - kan ju bli en riktigt häftig long range!
En sak som jag tycker låter konstigt är att man vill göra batterier till en del av karossen. Jobbigt ifall några celler blir dåliga, då är det bara att skrota bilen?
Och att ta tillvara på batterierna när man skrotar bilen blir också krångligare.
Jag kanske missade något men det känns som man skulle kunna bara förbättra dagens behållare istället.
En sak som jag tycker låter konstigt är att man vill göra batterier till en del av karossen. Jobbigt ifall några celler blir dåliga, då är det bara att skrota bilen?
Och att ta tillvara på batterierna när man skrotar bilen blir också krångligare.
Jag kanske missade något men det känns som man skulle kunna bara förbättra dagens behållare istället.
Sandy Munro har ju tidigare kritiserat Tesla för att inte utnyttja batterilådan som en bärande del i bilen.
Bilen blir onödigt tung och dyr att tillverka om den i teorin går att köra utan batteri ur hållfasthetssynpunkt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
En sak som jag tycker låter konstigt är att man vill göra batterier till en del av karossen. Jobbigt ifall några celler blir dåliga, då är det bara att skrota bilen?
Och att ta tillvara på batterierna när man skrotar bilen blir också krångligare.
Jag kanske missade något men det känns som man skulle kunna bara förbättra dagens behållare istället.
Sandy Munro har ju tidigare kritiserat Tesla för att inte utnyttja batterilådan som en bärande del i bilen.
Bilen blir onödigt tung och dyr att tillverka om den i teorin går att köra utan batteri ur hållfasthetssynpunkt.
Ja det går ju att bygga på många olika sätt så att det ändå går att att byta moduler. Blir säkert krångligare att få gjort på en verkstad än den där 3-minuters-grejen man visade på scenen men man ska ju inte behöva byta batterier.
Elon har ju också snackat om att det är onödigt att ha två golv på bilen så något kommer säkert göras åt den designen. Det är ju rätt rimligt att batteriet i en ren elbil blir en integrerad del av bilen, även om det blir lite mer skruvande. Det tar ju ändå en bra stund för dem när de ska ta ut batteriet vid reparation/service.
VW kommer ju säga, vi vill köpa batterier för ca 50 dollar per kWh.
Tesla kan, då borde ni kunna det också.
Teslas underleverantörer på batterisidan, Panasonic, CATL och LG Chem, handlades ned på onsdagen efter den amerikanska elbilstillverkarens besked om att framtida batterier i större utsträckning kommer tillverkas internt.
VW kommer ju säga, vi vill köpa batterier för ca 50 dollar per kWh.
Tesla kan, då borde ni kunna det också.
Teslas underleverantörer på batterisidan, Panasonic, CATL och LG Chem, handlades ned på onsdagen efter den amerikanska elbilstillverkarens besked om att framtida batterier i större utsträckning kommer tillverkas internt.
Det är ju knappast för att de tror Tesla kommer konkurrera, Teslas aktie ”dyker” ju mycket mer så det är snarare så att marknaden justerar ned sina förväntningar på vad Tesla kommer leverera vilket skruvar ner förväntningarna hur mycket de köper av sina leverantörer.
Tesla håller på att utvecklas till en riktig storspelare på bilmarknaden. De står där och visar vägen och spärrar av alla avtagsvägar. De tvingar utvecklingen i elbilens riktning och ingen biltillverkare, hur stor den än är idag, kommer att kunna undvika att följa den.
Ändå dyker Teslas aktiens värde. Det visar lite om hur sjuk aktiemarknaden är. De flesta borde istället passa på att handla medan aktien fortfarande är såpass billig som den är idag.
För vad det är: Elons visioner och förhoppningar. Jag tror säkert de fixar detta, till slut. Men Elon har ett j-kligt dåligt track reckord när det gäller tidsestimat.
Historiskt men inte på sistone.
Semi
Roadster 2
FSD
RoboTaxi
Allt enligt tidsplanen
FSD är försenat, orsak nämndes på eventet igår. RoboTaxi är en definitionsfråga. Tror att Elon menade att miljoner bilar som kan anslutas till RoboTaxi nu rullar på gatorna. Tjänsten finns dock inte ännu. Semi och Roadster2 är ju inte försenade. Tror nog att första leveranser kan komma 2021. Model Y levererades tidigare. Giga Shanghai byggdes på rekordtid, Giga Berlin ligger bra till och kanske snabbare än Shanghai.
Tesla är inte samma företag idag som när Model X presenterades. Allt kommer inte i tid men de tidsplaner som Tesla anger idag om produktion och modeller stämmer bra mycket bättre än för 5-6 år sedan. Övriga biltillverkare brukar inte gå ut med detaljer på samma sätt men vi ser att även de stora tillverkarna kan få rejäla förseningar, det är inget unikt för Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
VW kommer ju säga, vi vill köpa batterier för ca 50 dollar per kWh.
Tesla kan, då borde ni kunna det också.
Teslas underleverantörer på batterisidan, Panasonic, CATL och LG Chem, handlades ned på onsdagen efter den amerikanska elbilstillverkarens besked om att framtida batterier i större utsträckning kommer tillverkas internt.
Tesla håller på att utvecklas till en riktig storspelare på bilmarknaden. De står där och visar vägen och spärrar av alla avtagsvägar. De tvingar utvecklingen i elbilens riktning och ingen biltillverkare, hur stor den än är idag, kommer att kunna undvika att följa den.
Ändå dyker Teslas aktiens värde. Det visar lite om hur sjuk aktiemarknaden är. De flesta borde istället passa på att handla medan aktien fortfarande är såpass billig som den är idag.
Varför är aktien billig? Bara för att Tesla blir större betyder det inte att aktien skall upp, redan idag krävs ju gigantisk tillväxt under många år framöver för att aktiepriset idag skall vara motiverat. Jag skulle säga att aktien är ganska dyr idag eftersom det verkligen krävs att allting går perfekt under lång tid för att Tesla skall kunna börja leverera tillräckligt med vinst för att motivera dagens aktiepris.
Tesla håller på att utvecklas till en riktig storspelare på bilmarknaden. De står där och visar vägen och spärrar av alla avtagsvägar. De tvingar utvecklingen i elbilens riktning och ingen biltillverkare, hur stor den än är idag, kommer att kunna undvika att följa den.
Ändå dyker Teslas aktiens värde. Det visar lite om hur sjuk aktiemarknaden är. De flesta borde istället passa på att handla medan aktien fortfarande är såpass billig som den är idag.
Fast kursen har ju gått upp 800% på ett år, mest baserat på höga förväntningar på battery day vars effekt nu visar sig ligga ett par Elon-år bort. En halvering av kursen vore ju inte helt konstigt? Nu är det ju iofs TSLA vi pratar om och då är det ju sällan logiskt...
För vad det är: Elons visioner och förhoppningar. Jag tror säkert de fixar detta, till slut. Men Elon har ett j-kligt dåligt track reckord när det gäller tidsestimat.
Historiskt men inte på sistone.
Semi
Roadster 2
FSD
RoboTaxi
Allt enligt tidsplanen
FSD är försenat, orsak nämndes på eventet igår. RoboTaxi är en definitionsfråga. Tror att Elon menade att miljoner bilar som kan anslutas till RoboTaxi nu rullar på gatorna. Tjänsten finns dock inte ännu. Semi och Roadster2 är ju inte försenade. Tror nog att första leveranser kan komma 2021. Model Y levererades tidigare. Giga Shanghai byggdes på rekordtid, Giga Berlin ligger bra till och kanske snabbare än Shanghai.
Tesla är inte samma företag idag som när Model X presenterades. Allt kommer inte i tid men de tidsplaner som Tesla anger idag om produktion och modeller stämmer bra mycket bättre än för 5-6 år sedan. Övriga biltillverkare brukar inte gå ut med detaljer på samma sätt men vi ser att även de stora tillverkarna kan få rejäla förseningar, det är inget unikt för Tesla.
Spelar ingen roll om man nämner varför det är försenat, fortfarande försenat?
Även om det rullar en miljon Tesla på vägarna, så måste dom(tror det var du som sa det faktiskt?) uppgradera hårdvaran så dom orkar med de beräkningar som behövs, alltså rullar det inte en miljon teoretiska Robotaxis på vägarna ens? Om du inte menar att man ska retrofitta dom alla vilket inte ens är möjligt på en stor del av bilarna om jag förstått det rätt? Tjänsten finns inte heller som du säger i grunden så att det är en definitionsfråga känns väldigt snällt av dig
Nej, aktiemarknaden är inte logisk. Hur högt aktien skulle kunna bli värderad till (inte vad den "borde" vara värderad till enligt en massa olika marknadsanalytiska teorier) finns det en enorm potential i. Det finns ju vissa talande exempel på det som många här på forumet har pekat på tidigare och i andra trådar.
Och jag anser att TSLA borde kunna bli väldigt mycket dyrare med tiden.
En sak som jag tycker låter konstigt är att man vill göra batterier till en del av karossen. Jobbigt ifall några celler blir dåliga, då är det bara att skrota bilen?
Och att ta tillvara på batterierna när man skrotar bilen blir också krångligare.
Jag kanske missade något men det känns som man skulle kunna bara förbättra dagens behållare istället.
Sandy Munro har ju tidigare kritiserat Tesla för att inte utnyttja batterilådan som en bärande del i bilen.
Bilen blir onödigt tung och dyr att tillverka om den i teorin går att köra utan batteri ur hållfasthetssynpunkt.
Ja det går ju att bygga på många olika sätt så att det ändå går att att byta moduler. Blir säkert krångligare att få gjort på en verkstad än den där 3-minuters-grejen man visade på scenen men man ska ju inte behöva byta batterier.
Ja, alltså jag tyckte det var bra att man tittar på att göra om konstruktionen och få ner vikt/krånglighet. Jag hängde kanske bara upp mig på att man ska göra det mer som en flygplansvinge. Det skulle ju betyda att man gjöt in batterierna i bottenplattan eller att den på något sätt blir ihopsatt som en plåtbit. d.v.s. det går inte att komma åt batterierna för att det inte går att dela på bottenplattan.
Det är klart svårt att förmedla detaljer om lösningar på en presentation, jag är bara lite konfunderad.
Jag såg inte eventet, men sa man något om dom nya batterierna skulle ersätta batterierna i befintliga bilar? Plaid-versionen visar ju att det går att få in i en Model S och därmed också X - kan ju bli en riktigt häftig long range!
Jag har inte sett något om att nya battericellen(4860) ska sitta i Plaid?
Jag såg inte eventet, men sa man något om dom nya batterierna skulle ersätta batterierna i befintliga bilar? Plaid-versionen visar ju att det går att få in i en Model S och därmed också X - kan ju bli en riktigt häftig long range!
Jag har inte sett något om att nya battericellen(4860) ska sitta i Plaid?
Intressant. Undrar vilka batterier de stoppar i Plaid för att få 840 km EPA Range. Motsvarar det ca 1000 km WLTP?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Jag såg inte eventet, men sa man något om dom nya batterierna skulle ersätta batterierna i befintliga bilar? Plaid-versionen visar ju att det går att få in i en Model S och därmed också X - kan ju bli en riktigt häftig long range!
Jag har inte sett något om att nya battericellen(4860) ska sitta i Plaid?
Det kan man nog förutsätta, det blir svårt att få upp kapaciteten till 150+kWh med rimlig vikt med befintlig teknik. Möjligen kan det röra sig om nickel-mangan-batterier (”mid tier” enligt presentationen), men jag tror det är 4680 integrerade i bottenplattan som krävs.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options