Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av BrooklynS »

Har man kört bilen mer än, säg 50 mil, så slutar man faktiskt tycka att skärmen+reglagen är problem...

Snarare enkelt, snabbt och smidigt. Plus att allt kan styras med rösten eller går på automatik.

En dylik "recension" tyder snarare på att vederbörande inte har lärt sig hur saker och ting fungerar.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Det är såklart skruvat och överdrivet men vissa poänger har han.
Absolut, men jag kan inte riktigt släppa känslan av någon som samlat allt negativt man kan hitta tex här
på forumet och gjort en lista av alltihop och skrivit om det... lite FÖR komplett samling negativa synpunkter...
Men det mesta är trots allt vad en del (även jag själv på en del som även gäller på model S) upplever som dåligt, inte
några större tvivel där liksom.
Sedan håller jag med om att det verkar lite konstigt att personen öht köpte bilen från början eftersom flera
punkter borde han ha varit medveten om innan köp (men flera punkter kan också kommit som överraskningar)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Kan det vara så att bilen egentligen körs till vardags av hans partner? Det skulle kunna förklara många reaktioner.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

BrooklynS skrev:
Har man kört bilen mer än, säg 50 mil, så slutar man faktiskt tycka att skärmen+reglagen är problem...

Snarare enkelt, snabbt och smidigt. Plus att allt kan styras med rösten eller går på automatik.

En dylik "recension" tyder snarare på att vederbörande inte har lärt sig hur saker och ting fungerar.

Jag har över tio tusen mil i Model S och jag tycker fortfarande det är lite knepigt att hantera skärmen under färd. Tack och lov är det inte så ofta jag gör det. Men t ex söka på Spotify eller fippla med takluckan eller luftfjädringen. Man ska pricka bokstäverna osv. Är skitsmidigt när man är parkerad dock.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Det är såklart skruvat och överdrivet men vissa poänger har han.
Absolut, men jag kan inte riktigt släppa känslan av någon som samlat allt negativt man kan hitta tex här
på forumet och gjort en lista av alltihop och skrivit om det... lite FÖR komplett samling negativa synpunkter...
Men det mesta är trots allt vad en del (även jag själv på en del som även gäller på model S) upplever som dåligt, inte
några större tvivel där liksom.
Sedan håller jag med om att det verkar lite konstigt att personen öht köpte bilen från början eftersom flera
punkter borde han ha varit medveten om innan köp (men flera punkter kan också kommit som överraskningar)...

Nej så är det ju. Han borde givetvis aldrig köpt den om det varit så stora problem och irritationsmoment som han beskriver att det är.
Användarvisningsbild
P951
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 maj 2019 14:17

Re: Artikel i media

Inlägg av P951 »

Tycker också att han har vissa poänger, skillnaden är väl hur upprörd man blir över de olika punkterna.

Visst har det vid något tillfälle kommit in några droppar i bagaget om man öppnar bakluckan snabbt med massor av vatten på den, det är inget som får mig att stå och skrika i frustration, det är några droppar vatten, inget jag tänker nämnvärt på?

Samma med Teslaappen och starta exempelvis förvärmning, visst kan det ta en stund att väcka bilen, inte heller det får mig att reagera nämnvärt med pulshöjning.

Räckvidden, för mitt körmönster är det extremt sällan jag behöver mer än 50% av batteriet innan jag är tillbaka hemma, i motorvägsfart får man nog i praktiken räkna med att stanna ca. varannan timme och ladda supercharger oavsett, det var i början man hade batterimätaren satt till kvarvarande sträcka och förfasade sig, sen satte man mätaren till att visa % och slutade fundera så mycket på det.

Där jag håller med fullt ut gäller vägljudet vid högre hastigheter, på svensk högljudd asfalt är det ibland löjligt bullrigt tycker jag, det är fortfarande irriterande och inget jag vant mig vid.

Sammantaget när jag väger bra och dåligt så är summan att jag gillar bilen, det är fortfarande kul att gå och sätta sig i bilen och ta en tur, ibland helt i onödan även efter 8 månaders ägande, det är en kvalitet som kanske inte går att mäta lika lätt. För att uppskatta den kvaliteten så kanske man måste vara åtminstone lite bilintresserade vilket såklart alla inte är.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

Åtal efter dödsolycka med självkörande bil
Den person som hade sin Uberbil i självkörande läge under en olycka med dödlig utgång i Arizona 2018 åtalas nu för vållande till annans död.
https://www.sydsvenskan.se/2020-09-16/a ... orande-bil
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 18 jun 2016 13:43
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Blixten »

Bild
Aftonbladet slår till igen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Artikel i media

Inlägg av PapaD »

Jäklar, att jag inte läste deras artikel först! Då hade jag garanterat köpt en oljebrännare...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Vad skriver "experterna" då?
Låst artikel...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Artikel i media

Inlägg av kikat »

bonath skrev:
Vad skriver "experterna" då?
Låst artikel...
screencapture-aftonbladet-se-bil-a-WOL6rd-3-experter-den-bilen-ska-du-valja-i-host-2020-09-22-07_27_08.png
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

DN gör en halvhjärtad pudel om sin artikel om Europaresa med elbil:
DN rättar
TISDAG 22 SEPTEMBER 2020
I artikeln ”Europaresan blir dyrare med elbil” i lördagens DN står det i ingressen att det är dyrare att åka med elbil än dieselbil till franska rivieran. Rätt ska vara att det kan vara dyrare med vissa elbilar beroende på laddabonnemang och hur mycket el de gör av med.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
DN gör en halvhjärtad pudel om sin artikel om Europaresa med elbil:
DN rättar
TISDAG 22 SEPTEMBER 2020
I artikeln ”Europaresan blir dyrare med elbil” i lördagens DN står det i ingressen att det är dyrare att åka med elbil än dieselbil till franska rivieran. Rätt ska vara att det kan vara dyrare med vissa elbilar beroende på laddabonnemang och hur mycket el de gör av med.
/fth
Jaja... Sådana där rättelser, pudlar eller avböner har ganska exakt noll effekt. Skadan är redan skedd. Desinformationen har redan nått sin målgrupp och den kommer aldrig att lyssna på nån annan version.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Jo, IVL-rapporten lever kvar trots en miljon nya och bättre undersökningar. Man blir såååå trött.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

En euro/liter? Kostar den inte mer?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
En euro/liter? Kostar den inte mer?
Han liknar ju Assad. Han kanske är tvilling bror till Assad och menar priset i Syrien :lol:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

En till expert som är ännu värre
– Tekniken i den modellen kommer sedan gradvis byggas in i alla modeller. Det är vi som driver hela branschen framåt och sätter standarden.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bmws- ... standarden
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

nek0 skrev:
En till expert som är ännu värre
– Tekniken i den modellen kommer sedan gradvis byggas in i alla modeller. Det är vi som driver hela branschen framåt och sätter standarden.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bmws- ... standarden
Ja lycka till liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

https://insideevs.com/news/445857/ford- ... laims/amp/

Något slags rekord i grandiosa lögner?

Är väl inget nytt att bilförsäljare ljuger visserligen, men det har ju spridit sig till allt möjligt numera. Säger som på spåret... vart är vi på väg...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

taliz skrev:
https://insideevs.com/news/445857/ford- ... laims/amp/

Något slags rekord i grandiosa lögner?

Är väl inget nytt att bilförsäljare ljuger visserligen, men det har ju spridit sig till allt möjligt numera. Säger som på spåret... vart är vi på väg...
Gavin Newsom är nog sur på att Tesla håller på att bygga större fabrik i Texas och att framtida huvudkontor kommer hamna där plus att Elon Musk flyttar dit.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Artikel i media

Inlägg av PapaD »

Jag förstår inte hur vare sig GM eller Ford tror sig finnas kvar om fem år. Ford, som säger att de skall licensiera VW's MEB plattform för sin abilar. Jaha? Det är ju inte så att VW's bilar är billiga liksom. Om ngn tror att de kommer tillåta att Ford säljer deras bilar billigare till vinst åt Ford... ja hur skulle det gå till? Ford har historiskt alltid byggt just billiga bilar. Slit och släng, inte ett öre i mervärde inbyggt i bilen. Och nu tror de att de skall få VW's teknik på ett bräde och kunna kränga dem billigare än VW? Den enda bil som Ford går med vinst på idag är deras pickup, när Cybertruck kommer så är de rökta.
Vad gäller GM...vad har de? Bolt. Och sedan?
Inga förutom VW har vaknat upp och förstått, att det är batterierna. Batterierna, batterierna batterierna. Och inte ens de har förstått helt, för de bygger inte EGNA fabriker, de köper in sig i andras.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »



Liknelsen med hur aliens landar är ju grym. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

Daimler släpper elbuss med solid-state batterier. Det var värst att de kommit så långt så de kan börja sälja dem i kommersiella fordon redan. Om inte annat ger det lite perspektiv på Teslas battery day; konkurrenterna sitter tydligen inte stilla i båten de heller. Mycket spännande att se fram mot de närmsta åren!

https://insideevs.com/news/444449/merce ... e-battery/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

iAkita skrev:
Daimler släpper elbuss med solid-state batterier. Det var värst att de kommit så långt så de kan börja sälja dem i kommersiella fordon redan. Om inte annat ger det lite perspektiv på Teslas battery day; konkurrenterna sitter tydligen inte stilla i båten de heller. Mycket spännande att se fram mot de närmsta åren!

https://insideevs.com/news/444449/merce ... e-battery/
viewtopic.php?f=27&t=22412&p=457084&hil ... id#p457084
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar