Max 80km/h för ICE
Moderator: Redaktion
Max 80km/h för ICE
Finns många analytiska och smarta personer här inne. Så jag tänkte höra vad ni tror om att förbjuda ICE fordon att köra mer än 80km/h?
Som jag ser det är det ett extremt kraftfullt sätt att driva på omställningen till eldrift.
Det minskar utsläppen omgående.
Det kostar inte samhället något.
Det kostar inte individen något.
Det är förhållandevis rättvist och påverkar inte så mycket i de korta vardagstransporterna.
Det finns redan fordon (lastbilar och bil med släp) som kör denna hastighet, så det borde inte störa trafiken.
Missar jag något?
Som jag ser det är det ett extremt kraftfullt sätt att driva på omställningen till eldrift.
Det minskar utsläppen omgående.
Det kostar inte samhället något.
Det kostar inte individen något.
Det är förhållandevis rättvist och påverkar inte så mycket i de korta vardagstransporterna.
Det finns redan fordon (lastbilar och bil med släp) som kör denna hastighet, så det borde inte störa trafiken.
Missar jag något?
Re: Max 80km/h för ICE
Intressant tanke men för mig hade det blivit irriterande . Jag har 2 mil 90 väg till jobbet med en del möte, det brukar vara en lång svans av bilar in till stan på morgonen och hem på efter middagen. Ska de flesta nu kör i 80 istället så säger jag bara SUCK.
Re: Max 80km/h för ICE
Österrike har ju något sånt fast åt andra hållet. Kanske är en bättre idé? Alltså att elbilar får köra fortare.
Re: Max 80km/h för ICE
Du missar den lilla detaljen att det skulle bli uppror och inbördeskrig om ett sådant förslag skulle bli verklighet. Naturligtvis inte i Sverige, här knyter man bara näven i fickan. Men i andra länder skulle befolkningen aldrig acceptera det. Vi lever inte i en diktatur. Och det är bra.Beigler skrev:Missar jag något?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Max 80km/h för ICE
Fast inget uppror i Österrike än. Vet inte om det är speciella platser eller tidpunkter men det är ju motiverat av att sänka utsläppen. På motorvägarna sänker de gränsen till 100 medan elbilar får fortsätta i 130.
Senast redigerad av MarkusL, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Max 80km/h för ICE
Det finns en viss skillnad mellan 80, 100 eller 130km/h. Att krypa fram i 80 är inte många som skulle gå med på. Försök att införa en sådan regel som politiker i Tyskland och du kommer inte leva länge.MarkusL skrev:Fast inget uppror i Österrike än. Vet inte lm det är speciella platser eller tidpunkter men det är ju motiverat av att sänka utsläppen de på motorvägarna sänker gränsen till 100 medan elbilar får fortsätta i 130.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Max 80km/h för ICE
Men det skulle nog behöva ske stegvis över tid och vara annonserat typ 2 år innan första steget tas så folk har en chans att hinna byta bil om dom känner sig tvungna.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Max 80km/h för ICE
Ja du missar en hel del på ”godhetens altare”. Eller så inför vi diktatur helt enkelt och bara skjuter av alla människor som inte kan, vill eller har råd att köpa en elbil. Vad tror du om det?Beigler skrev:Finns många analytiska och smarta personer här inne. Så jag tänkte höra vad ni tror om att förbjuda ICE fordon att köra mer än 80km/h?
Som jag ser det är det ett extremt kraftfullt sätt att driva på omställningen till eldrift.
Det minskar utsläppen omgående.
Det kostar inte samhället något.
Det kostar inte individen något.
Det är förhållandevis rättvist och påverkar inte så mycket i de korta vardagstransporterna.
Det finns redan fordon (lastbilar och bil med släp) som kör denna hastighet, så det borde inte störa trafiken.
Missar jag något?
Jag vet inte om ditt förslag var ironiskt men hoppas verkligen det!
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Max 80km/h för ICE
Nej, verkligen inte ironiskt. Vi MÅSTE ta obekväma beslut om det inte skall vara kört för planeten. Vi kan istället dubbla priset på bensin, eller höja årsskatten, eller förbjuda flygresor, eller ...
Det är omöjligt att lösa problemen vi har utan att göra något som är obekvämt.
Jag pratar om Sverige, vad som funkar i Tyskland har jag ingen aning om.
Det är omöjligt att lösa problemen vi har utan att göra något som är obekvämt.
Jag pratar om Sverige, vad som funkar i Tyskland har jag ingen aning om.
Re: Max 80km/h för ICE
De sträckor där hastigheten sänks till 100 km/h för miljön borde gå att höja till 110 eller 120 km/h för elbilar. Det tror jag nog att även petrolheaden på detta forum kan acceptera, typ.
Re: Max 80km/h för ICE
Och du tror på allvar att ett obetydligt pytteland som Sverige kan rädda planeten genom att tvinga 98% av befolkningen att köra max 80? Det är naturligtvis absurt. Om, alltså OM, ett sådant förslag skulle få någon som helst positiv effekt så är det på global nivå. Eller åtminstone i hela EU.Beigler skrev:Nej, verkligen inte ironiskt. Vi MÅSTE ta obekväma beslut om det inte skall vara kört för planeten. Vi kan istället dubbla priset på bensin, eller höja årsskatten, eller förbjuda flygresor, eller ...
Det är omöjligt att lösa problemen vi har utan att göra något som är obekvämt.
Jag pratar om Sverige, vad som funkar i Tyskland har jag ingen aning om.
Om du gör detta enbart i Sverige så är effekten lika med noll. Hastigheten har ju ändå gradvis sänkts mer och mer på svenska vägar. Här är det nu 80 på vägar där det var 110 för inte så hemskt länge sedan. Man säger att det ger ökad trafiksäkerhet, inte för miljön. Och folk skiter i det. Alla kör precis som tidigare. Och vid kamerorna släpper man lite på gasen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Max 80km/h för ICE
Jag citerar Rosling:
”Amerikaner har mindre problem med övervikt än än Kineser för Kineserna väger totalt mer”
Jag trodde i min enfald att man på ett elbilsforum inte behövde argumentera för klimatkrisens existens eller för att alla måste uppfylla sin del av Parisavtalet.
”Amerikaner har mindre problem med övervikt än än Kineser för Kineserna väger totalt mer”
Jag trodde i min enfald att man på ett elbilsforum inte behövde argumentera för klimatkrisens existens eller för att alla måste uppfylla sin del av Parisavtalet.
Re: Max 80km/h för ICE
Helt enig. Fast jag kan inte se att någon har förnekat klimatkrisens existens. Var nånstans ser du det?Beigler skrev:Jag citerar Rosling:
”Amerikaner har mindre problem med övervikt än än Kineser för Kineserna väger totalt mer”
Jag trodde i min enfald att man på ett elbilsforum inte behövde argumentera för klimatkrisens existens eller för att alla måste uppfylla sin del av Parisavtalet.
Alla måste dra sitt strå i stacken, men det gör man inte genom åtgärder som saknar acceptans i befolkningen och som dessutom troligen inte har någon större effekt.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Max 80km/h för ICE
Skulle du säga samma sak om Norges omställning till elbilar?mati skrev:Och du tror på allvar att ett obetydligt pytteland som Sverige kan rädda planeten genom att tvinga 98% av befolkningen att köra max 80? Det är naturligtvis absurt. Om, alltså OM, ett sådant förslag skulle få någon som helst positiv effekt så är det på global nivå. Eller åtminstone i hela EU.Beigler skrev:Nej, verkligen inte ironiskt. Vi MÅSTE ta obekväma beslut om det inte skall vara kört för planeten. Vi kan istället dubbla priset på bensin, eller höja årsskatten, eller förbjuda flygresor, eller ...
Det är omöjligt att lösa problemen vi har utan att göra något som är obekvämt.
Jag pratar om Sverige, vad som funkar i Tyskland har jag ingen aning om.
Om du gör detta enbart i Sverige så är effekten lika med noll. Hastigheten har ju ändå gradvis sänkts mer och mer på svenska vägar. Här är det nu 80 på vägar där det var 110 för inte så hemskt länge sedan. Man säger att det ger ökad trafiksäkerhet, inte för miljön. Och folk skiter i det. Alla kör precis som tidigare. Och vid kamerorna släpper man lite på gasen.
Det skickar en skarp signal och skapar rubriker globalt, om och om igen.
Jag vet inte om just 80 är rätt. Men avgasbilar bör definitivt begränsas, särskilt i tätorter där folk tvingas andas in skiten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Max 80km/h för ICE
Tror att det mer är vägen till lägre utsläpp som är det som måste argumenteras kring. Parisavtalet är inte en lösning på Kinas övervikt... Kina behöver inte börja minska CO2-utsläppen förrän 2030 enligt Paris-avtalet. Minskning i Sverige äts up flera gånger om av Kina. Skulle Sverige helt stoppa samtliga CO2-utsläpp så dröjer det inte många dagar innan Kina har ökat lika mycket som hela Sveriges minskning.Beigler skrev:Jag citerar Rosling:
”Amerikaner har mindre problem med övervikt än än Kineser för Kineserna väger totalt mer”
Jag trodde i min enfald att man på ett elbilsforum inte behövde argumentera för klimatkrisens existens eller för att alla måste uppfylla sin del av Parisavtalet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Max 80km/h för ICE
Är det så? Jag har aldrig hört eller läst om ett land som har tagit sig Norge som förebild och infört liknande regler. Visst har en del länder större ambitioner än andra, men jag kan inte se att något land är ens i närheten av Norge. Trots att de har hållit på med sin elbilssatsning i så många år. Någon borde väl tagit efter i det här läget tycker jag, om man hade velat. Norge är fortfarande helt ensamma i världen. Det verkar inte fungera så bra om syftet är att visa för resten av världen hur man gör rätt (vilket jag inte tror att Norge vill, det är ett svenskt fenomen).taliz skrev:Skulle du säga samma sak om Norges omställning till elbilar?
Det skickar en skarp signal och skapar rubriker globalt, om och om igen.
Sen har Norge dessutom inte infört en massa straff och restriktioner för fossilbilar, utan de har tagit bort alla avgifter och skatter för elbilar. Morötter istället för piska.
Kina är en annan femma. Det är en diktatur.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Max 80km/h för ICE
Det är väl bättre om dom får köra i 160km/h så att dom inte smutsar ner luften så länge?!taliz skrev:Jag vet inte om just 80 är rätt. Men avgasbilar bör definitivt begränsas, särskilt i tätorter där folk tvingas andas in skiten.
Skämt åsido, med dagens turbo-motorer så killgissar jag att dom är som effektivast runt 110-120km/h.
Re: Max 80km/h för ICE
Så vi behöver inte göra någonting för att Kina är så stort? Då kanske inte Shanghai heller behöver göra något, för resten av Kina är så stort? Om vi bara delar in världen i tillräckligt små bitar är det ingen idé att någon gör någonting?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Max 80km/h för ICE
Så du tror inte det haft någon påverkan?mati skrev:Är det så? Jag har aldrig hört eller läst om ett land som har tagit sig Norge som förebild och infört liknande regler. Visst har en del länder större ambitioner än andra, men jag kan inte se att något land är ens i närheten av Norge. Trots att de har hållit på med sin elbilssatsning i så många år. Någon borde väl tagit efter i det här läget tycker jag, om man hade velat. Norge är fortfarande helt ensamma i världen. Det verkar inte fungera så bra om syftet är att visa för resten av världen hur man gör rätt (vilket jag inte tror att Norge vill, det är ett svenskt fenomen).taliz skrev:Skulle du säga samma sak om Norges omställning till elbilar?
Det skickar en skarp signal och skapar rubriker globalt, om och om igen.
Sen har Norge dessutom inte infört en massa straff och restriktioner för fossilbilar, utan de har tagit bort alla avgifter och skatter för elbilar. Morötter istället för piska.
Kina är en annan femma. Det är en diktatur.
Jag kan lova att Norge används som exempel bland politiker och makthavare. De visar att det går att göra, och fort dessutom. Resultaten i andra länder är förstås inte lika dramatiska, men utan Norge hade det gått ännu långsammare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Max 80km/h för ICE
Ja ”vi” här i Sverige gör det ju i olika sammanhang textaliz skrev:Så du tror inte det haft någon påverkan?mati skrev:Är det så? Jag har aldrig hört eller läst om ett land som har tagit sig Norge som förebild och infört liknande regler. Visst har en del länder större ambitioner än andra, men jag kan inte se att något land är ens i närheten av Norge. Trots att de har hållit på med sin elbilssatsning i så många år. Någon borde väl tagit efter i det här läget tycker jag, om man hade velat. Norge är fortfarande helt ensamma i världen. Det verkar inte fungera så bra om syftet är att visa för resten av världen hur man gör rätt (vilket jag inte tror att Norge vill, det är ett svenskt fenomen).taliz skrev:Skulle du säga samma sak om Norges omställning till elbilar?
Det skickar en skarp signal och skapar rubriker globalt, om och om igen.
Sen har Norge dessutom inte infört en massa straff och restriktioner för fossilbilar, utan de har tagit bort alla avgifter och skatter för elbilar. Morötter istället för piska.
Kina är en annan femma. Det är en diktatur.
Jag kan lova att Norge används som exempel bland politiker och makthavare. De visar att det går att göra, och fort dessutom. Resultaten i andra länder är förstås inte lika dramatiska, men utan Norge hade det gått ännu långsammare.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Max 80km/h för ICE
Det som sker nu är att tillverkning flyttas från t.ex. Sverige till Kina och så minskar Sveriges utsläpp och både Sverige och Kina uppfyller Paris-avtalet. Det enda som kommer i kläm är miljön och i längden klimatet...bylund skrev:Så vi behöver inte göra någonting för att Kina är så stort? Då kanske inte Shanghai heller behöver göra något, för resten av Kina är så stort? Om vi bara delar in världen i tillräckligt små bitar är det ingen idé att någon gör någonting?
Förutom importskatt borde det ligga utsläppskostnader på det som importeras. Enligt mig minskar inte Sveriges utsläpp bara för att vi importerar saker istället för att producera det inom landet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Max 80km/h för ICE
Kan vi inte förbjuda alla bilar nu vi är i gång - så är det fram med cykeln istället, det ger ju ännu bättre effekt, samtidigt kan vi ju förbjuda folk att åka flygplan och åka på semester utomlands
Åt mer seriösa sidan bör man kanske titta mer på att få lastbilarna över på järnvägen (som t.ex i Schweiz) men det kräver en hel del och även att man kanske måste acceptera lite längre leveranstid på vissa varor.
Åt mer seriösa sidan bör man kanske titta mer på att få lastbilarna över på järnvägen (som t.ex i Schweiz) men det kräver en hel del och även att man kanske måste acceptera lite längre leveranstid på vissa varor.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Max 80km/h för ICE
Självklart har insatserna i Kalifornien och Norge stor effekt på hur snabbt omställningen till elbilar har gått. Utan insatserna i dessa delar av världen hade Tesla förmodligen inte överlevt tex.
Att göra som i Österrike och ha två olika maxhastigheter för el- och avgasbilar är så klart bara signalpolitik utan mätbar effekt, då alla kör för fort i alla fall. Men signalpolitik är viktigt ibland och kan ge stora effekter på hur folk tänker. Att få köra fort är ju super viktigt för många, som man kan se i den här tråden så det kanske är en bra tå att kliva på?
Egentligen kanske det skulle vara så att elbilar med självkörning får köra i högre hastighet än andra bilar? Det är ju rimligt och säkert något som kommer någonstans de närmaste åren.
Att göra som i Österrike och ha två olika maxhastigheter för el- och avgasbilar är så klart bara signalpolitik utan mätbar effekt, då alla kör för fort i alla fall. Men signalpolitik är viktigt ibland och kan ge stora effekter på hur folk tänker. Att få köra fort är ju super viktigt för många, som man kan se i den här tråden så det kanske är en bra tå att kliva på?
Egentligen kanske det skulle vara så att elbilar med självkörning får köra i högre hastighet än andra bilar? Det är ju rimligt och säkert något som kommer någonstans de närmaste åren.
Re: Max 80km/h för ICE
Jag drar lite samma slutsats som du. Att begränsa hastigheten svider hos folk. Alltså uppnår det effekt. Tack för att ni bekräftade att min idé var ganska bra.LarsL skrev:Självklart har insatserna i Kalifornien och Norge stor effekt på hur snabbt omställningen till elbilar har gått. Utan insatserna i dessa delar av världen hade Tesla förmodligen inte överlevt tex.
Att göra som i Österrike och ha två olika maxhastigheter för el- och avgasbilar är så klart bara signalpolitik utan mätbar effekt, då alla kör för fort i alla fall. Men signalpolitik är viktigt ibland och kan ge stora effekter på hur folk tänker. Att få köra fort är ju super viktigt för många, som man kan se i den här tråden så det kanske är en bra tå att kliva på?
Egentligen kanske det skulle vara så att elbilar med självkörning får köra i högre hastighet än andra bilar? Det är ju rimligt och säkert något som kommer någonstans de närmaste åren.
Ja när jag tänker på det och någon (tidigare inlägg) säger att vi borde förbjuda flygplan så är det nog en ganska bra idé det med. Åtminstone på korta sträckor som kan göras på annat sätt med förhållandevis rimlig tidsåtgång. Stockholm-Gbg tex.